Varning: Falska textmeddelanden sänds i OP:s namn

Brottslingar fiskar efter kundernas nätbankskoder med falska textmeddelanden där de ber kunderna annullera en oidentifierad betalning eller där man berättar att kundens konto har spärrats på grund av misstänkt aktivitet. Klicka inte på länken i meddelandet.

Nätbrottslingarna sänder textmeddelanden i OP:s namn. I meddelandena sägs det att kunden håller på att betala till en okänd person eller att kundens konto har spärrats på grund av misstänkt aktivitet. Kunden blir ombedd att ta bort betalningen eller aktivera kontot genom att klicka på en länk i meddelandet. Länken leder till en webbplats som påminner om OP:s nätbank och som är ute efter kundens nätbankskoder och lösenord.

De falska meddelandena ser ut så här:

Kom ihåg de här sju punkterna när du sköter bankärenden på nätet 

  1. Gå inte till nätbanken via en länk du fått eller via en sökmotor. Styrningen till inloggningssidan i meddelandet är en bluff. Du kan också hamna på en falsk nätsida via Google, Bing eller andra sökmotorer. Därför ska du själv skriva adressen på webbläsarens adressrad.  
  2. Kontrollera adressen. Kontrollera alltid att du är på adressen www.op.fi när du sköter dina ärenden. Mata inte in dina koder på en webbplats, om du inte kan säkerställa dess riktighet. 
  3. Håll koderna hemliga. Banken eller myndigheterna ber aldrig om dina koder med ett textmeddelande, per telefon eller via e-post. 
  4. Öppna inte bifogade filer som sänts i bankens namn. Kontrollera hos din bank att filerna är korrekta.  
  5. Om någon som du inte väntar att ska kontakta dig ber dig installera något på din enhet ska du inte göra det. Installera själv de program du behöver via din enhets appbutik.  
  6. Bekräfta inte transaktioner som du inte känner igen och som du inte utför just vid det ögonblicket. Läs alltid bekräftelsebegäran noggrant – om något inte stämmer, ska du låta bli att bekräfta.  
  7. I oklara fall ska du fråga. Om en kontaktbegäran eller ett meddelande verkar suspekt, ska du kontakta din bank innan du gör något annat. 

Om du misstänker att dina koder har hamnat i fel händer, ska du spärra nätbankskoderna genom att ringa 0100 0500 (privatkunder) eller 0100 05151 (företagskunder). När vår telefontjänst är stängd ska du ringa till OP:s spärrtjänst +358 100 0555. Den är öppen dygnet runt. Anmäl det som hänt också till telefontjänsten när den öppnat.