Mitä Vastaamon tietomurto merkitsee pankkiasioinnin kannalta? Onko vakuutuksista apua?

Tällä hetkellä tiedossamme ei ole mitään sellaista, joka saattaisi vaarantaa pankkiasiointia. Jos olet saanut kiristysviestin, noudata viranomaisten toimintaohjeita. Pankkiin sinun ei tarvitse olla erikseen yhteydessä.

  •  Tämän hetken tietojen mukaan pankkiasiointiin suoraan liittyviä tietoja, kuten tilinumeroita, salasanoja tai luottokorttinumeroita ei ole Vastaamon tietomurron yhteydessä vuotanut. Pankkitietojesi suojaamiseksi sinun ei siis tarvitse tehdä mitään erityistoimenpiteitä.
  • Omia tilitapahtumia on kuitenkin aina hyvä seurata mahdollisten virhelaskutusten tai väärinkäytösten havaitsemiseksi. Tämä ohje pätee myös nyt.
  • Jos olet kuitenkin huolissasi, että pankkiasiointiin liittyviä tietojasi on vuotanut Vastaamosta, ota yhteys pankkiisi. Suosittelemme ensisijaisesti verkkoviestiä.

 

Onko vakuutuksista apua?

Kotivakuutuksen oikeusturvavakuutuksesta on apua Vastaamon tietomurron uhreille. Vakuutuksesta voidaan korvata oikeudenkäyntikuluja, jos tietomurrosta tai muusta asiaan liittyvästä rikoksesta nostetaan syyte. Pohjola Vakuutukseen kannattaa olla yhteydessä siinä vaiheessa, kun rikosasian esitutkinta on päättynyt ja asia on edennyt oikeuskäsittelyyn.

Lisäksi OP-Visa Gold ja OP-Visa Platinum -kortteihin sisältyy ID-Turva. Se auttaa asiakasta tekemään ennalta ehkäiseviä toimenpiteitä identiteettivarkauden välttämiseksi, havaitsemaan identiteettivarkauden sekä selvittämään tilanteen, mikäli identiteettivarkaus on tapahtunut.

Mistä lisätietoja ja tukea?

Tietovuotoapu-sivustolta löydät kootusti viranomaisten ja avustusjärjestöjen ohjeita tietovuodon uhreille.