Ledningsprinciper och vårt arbetssätt

På OP Pohjola skapar vi en arbetsmiljö där alla kan lyckas, utvecklas och känna sig delaktiga. Vår smidiga kultur, coachande ledarskap och moderna arbetssätt gör det möjligt – oavsett plats.

Den bästa kundupplevelsen genom en god arbetstagarupplevelse

Vi vill erbjuda våra kunder den bästa kundupplevelsen. Den viktigaste nyckeln till framgång på den här resan är arbetstagarupplevelsen – med andra ord vilken känsla våra arbetstagare har i sitt arbete, sina kundmöten och sitt byggande av framtidens OP Pohjola.

Med hjälp av en smidig kultur vill vi förbättra kund- och arbetstagarupplevelsen samt göra verksamheten mer effektiv och högklassig. I centrum för vår smidiga verksamhetskultur står producerande av kundvärde, förmåga att förnyas, autonoma team, fortlöpande förbättrande och lärande.

Det smidiga arbetssättet baserar sig på fyra principer som är gemensamma för hela OP Pohjola. Principerna hjälper oss att göra val och bygger en grund för kontinuerligt förbättrande.

  1. Kunden står alltid i fokus för vår verksamhet
  2. Vi reagerar snabbt och ändrar kurs vid behov
  3. Ansvaret ligger hos självstyrande, multikompetenta team
  4. Vår verksamhet är transparent

Ledningsprinciper och ansvar på OP Pohjola

Ledningen innebär framför allt att man drar upp riktlinjer och gör det möjligt för teamen att nå framgång. Med ett coachande ledarskap skapar vi en trygg och inkluderande miljö som uppmuntrar till självständigt ansvarstagande och att lyckas i den utpekade riktningen.

Varje arbetstagare hos oss får dra nytta av sina styrkor och sin unicitet i arbetet för att uppnå de gemensamt fastställda målen. Främjandet av välbefinnande i arbetet och arbetstagarupplevelsen är en väsentlig del av ledningen.

Att fungera enligt ledarskapets principer faller inte enbart på dem som har ledaruppgifter, utan experterna i de autonoma teamen kan även tillämpa ledarskapets principer på ledningen av sitt eget arbete i egenskap av teammedlem.

  • Visa riktning

    En viktig uppgift för chefen är att på ett tydligt sätt kommunicera målen och förväntningarna för teamet samt länka OP Pohjolas vision till verksamheten i det egna teamet. Genom att prioritera målen får teamet tydliga och realistiska ramar för sitt arbete och gör det möjligt att nå de uppställda målen med vilka vi realiserar vår strategi.

  • Möjliggör framgången

    För att kunna fördela ansvaret i teamet krävs det en förtroendefull ledningsatmosfär. Expertisen accentueras i arbetslivet och chefens uppgift är att röja undan hinder och skapa förutsättningar för teamet att lyckas. Det behövs allt mer färdigheter att leda förändringar samt närvaro och förmåga att lyssna.

  • Uppmuntra till inlärning

    Förändringarna i arbetslivet kräver allt bredare kompetens i teamen. Inlärningen sker oftast i det dagliga arbetet. En aktiv växelverkan, informationsdelning och respons hjälper medlemmarna i teamet att utveckla sin kompetens. Chefens uppgift är att uppmuntra medlemmarna i teamet att pröva sig fram och lära sig tillsammans.

  • Trygga resultaten

    Chefen ska komma ihåg vår grunduppgift som förpliktar oss att skapa värde åt våra kunder. Chefen följer upp resultaten och reagerar på avvikelser och sporrar oss så att vi ska nå ännu bättre resultat.

Moderna arbetssätt och arbetsredskap

Artificiell intelligens och digitala molnbaserade arbetsredskap möjliggör snabba, mångsidiga och flexibla arbetssätt. Då vår arbetsmiljö digitaliseras ska vi också fästa allt mer vikt vid hur vi arbetar tillsammans.

Vi vill bygga ett mer hållbart arbetsliv med hjälp av moderna verksamhetssätt och arbetsredskap och möjliggöra en smidig arbetsdag för varje arbetstagare i ett föränderligt arbetsliv.

Vi har gjort artificiell intelligens till en tyngdpunkt i vår strategi och vi uppmuntrar våra arbetstagare att dagligen dra nytta av artificiell intelligens i sin vardag.

Multilokalt arbete

På OP Pohjola arbetar vi enligt en hybridmodell där arbetet utförs på flera platser genom att kontorsarbete kombineras med distansarbete.

Teamen planerar sitt arbete tillsammans och kommer sinsemellan överens om formen, innehållet och tidpunkten för sina gemensamma möten. Kundernas behov, målen för affärsverksamheten och arbetsuppgiftens karaktär styr i första hand arbetets form och plats.

På OP Pohjola finns ingen riktlinje beträffande antalet arbetsdagar på plats som gäller hela organisationen. Modellen för multilokalt arbete som vi använder uppskattas av vår personal. Den gör vardagen smidigare och baserar sig på förtroende.

Gå till sidan för OP Pohjola som arbetsgivare

Personalförmåner och ersättning

Kompetensutveckling

Mångfald inom OP Pohjola