Identifieringen i op.fi ändras – kontrollera ditt nummer för tilläggsbekräftelse

Lagstiftningen om betaltjänster ändras betydligt. I op.fi ändras inloggningen, autentiseringen och bekräftelsen av betalningar för företagskunder. För att du ska kunna använda tjänsten op.fi krävs i fortsättningen att du har anslutit ett nummer för tilläggsbekräftelse till din kod.

Du loggar fortfarande in i tjänsten med din användarkod, ditt lösenord och din nyckeltalslista, men dessutom kompletteras autentiseringen vid behov med ett textmeddelande. Textmeddelandet blir också vid behov en del av att godkänna betalningar. 

Textmeddelandena sänds till ditt nummer för tilläggsbekräftelse, dvs. det telefonnummer som du anslutit till din kod.

Vem gäller ändringen?

 
Om ditt företag har ett OP-nättjänstavtal för företag, gäller ändringen alla användare som sköter företagets ärenden i tjänsten op.fi.
 
Om ditt företag har ett avtal om nättjänsten Företagstjänster, gäller ändringen dig endast om:
  • du använder din företagstjänstkod och du har åtkomsträtt till ditt företags Konton och betalningar samt Materialöverföringstjänster eller om 
  • du använder din nättjänstkod för privatkunder för att sköta företagets ärenden.

Så här kontrollerar du ditt nummer för tilläggsbekräftelse

Ditt nummer för tilläggsbekräftelse måste vara uppdaterat för att vi ska kunna sända dig textmeddelanden om autentisering och bekräftelse av betalningar.

De som använder en företagstjänstkod:

  • Om du vill kontrollera ditt nummer för tilläggsbekräftelse, finns det under Inställningar > Bekräftelse och apparater > Administration av numret för tilläggsbekräftelse.

De som använder en nättjänstkod för privatkunder:

  • Om du använder din nättjänstkod för privatkunder då du sköter företagets ärenden, loggar du in i nättjänsten för privatkunder och kontrollerar ditt nummer för tilläggsbekräftelse i Min profil > Mina uppgifter.

Om du inte längre använder numret, kan du ta bort det gamla numret genom att ringa vår telefontjänst 0100 05151 (mån.–fre. kl. 8–18 lna/msa). Efter det kan du lägga till ditt telefonnummer i tjänsten op.fi eller på kontoret.

Läs mer om ändringarna i identifieringen: op.fi/identifiering