Familjehelheten förnyas

Familjehelheterna för andelsbankens ägarkunder förnyas 1.1.2026 som en del av de mer omfattande förändringarna i ägarkundsförmånerna. Om du är ägarkund och hör till en familjehelhet förutsätter förändringen åtgärder av dig om du vill att familjehelheten ska fortsätta efter årsskiftet. I en familjehelhet samlas OP-bonus för alla medlemmar på samma bonuskonto, och kan då användas till bankserviceavgifter och försäkringspremier för alla som ingår i familjehelheten.

På vilket sätt förnyas familjehelheten 1.1.2026?

Ägarkundsförmånerna förnyas i januari 2026 och som en del av detta förnyar vi även familjehelheten. Villkoren för familjehelheten ändras för att ägarkundernas OP-bonus framöver beskattas som kapitalinkomst och för att ägarkunderna kan välja vad de använder OP-bonus till. Det förvalda alternativet för användningen av bonus är bankserviceavgifter och försäkringspremier, precis som tidigare. 

De största förändringarna som gäller familjehelheten är:

  1. Familjehelhetens ägaren beslutar ensam om hur OP-bonus ska användas, och bonusen utgör kapitalinkomst för familjehelhetens ägare.  
  2. OP-bonus samlas även fortsättningsvis på bonuskontot för familjehelhetens ägare, men det nya är att ägaren kan välja att använda OP-bonus till bankserviceavgifter eller försäkringspremier, placera bonus i fonder via OP-mobilen, betala arvoden för juridiska tjänster med bonus eller få ut bonusen i pengar.  
  3. Både ägaren och delaktiga i familjehelheten ser framöver i tjänsten op.fi och OP-mobilen hur OP-bonus samlats för alla i familjehelheten och hur den har använts. Dessa uppgifter omfattas av banksekretess och försäkringshemlighet. Sådana uppgifter är till exempel vilka produkter och tjänster som betalats med bonus, vilka produkter och tjänster som bonus samlats för och vilka användningsobjekt ägaren valt för bonus. 
  4. Minderåriga och kunder som står under intressebevakning kan inte längre ingå i en familjehelhet, utan de tas automatiskt bort från familjehelheten. I stället aktiveras automatiskt ett eget bonuskonto för dem, och där samlas därefter deras OP-bonus. 

Vad ska jag göra om jag är med i en familjehelhet nu och vill fortsätta vara det efter 1.1.2026?

Om du är ägarkund och för närvarande hör till en familjehelhet måste du ge ditt samtycke till att fortsätta ingå i familjehelheten. Det är en förutsättning för att avtalet ska gälla även efter årsskiftet. En familjehelhet kan framöver bestå av minst två myndiga ägarkunder i samma andelsbank.  

Om alla myndiga medlemmar i familjehelheten godkänner de nya avtalsvillkoren senast 31.12.2025 träder det nya avtalet i kraft 1.1.2026 och familjehelheten fortsätter. Om ingen i familjehelheten gör någonting kommer avtalet att upphöra automatiskt och familjehelheten att upplösas. 

Du kan ge ditt samtycke genom att logga in i OP-mobilen eller tjänsten op.fi med dina koder. Observera att du måste uppdatera till den senaste versionen av OP-mobilen för att kunna ge samtycke. 

  1. I tjänsten op.fi väljer du i navigationen Kundrelation – Ägarkund eller Ägarkund Plus-kund – Familjehelhet 
  2. I OP-mobilen väljer du Kundrelation – Ägarkund eller Ägarkund Plus-kund – Familjehelhet 
    Du ser också din roll i familjehelheten i tjänsten op.fi och i OP-mobilen. Om du inte har OP:s koder kan du ge ditt samtycke genom att ringa OP:s kundtjänst eller genom att besöka ditt närmaste andelsbankskontor.

Se kundtjänstens kontaktinformation

Observera dock att du inte längre kan höra till en familjehelhet om du är minderårig eller står under intressebevakning, och kommer att tas bort från den. Ett eget bonuskonto kommer att aktiveras för dig, där din OP-bonus samlas från och med januari 2026 baserat på dina ärenden i december. Minderåriga kunder och kunder som står under intressebevakning kan inte ingå i en familjehelhet i fortsättningen, eftersom OP-bonus räknas som deras tillgångar som ska användas till deras egen fördel. 

Det är lätt att hantera familjehelheten i OP-mobilen

Familjehelhetens ägare kan enkelt ändra familjehelheten i OP-mobilen. Hen kan ge en delaktig rätt att se bonusuppgifterna och transaktionerna på bonuskontot eller ta bort en delaktig från familjehelheten. Det här är tills vidare möjligt endast i familjehelheter där det finns två myndiga personer.

I OP-mobilen och i tjänsten op.fi ser ägaren också hur mycket bonus de delaktiga har samlat och vad den har använts till.

Om du ännu inte har OP-mobilen i bruk kan du ladda ner den i din appbutik.

Vad händer om jag inte godkänner de nya villkoren för familjehelheten?

För att familjehelheten ska fortsätta krävs att alla medlemmar godkänner de nya villkoren senast 31.12.2025. Om medlemmarna inte godkänner villkoren kommer familjehelheten att upplösas och egna bonuskonton att öppnas för de delaktiga, där OP-bonus samlas från och med januari 2026 baserat på deras ärenden i december. Tidigare samlad bonus blir kvar på bonuskontot för familjehelhetens ägare och 1.1.2026 drar vi av 30 % som förskottsinnehållning av kapitalinkomstskatt. Det gör vi även för ny bonus som samlas därefter. 

  1. Om du är ägare för en familjehelhet och inte godkänner de nya villkoren kommer familjehelheten att upplösas och egna bonuskonton att aktiveras för de delaktiga. Bonus som tidigare har samlats på bonuskontot för familjehelhetens ägare förblir på ägarens bonuskonto. Om familjehelheten bara har en delaktig utöver ägaren och den delaktiga inte godkänner de nya villkoren, kommer familjehelheten att upplösas även om ägaren har godkänt villkoren.  
  2. Om du är delaktig i en familjehelhet och inte godkänner de nya villkoren, kommer familjehelheten att upplösas för din del och ett eget bonuskonto att aktiveras för dig, där OP-bonus därefter samlas. Bonus som tidigare har samlats på bonuskontot för familjehelhetens ägare förblir på ägarens bonuskonto. Familjehelheten upplöses också om ägaren inte godkänner de nya villkoren även om en delaktig har godkänt dem. 
  3. I situationer där en familjehelhet består av tre eller flera personer måste ägaren och minst en delaktig godkänna villkoren för att familjehelheten ska fortsätta. I sådana fall upplöses familjehelheten för delaktiga som inte godkänner villkoren. 

Om du har redan avvisat villkoren för familjehelheten och vill bilda den på nytt är blir det åter möjligt i januari 2026.

Hur bildas en ny familjehelhet?

En familjehelhet kan från och med 1.1.2026 bildas av myndiga personer som bor i samma hushåll och som är ägarkunder i samma andelsbank. 

  1. Du kan bilda en familjehelhet eller lägga till en ny person i den genom att ringa till OP:s kundtjänst eller sända oss ett meddelande i OP:s digitala tjänster. 
  2. För att bilda en familjehelhet behövs ett skriftligt samtycke av alla personer ingår i helheten.  
  3. En person anges som ägare av familjehelheten och OP-bonus för alla i familjehelheten samlas på ägarens bonuskonto. De övriga personerna är delaktiga i familjehelheten.  
  4. När två personer bildar en familjehelhet ska de på förhand besluta vem som är familjehelhetens ägare och vem som är delaktig. 
  5. Bonus som samlas på bonuskontot för familjehelhetens ägare används till både ägarens och den delaktigas bankserviceavgifter och försäkringspremier, men det är ägaren som ensam beslutar vilka användningsobjekten är. Ägaren kan också välja att få ut OP-bonus i pengar och överföra den exempelvis till sitt eget eller till ett gemensamt Brukskonto. 
  6. Här gäller det att notera att den delaktiga ger sin bonus som gåva till ägaren. Mer information om gåvoskatt finns på Skatteförvaltningens webbplats. 

Enkelt att följa hur OP-bonus samlas och används i OP-mobilen och i tjänsten op.fi

Både ägaren och delaktiga i familjehelheten ser från och med 1.1.2026 i OP-mobilen och i tjänsten op.fi hur OP-bonus samlats för alla i familjehelheten och hur den har använts. Dessa uppgifter omfattas av banksekretess och försäkringshemlighet. Sådana uppgifter är till exempel vilka produkter och tjänster som betalats med bonus, vilka produkter och tjänster som bonus samlats för och vilka användningsobjekt ägaren valt för bonus. 

Familjehelhetens ägare kan göra ändringar familjehelheten i OP-mobilen och tjänsten op.fi. Ägaren beslutar hur OP-bonus används för hela familjehelhetens del och kan även ta bort delaktiga från familjehelheten. En delaktig kan också ta bort sig själv. 

Om du inte ännu har OP-mobilen kan du ladda ner den i din appbutik.