Voit hoitaa taloyhtiön pankkiasioita op.fi-palvelussa tai OP-yritysmobiilissa.

Bankärenden i bostadsbolag

Vi har sammanställt allt väsentligt med tanke på ditt bostadsbolags bankärenden.

Öppnande av konto, dispositionsrättigheter och bankärenden

Hur öppnar jag ett konto för bostadsbolaget och hur börjar jag använda digitala tjänster?

För att kunna öppna ett konto och banktjänster för ett husbolag måste en person som har teckningsrätt i husbolaget boka en tid för möte. Vid samma förhandling upprättas också ett avtal om digitala tjänster som gör det möjligt för dig att använda de digitala tjänsterna.

Förhandlingarna kan föras som ett nätmöte, ett telefonmöte eller ett möte på andelsbankens kontor. Följande uppgifter behövs för mötet:

  • styrelseprotokoll över öppnande av nya tjänster,
  • bostadsbolagets stiftelseurkunder och
  • uppgift om vem som ska få dispositionsrätt till kontot och till digitala tjänster (namn och personbeteckning).

Boka tid och öppna ett konto för ditt bostadsbolag >

Hur kan jag sköta bankärenden för mitt bostadsbolag?

När du har fått dispositionsrätt till kontona och tjänsterna kan du enkelt sköta bankärenden för ditt husbolag på nätet i tjänsten op.fi eller i OP-mobilen. För att ditt husbolag ska kunna uträtta bankärenden på nätet ska en person som har teckningsrätt i husbolaget ingå ett avtal om digital kommunikation för husbolaget, om ett sådant inte redan finns. I så fall kan det exempelvis göras i samband med kontoöppning eller genom att vara i kontakt med vår kundtjänst.

Efter det här kan du sköta husbolagets bankärenden i OP-mobilen eller i OP-företagsmobilen. Med hjälp av Mobilnyckeln i OP-mobilen identifierar du dig enkelt på nätet utan nyckeltalslista. I de digitala tjänsterna kan du bland annat:

  • Sköta ärenden som gäller betalningar och konton i realtid.
  • Sända och ta emot datasäkra nätmeddelanden.
  • Skriva ut verifikatkontoutdrag, saldo- och ränteintyg över konton och krediter samt pantförteckningar över säkerheter.
  • Sända och ta emot e-fakturor, också amorteringsfakturor för företagskredit.
  • Ansöka om finansiering.
  • Kontrollera saldon och betalningsplaner för krediter.
  • Sammanställa bokslutsmaterial.
  • Administrera företagets användare och deras åtkomsträttigheter.

Hur gör jag för att lägga till eller ta bort en dispositionsrätt till bostadsbolagets konto?

Husbolagets administratör av digitala tjänster kan lägga till och ta bort användare och ändra deras dispositionsrätt genom att logga in i tjänsten op.fi. Ifall husbolaget ännu inte har digitala tjänster i bruk, kan en person med teckningsrätt i bolaget göra ett sådant avtal genom att kontakta vår kundtjänst.

Personen som fått dispositionsrätt kan i enlighet med sina rättigheter se uppgifter på kontot från och med dispositionsrättens startdatum, och vid behov också retroaktivt.

Om personen som får dispositionsrätt ännu inte är kund hos OP, måste personen identifiera sig på ett andelsbankskontor innan dispositionsrätten läggs till.

Alternativt kan hen beställa OP Företagstjänstkoder i tjänsten op.fi, varvid identifieringen sker via beställningen. Då behövs inte något besök på kontoret.

Fakturering

Hur kan bostadsbolaget beställa e-fakturor?

Om ditt husbolag vill ta emot e-fakturor, måste husbolaget ha ett avtal om att ta emot e-fakturor i de digitala tjänsterna. För att få den här tjänsten kan du kontakta chattjänsten OP Aina. Där går det lätt att öppna avtalet.

Du kan ta emot e-fakturor för ditt bostadsbolag genom att meddela din e-fakturaadress och förmedlarkod till faktureraren.

Din e-fakturaadress hittar du i tjänsten op.fi under Betalning och fakturering - Nätfakturaadress och förvaring av fakturor - Företagets e-fakturaadress.

Förmedlarkoden för OP:s kunder är OKOYFIHH. Det finns skillnader mellan fakturerare i hur du kan meddela uppgifterna (t.ex. per telefon, per e-post, med en blankett som finns på fakturerarens webbplats).

Hur kan bostadsbolaget sända e-fakturor?

Om ditt bostadsbolag vill fakturera med e-fakturor, ska bostadsbolaget använda en faktureringstjänst. För att få den här tjänsten kan du kontakta chattjänsten OP Aina. Där går det lätt att öppna avtalet. Du kan också kontakta vår kundtjänst på numret 0100 05151 eller skicka ett meddelande till oss via digitala tjänster.

Om har behov av att fakturera konsumenter (exempelvis delägare), ska bostadsbolaget göra upp ett fakturerarmeddelande så att konsumentkunderna kan beställa e-fakturor från ditt bostadsbolag.

Du kan göra upp ett fakturerarmeddelande med programvaran för att upprätta fakturerarmeddelande(på finska) som finns på Finans Finlands webbplats och sända den via OP:s faktureringstjänst. Du kan skicka fakturerarmeddelandet från tjänsten op.fi under Fakturering - Inställningar - Sändning av fil.

Låneamortering

Går det att göra en extra låneamortering på bostadsbolagets lån?

Om en enskild aktieägare vill amortera sin låneandel går det att göra en extra låneamortering på bostadsbolagets lån. Observera att en extra amortering inte förkortar lånetiden, men beloppet av de återstående amorteringarna sänks.

Om bostadsbolaget använder våra digitala tjänster, kan du göra en extra låneamortering i tjänsten op.fi under Ny betalning. Skriv in kreditens nummer i fältet för mottagarens kontonummer och välj extra amortering.

Så här gör du en extra amortering på ett bostadsbolagslån i tjänsten op.fi.

Om bostadsbolaget inte använder nättjänsten, ber vi dig kontakta din andelsbank eller ringa telefontjänsten 0100 05151 (mån.–fre. 8–16) för att öppna tjänsten.