Tillgänglighetsutlåtande för finansieringstjänsterna för företagskunder i tjänsten op.fi

Detta tillgänglighetsutlåtande gäller finansieringstjänsterna för företagskunder. Tillgängligheten till finansieringstjänsterna för företagskunder har bedömts av tillgänglighetsexperter som arbetar för OP Gruppen på projektbasis och dessutom har självbedömning av webbplatsens tillgänglighet gjorts.

Företagsfinansieringstjänsterna på op.fi är alternativa kanaler för skötseln av ärenden vid sidan om kundtjänst per telefon, chattförhandlingar, förhandlingar via nätmeddelanden eller förhandlingar på kontoret.

Vid självbedömningen har man använt sig av följande system:

  • Tillgängligheten med dator har testats med webbläsaren Chrome och skärmläsarprogrammet NVDA.
  • Tillgängligheten med mobila enheter har testats med Apple-enheter, webbläsaren Safari (touch gestures) och läsprogrammet VoiceOver.

Bestämmelserna om tillgänglighetskraven finns i lagen om tillhandahållande av digitala tjänster.

Detta tillgänglighetsutlåtande avfattades 9.12.2020 och det uppdaterades senast 7.1.2025.

Tillgänglighetsstatus

Finansieringstjänsterna för företagskunder i tjänsten op.fi uppfyller tillgänglighetskraven delvis, om inte annat anges för tjänsten. De krav som inte uppfylls anges nedan separat för varje tjänst.

Otillgängligt innehåll i uppgifterna om lån och betalningsplaner

Tillgänglighetsbrister förekommer bland annat i hur information presenteras, i rullgardinslistornas funktion och rubrikernas logik. Applikationen har också en del andra brister som gör det svårt att använda hjälpmedel, som skärmläsare och tangentbord. Tjänsten förnyas under kommande år.

Nedan räknas de tillgänglighetskrav enligt WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) upp som applikationen inte ännu uppfyller.

Rullgardinslistor 

WCAG 2.1.1

WCAG 2.1.2

WCAG 3.2.2

WCAG 3.3.2

WCAG 4.1.2

WCAG 4.1.3

  • Rullgardinslistorna saknar etiketter, vilket leder till att användare av skärmläsare inte får information om vilken rullgardinslista det är fråga om.
  • Det finns brister i rullgardinslistornas funktioner bland annat vid navigering med tabulatortangenter och i läsordningen av listans element, samt i hur elementen läses.
  • Val av alternativ på rullgardinslistan laddar automatiskt en ny sida.

Negativa tal och rubriker

WCAG 1.3.1

  • Negativa tal visas med ett bindestreck, vilket orsakar problem för skärmläsaren.
  • Rubriknivåer har använts på felaktigt sätt och radrubrikerna fattas på vissa tabeller.
  • Rubrikerna av vissa tabeller har inte genomförts som HTML-rubriker.

Kontraster

WCAG 1.4.3

WCAG 1.4.11

  • Det finns brister i kontrastförhållandena mellan texten och bakgrunden.

Scheman i betalningsplaner

WCAG 1.1.1

WCAG 1.3.2

WCAG 2.1.1

WCAG 1.4.12

WCAG 1.4.13

  • Uppgifterna i grafen kan inte läsas med skärmläsare.
  • Detaljerade uppgifter som visas med kursorfokusering blir inte synliga med tangentbordet och tilläggsuppgifterna kan inte döljas utan att flytta på fokuseringen.
  • I mobillayouten visas uppgifterna under grafen bristfälligt och scrollingelementet för uppgifterna finns inte med i tabulatorordningen.
  • Användarens egen CSS-fil kan leda till överlappning av texterna.

Tabeller

WCAG 1.3.1

WCAG 1.3.2

  • Radrubrikerna saknas från tabellerna, vilket försvårar läsning av tabellerna med skärmläsare.
  • Rubrikerna för dragspel som innehåller tabellerna är inte HTML-rubriker, vilket försvårar uppfattningen av sidans hierarki.

Uppgifter om poster i betalningsplaner

WCAG 1.1.1

WCAG 1.3.1

WCAG 1.3.2

WCAG 2.4.7

WCAG 4.1.2

  • Uppgifterna om betalningsposterna anges på sidan som en lista, vilket gör sidan lång och gör det svårt att hitta totalbeloppet i slutet av sidan.
  • Skärmläsaren läser en del av uppgifterna två gånger, och i en ordning som är ologisk för användaren.

Favoriter 

WCAG 1.3.3 

WCAG 1.3.1

  • Favoriter väljs genom att klicka på stjärnan, men den som använder skärmläsaren vet inte vad ”stjärnknappen” betyder. 
  • Att lägga till eller ta bort en favorit har inte programmässigt skiljts åt från den övriga sidan, och därför vet inte den som använder skärmläsaren vad X-knappen stänger.

Enhetlighet i fråga om termer som används 

WCAG 3.2.4

Termerna ”lån” och “kredit” används inkonsekvent genom applikationen. 

Tips för popupfönster 

WCAG 4.1.2 

WCAG 2.1.1 

WCAG 1.3.2 

WCAG 1.4.13

  • Länken som öppnar popup-fönstret har ingen programmerad namnetikett, och den kan inte öppnas med tangentbord. 
  • Ledtexten kan inte läsas med skärmläsare
  • Popup-fönstret visas genom att rikta musen, det täcker över annat innehåll och kan inte förbigås utan att flytta musens fokus. 
  • Grafer

WCAG 2.1.1

WCAG 1.4.13

WCAG 4.1.2

  • Graferna kan inte läsas med skärmläsare.
  • Den som använder tangentbord har inte tillgång till allt innehåll som ingår i graferna, för det krävs att musen riktas. 

Brister i tjänsten Saldobekräftelse för kredit

Tillgänglighetsstatus för den digitala tjänsten

Tjänsten Saldobekräftelse för kredit uppfyller kraven på tillgänglighet.

Brister i tjänsten Pantförteckning

Tillgänglighetsbristerna innebär bland annat att någon tydlig respons inte ges på sökningar till skärmläsare och tangetbordsfokuseringen är inte tillräckligt tydlig. Layouten påverkas något om man förstorar texten till 200 %. Tjänsten är inte responsiv. Bristerna listas mer detaljerat nedan.

WCAG 1.3.1, 1.3.2, 2.4.2 3.1.1 Semantiska märkningar saknas från PDF-filen. Rubrikerna, dokumentets språk och filens title-egenskap har inte specificerats.

WCAG 1.4.3 Kontraster

WCAG 1.3.1, 2.4.4 Kolumnrubriken saknas i resultattabellen.  Användningen av Öppna-länkarna är delvis oklar.

WCAG 1.3.1 Sidans layout har gjorts med en tabell.

WCAG 1.4.4, 1.4.10 Layouten påverkas något om man förstorar texten till 200 %. Tjänsten är inte responsiv.

Allmän tillgänglighet

Tangentbordsfokuseringen bör göras tydligare.

Etikett saknas från rullgardinslistan.

Sökning ger ingen tydlig respons till skärmläsaren.

Brister i tjänsten Finansieringslimit

Tillgänglighetsbristerna innebär bland annat att webbplatsen inte ännu i alla delar stöder användningen av assisterande tekniker, såsom skärmläsare. Tjänsten har genomförts som en ensidesapplikation. Tjänsten är inte responsiv och kontrasterna är otillräckliga. Tangentbordsfokuseringar är delvis otydliga. Det finns tillgänglighetsbrister även i felmeddelandena och infotexterna.

WCAG 1.4.4, 1.4.10 Layouten påverkas något om man förstorar texten till 200 %. Tjänsten är inte responsiv. 

WCAG 1.3.1 Med negativa tal har man använt ett tankstreck, vilket leder till att VoiceOver-skärmläsare med standardinställningar lämnar tecknet oläst.

WCAG 2.4.2, 2.4.3, 4.1.3 Ensidesapplikation, varmed skärmläsare inte upptäcker sidbyten såsom sidoladdning. Sidorna har samma title-attribut, varmed användares position är inexakt. Tangentbordsfokuseringen är delvis inexakt.

WCAG 1.4.3, 1.4.11 Kontraster

WCAG 4.1.2 Responsens alert-roll avbryter skärmläsaren.

WCAG 1.3.1 Vid framställning av uppgifterna har paren rubrik–värde inte framställts programmässigt, vilket kan göra tolkningen svårare.

WCAG 2.4.7 Tangentbordsfokuseringen är delvis otydlig.

WCAG 4.1.2 Skärmläsaren får ingen uppgift om dragspelsgenomförandets status (öppen/stängd).

WCAG 1.3.1, 2.4.4, allmän tillgänglighet Tabellerna har genomförts på ett sätt som är otydlig för skärmläsare (kolumnrubriker, länkar i tabellen, radrubriker, knapptext, gruppering av tal)

WCAG 1.3.1 Rubrikernas hierarkinivåer är ologiska i förhållande till varandra.

Allmän tillgänglighet  En del av länkar som leder till uppdrag som ska godkännas har genomförts med flera span-element, vilket gör dem svåra att tolka med skärmläsare.

WCAG 1.3.1 Onödiga läsbara element har använts i genomförandet.

WCAG 1.3.1, 3.3.2 Programmässig etikett saknas. Helheten med två fält har inte kopplats ihop programmässigt.

WCAG 1.1.1, 1.3.2 Textmotsvarigheter saknas från kalenderknapparna.

WCAG 2.1.1, 1.4.13 Infotexternas i-ikoner är inte med i läs- eller tabulatorordningen. Överföring av markören till pratbubblan döljer pratbubblan.

WCAG 3.3.1, allmän tillgänglighet Det finns flera tillgänglighetsbrister i felmeddelandena. Alla felmeddelanden har inte programmässigt anslutits till fälten. Fortsätt-knappen ger ingen indikation om fel. En del av felmeddelandena ska läsas mellan fältens rubriker och enheter.

Felkontroll genomförs på sidan medan man skriver.

Brister i tjänsten Ansökan om företagsfinansiering

Tillgänglighetsstatus för den digitala tjänsten

Tjänsten för ansökan om företagsfinansiering uppfyller tillgänglighetskraven delvis. Bristerna i kraven nämns nedan.
Textfält

I textfälten anges inte vid användning av skärmläsare hur många tecken av det maximala antalet tecken som har använts.

1.3.1 Information och relationer
3.3.2 Ledtexter/etiketter eller instruktioner

Inmatningsfält

Det finns brister i inmatningsfälten i hur enheter som används i fältet läses upp vid användning av skärmläsare.

1.3.5 Identifiera inmatningssyfte

Meddelandeområde

På sidan finns ett meddelandeområde som inte fungerar korrekt och vållar problem när skärmläsare används.

4.1.2 Namn, roll, värde

Knappar för ytterligare information

Det finns tillgänglighetsbrister gällande knappar för ytterligare information när skärmläsare används. En person som använder skärmläsare förstår inte hur en knapp fungerar och hur den hör ihop med text som finns i anslutning till knappen.

4.1.2 Namn, roll, värde

Brister i tjänsten Krediter på OP Företagsbank

Webbtjänsten för företagskrediter uppfyller kraven delvis. Tillgänglighetsbristerna innebär bland annat att webbplatsen inte ännu i alla delar stöder användningen av assisterande tekniker, såsom skärmläsare. Tjänsten har genomförts som en ensidesapplikation. Tjänsten är inte responsiv och kontrasterna är otillräckliga. Tangentbordsfokuseringar är delvis otydliga. Det finns tillgänglighetsbrister även i felmeddelandena. Bristerna listas mer detaljerat nedan.

WCAG 1.4.4, 1.4.10 Layouten påverkas något om man förstorar texten till 200 %. Tjänsten är inte responsiv. 

WCAG 1.3.1 Med negativa tal har man använt ett tankstreck, vilket leder till att VoiceOver-skärmläsare med standardinställningar lämnar tecknet oläst.

WCAG 2.4.2, 2.4.3, 4.1.3 Ensidesapplikation, varmed skärmläsare inte upptäcker sidbyten såsom sidoladdning. Sidorna har samma title-attribut, varmed användares position är inexakt. Tangentbordsfokuseringen är delvis inexakt.

WCAG 1.4.3, 1.4.11 Kontraster

WCAG 4.1.2 Responsens alert-roll avbryter skärmläsaren.

WCAG 1.3.1 Vid framställning av uppgifterna har paren rubrik–värde inte framställts programmässigt.

WCAG 2.4.7 Tangentbordsfokuseringen är delvis otydlig.

WCAG 4.1.2 Skärmläsaren får ingen uppgift om dragspelsgenomförandets status (öppen/stängd).

WCAG 1.3.1, 2.4.4, allmän tillgänglighet Tabellerna har genomförts på ett sätt som är otydlig för skärmläsare (kolumnrubriker, länkar i tabellen, radrubriker, knapptext, gruppering av tal)

WCAG 1.3.1 Rubrikernas hierarkinivåer är ologiska i förhållande till varandra.

Allmän tillgänglighet En del av länkarna har genomförts med flera span-element.

WCAG 1.3.1 Onödiga läsbara element har använts i genomförandet.

WCAG 1.3.1, 3.3.2 Programmässig etikett saknas. Helheten med två fält har inte kopplats ihop programmässigt.

WCAG 1.1.1, 1.3.2 Textmotsvarigheter saknas från kalenderknapparna.

WCAG 2.1.1, 1.4.13 Infotexternas i-ikoner är inte med i läs- eller tabulatorordningen. Överföring av markören till pratbubblan döljer pratbubblan.

WCAG 3.3.1, allmän tillgänglighet Det finns flera brister i felmeddelandena (alla felmeddelanden har inte programmässigt anslutits till fälten; Fortsätt-knappen ger ingen indikation om fel; en del av felmeddelandena ska läsas mellan rubrikerna och enheterna; felkontroll genomförs på sidan medan man skriver).

Brister i tjänsten OP Företagsflex

WCAG 1.4.10 Sidan skalas inte upp på rätt sätt 

WCAG 1.4.1 Status för knappen Lägg till som favorit anges endast med färg

WCAG 1.1.1, 2.4.7 Styrknappen saknar textmotsvarigheter och är semantiskt fel

WCAG 2.4.7 Synligt fokus saknas i panelen för ytterligare information

WCAG 1.4.3 Färgkontrasten i texten

WCAG 2.4.3 Hantering av fokus i panelen för ytterligare information

WCAG 1.3.1 Organisering av tabell 

WCAG 1.3.1, 4.1.2 Tabell

Brister i tjänsten Finansiering av fordringar

Webbplatsen för tjänsten Fordransfinansiering uppfyller inte alla tillgänglighetskrav, men ingen av de upptäckta bristerna hindrar tjänstens funktion eller användning.   B risternas korrigeringar är avhängiga av en nödvändig teknisk ändring, dvs. tidsplanen för förnyelsen av det ramverk för webbläsare som nu används.  Bristerna i tillgängligheten gäller bland annat att färgkontrasterna på webbplatsen inte helt uppfyller tillgänglighetskraven och att webbplatsen ännu inte till alla delar stöder användningen av assisterande tekniker som skärmläsare. Vidare förekommer problem vid användning med tangentbord.   Iakttagande av tabulatorordning saknas, och på grund av ensidesapplikationen upptäcker inte skärmläsare ändringar på sidan. Bristerna listas mer detaljerat nedan.

WCAG 1.3.1, 4.1.2 Navigering

WCAG 1.3.1, 3.3.2, 4.1.2 Omkopplare

WCAG 1.3.1, 3.3.2, 4.1.2 Dra och släpp-kontroller

WCAG 1.3.2, 2.4.2, 2.4.3 Ensidesapplikation

WCAG 1.3.1, 2.4.1 Sidans struktur

WCAG 2.1.1, 1.4.1, 1.4.13, 4.1.2 Grafer

WCAG 1.3.1 Negativa tal

WCAG 2.4.7 Synligt tangentbordsfokus

WCAG 4.1.3 Respons

WCAG 4.1.3 Laddningsanimation

WCAG 2.2.1, 4.1.3 Tidsavbrott

WCAG 1.4.10, 1.4.12 Responsivitet

WCAG 2.4.1, 4.1.2 Ramar

WCAG 1.3.1 Rubrik-värde-par

WCAG 1.3.1 Klickbara element 

WCAG 1.3.1, 2.4.4 Länkar som består av flera delar

WCAG 4.1.1 HTML-kvalitet

WCAG 1.3.2, 2.1.1, 2.4.3 Lägga till vyer

WCAG 2.1.1 Flikar

WCAG 2.1.1 Val av månader

WCAG 2.4.2 Sidans namn

WCAG 3.3.1 Felmeddelanden

WCAG 1.3.1 Obligatoriska fält

WCAG 3.3.2 Ledtext

Brister i webbtjänsterna Trade Finance; webbtjänster för Bankgarantier och Dokumentbetalningar

Webbtjänsterna Trade Finance fyller inte helt tillgänglighetskraven. Ingen av de observerade bristerna förhindrar emellertid tjänsternas funktion eller användning. Auditeringen har ännu inte slutförts till alla delar - en del av bristerna är kända, och efter auditeringen kommer man att utreda ändringsarbetet. Vissa krav som inte uppfylls och de undantag som tillämpas på dem anges nedan.

Bristerna i tillgängligheten till webbtjänsten för dokumentbetalningar gäller bl.a. att färgkontrasterna inte helt uppfyller tillgänglighetskraven och att webbplatsen inte till alla delar stöder användningen av assisterande tekniker, som skärmläsare. Som ett medvetet val är webbtjänsten endast på engelska – översättningen har påbörjats 2023 med bankgarantiprodukten – lanseringen sker under 2024. Det är bra att notera, att det är fråga om en tjänst vars produkter i huvudsak är på engelska, och att de används av företagskunder som bedriver internationell handel. Det finns inga ledtexter på webbplatsen - tjänsten saknar s.k. styrning. På tjänsten har man i oktober-november 2020 genomfört systemleverantörens versionsuppdatering, och en del av funktionerna kommer ännu att uppdateras under produktionen. Framöver kommer man även att genomföra utvecklingen i liten skala för att förbättra funktionaliteten. En del av uppdateringarna fordrar en versionsuppdatering, vars planering kan påbörjas först 2024.

Bristerna i tillgängligheten för webbtjänsten för bankgarantier gäller bl.a. att färgkontrasterna inte helt uppfyller tillgänglighetskraven och att webbplatsen inte till alla delar stöder användningen av assisterande tekniker, som skärmläsare. Färgkontrasterna uppfyller inte helt tillgänglighetskraven (färgerna motsvarar webbplatsen op.fi). Den nuvarande webbtjänsten för bankgarantier tas ur bruk när överföringen av garantiprodukten till den nya applikationen blir färdig.

Tillgänglighetsrespons

Har du hittat brister i tillgängligheten i våra digitala tjänster? Ge respons om du inte hittade svaret i vårt tillgänglighetsutlåtande. 

Kan du inte logga in eller har du stött på något annat tekniskt problem i våra tjänster?

Behandling av personuppgifter i anknytning till respons

Responsen från en kund som inte har loggat in är anonym om kunden inte uppger sin kontaktinformation. En kund som inte har loggat in ombes lämna sitt namn och sin e-postadress eller sitt telefonnummer som behövs om kunden vill bli kontaktad. För en kund som loggat in sparas följande uppgifter i responssystemet: kundens eller företagets företrädares personbeteckning, namn och den lokala andelsbanken där kunden som ger respons är kund. För företagskunder sparas dessutom företagets namn och FO-nummer. Om en kund som loggat in vill bli kontaktad, sparas också telefonnumret eller e-postadressen. I responssystemet sparas dessutom kundens respons och kundens uppgift om det hjälpmedelsprogram eller den hjälpmedelsapparat som hen använder.

De begärda kunduppgifterna används endast för behandlingen av kundrespons, och syftet är att förbättra och utveckla kundupplevelsen samt OP Gruppens tjänster. Personuppgifter behandlas i kundregister som tillhör OP Gruppens finansiella institut.

Tillsynsmyndighet

Om det förekommer tillgänglighetsproblem på webbplatsen, och du inte hittar någon precisering av dem i tillgänglighetsutlåtandet, hoppas vi att du sänder oss respons via länken ovan. Du får svar av oss inom 14 dagar enligt lagen, om du ger dina kontaktuppgifter med blanketten. 

Om du inte är nöjd med vårt svar eller om vi inte alls skulle svara på din respons, kan du kontakta tillsynsmyndigheten, dvs. Transport- och kommunikationsverket Traficom. 

Tillsynsmyndighetens kontaktinformation

Transport- och kommunikationsverket Traficom
Enheten för tillsyn över digital tillgänglighet
www.tillganglighetskrav.fi
tillganglighet@traficom.fi
telefonnummer växeln 029 534 5000