Adrian Yorke älskar att lära sig nya IT-kunskaper – Senior Data Engineeren fungerar som mentor i Tech Academys DevOps-torn och följer ivrigt med utvecklingen inom artificiell intelligens
Brittiska Adrian Yorke verkar som Senior Data Engineer inom kapitalförvaltning, där han är teknisk chef i Data Engineering-teamen som stöder hans klans molntransition. Yorke fungerar även som mentor i Tech Academys DevOps-torn och älskar att fördjupa sig i datatekniska funktioner på sin fritid. Hos OP Pohjola värdesätter han de omfattande möjligheterna att utveckla den egna kompetensen.

Adrian Yorke, Senior Data Engineer
Adrian Yorke fungerar som mentor i Tech Academys DevOps-torn. Han har genom åren undervisat talrika grupper med studerande och hjälpt de studerande att fördjupa sin förståelse av teman kring automatiserad programutveckling, testning och underhåll. Som centralt material fungerar DevOps Handbook som ger en heltäckande introduktion i DevOps huvudteman.
Yorke som tidigare har arbetat i klanen Data Capabilities på Försäkring värdesätter OP Pohjolas sätt att uppmuntra sina anställda att hitta sätt för fortlöpande lärande och fördjupande av yrkesskickligheten. Han tänker att tyngdpunkten inom kompetensutveckling i en allt högre grad ligger hos individerna.
– Hos OP Pohjola är de anställda starkt involverade i planeringen och implementeringen av metoder för kompetensutveckling. Utifrån min erfarenhet trivs människor längre i företag där de får påverka och utveckla arbetssätten. Möjligheten att skapa nytt inom organisationen belönar.
Varje dag är en dag av lärande
Yorke berättar att han är en nyfiken själ och att hans metod för lärande skulle kunna beskrivas som ”en fortlöpande undersökning”.
– Jag arbetar med programteknik och sätter mig in i nya fenomen på eget initiativ. Tekniken ändras snabbt, så man måste studera för att hänga med. ”Varje dag är en skoldag”, som vi brukar säga hemmavid. Jag lär mig regelbundet nya tekniker för att utveckla mina arbetssätt. Jag för också en detaljerad logg över mina experiment, vilket ofta är till nytta i mina projekt. Även på sociala medier följer Adrian de nya fenomenen i sin bransch.
– I vårt senaste projekt genomförde vi bland annat en lokal Kafka-transaktionslogg, som har visat sig vara otroligt nyttig. Det här ingenjörstipset fanns på LinkedIn – det lönar sig alltså att följa sociala medier även med tanke på att utveckla sig i sitt arbete.
70:20:10 möjliggör utveckling av kompetensen
OP Pohjola använder modellen 70:20:10 för kompetensutveckling. Det innebär att 70 procent av tiden används för det dagliga arbetet, 20 procent för att förbättra teamens funktion och de resterande 10 procenten för lärande av nytt. I Yorkes vardag fungerar modellen utmärkt.
– Jag använder 20 procent för att förbättra existerande applikationer eller finjustera funktionella system baserat på telemetriundersökning. 10 procent är för mitt eget lärande – javisst, även mentorer lär sig!
Mentoring föder cirkeln av framgångsrikt lärande
Adrian upplever sig ha hittat ett gemensamt drag bland Tech Academys mentorer.
– Mentorer har den så kallade inlärningsgenen; vi har goda erfarenheter av lärande och vi vill fortlöpande utveckla våra kunskaper ytterligare. Personligen har jag lärt mig att experimentera mer och kommunicera tätare med intressentgrupper.
Den senaste tiden har Yorke deltagit i olika läsekretsar som fokuserar på tekniska ämnen. I en av dem läser man som bäst Joe Reis & Matt Housleys bok ”Fundamentals of Data Engineering”. Det har varit intressant att bearbeta temana tillsammans.
Adrian upplever Tech Academy som en lärmiljö med flera branscher, där det är lätt att fördjupa sig i nya ämnesområden. Särskilt fin är växelverkan mellan människorna.
– Mentorerna styr kurserna i veckovisa gruppmöten, som hjälper de studerande i att diskutera och tänka kritiskt. Vissa kurser baserar sig på populära böcker, medan vissa bottnar i OP Pohjolas arbetssätt och interna processer. Det hålls veckovisa frågestunder och ibland tillfällen där examensarbeten av studerande som blir färdiga presenteras.
Vi lever en betydande tid av framsteg – verktyg för artificiell intelligens är till nytta för alla
Yorke som har en nyfiken läggning berättar att han bekantar sig med nya fenomen även på fritiden.
– Det är knappast någon överraskning att jag älskar att lära mig nya datatekniska kunskaper. Nyligen byggde jag om min huvuddator hemma så den använder Linux i stället för Windows. Jag har också lärt mig att ”Dockerisera” mina Python-tillämpningar för att uppnå bättre utvecklingsbarhet och ibruktagningsarbetsflöde. Den senaste tiden har jag förbättrat mina kunskaper med Azure Cloud, Databricks och Apache Spark, som alla är program vi använder i våra Data Engineering-lösningar på OP Pohjola.
Adrian ser en ljus framtid för Tech Academy. Han tror att teknik med artificiell intelligens och särskilt stora språkmodeller syns starkt i studieutbudet.
– Vi lever en betydande tid av framsteg. Jag uppmuntrar alla att dra nytta av nya funktioner med artificiell intelligens i sitt arbete. OP Pohjolas interna AI-chat har hjälpt vårt team i att definiera testfall och snabbare skriva dokumentation. Det har gjort det enklare att hitta tekniska lösningar på allmänna kodningsproblem. Lagom kritisk ska man förvisso vara, de nuvarande AI-modellerna är ju benägna att missta sig och hallucinera.
