Ilta-aurinko värjää niityn kuivuneet heinät kullankeltaisiksi.

När en näringsidkare avlider

Precis som för privatkunder tar banken bort alla dispositionsrätter till näringsidkarens konton som ingick i företagsverksamheten samt avslutar tillhörande tjänster. Ett besked om kundförhållande tas även fram för ett kundförhållande som etablerats med FO-nummer och beskedet postas till den avlidnas sista adress.

När en näringsidkare avlider gäller det att beakta att näringsverksamheten kan fortsätta även om företagaren har avlidit. Nödvändiga åtgärder som ingår i näringsverksamheten, till exempel betalning av mervärdesskatt och fakturor för beställningar som gjorts före näringsidkarens död måste kunna göras från dödsboets konto. Även bokslutet för den innevarande räkenskapsperioden måste upprättas trots att företagaren avlidit (se avsnittet Dispositionsrätt till företagskonto). Även om dispositionsrätterna har tagits bort är det möjligt att betala fakturor från kontot antingen på bankens kontor eller via de digitala tjänsterna. När man betalar fakturor är det viktigt att observera att kontot inte får gå på minus. Den avlidnas personliga fakturor kan också betalas från företagets konto.

Tjänsterna för mottagning och sändning av e-fakturor inaktiveras automatiskt. Som dödsbodelägare får du information om alla fakturerare som fakturerar med e-faktura för att kunna informera dem om att eventuella fakturor framöver ska skickas som pappersfakturor.

När det är fråga om en näringsidkares dödsbo kan kundförhållandet fortsätta under FO-numret så länge som företagsverksamheten pågår. När affärsverksamheten upphör och bouppteckningen har gjorts kommer tjänsterna att avslutas. Samtidigt avslutas även avtalet om digitala tjänster för företag. Om det är fråga om ett gemensamt konto förblir avtalet om digitala tjänster för företag i kraft, men den avlidnas egna koder avslutas.

Dispositionsrätt till företagskonto

Dispositionsrätter tas bort på samma sätt som normalt för dödsbon, men för redovisningen och bokslutet är det viktigt att en eventuell bokförare ges rätt att få information om företagets konto för att få tillgång till kontoutdrag. Därför kan en av dödsbodelägarna (fullmakter från de övriga delägarna behövs inte) genom fullmakt ge bokföringsbyrån rätt att få information samt kontoutdrag över företagets konto från dödsdagen fram till bouppteckningen. Efter bouppteckningen beslutar delägarna tillsammans om eventuella dispositionsrätter.

Lättföretagare

Skicka ett ämbetsbetyg av vilket dödsdatumet framgår per e-post till asiakaspalvelu@op-kevytyrittaja.fi. Efter att vi fått ämbetsbetyget kan vi avsluta de öppna tjänsterna och FO-numret. Samtidigt gör vi nödvändiga skattedeklarationer och sänder dem till Skatteförvaltningen. Om det finns ytterligare anmälningar eller andra uppgifter som blir på dödsboets ansvar informerar vi om dem separat per e-post.