Vad behöver du för att aktivera Mobilnyckeln?
- OP:s användarkod
- Ditt pass eller identitetskort
- Den telefon som du får textmeddelanden för tilläggsbekräftelse till
- E-postadress
Du kan aktivera OP-mobilen och Mobilnyckeln med ett giltigt pass eller identitetskort utfärdat av finländska myndigheter, om du är finsk medborgare. Identitetskortet ska ha utfärdats efter 13.3.2023 och duga som resedokument. Kontrollera att din e-postadress och ditt telefonnummer för tilläggsbekräftelse är uppdaterade i dina kunduppgifter. Alternativt kan aktiveringen göras med en annan enhet eller med nyckeltalslistan.
Du får en Mobilnyckel genom att ladda ner appen OP-mobilen i din smarttelefon eller datorplatta. För användningen behöver du OP:s koder och internetförbindelse.
Så här aktiverar du Mobilnyckeln
- Ladda ner OP-mobilen till din smarttelefon eller surfplatta i appbutiken App Store (iPhone och iPad) eller Google Play (Android-enheter).
- Öppna appen och inled aktiveringen med OP:s användarkod.
- Välj hur du ska identifiera dig: om du redan har Mobilnyckeln i en annan enhet, identifiera dig med den. Alternativt kan du identifiera dig med hjälp av pass eller identitetskort.
- Följ appens anvisningar för att aktivera Mobilnyckeln.
- När aktiveringen är klar kan du logga in i OP-mobilen med din Mobilnyckel. Om du vill kan du aktivera inloggning med fingeravtryck eller ansiktsigenkänning från appens inställningar.
Aktivering av Mobilnyckeln med pass eller identitetskort
Välj det här sättet om du aktiverar Mobilnyckeln med pass eller identitetskort. Du kan aktivera OP-mobilen och Mobilnyckeln med ett giltigt pass eller identitetskort utfärdat av finländska myndigheter, om du är finsk medborgare. Identitetskortet ska ha utfärdats efter 13.3.2023 och duga som resedokument. Om passet eller identitetskortet har försvunnit eller blivit stulet, ska du anmäla det till polisen för att förhindra missbruk.
- Öppna OP-mobilen och inled aktiveringen med OP:s användarkod.
- Välj pass eller identitetskort som identifieringssätt.
- Appen instruerar dig att skanna uppgifterna i passet eller identitetskortet med kameran. När appen har skannat de uppgifter som behövs, läser du ännu av chippet i passet eller identitetskortet med din enhet. Vi handleder dig i appen hela tiden.
- Efter det här får du en aktiveringskod till din e-post. Den matar du in i appen.
- Kontrollera telefonnumret för tilläggsbekräftelse, ge enheten ett namn och välj din 4–8-siffriga personliga Mobilnyckel-PIN.
- Till slut ber appen dig bekräfta aktiveringen med en kod som sänts till ditt telefonnummer för tilläggsbekräftelse.
Så här aktiverar du Mobilnyckeln med nyckeltalslistan
- Öppna OP-mobilen och inled aktiveringen med OP:s användarkod.
- Välj nyckeltalslista som identifieringssätt.
- Tjänsten ber om lösenordet för din användarkod. Om du använder dina koder för första gången kommer tjänsten att be dig att ändra ditt engångslösenord.
- Fortsätt och skriv nyckeltalet som motsvarar det ordningstal som anges i tjänsten.
- Kontrollera telefonnumret för tilläggsbekräftelse, ge enheten ett namn och välj din 4–8-siffriga personliga Mobilnyckel-PIN.
- Till slut ber appen dig bekräfta aktiveringen med en kod som sänts till ditt telefonnummer för tilläggsbekräftelse.
Så här aktiverar du Mobilnyckeln med hjälp av en annan enhet
Välj det här alternativet när du börjar använda en ny smart enhet och redan använder OP-mobilen och Mobilnyckeln i en annan enhet.
Gör först så här på den nya enheten:
- Ladda ner och installera OP-mobilen på din nya enhet.
- Öppna OP-mobilen och inled aktiveringen med OP:s användarkod.
- Välj Mobilnyckeln på en annan enhet som identifieringssätt.
- Mellan dina enheter etableras en Bluetooth-anslutning under aktiveringen. Tillåt vid behov den funktion som behövs för att etablera anslutningen. Appen börjar söka din andra enhet. Om du redan har parkopplat den nya och den gamla enheten via din enhets Bluetooth-inställningar, ska du stänga OP-mobilen i båda enheterna och avaktivera parkopplingen. Därefter ska du använda din gamla enhet i flygplansläge en stund. Efter det kan du på nytt börja aktivera OP-mobilen.
Gör sedan så här på den gamla enheten:
- Öppna OP-mobilen men logga inte in. Välj Anvisningar och inställningar i startvyn.
- Välj sedan OP-mobilen i en ny enhet.
- Börja och fyll i din användarkod. Tillåt vid behov att en Bluetooth-anslutning etableras.
- Vänta tills din gamla och din nya enhet hittar varandra. Om enheterna inte hittar varandra, kontrollera att Bluetooth-anslutningen fungerar i båda enheterna. Om problemet fortsätter, börja om aktiveringen från början med båda enheterna.
- Skanna med din gamla enhet den QR-kod som visas på den nya enheten. Bekräfta i din gamla enhet med din Mobilnyckel-PIN-kod. Du kan nu stänga OP-mobilen på din gamla enhet.
Fortsätt aktiveringen på din nya enhet:
- Kontrollera telefonnumret för tilläggsbekräftelse, ge enheten ett namn och välj din 4–8-siffriga personliga Mobilnyckel-PIN.
- Till slut ber appen dig bekräfta aktiveringen med en kod som sänts till ditt telefonnummer för tilläggsbekräftelse.
Vad ska jag göra om min telefon försvinner?
Om din telefon försvinner eller blir stulen, ska du genast kontakta OP:s kundtjänst eller OP Spärrtjänsten. Vi tar bort Mobilnyckeln från din enhet som försvunnit. Kontrollera tjänsternas kontaktinformation
Du får en ny Mobilnyckel i din nya telefon med hjälp av anvisningarna ovan. Följ samma anvisningar också om du hittar din gamla telefon efter det att vi tagit bort Mobilnyckeln från den.