OP:n asiakkuus

Usein kysytyt kysymykset

Asiakkaaksi tuleminen – Mitä tietoja minulta kysytään, kun liityn OP:n asiakkaaksi?

Voit liittyä OP:n asiakkaaksi verkossa täyttämällä hakemuksen. Hakemuksella kysytään yhteystietojesi lisäksi puhelinnumeroa, johon voimme lähettää tekstiviestillä tietoja asiakkuuteesi liittyen. Lisäksi pankeilla on lakisääteinen velvollisuus tunnistaa ja tuntea asiakkaansa. Tämän vuoksi kysymme hakemuksella rahanpesulain velvoittamia tietoja tilillä oleviin varoihin ja verovelvollisuuteen liittyen tukeaksemme asiakkaidemme turvallista asiointia.

Tunnistaudut hakemuksella toisen pankin verkkopankkitunnuksilla.

Asiakkaaksi verkossa – Kuka voi hakea OP:n asiakkuutta verkossa? Milloin verkossa hakeminen ei onnistu? Miten perun hakemuksen?

Voit tulla asiakkaaksemme ilman konttorissa käyntiä, jos olet täysi-ikäinen Suomen kansalainen, sinulla on vakituinen osoite Suomessa ja luottotietosi ovat kunnossa. Verkossa hakemista varten tarvitset puhelimen, johon voit vastaanottaa tekstiviestejä sekä toisen pankin verkkopankkitunnukset.

Jos sinulla on jo OP:n tunnus esimerkiksi toisen henkilön tai yhdistyksen tiliasioiden hoitamista varten, sinun ei tarvitse hakea asiakkuutta uudelleen.

Asiakkuuden hakeminen ei onnistu verkossa, jos

  • sinulla on luottohäiriömerkintä
  • olet alaikäinen
  • sinulla ei ole Suomen kansalaisuutta
  • sinulla ei ole pysyvää osoitetta Suomessa.

Tällöin voit hakea asiakkuutta varaamalla ajan osuuspankin konttoriin. Varaathan ajan osuuspankkiin myös siinä tapauksessa, että olet poliittisesti vaikutusvaltainen henkilö.

Jos haluat perua verkossa tehdyn hakemuksen ennen kuin sinulle on myönnetty OP:n tunnus, ota yhteys asiakaspalveluumme.

Asiakkuuteen liittyvät maksut – Mitä asiakkuus maksaa?

Kun tulet asiakkaaksemme verkossa, saat käyttöösi tilin ja OP:n tunnuksen. Avattava tili on omistaja-asiakkaille maksuton ja muille asiakkaille 2 euroa kuukaudessa. OP:n tunnuksen hinta on enintään 3 euroa kuukaudessa.

Asiakkuuden avauksen jälkeen voit valita itsellesi myös muita palveluita kuten esimerkiksi omistaja-asiakkuuden (lue lisää kohdasta: Miten pääsen omistaja-asiakkaaksi ja saan käyttööni etuja?). Muiden palveluiden hinnat löydät oman osuuspankkisi hinnastosta.

Asioinnin siirtäminen – Miten siirrän tuloni ja menoni uuteen pankkiin?

Kun allekirjoitat asiakkuudensiirtovaltakirjan, huolehdimme halutessasi veloituksetta toistuvien maksuveloitusten siirrosta puolestasi. Siirrämme asiointisi suunnitelmasi mukaisesti OP:hen ja tarvittaessa huolehdimme asioinnin lopettamisesta nykyisessä pankissasi.

Siirrämme voimassa olevat nykyiseltä tililtäsi maksettavat säännölliset maksut, esimerkiksi toistuvat maksupalvelutoimeksiannot ja suoramaksusopimukset uudelle tilille sopimuksen mukaisesti.

Jos sinulla on olemassa olevia e-laskuja, suosittelemme aktivoimaan ne uudelleen itse.

Muistathan myös välittää uuteen tiliin liitetyn maksukortin numero niille palveluntarjoajille, joiden maksut haluat siirtää uudelta tililtä veloitettaviksi. OP:n tilille suunnattuja tuloja varten (esim. palkka tai eläke) sinun tulee ilmoittaa uusi tilinumerosi kaikille niille tahoille, joiden tulevat maksut haluat ohjata uudelle tilillesi.

Asiointi verkossa – Miten voin asioida OP:n tunnuksella myös muiden toimijoiden palveluissa?

Osuuspankin verkkopalvelutunnuksella voit tunnistautua OP:n omien palveluiden lisäksi myös muiden toimijoiden palveluissa, esimerkiksi Kelan ja verohallinnon sivuilla. OP palvelutunnuksilla voit asioida kaikissa OP:n omissa verkko- ja mobiilipalveluissa.

Edut – Miten pääsen omistaja-asiakkaaksi ja saan käyttööni etuja?

Omistaja-asiakkaaksi pääsevät kaikki asiakkaamme ja liittyminen onnistuu verkossa,  puhelinpalvelussamme numerossa 0100 0500 tai lähimmässä osuuspankin konttorissa. Liittymisen yhteydessä maksettava, yleensä 100 euron suuruinen jäsenosuusmaksu on kertasijoitus – muita maksuja ei ole.

Kun liityt omistaja-asiakkaaksi, omistat osan osuustoiminnallista OP:ta, saat rahanarvoisia etuja ja alennuksia pankkipalveluista, vakuutuksista sekä säästämisen ja sijoittamisen palveluista. Omistaja-asiakkaana sinulle kertyy asioinnistasi myös rahanarvoisia OP-bonuksia – jopa satojen eurojen arvosta vuosittain.

Hakemuksen käsittely – Olen lähettänyt täyttämäni hakemuksen. Miten hakemukseni käsittely etenee?

Hakemuksesi käsittely alkaa, kun lähetät valmiin hakemuksesi. Saat tekstiviestin hakemuksesi hyväksymisestä kahden arkipäivän kuluessa hakemuksen lähettämisestä. Tekstiviesti sisältää myös ohjeet OP:n tunnuksen käyttöönottoa varten. Kun olet ottanut käyttöön tunnuksesi, voit käyttää sitä, kun saat avainlukulistan.

Saat avainlukulistan postitse viikon kuluessa hakemuksen lähettämisestä. Muut asiakkuuteesi liittyvät dokumentit tallennetaan op.fi:hin omaan arkistoon.

Hyväksyttävät henkilöllisyystodistukset – Miten todistan henkilöllisyyteni konttorissa?

Löydät listauksen hyväksyttävistä henkilöllisyystodistuksista op.fi-palvelusta.

Tutustu hyväksyttäviin henkilöllisyystodistuksiin

Maksuhäiriömerkintä, luottotietorekisteri – Mikä on maksuhäiriömerkintä ja mihin se vaikuttaa?

Luottotietorekisteriin tulee maksuhäiriömerkintä, jos maksu jää maksamatta. Merkintä voi vaikuttaa mahdollisuuksiisi saada pankki- ja vakuutuspalveluja. Merkinnän vaikutus palveluiden saatavuuteen riippuu pankki- tai vakuutuspalvelusta, merkintöjen määrästä ja luonteesta.

Maksuhäiriön vaikutuksesta palveluidemme myöntämiseen saat asiakaspalvelustamme. Lue lisää maksuhäiriöstä FINEn Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan sivulta.

OP-bonukset – Mitä ovat OP-bonukset ja miten niitä kertyy?

Kun olet omistaja-asiakas, sinulle kertyy asioinnistasi OP-bonuksia oman asiointisi mukaisesti ja niillä maksetaan käyttämiäsi palveluita. OP-verkkopalvelussasi näet, kuinka paljon bonuksia on kertynyt, mihin niitä on käytetty ja kuinka paljon bonuksia sinulla on vielä käytettävänäsi.

OP-bonuksia kertyy omistaja-asiakkaille kaikesta bonuksiin oikeuttavasta asioinnista, esimerkiksi lainoista, säästöistä, sijoituksista ja vakuutusmaksuista. Kertyvien OP-bonusten määrä lasketaan kuukausittaisen asioinnin mukaan.

Bonustilille kertyneitä OP-bonuksia käytetään OP:n määrittelemiin käyttökohteisiin, kuten pankkipalveluihin, vakuutusmaksuihin sekä OP-Kiinteistökeskuksen ja lakipalveluiden palkkioihin. Maksuja ja palkkioita kuitataan automaattisesti joko osittain tai kokonaan bonuksilla riippuen siitä, paljonko bonuksia on käytettävissä.

OP tunnuksen käyttöönotto – Miten otan uuden tunnuksen käyttööni?

OP:n tunnus koostuu käyttäjätunnuksesta, salasanasta sekä avainlukulistasta ja lisävahvistusnumerona toimivasta puhelinnumerosta.

  • Kahden arkipäivän kuluessa hakemuksesi lähettämisestä saat tekstiviestin asiakashakemuksesi hyväksymisestä. Tekstiviesti sisältää myös ohjeet, joiden avulla voit ottaa uuden käyttäjätunnuksen käyttöösi verkossa.
  •  Käyttäjätunnuksen yhteydessä sinulle toimitetaan kertakäyttöinen salasana. Sinut ohjataan vaihtamaan salasana ensimmäisen kirjautumisen yhteydessä.
  • Uusi tunnuksesi on voimassa heti. Voit kirjautua OP:n palveluihin, kun olet saanut avainlukulistan postitse.

Palveluiden ja tuotteiden tilaaminen – Miten tilaan kortin juuri avattuun tiliin?

Kun liityt verkossa OP:n asiakkaaksi, saat käyttöösi tilin ja OP:n tunnuksen. Maksukortin liittäminen uuteen tiliisi onnistuu helpoiten verkossa. Ensimmäinen korttisi toimitetaan omaan osuuspankkiisi.

Tutustu luottokortteihin ja maksukortteihin. Voit myös täyttää hakemuksen kätevästi verkossa.

Pankin vaihto – Miten maksutilin siirto tapahtuu?

Voit halutessasi vaihtaa maksutilisi veloituksetta uuteen pankkiin pankin vaihdon yhteydessä. Asiakkuudensiirtovaltakirjan avulla voit valtuuttaa uuden pankin siirtämään maksutilisi, jolloin sinun ei tarvitse itse huolehtia siirtoon liittyvistä asioista. Mikäli tilinomistajia on useita, maksutilin siirtoon tulee saada lupa kaikilta omistajilta.

Uusi pankkisi

  • välittää allekirjoittamasi valtakirjan vanhaan pankkiisi kahden arkipäivän kuluessa.
  • aktivoi vanhassa pankissa olevat maksutoimeksiantosi viiden arkipäivän kuluessa siitä, kun tiedot on vastaanotettu vanhasta pankistasi.
  • ilmoittaa halutessasi uuden tilinumerosi palkan ja etuuksien maksajille.

Ilmoita uudelle pankillesi päivämäärä, josta lähtien toistuvat maksutoimeksiannot veloitetaan uudelta maksutililtäsi. Huomaathan, että päivämäärä voi olla aikaisintaan kolmentoista pankkipäivän kuluttua siitä, kun uusi pankki on saanut kaikki tarvitsemansa tiedot.

Vanha pankkisi

  • toimittaa viiden arkipäivän kuluessa valtakirjan vastaanottamisesta uudelle pankille, sekä pyydettäessä myös sinulle, listauksen tilisi toistuvista tapahtumista kolmentoista kuukauden ajalta.
  • lopettaa palvelut allekirjoittamasi valtakirjan aikataulun mukaisesti.
  • siirtää tilillä olevat varat uudessa pankissa olevalle tilille sekä sulkee vanhassa pankissa olevan maksutilin.

Huomaathan, että lopetustoimenpiteiden ajankohta voi olla aikaisintaan kolmentoista pankkipäivän kuluttua siitä, kun valtakirja on laadittu.

Pankin vaihto – Olen vaihtamassa pankkia. Mitä tietoja tarvitsen mukaani tapaamiseen?

Kun olet vaihtamassa pankkia, varaa verkossa aika tapaamiseen tai verkkoneuvotteluun. Keskustelemme noin tunnin mittaisessa tapaamisessa sinulle sopivista palveluista ja käymme läpi asiakkuudensiirtoa nykyisestä pankistasi OP:hen.

Jos olet kokonaan uusi asiakas, voit tulla asiakkaaksemme digitaalisesti etukäteen. Muussa tapauksessa asiakkuus avataan tapaamisen yhteydessä.

Tule asiakkaaksi digitaalisesti

Jotta asiakkuudensiirto käy sujuvasti, sinun kannattaa ottaa ensimmäiseen tapaamiseen mukaasi seuraavat tiedot nykyisistä pankkipalveluistasi:

  • lainojen numerot ja summat
  • tilinumerot
  • luottokorttien numerot
  • sijoitustuotteiden tiedot
  • vakuutuskirjat

Muistathan myös tarvittaessa täyttää asuntolainahakemuksen etukäteen verkossa.

Uusi tilinumero – Minne minun tulee ilmoittaa uusi tilinumeroni?

Pankin vaihdon myötä myös tilinumerosi vaihtuu. Ilmoita uusi tilinumerosi esimerkiksi palkan tai eläkkeen maksajalle sekä kaikille muille tahoille, joilta saat toistuvia maksuja. Huomaathan, että voit usein ilmoittaa uuden tilinumerosi myös verkossa, esimerkiksi eläkkeen maksajien, Verohallinnon ja Kelan sivuilla.