OP:n asiakkuus

Usein kysytyt kysymykset

Asiakkaaksi tuleminen – Mitä tietoja minulta kysytään, kun liityn OP:n asiakkaaksi?

Voit liittyä OP:n asiakkaaksi verkossa täyttämällä hakemuksen. Hakemuksella kysytään yhteystietojesi lisäksi puhelinnumeroa, johon voimme lähettää tekstiviestillä tietoja asiakkuuteesi liittyen. Lisäksi pankeilla on lakisääteinen velvollisuus tunnistaa ja tuntea asiakkaansa. Tämän vuoksi kysymme hakemuksella rahanpesulain velvoittamia tietoja tilillä oleviin varoihin ja verovelvollisuuteen liittyen tukeaksemme asiakkaidemme turvallista asiointia.

Tunnistaudut hakemuksella voimassa olevalla henkilöllisyystodistuksella, joten etsithän passin tai henkilökortin kätesi ulottuville hakemuksen täyttöä varten. 

Mikäli olet vaihtamassa pankkia OP:hen, varaa aika tapaamiseen hakemuksen täyttämisen sijaan. Tapaamiseen sinun kannattaa ottaa mukaan yhteenveto nykyisistä pankkipalveluistasi.

Asiakkaaksi verkossa – Kuka voi hakea OP:n asiakkuutta verkossa? Milloin verkossa hakeminen ei onnistu? Miten perun hakemuksen?

Voit tulla asiakkaaksemme ilman konttorissa käyntiä, jos olet täysi-ikäinen Suomen kansalainen eikä sinulla ole voimassa olevaa merkintää luottotiedoissasi. Verkossa hakemista varten tarvitset puhelimen, johon voit vastaanottaa tekstiviestejä.

Jos sinulla on jo OP tunnus esimerkiksi toisen henkilön tai yhdistyksen tiliasioiden hoitamista varten, sinun ei tarvitse hakea asiakkuutta uudelleen.

Asiakkuuden hakeminen ei onnistu verkossa, jos

  • sinulla on luottohäiriömerkintä
  • olet alaikäinen
  • sinulla ei ole Suomen kansalaisuutta
  • sinulla ei ole pysyvää osoitetta Suomessa.

Tällöin voit hakea asiakkuutta varaamalla ajan osuuspankin konttoriin. Varaathan ajan osuuspankkiin myös siinä tapauksessa, että olet poliittisesti vaikutusvaltainen henkilö.

Jos haluat perua verkossa tehdyn hakemuksen ennen kuin sinulle on myönnetty OP tunnus, ota yhteys asiakaspalveluumme.

Asiakkuuteen liittyvät maksut – Mitä asiakkuus maksaa?

Kun tulet asiakkaaksemme verkossa, saat automaattisesti käyttöösi tilin ja OP tunnuksen. Avattava tili on maksuton ja OP-verkkopalvelun kuukausimaksun hinta on enintään 2,70 euroa.

Lisäksi voit asiakkaana valita itsellesi muitakin palveluita. Voit tarkistaa OP tunnuksen, maksupalveluiden ja muiden palveluiden hinnat oman osuuspankkisi hinnastosta.

Asioinnin siirtäminen – Miten siirrän tuloni ja menoni uuteen pankkiin?

Kun allekirjoitat valtakirjan, huolehdimme veloituksetta maksuasioinnin siirrosta puolestasi. Siirrämme asiointisi suunnitelmasi mukaisesti OP:hen ja tarvittaessa huolehdimme asioinnin lopettamisesta nykyisessä pankissasi.

Siirrämme voimassa olevat nykyiseltä tililtä maksettavat säännölliset maksut, esimerkiksi toistuvat maksutoimeksiannot ja nykyiselle pankille annetut suoraveloitusvaltuutukset uudelle tilille sopimuksen mukaisesti. Maksutoimeksiannot siirretään viimeistään seitsemän pankkipäivän kuluessa tarvittavien tietojen vastaanottamisesta.

Jos sinulla on olemassa olevia e-laskuja tai muita toistuvia maksuja, muistathan aktivoida ne uudelleen itse. Uuteen tiliin liitetyn maksukortin numero kannattaa myös välittää niille palveluntarjoajille, joiden maksut haluat siirtää uudelta tililtä veloitettaviksi. OP:n tilille suunnattuja tuloja varten sinun tulee ilmoittaa uusi tilinumerosi kaikille, joiden tulevat maksut haluat ohjata uudelle tilillesi.

Asiointi verkossa – Miten voin asioida OP:n tunnuksella myös muiden toimijoiden palveluissa?

OP tunnuksella voit asioida OP:n omien palveluiden lisäksi myös muiden toimijoiden palveluissa, esimerkiksi Kelan ja verohallinnon sivuilla. OP palvelutunnuksilla voit asioida kaikissa OP:n omissa verkko- ja mobiilipalveluissa.

Edut – Miten pääsen omistaja-asiakkaaksi ja saan käyttööni etuja?

Omistaja-asiakkaaksi pääsevät kaikki asiakkaamme ja liittyminen onnistuu verkossa,  puhelinpalvelussamme numerossa 0100 0500 tai lähimmässä osuuspankin konttorissa. Liittymisen yhteydessä maksettava, yleensä 100 euron suuruinen jäsenosuusmaksu on kertasijoitus – muita maksuja ei ole.

Kun liityt omistaja-asiakkaaksi, omistat osan osuustoiminnallista OP:ta, saat rahanarvoisia etuja ja alennuksia pankkipalveluista, vakuutuksista sekä säästämisen ja sijoittamisen palveluista. Omistaja-asiakkaana sinulle kertyy asioinnistasi myös rahanarvoisia OP-bonuksia – jopa satojen eurojen arvosta vuosittain.

Hakemuksen käsittely – Olen lähettänyt täyttämäni hakemuksen. Miten hakemukseni käsittely etenee?

Hakemuksesi käsittely alkaa, kun lähetät valmiin hakemuksesi. Saat tekstiviestin hakemuksesi hyväksymisestä kahden arkipäivän kuluessa hakemuksen lähettämisestä. Tekstiviesti sisältää myös ohjeet OP tunnuksen käyttöönottoa varten. Kun olet ottanut käyttöön tunnuksesi, voit käyttää sitä, kun saat avainlukulistan.

Saat avainlukulistan postitse viikon kuluessa hakemuksen lähettämisestä. Muut asiakkuuteesi liittyvät dokumentit tallennetaan op.fi:hin omaan arkistoon.

Maksuhäiriömerkintä, luottotietorekisteri – Mikä on maksuhäiriömerkintä ja mihin se vaikuttaa?

Luottotietorekisteriin tulee maksuhäiriömerkintä, jos maksu jää maksamatta. Merkintä voi vaikuttaa mahdollisuuksiisi saada pankki- ja vakuutuspalveluja. Merkinnän vaikutus palveluiden saatavuuteen riippuu pankki- tai vakuutuspalvelusta, merkintöjen määrästä ja luonteesta.

Maksuhäiriön vaikutuksesta palveluidemme myöntämiseen saat asiakaspalvelustamme. Lue lisää maksuhäiriöstä FINEn Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan sivulta.

OP tunnuksen käyttöönotto – Miten otan uuden tunnuksen käyttööni?

OP tunnus koostuu käyttäjätunnuksesta, salasanasta sekä avainlukulistasta ja lisävahvistusnumerona toimivasta puhelinnumerosta.

  • Kahden arkipäivän kuluessa hakemuksesi lähettämisestä saat tekstiviestin asiakashakemuksesi hyväksymisestä. Tekstiviesti sisältää myös ohjeet, joiden avulla voit ottaa uuden käyttäjätunnuksen käyttöösi verkossa.
  •  Käyttäjätunnuksen yhteydessä sinulle toimitetaan kertakäyttöinen salasana. Sinut ohjataan vaihtamaan salasana ensimmäisen kirjautumisen yhteydessä.
  • Uusi tunnuksesi on voimassa heti. Voit kirjautua OP:n palveluihin, kun olet saanut avainlukulistan postitse.

OP-bonukset – Mitä ovat OP-bonukset ja miten niitä kertyy?

Kun olet omistaja-asiakas, sinulle kertyy asioinnistasi OP-bonuksia oman asiointisi mukaisesti ja niillä maksetaan käyttämiäsi palveluita. OP-verkkopalvelussasi näet, kuinka paljon bonuksia on kertynyt, mihin niitä on käytetty ja kuinka paljon bonuksia sinulla on vielä käytettävänäsi.

OP-bonuksia kertyy omistaja-asiakkaille kaikesta bonuksiin oikeuttavasta asioinnista, esimerkiksi lainoista, säästöistä, sijoituksista ja vakuutusmaksuista. Kertyvien OP-bonusten määrä lasketaan kuukausittaisen asioinnin mukaan.

Bonustilille kertyneitä OP-bonuksia käytetään OP:n määrittelemiin käyttökohteisiin, kuten pankkipalveluihin, vakuutusmaksuihin sekä OP-Kiinteistökeskuksen ja lakipalveluiden palkkioihin. Maksuja ja palkkioita kuitataan automaattisesti joko osittain tai kokonaan bonuksilla riippuen siitä, paljonko bonuksia on käytettävissä.

Palveluiden ja tuotteiden tilaaminen – Miten tilaan kortin juuri avattuun tiliin?

Kun liityt verkossa OP:n asiakkaaksi, saat käyttöösi tilin ja OP tunnuksen. Maksukortin liittäminen uuteen tiliisi onnistuu helpoiten verkossa. Ensimmäinen korttisi toimitetaan omaan osuuspankkiisi.

Tutustu luottokortteihin ja maksukortteihin. Voit myös täyttää hakemuksen kätevästi verkossa.

Pankin vaihto – Miten maksutilin siirto tapahtuu?

Voit halutessasi vaihtaa maksutilisi veloituksetta uuteen pankkiin pankin vaihdon yhteydessä. Valtakirjan avulla voit valtuuttaa uuden pankin siirtämään maksutilisi, jolloin sinun ei tarvitse itse huolehtia siirtoon liittyvistä asioista. Mikäli tilinomistajia on useita, maksutilin siirtoon tulee olla lupa kaikilta omistajilta.

Uusi pankkisi

  • välittää allekirjoittamasi valtakirjan vanhaan pankkiisi kahden arkipäivän kuluessa
  • ilmoittaa uuden tilinumerosi palkan ja etuuksien maksajille sekä SEPA-suoraveloittajille ja aktivoi vanhassa pankissa olevat maksutoimeksiantosi viiden arkipäivän kuluessa, kun tiedot on vastaanotettu vanhasta pankistasi.

Ilmoita uudelle pankillesi päivämäärä, josta lähtien toistuvat toimeksiannot ja SEPA-suoraveloitusvaltuutukset veloitetaan uudelta maksutililtä. Huomaathan, että päivämäärä voi olla aikaisintaan kolmentoista pankkipäivän kuluttua siitä, kun uusi pankki on saanut kaikki tarvitsemansa tiedot.

Vanha pankkisi

  • lopettaa palvelut allekirjoittamasi valtakirjan mukaisesti viiden arkipäivän kuluessa valtakirjan vastaanottamisesta
  • toimittaa uudelle pankille, sekä pyydettäessä myös sinulle, listauksen tilisi toistuvista tapahtumista kolmentoista kuukauden ajalta
  • siirtää tilillä olevat varat uudessa pankissa olevalle tilille sekä sulkee vanhassa pankissa olevan maksutilin.

Pankin vaihto – Olen vaihtamassa pankkia. Mitä tietoja tarvitsen mukaani tapaamiseen?

Kun olet vaihtamassa pankkia, varaa verkossa aika tapaamiseen tai verkkoneuvotteluun. Keskustelemme noin tunnin mittaisessa tapaamisessa sinulle sopivista palveluista ja käymme läpi asiakkuuden siirtoa nykyisestä pankistasi OP:hen.

Jotta asiakkuuden siirto käy sujuvasti, sinun kannattaa ottaa ensimmäiseen tapaamiseen mukaasi yhteenveto nykyisistä pankkipalveluistasi.

Yhteenvetoon on hyvä sisällyttää

  • lainojen numerot ja summat
  • tilinumerot
  • luottokorttien numerot
  • vakuutuskirjat.

Muistathan myös tarvittaessa täyttää asuntolainahakemuksen etukäteen verkossa.

Uusi tilinumero – Minne minun tulee ilmoittaa uusi tilinumeroni?

Pankinvaihdon myötä myös tilinumerosi vaihtuu. Ilmoita uusi tilinumerosi esimerkiksi palkan tai eläkkeen maksajalle sekä kaikille muille tahoille, joilta saat toistuvia maksuja. Huomaathan, että voit usein ilmoittaa uuden tilinumerosi myös verkossa, esimerkiksi eläkkeen maksajien, verottajan ja Kelan sivuilla.