Varning: gå inte till nätbanken via en sökmotor

Brottslingar fiskar efter dina nätbankskoder också via sökmotorer. Från sökmotorns resultat omdirigeras användaren till en bluffwebbplats som påminner om tjänsten op.fi.  När du går till din nätbank ska du själv skriva adressen i webbläsarens adressfält eller använda OP:s mobilappar.

Logga inte in i din nätbank via sökresultatet i en sökmotor  

Brottslingar har lyckats få bluffwebbplatser som liknar tjänsten op.fi att hamna högt upp bland sökresultaten i olika sökmotorer, och på bluffwebbplatserna försöker de fiska efter nätbankskoder. Brottslingarna kommer åt lösenord och andra koder som matas in på bluffwebbplatserna, och med koderna försöker de göra bedrägliga betalningar.  
 
När du loggar in i nätbanken ska du själv skriva in nätbankens hela adress (op.fi) i webbläsarens adressfält eller använda ett bokmärke som du sparat. Om möjligt, använd appen OP:s mobileappar när du sköter dina ärenden.

Logga aldrig in i din nätbank via sökresultatet i en sökmotor 

Kontrollera alltid nättjänstens adress omsorgsfullt i webbläsarens adressfält. Mata inte in dina koder på en webbplats, om du inte kan säkerställa dess riktighet. I oklara fall ska du alltid först kontakta vår kundtjänst. 
 
Läs också noggrant de bekräftelsebegäranden som du får per textmeddelande och bekräfta aldrig transaktioner som du inte själv har gjort.

Om du misstänker att dina koder har hamnat i fel händer, ska du göra så här:  

  • Spärra omedelbart dina nätbankskoder genom att ringa telefontjänsten på numret 0100 0500 (privatkunder) eller 0100 05151 (företagskunder).   
  • Då telefontjänsten är stängd, ska du spärra dina koder genom att ringa OP Spärrtjänsten på numret +358 100 0555 (24 h/dygn).   
  • Anmäl det som hänt också till telefontjänsten då den öppnat. 

Så här kontrollerar du att du säkert är på OP:s egna sidor 

  • Banken skickar dig aldrig någon länk till en webbplats där du skulle behöva logga in med dina nätbankskoder eller ge dina kortuppgifter. Så gör endast brottslingar.  
  • Om du är osäker på om ett meddelande eller samtal du fått är riktigt, ska du alltid först kontakta din bank innan du gör något. 
  • Öppna till exempel inga länkar eller bilagor förrän du kontaktat din banks kundtjänst och försäkrat dig om saken.  
  • Bekräfta aldrig betalningstransaktioner eller enhetsanslutningar som du inte känner igen.  
  • Kontrollera webbläsarens adressfält så att du säkert är på rätt adress och att förbindelsen är krypterad.  
  • Klicka på låset i adressfältet, och du ser certifikatet för webbplatsen. Kontrollera följande:  
    • Certifikatet för webbplatsen har beviljats OP Gruppen (t.ex. OP Osuuskunta)   
    • På OP:s egen webbplats är adressen i certifikatet www.op.fi och i OP Identifieringstjänsten saml-idp.op.fi.  
    • Certifikatet är i kraft 
    • Certifikatet har beviljats/utfärdats av Symantec, Entrust eller DigiCert   
Exempel på en falsk webbplats: