Mies kannettavalla tietokoneella.

Korttireklamaation tekeminen

Jos korttisi katoaa, varastetaan, se jää automaattiin tai kortillasi on tapahtumia, joita et tunnista, sulje korttisi viipymättä soittamalla vuorokauden ympäri palvelevaan OP Sulkupalveluun 0100 0555 (mpm/pvm).

Heti kun teet sulkuilmoituksen, vastuu maksukortista siirtyy pankille ja suljemme korttisi välittömästi. Toimi näin myös silloin, jos puhelimesi katoaa ja sinulla on käytössä Pivo, Apple Pay tai Google Pay, joihin olet lisännyt tämän maksukortin. Näin et menetä rahojasi, jos joku käyttää korttiasi luvatta. 

Tunnistamattomat credit- tai debit-korttitapahtumat

Tee reklamaatio heti, kun huomaat tiliotteellasi tai luottokorttilaskullasi korttitapahtumia tai luotolta siirtoja, joita et tunnista. Jos korttisi tai korttitietosi on varastettu, tee myös rikosilmoitus.

Huomioithan, että autovuokraamoilla on oikeus veloittaa maksamattomat tankkaukset, tietullit ja sakot jälkikäteen. Hotelleilla on oikeus veloittaa käyttämättä jätetty ja peruuttamaton varaus (ns. no-show-maksu) varausehtojen mukaan sekä maksamaton minibaariostos jälkeenpäin. 

Credit-korttitapahtumat sopimusrikkomuksissa

Olet oikeutettu reklamoimaan korttisi luotto-ominaisuudella maksetuista ostoista, jos et ole saanut maksamaasi palvelua tai tuotetta, koska myyjänä toimiva yritys on syyllistynyt sopimusrikkomukseen.

Esimerkkejä sopimusrikkomuksista:

  • Et ole saanut maksamaasi tuotetta tai palvelua.
  • Tapahtuma on veloitettu kahteen kertaan.
  • Tuote tai palvelu ei ole sopimuksen mukainen.

Yritä aina ensin selvittää asia suoraan myyjänä toimivan yrityksen kanssa, sillä sinun pitää todentaa sopimusrikkomus. Kun sopimusrikkomus on selvä, tee viipymättä reklamaatio luotonantajalle eli OP:lle. Tarvitsemme reklamaatioon tarkat tiedot tapahtuneesta. Jos kaikkia pyydettyjä tietoja ja liitteitä ei ole toimitettu, voi pyynnön käsittely viivästyä tai estyä.

Jos tavara tai palvelu on ostettu yksityishenkilöltä, kauppaan ei sovelleta kuluttajansuojalakia. Yksityishenkilöiden välisissä kaupoissa et siis voi tehdä reklamaatiota pankille. Tavara tai palvelu katsotaan ostetuksi yksityishenkilöltä myös silloin, kun se on ostettu yrityksen ylläpitämältä kauppapaikalta tai muusta vastaavasta palvelusta, jossa kauppa tapahtuu yksityishenkilöiden kesken.

Kortilla tehtyjen maksujen palautus konkurssitapauksissa

Olet oikeutettu hyvitykseen korttisi credit-ominaisuudella maksetuista ostoista, jos et ole myyjän konkurssin vuoksi saanut maksamaasi palvelua tai tuotetta.

Voit tehdä reklamaation myös korttisi debit-ominaisuudella maksetuista ostoista, jos et saa korvausta konkurssipesältä tai muulta taholta. Tässä tapauksessa selvitämme, onko Visan kansainvälisten sääntöjen mukaan mahdollista saada rahojasi takaisin myyjän pankilta

Näin teet reklamaation

1. Sulje korttisi viipymättä soittamalla OP Sulkupalveluun 0100 0555 (avoinna vuorokauden ympäri). Ulkomailta soitettaessa numero on +358 100 0555

2. Tee tutkintapyyntö eli rikosilmoitus poliisille. Siirry tekemään rikosilmoitus

3. Tarkista, että sinulla on kaikki tarvittavat tiedot:

  • tapahtumatiedot (aika, summa, veloittajan nimi sekä kopio tiliotteesta tai luottokorttilaskusta)
  • kopio tehdystä rikosilmoituksesta

4. Täytä reklamaatiolomake huolellisesti ja listaa siihen kaikki reklamoitavat tapahtumat. 

Liitä reklamaatioon kopio tiliotteesta tai luottokorttilaskusta sekä vahvistus rikosilmoituksen tekemisestä ja mahdolliset muut lisäselvitykset.

Reklamaatiopalvelusta vastaa twoday Oy:n sähköinen allekirjoituspalvelu Signom yhteistyössä OP:n kanssa. Huomioithan, että siirryt OP:n ulkopuoliseen palveluun, jonka ulkoasu on kumppanimme brändin mukainen.

Siirry reklamaatiopalveluun

5. Voit myös lähettää lomakkeen tai lisätietoja ja liitteitä postitse. Reklamaatiolomake (pdf)

Lähetä lomake osoitteeseen

OP Asiakaspalvelu
Tunnus: 5021582
00003 VASTAUSLÄHETYS

6. Saat tukea korttireklamaation tekemiseen tai laskusi selvittämiseen Korttiasiakaspalvelusta 0100 0500. Katso aukioloajat

1. Tarkista, että sinulla on kaikki tarvittavat tiedot:

  • tapahtumatiedot (aika, summa, veloittajan nimi sekä kopio tiliotteesta tai luottokorttilaskusta)
  • mahdollinen kirjeenvaihto sinun ja myyjän välillä
  • tilaus- tai sopimusehdot
  • tilausvahvistus, kuitti tai molemmat
  • mahdollinen muu materiaali, joilla voit todentaa oikeutesi reklamaatioon

2. Täytä reklamaatiolomake huolellisesti listaten siihen kaikki reklamoitavat tapahtumat.

Liitä reklamaatioon kopio tiliotteesta tai luottokorttilaskusta sekä mahdolliset muut lisäselvitykset.  

Reklamaatiopalvelusta vastaa twoday Oy:n sähköinen allekirjoituspalvelu Signom yhteistyössä OP:n kanssa. Huomioithan, että siirryt OP:n ulkopuoliseen palveluun, jonka ulkoasu on kumppanimme brändin mukainen.

Siirry reklamaatiopalveluun

3. Voit myös lähettää lomakkeen ja liitteitä postitse. Reklamaatiolomake (pdf)

Lähetä lomake osoitteeseen:

OP Asiakaspalvelu
Tunnus: 5021582
00003 VASTAUSLÄHETYS

4. Saat tukea korttireklamaation tekemiseen ja laskusi selvittämiseen Korttiasiakaspalvelusta 0100 0500. Katso aukioloajat

Jos haluat liittää jo lähettämääsi reklamaatioon lisätietoja, kuten vahvistuksen rikosilmoituksen tekemisestä, kopion kuitista, tiliotteesta tai luottokorttilaskusta, kopion myyjän kanssa käymästäsi keskustelusta tai muuta tietoa tapahtuneesta, toimi seuraavalla tavalla:

1. Liitä lisätieto tai liite aiemmin tehtyyn reklamaatioon reklamaatiopalvelun kautta.

Reklamaatiopalvelusta vastaa twoday Oy:n sähköinen allekirjoituspalvelu Signom yhteistyössä OP:n kanssa. Huomioithan, että siirryt OP:n ulkopuoliseen palveluun, jonka ulkoasu on kumppanimme brändin mukainen.

Siirry reklamaatiopalveluun

2. Tarvittaessa saat tukea reklamaatiokäsittelyyn asiakaspalvelusnumerosta 010 252 9871 (ark. 9:00 – 16:30).

3. Voit myös lähettää lisätietoja ja liitteitä postitse osoitteeseen:

OP Asiakaspalvelu
Tunnus: 5021582
00003 VASTAUSLÄHETYS