Yrityksen vakuutukset

Usein kysytyt kysymykset

Tarvitsen vakuutuslaskulle lisää maksuaikaa – mitä teen?

Jos tarvitset laskulle lisää maksuaikaa, voit pyytää sitä helposti lähettämällä verkkoviestin yrityksesi verkkopalvelun kautta tai soittamalla palvelunumeroomme 0303 0303.

Jos pyydät maksuaikaa viestillä, laitathan viestiin sopimustunnuksen, laskun summan ja eräpäivän sekä toivomasi maksupäivän. Vastaamme viestiisi ja kerromme, onko toivomasi maksupäivä mahdollinen.

Alkuperäisen eräpäivän jälkeiseltä maksuajalta kertyy viivästyskorkoa, joka veloitetaan seuraavan laskun yhteydessä.

Lisätietoja laskutukseen liittyen löydät Yrityksen vakuutuslaskut -sivultamme.

Haluan vastaanottaa yritykseni laskut sähköisesti, miten toimin?

Lähetä meille yrityksesi verkkopalvelun kautta verkkoviestillä tai sähköpostitse osoitteeseen verkkolasku@op.fi seuraavat tiedot:

  • yrityksen nimi ja Y-tunnus
  • verkkolaskuosoite (OVT- tai IBAN-muotoinen) ja operaattori
  • yrityksen yhteyshenkilö verkkolaskuasioissa
  • verkkolaskutuksen alkamispäivä (jos alkamispäivä on muu kuin ilmoituspäivä).

Jos yrityksesi käytössä on useita verkkolaskuosoitteita, tarvitsemme tiedon vakuutussopimuksittain, mihin osoitteeseen laskut lähetetään. Jos vakuutussopimus on meklarin hoidossa, lähetämme laskut meklarille. Muun postin, kuten vakuutuskirjat, lähetämme yrityksesi postiosoitteeseen. Jos yritykselläsi ei vielä ole verkkolaskuoperaattoria, voit sopia operaattorisopimuksesta Osuuspankin kanssa.

Tieto verkkolaskutuksesta päivittyy yrityksesi asiakastietoihin automaattisesti noin viikon kuluessa ilmoituksesta, joten viimeisin lasku voi tulla vielä paperisena. Tämän jälkeen laskut tulevat verkkolaskuna.

 

Lisätietoja laskutukseen liittyen löydät Yrityksen vakuutuslaskut -sivultamme.

Korvauksen hakeminen – miten ilmoitan vahingosta ja missä ajassa korvausta on haettava?

Paras ja nopein tapa ilmoittaa vahingosta on Vakuutusten verkkopalvelu. Voit ilmoittaa vahingosta myös puhelimen tai paperisen vahinkoilmoituksen välityksellä. Verkkopalvelussa voit katsella vahinkotietoja ja lähettää tarvittaessa lisäselvityksiä.

Korvausta on haettava viimeistään vuoden kuluttua vahingon sattumisesta. Käytännössä vahinkoasian selvittäminen on sitä helpompaa, mitä nopeammin ilmoitat meille vahingosta. Ethän siis tarpeettomasti viivyttele korvauksen hakemisessa.

Pohjola Vahinkoapu -sivustolle on koottu kattava tietopaketti eri vahinkotilanteista ja vakuutusten korvattavuudesta. Löydät sen osoitteesta vahinkoapu.pohjola.fi/yrityksille. Vahinkoapu-sivulta löydät kumppaneidemme yhteystiedot. Kumppanimme auttavat sinua yrityksesi vahinkotilanteessa. Sivulta löydät myös yritysten korvaushakemusten käsittelyajat.

Matka riskialueelle - onko matkavakuutukseni voimassa?

Matkustajavakuutus ei ole voimassa riskialueilla, joihin matkustamista Suomen ulkoministeriö suosittelee välttämään tai joista se suosittelee poistumaan. Jos olet saapunut riskialueelle ennen suosituksen alkamista, vakuutus on voimassa 10 päivän ajan Suomen ulkoministeriön suosituksen antamisesta. Matkustajavakuutus toimii normaalisti, jos esimerkiksi matkasairautesi ei liity mihinkään välttämis- tai poistumissuosituksessa annettuun syyhyn.

Suosittelemme sinulle lisäturvaa, jos matkustat maahan tai alueelle, jota koskee Suomen ulkoministeriön antama suositus. Lisävakuutus laajentaa vakuutuksen voimassaolon myös niihin vahinkoihin, jotka aiheutuvat syystä, jonka vuoksi Suomen ulkoministeriö on suosituksen antanut. Riskialuelaajennus ei kuitenkaan koskaan laajenna turvaa suursotaan tai tilanteisiin, joissa vakuutettu itse on itse osallistunut sotaan tai aseelliseen selkkaukseen tai rauhanturvatoimintaan.

Ajantasainen riskialuelista löytyy osoitteesta www.op.fi/riskialueet. Ennen matkalle lähtöä on hyvä käydä myös Suomen Ulkoministeriön verkkosivuilla, joista saat aina ajankohtaista tietoa kohdemaasta.

Voit ottaa laajennuksen määräajaksi. Saat sen ottamalla yhteyttä Pohjola Vakuutuksen toimipisteisiin tai asiakaspalveluun 0303 0303.

Ajoneuvon myynti - mitä teen vakuutukselle?

Ajoneuvon liikennevakuutus ja sille otetut mahdolliset vapaaehtoiset vakuutukset päättyvät automaattisesti Traficomin tietojen mukaisesti seuraavissa tilanteissa:

  • ajoneuvo vaihtaa omistajaa
  • ajoneuvo poistetaan lopullisesti rekisteristä romutustodistuksella tai vahingon takia.

Muutos päivittyy vakuutuksesi tietoihin automaattisesti pienellä viiveellä. Kun olemme saaneet tiedon muutoksesta, postitamme yrityksellesi uuden vakuutuskirjan ja laskun, joissa ajoneuvon myynti on huomioitu.

Lue lisää vakuutusmaksun palautukseen liittyen Yrityksen vakuutuslaskut -sivultamme.

Ajoneuvon liikennekäytöstäpoisto ja -käyttöönotto – miten ne vaikuttavat yritykseni ajoneuvojen vakuutuksiin?

Saat tehtyä ajoneuvolle liikennekäytöstäpoiston ja -käyttöönoton Traficom verkkopalvelussa tai lähimmällä rekisteröintejä tekevällä katsastusasemalla. Muutoksista veloitetaan Traficomin hinnaston mukainen maksu. Muutokset päivittyvät automaattisesti vakuutuksesi tietoihin.

Liikennekäytöstäpoiston ajalta hyvitämme liikennevakuutusmaksua. Vakuutuskauden alussa veloitetaan kuitenkin 14 euron minimimaksu. Kaskon osalta maksat niistä turvista, jotka suojaavat ajoneuvoa myös liikennekäytöstäpoiston aikana, kuten palo- ja varkausturvista.

Olen palkkaamassa työntekijää yritykseeni – mitä asioita pitää ottaa huomioon vakuuttamisessa?

Työnantajan velvollisuus on ottaa työntekijälle lakisääteinen tapaturmavakuutus sekä työntekijän eläkevakuutus (TyEL-vakuutus).

Lisäksi on hyvä vakuuttaa henkilöstö myös sairastumisen tai vapaa-ajalla tapahtuvien tapaturmien varalta. Vapaaehtoiset vakuutukset nopeuttavat hoitoon pääsyä, parantumista ja töihin paluuta sekä sitouttavat henkilöstöä yritykseesi.

Edustamme eläkevakuutusasioissa Keskinäistä eläkevakuutusyhtiö Ilmarista. Asiakaspalvelumme kautta saat hoidettua myös Ilmarisen vakuutusasiat.

Ota yhteyttä palvelunumeroomme 0303 0303, niin neuvomme ja autamme mielellämme työntekijöidesi vakuuttamiseen liittyvissä asioissa.

Olen perustanut uuden yrityksen – mitä vakuutuksia minun tarvitsee ottaa yritykselleni?

Yrittäjälle pakollinen vakuutus on yrittäjän eläkevakuutus (YEL-vakuutus). Mikäli yrityksessäsi on työntekijöitä, laki velvoittaa yritystäsi ottamaan heille TyEL-vakuutuksen ja lakisääteisen tapaturmavakuutuksen. Yrittäjänä sinun on itse huolehdittava lakisääteisten vakuutusten ottamisesta. Toimialasta riippumatta yritykset tarvitsevat myös vastuu- ja oikeusturvavakuutuksia sekä kattavan turvan yrityksen omaisuudelle. Yrittäjänä sinun kannattaa huolehtia myös omasta vakuutusturvastasi mahdollisen tapaturman tai sairauden varalle.

Edustamme eläkevakuutusasioissa Keskinäistä eläkevakuutusyhtiö Ilmarista. Asiakaspalvelumme kautta saat hoidettua myös Ilmarisen vakuutusasiat. Ota yhteyttä palvelunumeroomme 0303 0303, niin neuvomme ja autamme mielellämme uuden yrityksesi riskienhallintaan liittyvissä asioissa.

Työntekijälle on sattunut työtapaturma – miten toimin?

Ohjaa vahingoittunut työntekijä hoitoon Pohjola Sairaalaan tai kumppanilääkärillemme nopean työhön paluun varmistamiseksi. Täytä tapaturmailmoitus verkkopalvelussamme tai yrityksesi käyttämässä linkkipalvelussa viipymättä, kuitenkin viimeistään 10 arkipäivän kuluessa vahinkotiedon saamisesta.

 

Vakuutustodistus – miten saan tarvittavat vakuutustodistukset yrityksen voimassaolevista vakuutuksista?

Useimmat vakuutustodistukset ovat tulostettavissa vakuutusten verkkopalvelusta. Mikäli et saa tarvitsemaasi todistusta verkkopalvelusta, soita palvelunumeroomme 03 03 03 03.

Yritykseni toiminta on muuttunut – tarvitseeko asiasta olla yhteydessä vakuutusyhtiöön?

Yrityksesi toiminnan muuttuessa myös yrityksesi vakuutustarpeet saattavat muuttuvat. Ole yhteydessä palvelunumeroomme 03 03 03 03 kaikissa muutostilanteissa, niin katsotaan yhdessä yrityksesi vakuutukset ajan tasalle.