Ledningsprinciper och vårt arbetssätt
På OP Pohjola skapar vi en arbetsmiljö där alla kan lyckas, utvecklas och känna sig delaktiga. Vår smidiga kultur, coachande ledarskap och moderna arbetssätt gör det möjligt – oavsett plats.

Den bästa kundupplevelsen genom en god arbetstagarupplevelse
Vi vill erbjuda våra kunder den bästa kundupplevelsen. Den viktigaste nyckeln till framgång på den här resan är arbetstagarupplevelsen – med andra ord vilken känsla våra arbetstagare har i sitt arbete, sina kundmöten och sitt byggande av framtidens OP Pohjola.
Med hjälp av en smidig kultur vill vi förbättra kund- och arbetstagarupplevelsen samt göra verksamheten mer effektiv och högklassig. I centrum för vår smidiga verksamhetskultur står producerande av kundvärde, förmåga att förnyas, autonoma team, fortlöpande förbättrande och lärande.
Det smidiga arbetssättet baserar sig på fyra principer som är gemensamma för hela OP Pohjola. Principerna hjälper oss att göra val och bygger en grund för kontinuerligt förbättrande.
- Kunden står alltid i fokus för vår verksamhet
- Vi reagerar snabbt och ändrar kurs vid behov
- Ansvaret ligger hos självstyrande, multikompetenta team
- Vår verksamhet är transparent
Ledningsprinciper och ansvar på OP Pohjola
Ledningen innebär framför allt att man drar upp riktlinjer och gör det möjligt för teamen att nå framgång. Med ett coachande ledarskap skapar vi en trygg och inkluderande miljö som uppmuntrar till självständigt ansvarstagande och att lyckas i den utpekade riktningen.
Varje arbetstagare hos oss får dra nytta av sina styrkor och sin unicitet i arbetet för att uppnå de gemensamt fastställda målen. Främjandet av välbefinnande i arbetet och arbetstagarupplevelsen är en väsentlig del av ledningen.
Att fungera enligt ledarskapets principer faller inte enbart på dem som har ledaruppgifter, utan experterna i de autonoma teamen kan även tillämpa ledarskapets principer på ledningen av sitt eget arbete i egenskap av teammedlem.
