Sähköinen asiointi kannattaa

Vakuutusasioinnissa huomioitavaa PAU:n lakon aikana

Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU:n laajat lakkotoimet vaikuttavat postin kulkuun ainakin 24.11. saakka. PAU:n lakon vaikutukset näkyvät laajasti monilla toimialoilla, myös vakuutuksissa. Huomioi nämä asiat vakuutuksiin liittyen.

Vakuutusten laskutus

Siirrämme lakon aikana erääntyvien laskujen eräpäivää niin, että laskut eivät eräänny sen aikana. Eräpäivän siirto ei näy paperilaskulla. Jos saat laskun lakon aikana tai sen jälkeen, maksa se viimeistään eräpäivänä tai heti laskun saatuasi, jos laskulla näkyvä eräpäivä on jo mennyt. Viivästyskorkoa ei veloiteta, jos lasku on maksettu pian lakon päättymisen jälkeen. Lakon jatkuessa pidempään, huomioimme sen siirtämällä eräpäiviä uudelleen.

Suoramaksut ja verkkolaskutus toimivat normaalisti lakon aikana. 

Viimeistään nyt on hyvä hetki ottaa käyttöön vakuutuslaskujen e-laskut tai verkkolaskut. E-laskulla tai verkkolaskulla maksaminen onnistuu helposti myös lakon aikana. Henkilöasiakkaana näet sinulle lähetettyjen paperilaskujen kopiot myös op.fi-palvelun oma arkistossasi. Voit pyytää yritysvakuutuksen laskun asiakaspalvelustamme myös verkkoviestillä op.fi:ssä.

Green Card -todistus liikennevakuutuksesta ulkomaan matkaa varten

Jos olet lähdössä ajoneuvolla ulkomaille, varaa lakon aikana hyvin aikaa Green Cardin hankintaa varten. Op.fi-palvelusta tilattu Green Card toimitetaan postissa, joka ei lakon aikana välttämättä tule perille. Kiireellisessä tapauksessa voit hakea Green Cardin Pohjola Vakuutuksen vakuutusasiointia hoitavasta osuuspankin konttorista. Voit nopeuttaa asiointia varaamalla konttoriin ajan op.fi:ssä.

Korvauspäätökset ja vahinkoasiat

Kirjallisten korvauspäätösten toimitus viivästyy PAU:n lakon aikana. Pyrimme ilmoittamaan tiedon korvauspäätöksestä joko tekstiviestillä tai sähköpostilla lakon aikana. Jos et ole saanut korvauspäätöstä, tarkista tekstiviestit ja sähköpostit tai näkyykö korvaus tililläsi. Osa henkilöasiakkaiden korvauspäätöksistä näkyy myös op.fi-palvelussa omassa arkistossasi.

Tarkista myös arviot korvausten käsittelyajoista Pohjola Vahinkoavussa.

Lisäselvitysten toimittaminen

Jos olemme pyytäneet lisäselvitystä korvausasian käsittelyä varten, toimita se op.fi:ssä viestillä tai vahingon tietojen kautta (henkilöasiakkaat).

Vahinkojen laskutus

Autokorjaamoiden, sairaaloiden ja muiden vahinkokumppaneidemme paperilaskujen maksu viivästyy lakon takia. Suosittelemme toimittamaan laskut meille verkkolaskuina. 

Matkavakuutuskortti

Vahinkovakuutusosakeyhtiö Eurooppalainen sulautui Pohjola Vakuutukseen 1.11.2019. Sulautumisen myötä matkavakuutuskortit uudistuivat.

Osa asiakkaistamme on jo saanut uuden kortin ja lopuille asiakkaistamme kortit saapuvat marras- ja joulukuun aikana. PAU:n lakon vuoksi korttien postitus kuitenkin viivästyy. Jos olet juuri ostanut uuden matkavakuutuksen, myös sen matkavakuutuskortin postitus viivästyy.

Matkavakuutuksesi on voimassa, vaikka kortti ei ehtisi perille ennen matkaasi.

Lataa matkavakuutuskortti OP-mobiilista

Henkilöasiakkaiden uudistunut matkavakuutuskortti on ladattavissa OP-mobiilin kautta, jolloin kortti on aina mukana matkustettaessa. Jos OP-mobiilissa on vielä vanha matkavakuutuskortti, päivitä OP-mobiilisovellus.

Lisätietoja matkavakuutuksista saat osoitteesta op.fi/matka ja OP-mobiilista sekä ohjeita vahinkotilanteisiin osoitteesta vahinkoapu.pohjola.fi.

Vakuutuksen voimassaolon tarkistaminen

Jos olet ostanut uuden vakuutuksen tai vakuutuskausi on uudistumassa ja et ole saanut vakuutuskirjaa, voit tarkistaa vakuutuksen voimassaolon op.fi-palvelussa. Jos olet hyväksynyt tarjouksen vakuutuksesta tai ostanut vakuutuksen autoliikkeessä, on se voimassa, vaikka et olisi vielä saanut vakuutuskirjaa.

Terveysselvitys

Terveysselvityksen toimittaminen postitse ja vakuutuksen voimaansaattaminen viivästyy PAU:n takia. Henkilöasiakkaana uuden vakuutuksen hankkiminen onnistuu parhaiten, kun teet terveysselvityksen kirjautumalla op.fi-palveluun.

Hoida vakuutusasiat sähköisesti op.fi:ssä

Pohjola Vakuutuksen henkilö- ja yritysasiakkaana voit hoitaa useimmat vakuutusasiasi verkossa kirjautumalla op.fi-palveluun joko henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla tai OP:n yrityspalvelutunnuksilla.

Op.fi-palvelussa voit mm. tehdä vahinkoilmoituksen, lähettää viestin asiakaspalveluun, tarkistaa voimassaolevat vakuutustiedot, tehdä muutospyyntöjä ja tulostaa vakuutusvahvistuksia.
Lue lisää verkkopalvelusta ja tee verkkopalvelusopimus, jos sinulla ei vielä ole verkkopalvelua käytössä.