Huijaussähköposteja OPn nimissä

OPn nimissä on liikkeellä huijaussähköposteja, joiden avulla yritetään kalastella henkilötietoja ja verkkopankkitunnuksia. Huijaussähköpostissa kerrotaan, että asiakkaiden tileille tehdään kriittistä päivitystä  ja pyydetään klikkaamaan sähköpostissa olevaa linkkiä. Huijaussivustolla avautuu ensin op.fi -etusivun näköinen sivu, jossa kysytään käyttäjätunnusta ja salasanaa, ja josta jatkamalla avautuu lomake, jossa kysytään mm. yhteystietoja ja syntymäaikaa. Jos olet antanut henkilökohtaisia tietojasi huijaussivustolla, huijari saattaa myös soittaa urkkiakseen sinulta lisätietoja. OP Puhelinpalvelustamme saapuvan soiton tunnistat numerosta 010 252 0500. Älä luovuta huijarille mitään tietoja!

Oikean pankin sivuston tunnistat mm. seuraavista asioista:

  • Selaimen osoiterivillä oleva osoite alkaa https://
  • Sivuston varmenne on myönnetty OP Ryhmälle ( esim. OP Osuuskunta).
  • Varmenteen myöntäjä/julkaisija on Symantec
  • Varmenne on voimassa

Lue myös saamasi tekstiviestit huolella

Jos saat puhelimeesi tekstiviestillä lisävahvistusviestin, jossa pyydetään poistamaan puhelinnumero maksun lisävahvistuksesta, etkä ole itse tätä toimintoa tekemässä, keskeytä asiointi ja ole yhteydessä pankkiin. Jos saat tekstiviestin maksusta, jota et ole tekemässä, älä luovuta avainlukua, vaan ole yhteydessä pankkiin. OPn lisävahvistusviestit tulevat numerosta +358 40 711 8180. Pankki ei soita koskaan tästä numerosta. OP Puhelinpalvelustamme saapuvan soiton tunnistat numerosta 010 252 0500.

Muistathan, että OP ei koskaan pyydä kirjautumaan verkkopalveluihin sähköpostissa tai tekstiviestissä olevan linkin kautta tai lähettämään henkilökohtaisia verkkopalvelutunnuksiasi, luottokortin tietoja tai henkilötunnusta sähköpostitse tai tekstiviestillä. Mikäli saat huijausviestin, älä vastaa viestiin tai klikkaa viestissä olevaa linkkiä. Mikäli olet luovuttanut verkkopankkitunnuksesi tai luottokorttitietosi huijaussivustolla, sulje ne välittömästi soittamalla OP 0100 0500 (arkisin kello 8-22, pvm/mpm) puhelinpalveluun. Puhelinpalvelun palveluajan ulkopuolella sulje tunnuksesi soittamalla Sulkupalveluun +358 20 333 (24 h/vrk). Ilmoita tapahtuneesta myös puhelinpalveluun sen avauduttua.

Esimerkki huijausviestistä:

Verkkopankin Päivittää

Hyvä asiakas,

Pankit turvallisuusosasto kulkee päivitykset kaikkien
 asiakkaiden tileille , tämä päivitys on kriittinen , ja se
 täyttää turvallisuusvaatimukset edellyttämällä Suomen
lakia. Klikkaa linkkiä alla :

Klikkaa tästä ja seuraa ohjeita asiakaspalvelustamme sinuun yhteyttä
 ensi 48h .