Varning: bluffmeddelanden i omlopp

Brottslingar försöker komma åt dina och andra kunders nättjänstkoder. Om du får ett meddelande där du ombes logga in i nätbanken via en länk är det frågan om bedrägeri. Klicka inte på länken och gör inte heller något annat du blir ombedd att göra i dessa meddelanden.

Nätbrottslingar sänder åter bluffmeddelanden i vårt namn. Nu sprids framför allt meddelanden av följande typ:
  • meddelanden där man uppmanas att aktivera en mobilbankapp 
  • meddelanden där man berättar att ditt kort är spärrat
De falska meddelandena ser ut så här:

Om du får ett dylikt meddelande ska du inte klicka på länken. 

Om du misstänker att dina koder har hamnat i fel händer, ska du spärra nätbankskoderna genom att ringa 0100 0500 (privatkunder) eller 0100 05151 (företagskunder). Då vår telefontjänst är stängd ska du ringa till OP:s spärrtjänst +358 100 0555. Den är öppen dygnet runt. Anmäl det som hänt också till telefontjänsten då den öppnat. 

 

Så här skiljer sig våra meddelanden från bluffmeddelanden

Vi sänder aldrig meddelanden som innehåller en länk till nätbankens inloggningssida. Banken frågar heller aldrig efter dina koder eller dina kortuppgifter med ett meddelande. Meddelanden av den här typen är bluffmeddelanden och du ska inte klicka på länkar i meddelandena. 
Inte ens för att ta emot eller annullera en betalning behöver du logga in via en länk, bekräfta med koder eller överlåta dina uppgifter. Om du blir ombedd att göra så, ska du kontakta bankens kundtjänst.
Meddelanden från bedragare kan hamna i samma meddelandekedja som innehåller riktiga meddelanden. Innehållet i bluffmeddelanden kan också variera snabbt. 

Så här har tidigare bluffmeddelanden sett ut:

Kom ihåg de här sju punkterna när du sköter bankärenden på nätet

  1. Gå inte till nätbanken via en länk du fått eller via en sökmotor. Styrningen i meddelandet är en bluff. Du kan också hamna på en falsk nätsida via Google, Bing eller andra sökmotorer. Därför ska du själv skriva adressen på webbläsarens adressrad. 
  2. Kontrollera adressen. Se till att du sköter dina ärenden på adressen www.op.fi. Mata inte in dina koder på en webbplats, om du inte kan säkerställa dess riktighet.
  3. Håll koderna hemliga. Banken ber aldrig om dina koder med ett textmeddelande, per telefon eller via e-post.
  4. Öppna inte bifogade filer i e-post- eller textmeddelanden som sänts i bankens namn. Kontrollera med din banks kundtjänst att filerna är äkta. 
  5. Om en okänd person ber dig installera ett program på din enhet, ska du inte göra det. Installera själv de program du behöver via din enhets appbutik. 
  6. Bekräfta inte transaktioner som du inte själv har gjort. Läs alltid bekräftelsebegäran noggrant – om något inte stämmer, ska du låta bli att bekräfta. 
  7. I oklara situationer ska du fråga. Om en kontaktbegäran eller ett meddelande verkar suspekt, ska du kontakta din bank innan du gör något annat.