När du börjar använda våra digitala tjänster kan du sköta dina ärenden i tjänsten op.fi när som helst. Få en smidigare vardag med bland annat elektronisk försäkringspost, e-fakturor och genom att anmäla skador i tjänsten op.fi eller på OP-mobilen.
Välj pappersfri tjänst och flytta försäkringsposten till nätet
Då du tar i bruk den elektroniska försäkringsposten undviker du överlopps försäkringspost, du skonar naturen och dina försäkringshandlingar sparas automatiskt arkiverade i tjänsten op.fi tre års tid. Där kan du enkelt läsa och skriva ut försäkringspost.
Vi meddelar dig per e-post eller textmeddelande då du har fått ny försäkringspost. I försäkringsposten ingår försäkringsdokument, kundmeddelanden, produktguider samt försäkringsvillkor.
Ta i bruk den elektroniska försäkringsposten genom att logga in i tjänsten op.fi.
Byt pappersfakturorna till e-fakturor
Då du tar i bruk e-faktureringen, får du dina försäkringsfakturor från Pohjola Försäkring praktiskt direkt i din nätbank i stället för att få dem i brevinkastet. Beställ avgiftsfri e-faktura i din egen banks nättjänst. För det behöver du endast referensnumret eller kundnumret från den senaste fakturan.
Efter det får du fakturorna direkt till din nätbank där du godkänner dem. Ett meddelande om ankomna fakturor får du enligt ditt val antingen per e-post eller som sms.
Med OP:s koder kan du beställa e-faktura via länken nedan.
Granska och ändra dina försäkringsuppgifter i tjänsten op.fi
Du kan granska och göra ändringar i dina försäkringar då du loggar in i tjänsten op.fi med nätbankskoder från OP eller en annan bank.
I tjänsten op.fi kan du också byta kontonummer, uppdatera din kontaktinformation, uppge din nya adress och flytta din hemförsäkring till det nya hemmet i samband med flytt.
Du kan bekanta dig noggrannare med anvisningarna för hur försäkringsärenden sköts i tjänsten op.fi.
Vi hjälper dig om en skada inträffar
Oavsett om det handlar om en vattenskada i bostaden, plötslig sjukdom eller en plåtskada på bilen efter en krock, så hjälper vi dig att så snabbt som möjligt hitta tillbaka till en normal vardag.
På op.fi vägleder vi dig vidare till ersättningsansökan eller rätt skadepartner, när du anger vad din skada avser.
Se anvisningar för skadesituationen
Om du fortfarande inte vet vad du ska göra, hittar du ytterligare anvisningar i Pohjola Skadehjälpen. När du skriver in den skada som inträffat i sökfältet i Skadehjälpen, söker tjänsten efter anvisningar och informerar dig om vilken försäkring som är aktuell för den angivna skadan.
Vårt nätverk av samarbetspartner står till din tjänst
Det är enklast att ansöka om ersättning genom våra skadepartner och skadetjänster. I Pohjola Skadehjälpen finns också kontaktinformation till verkstäder, läkare och servicefirmor som vi samarbetar med.
Om du anlitar våra samarbetspartner vid en skada, hanteras reparations- och ersättningsärendena ofta samtidigt, och du slipper göra en separat skadeanmälan.
Du betalar endast försäkringens eventuella självrisk till vår samarbetspartner, och de sköter övriga ersättningsfrågor direkt med oss. Du behöver inte skicka in eventuella kvitton. Vi ber om dem vid behov. Du kan också få förmåner och rabatter hos våra samarbetspartner.
Gör skadeanmälan på nätet utan att köa
Om du behöver ansöka om ersättning gör du det enklast och snabbast i tjänsten op.fi eller via OP-mobilen. När du anmäler en skada på webben, går handläggningen av ansökan snabbare, vilket kan leda till att din ersättning betalas ut snabbare.
Du kan också enkelt komplettera din ersättningsansökan senare eller göra en tilläggsansökan kopplad till skadan. Det är även smidigt att skicka in eventuella bilagor kopplade till skadan på webben.