Se upp för bedrägerisamtal från teknisk support

Många finländare har under den senaste tiden fått bedrägerisamtal på engelska från teknisk support i flera kända företags namn. En del samtal har också varit på finska. Samtalen kan komma från ett inhemskt eller utländskt nummer. Samtal har ringts åtminstone i Elisas och Microsofts namn.

Under samtalet hänvisar uppringaren till datasäkerhetsproblem och försöker få den som svarat på samtalet att installera olika applikationer i en apparat, till exempel en dator, datorplatta eller smarttelefon. Det här bedrägerisättet är allmänt runt om i världen. 

Med de appar som bedragarna vill att man ska installera försöker de få åtkomst till apparaten och lura till sig och använda nätbankskoder eller uppgifter om betalkort. Bedragarna kan också under något svepskäl be den som svarat på samtalet att ge uppgifter om eller en bild på personens identitetsbevis. De uppgifter som de fått använder bedragarna sedan för att överföra pengar från konton eller för att göra obehöriga debiteringar med betalkort. 

Lämna inte ut koder eller lösenord till någon

Kom ihåg att sådana här samtal alltid är bedrägerier. Teknisk support ringer aldrig upp användare utan att användaren själv först har gjort en stödbegäran. Lämna alltså aldrig ut nätbankskoder, uppgifter om betalkort eller lösenord till någon som kontaktar dig per telefon. Det är alltid frågan om bedrägeri.

Gör så här om du misstänker att du har blivit offer för ett falskt samtal

Gör så här om du har fått ett sådant här samtal och på uppmaning av uppringaren har installerat en applikation i din apparat:

  • Spärra omedelbart dina nätbankskoder och alla dina betalkort genom att ringa OP:s telefontjänst på numret 0100 0500.
  • Då telefontjänsten är stängd, ska du spärra dina koder genom att ringa OP Spärrtjänsten på numret +358 100 0555 (24 h/dygn). Anmäl det som hänt också till telefontjänsten då den öppnat.
  • Då du ringer ska du komma ihåg att berätta att det gäller ett falskt samtal från teknisk support och att du på basis av samtalet har installerat nya program eller applikationer i din apparat.
  • Kontrollera om det finns debiteringar som du inte känner igen på ditt konto eller betalkort. Anmäl dem samtidigt då du ringer till OP:s telefontjänst eller spärrtjänst.
  • Rensa din apparat eller låt ett proffs göra det och ta bort de applikationer som installerats i samband med bedrägeriet.
  • Börja inte använda nya nätbankskoder innan apparaten har rensats.

Läs mer om falska samtal från teknisk support på Cybersäkerhetscentrets sidor.