Varning: Brottslingar fiskar efter nätbankskoder med textmeddelanden i OP:s namn

Brottslingar fiskar efter dina och andra kunders nättjänstkoder. Om du får ett meddelande med en länk till nätbanken, så är det ett bluffmeddelande. Klicka inte på länken och gör inte heller något annat du blir ombedd att göra i dessa meddelanden.

Nätbrottslingarna sänder åter textmeddelanden i OP:s namn. I meddelandena sägs det att kundens kort har låsts till följd av ovanlig aktivitet. Kunden ombes aktivera kortet på nytt via länken i meddelandet. Länken leder till en webbplats som påminner om OP:s nätbank och som är ute efter kundens nätbankskoder och betalkortsuppgifter.

Nu sprids framför allt meddelanden där: 

  • man berättar att kortet har låsts och man uppmanas att aktivera det på nytt.
  • det ingår en falsk länk, som påminner om OP:s nätadress, men innehåller små skillnader i stavningen. Med de äventyrade koderna försöker bedragarna ta i bruk en mobilnyckel. 

Bluffmeddelandena kan se ut så här:

 
 

OBS! Nätfiskemeddelandena kan förekomma bland OP:s egna textmeddelanden.

Meddelandena ser till det yttre likadana ut, men adressen som leder till den falska nätsidan ändras ofta.
Om du får ett bluffmeddelande ska du inte klicka på länken. Nätbrottslingarna gör ofta ändringar i sina meddelanden och därför är det möjligt att det också förekommer andra falska meddelanden i omlopp.

Om du misstänker att dina koder har hamnat i fel händer, ska du spärra nätbankskoderna genom att ringa 0100 0500 (privatkunder) eller 0100 05151 (företagskunder). När vår telefontjänst är stängd ska du ringa till OP:s spärrtjänst +358 100 0555. Den är öppen dygnet runt. Anmäl det som hänt också till telefontjänsten när den öppnat. 

 

Så här skiljer sig våra meddelanden från bluffmeddelanden

Vi sänder aldrig meddelanden som innehåller en länk till nätbankens inloggningssida. Banken frågar heller aldrig efter dina koder eller dina kortuppgifter med ett meddelande. Meddelanden av den här typen är bluffmeddelanden och du ska inte klicka på länkar i meddelandena. 

Inte ens för att ta emot eller annullera en betalning behöver du logga in via en länk, bekräfta med koder eller överlåta dina uppgifter. Om du blir ombedd att göra så, ska du kontakta bankens kundtjänst.

Meddelanden från bedragare kan hamna i samma meddelandekedja som innehåller riktiga meddelanden. Innehållet i bluffmeddelandet kan också variera snabbt. 

Kom ihåg de här sju punkterna när du sköter bankärenden på nätet

  1. Gå inte till nätbanken via en länk du fått eller via en sökmotor. Den styrning till inloggningssidan som meddelandet innehåller är en bluff. Du kan också hamna på en falsk nätsida via Google, Bing eller andra sökmotorer. Därför ska du själv skriva adressen på webbläsarens adressrad. 
  2. Kontrollera adressen. Kontrollera alltid att du är på adressen www.op.fi när du sköter dina ärenden. Mata inte in dina koder på en webbplats, om du inte kan säkerställa dess äkthet.
  3. Håll koderna hemliga. Banken ber aldrig om dina koder med ett textmeddelande, per telefon eller via e-post.
  4. Öppna inte bifogade filer i e-post- eller textmeddelanden som skickats i bankens namn. Kontrollera med din banks kundtjänst att filerna är äkta. 
  5. Om en okänd person ber dig installera ett program på din enhet, ska du inte göra det. Installera själv de program du behöver via din enhets appbutik. 
  6. Bekräfta inte transaktioner som du inte själv har gjort. Läs alltid bekräftelsebegäran noggrant – om något inte stämmer, ska du låta bli att bekräfta. 
  7. I oklara fall ska du fråga. Om kontakten eller meddelandet verkar misstänkt eller inloggningssidan till nätbanken fungerar på ett avvikande sätt (t.ex. inloggningen med mobilnyckeln inte fungerar) ska du kontakta din bank innan du gör något annat.