Vakuutukset

Usein kysytyt kysymykset

Tarvitsen vakuutuslaskulle lisää maksuaikaa – mitä teen?

Jos et voi maksaa vakuutuslaskua eräpäivänä ja tarvitset lisää maksuaikaa, voit pyytää sitä helposti lähettämällä verkkoviestin yrityksesi verkkopalvelun kautta tai soittamalla palvelunumeroomme 0303 0303.

Ilmoita sopimustunnus, laskun summa ja eräpäivä sekä toivomasi maksupäivä. Vastaamme viestiisi ja kerromme, onko toivomasi maksupäivä mahdollinen.

Alkuperäisen eräpäivän jälkeiseltä maksuajalta kertyy viivästyskorkoa, joka veloitetaan seuraavan laskun yhteydessä.

Lisätietoja laskutukseen liittyen löydät Yrityksen vakuutuslaskut -sivultamme.

Haluan vastaanottaa yritykseni laskut sähköisesti, miten toimin?

Lähetä meille yrityksesi verkkopalvelun kautta verkkoviestillä tai sähköpostitse osoitteeseen verkkolasku@op.fi seuraavat tiedot:

  • yrityksen nimi ja Y-tunnus
  • verkkolaskuosoite (OVT- tai IBAN-muotoinen) ja operaattori
  • yrityksen yhteyshenkilö verkkolaskuasioissa
  • verkkolaskutuksen alkamispäivä (jos ei välittömästi)

Jos käytössä on useita verkkolaskuosoitteita, tarvitaan vakuutussopimuksittain tieto, mihin osoitteeseen laskut lähetetään. Jos vakuutussopimus on meklarin hoidossa, lähetämme laskut meklarille. Muun postin, kuten vakuutuskirjat, lähetämme yrityksesi postiosoitteeseen. Jos yritykselläsi ei vielä ole verkkolaskuoperaattoria, voit sopia operaattorisopimuksesta Osuuspankin kanssa.

Lisätietoja laskutukseen liittyen löydät Yrityksen vakuutuslaskut -sivultamme.

Korvauksen hakeminen - missä ajassa korvausta on haettava?

Pohjola Vahinkoapu -sivustolle on koottu kattava tietopaketti eri vahinkotilanteista ja vakuutusten korvattavuudesta. Löydät sen osoitteesta vahinkoapu.pohjola.fi/yrityksille. Vahinkoapu-sivulta löydät kumppaneidemme yhteystiedot. Kumppanimme auttavat sinua yrityksesi vahinkotilanteessa. Sivulta löydät myös yritysten korvaushakemusten käsittelyajat.

Korvausta on haettava viimeistään vuoden kuluttua vahingon sattumisesta. Käytännössä vahinkoasian selvittäminen on sitä helpompaa, mitä nopeammin yhtiölle ilmoitetaan vahingosta. Älä siis tarpeettomasti viivyttele korvauksen hakemisessa.

Paras ja nopein tapa ilmoittaa vahingosta on Vakuutusten verkkopalvelu. Vahingosta voi ilmoittaa myös puhelimen tai paperisen vahinkoilmoituksen välityksellä. Verkkopalvelussa voi katsella vahinkotietoja ja lähettää tarvittaessa lisäselvityksiä.
 

 

Matka riskialueelle - onko matkavakuutukseni voimassa?

Matkustajavakuutus ei ole voimassa riskialueilla, joihin matkustamista Suomen ulkoministeriö suosittelee välttämään tai josta se suosittelee poistumaan. Jos olet saapunut riskialueelle ennen suosituksen alkamista, vakuutus on voimassa 10 päivän ajan Suomen ulkoministeriön suosituksen antamisesta. Matkustajavakuutus toimii normaalisti, jos esimerkiksi matkasairautesi ei liity mitenkään välttämis- tai poistumissuosituksessa annettuun syyhyn.

Suosittelemme sinulle lisäturvaa, jos matkustat maahan, tai alueelle, jota koskee Suomen ulkoministeriön antama suositus. Lisävakuutus laajentaa vakuutuksen voimassaolon myös niihin vahinkoihin, jotka aiheutuvat syystä, jonka vuoksi Suomen ulkoministeriö on suosituksen antanut. Riskialuelaajennus ei kuitenkaan koskaan laajenna turvaa suursotaan tai tilanteisiin, jossa vakuutettu itse on itse osallistunut sotaan tai aseelliseen selkkaukseen tai rauhanturvatoimintaan.

Ajantasainen riskialuelista löytyy osoitteesta www.op.fi/riskialueet. Ennen matkalle lähtöä on hyvä käydä myös Suomen Ulkoministeriön verkkosivuilla, joista saat aina ajankohtaista tietoa kohdemaasta.

Laajennuksen voit ottaa määräajaksi ja sen saat ottamalla yhteyttä Pohjola Vakuutuksen toimipisteisiin tai asiakaspalveluun 0303 0303.

Ajoneuvon myynti - mitä teen vakuutukselle?

Ajoneuvon liikennevakuutus ja mahdollinen kaskovakuutus päättyvät automaattisesti Traficomin tietojen mukaisesti seuraavissa tilanteissa:

  • Kun ajoneuvo vaihtaa omistajaa.
  • Kun ajoneuvo poistetaan lopullisesti rekisteristä romutustodistuksella tai vahingon takia.

Muutos kirjautuu vakuutuksen tietoihin viiveellä, jonka jälkeen postitamme vakuutuskirjan ja laskun yritykseesi.

Lue lisää vakuutusmaksun palautukseen liittyen Yrityksen vakuutuslaskut -sivultamme.

Ajoneuvon liikennekäytöstäpoisto ja -käyttöönotto. Miten ne vaikuttavat yritykseni ajoneuvojen vakuutuksiin?

Tee muutokset Traficom verkkopalvelussa tai lähimmällä rekisteröintejä tekevällä katsastusasemalla. Muutoksista veloitetaan Traficomin hinnaston mukainen maksu. Muutokset päivittyvät automaattisesti vakuutuksesi tietoihin.

Liikennekäytöstäpoiston ajalta hyvitämme liikennevakuutusmaksua. Vakuutuskauden alussa veloitetaan kuitenkin 14 euron minimimaksu. Kaskon osalta maksat niistä turvista, jotka suojaavat ajoneuvoa myös liikennekäytöstäpoiston aikana, kuten palo- ja varkausturvista.

Olen palkkaamassa työntekijää yritykseeni, mitä asioita pitää ottaa huomioon vakuuttamisessa?

Työnantajan velvollisuus on ottaa työntekijälle lakisääteinen tapaturmavakuutus sekä työntekijän eläkevakuutus (TYEL).

Lisäksi on hyvä vakuuttaa henkilöstö myös sairastumisen tai vapaa-ajalla tapahtuvien tapaturmien. Vapaaehtoiset vakuutukset nopeuttavat hoitoon pääsyä, parantumista ja töihin paluuta sekä sitouttavat henkilöstöä yritykseesi.

Edustamme eläkevakuutusasioissa Työeläkeyhtiö Ilmarista. Asiakaspalvelumme kautta saat hoidettua myös Ilmarisen vakuutusasiat.
 
Ota yhteyttä palvelunumeroomme 0303 0303 niin neuvomme ja autamme mielellämme työntekijöitten vakuutuksiin liittyvissä asioissa.
 

Olen perustanut uuden yrityksen. Mitä vakuutuksia minun tarvitsee ottaa yritykselleni?

Yrittäjälle pakollinen vakuutus on YEL-vakuutus. Mikäli yrityksessä on työntekijöitä, laki velvoittaa yrittäjää ottamaan heille TyEL-vakuutuksen ja lakisääteisen tapaturmavakuutuksen. Yrittäjän on itse huolehdittava lakisääteisten vakuutusten ottamisesta. Toimialasta riippumatta yritykset tarvitsevat myös vastuu- ja oikeusturvavakuutuksia sekä kattavan turvan yrityksen omaisuudelle. Yrittäjän kannattaa huolehtia myös omasta turvastaan mahdollisen tapaturman tai sairauden varalle.

 

Edustamme eläkevakuutusasioissa Työeläkeyhtiö Ilmarista. Asiakaspalvelumme kautta saat hoidettua myös Ilmarisen vakuutusasiat.

Ota yhteyttä palvelunumeroomme 03 03 03 03 niin neuvomme ja autamme mielellämme uuden yrityksesi riskienhallintaan liittyvissä kysymyksissä.

Työntekijälle on sattunut työtapaturma. Miten toimitaan?

Ohjaa vahingoittunut työntekijä hoitoon Pohjola Sairaalaan tai kumppanilääkärillemme nopean työhön paluun varmistamiseksi. Täytä tapaturmailmoitus verkkopalvelussamme tai yrityksesi käyttämässä linkkipalvelussa viipymättä ja viimeistään 10 arkipäivän kuluessa vahinkotiedon saamisesta

 

Miten saan tarvittavat vakuutustodistukset yrityksen voimassaolevista vakuutuksista?

Useimmat vakuutustodistukset ovat tulostettavissa vakuutusten verkkopalvelusta. Mikäli et saa tarvitsemaasi todistusta verkkopalvelusta, soita palvelunumeroomme 03 03 03 03.

Yritykseni toiminnassa on tapahtunut muutoksia. Tarvitseeko asiasta olla yhteydessä vakuutusyhtiöön?

Yrityksen toiminnan muuttuessa myös vakuutustarpeet muuttuvat. Ole yhteydessä palvelunumeroomme 03 03 03 03 kaikissa muutostilanteissa, niin kartoitamme yrityksesi vakuuttamiseen liittyvät tarpeet ajan tasalle.