Tillgängligheten på Pohjola Försäkring Ab:s webbplats har bedömts av tillgänglighetsexperter som arbetar projektbaserat för Pohjola Försäkring och dessutom har man gjort en självbedömning av webbplatsens tillgänglighet.
Vid självbedömningen har man använt sig av följande system:
- Tillgängligheten med dator har testats med webbläsaren Chrome och skärmläsarprogrammet NVDA.
- Tillgängligheten med mobilapparater har testats med Apple-apparater, webbläsaren Safari (touch gestures) och läsprogrammet VoiceOver.
Bestämmelserna om tillgänglighetskraven finns i lagen om tillhandahållande av digitala tjänster.
Det här tillgänglighetsutlåtandet upprättades 22.9.2020, och det uppdaterades senast 22.9.2020.
Tillgänglighetsstatus
Den här webbplatsen uppfyller kraven delvis. Vi har för avsikt att åtgärda alla nämnda brister i de lagstadgade försäkringstjänsterna under våren 2021.
De krav som inte uppfylls och de undantag som tillämpas på kraven anges nedan.
Icke-tillgängligt innehåll
Tillgänglighetsbrister finns närmast i förfarandet för tecknande av lagstadgad trafikförsäkring, där bland annat färgkontrasterna inte helt uppfyller tillgänglighetskraven. Tjänsterna stöder ännu inte till alla delar assisterande teknik, såsom skärmläsare, och det finns problem med användningen av tangentbord. Dessutom uppvisar anmälningarna allmänna brister i exempelvis textmotsvarigheterna till de grafiska elementen.
Bilagor i tjänsten såsom försäkringsvillkor (pdf), produktbeskrivningar (pdf), blanketter, försäkringsintyg (pdf) och andra filer görs tillgängliga. På grund av den stora mängden handlingar och blanketter kan det i en del av handlingarna förekomma nedannämnda brister. Vi strävar efter att åtgärda dessa brister under våren 2021.
Nedan förtecknas de tillgänglighetskrav enligt WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) som webbplatsen ännu inte uppfyller.
Brister vid tecknande av lagstadgad trafikförsäkring
Skärmläsare
WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text
WCAG 1.3.1 Information och relationer
WCAG 1.3.2 Meningsfull ordning
WCAG 1.3.5 Identifiera inmatningssyfte
WCAG 2.2.1 Justerbar tidsgräns
WCAG 2.4.1 Hoppa över grupperat innehåll
WCAG 2.4.4 Syftet med en länk (i sammanhanget)
WCAG 3.2.2 Vid inmatning
WCAG 3.3.1 Identifiering av fel
WCAG 3.3.2 Etiketter eller instruktioner
WCAG 3.3.3 Förslag vid felhantering
WCAG 4.1.2 Namn, roll, värde
WCAG 4.1.3 Meddelanden om status
Användning av tangentbord
WCAG 2.1.1 Tangentbord
WCAG 2.2.1 Justerbar tidsgräns
WCAG 2.4.3 Fokusordning
WCAG 2.4.7 Synligt fokus
Färger och textstorlek
WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text
WCAG 1.4.3 Kontrast
WCAG 1.4.11 Kontraster i innehåll i textformat
Brister i lagstadgade försäkringshandlingar, utskrifter och blanketter
Skärmläsare
WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text
WCAG 1.3.2 Meningsfull ordning
Färger och textstorlek
WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text
WCAG 1.4.12 Utjämning av text
Innehåll som det skulle vara en oproportionell börda att redigera
I försäkringstjänsten finns inga innehåll vilkas omredigering skulle medföra oproportionell börda.
Innehåll som tillgänglighetskraven inte kan tillämpas på
I försäkringstjänsterna finns inga innehåll på vilka tillgänglighetskraven inte kan tillämpas.