Cookies och användning av nätidentifierare

Vanliga frågor

Varför ber vi kunderna ge sitt samtycke till cookies?

Som ett ansvarsfullt företag vill vi informera kunderna på ett transparent sätt om användningen av cookies och nätidentifierare i OP Gruppens tjänster.

Genom att be om kundernas samtycke till cookies ökar vi kundernas möjligheter att inverka på vilka uppgifter vi får samla in om dem och för vilka ändamål. Vi använder exempelvis inte uppgifter som samlats in om en kund för att rikta innehåll eller marknadsföring till hen utan hens samtycke.

I OP Gruppens cookie-principer och då vi ber om cookie-samtycken följer vi den lagstiftning som gäller användningen av cookies samt myndighetsanvisningar och beslut, särskilt:

Hur länge gäller mina cookie- inställningar?

Om du endast har tillåtit nödvändiga cookies, kommer vi att be om ditt samtycke igen efter 6 månader. Dina andra cookie-inställningar gäller i 12 månader.

Om du raderar cookies från webbläsaren, kommer vi att be om ditt samtycke igen nästa gång du besöker vår webbplats.

Om du använder flera webbläsare, kan de ha olika inställningar för cookies och därmed olika giltighetstider.

Var sparas inställningarna för cookies?

När du besöker OP Gruppens öppna webbplatser, sparas cookie-inställningarna i din webbläsare.

När användaren är inloggad sparas cookie-inställningarna i kunduppgifterna. Om du under samma besök loggar in i tjänsten op.fi inom 15 minuter, sparas de cookie-val som du gjort på den öppna webbplatsen också i dina kunduppgifter.

Dina inställningar för cookies gäller i tjänsten op.fi, på alla dess undersidor samt i OP-mobilen och OP-företagsmobilen. Vid behov ber vi om ditt samtycke till användning av cookies på de här webbplatserna.

På OP Gruppens webbplatser som inte är undersidor till tjänsten op.fi finns separata cookie-inställningar. Ditt samtycke till cookies och webbanalys begärs separat på de webbplatserna.

Var sparas de uppgifter som samlats in med cookies och webbanalys?

Cookies- och webbanalysuppgifterna sparas i första hand på användarens enhet. De här uppgifterna kan också samlas in och användas t.ex. i OP Gruppens kundregister, datalager samt kampanj- och nyhetsbrevsregister.

Hur kan jag ändra mina cookie- inställningar?

Du kan ändra dina cookie-inställningar på adressen https://www.op.fi/cookie-anvandning. Som inloggad privatkund hittar du också dina cookie-inställningar i Min profil. Inloggade företagskunder kan göra ändringar i sina cookie-inställningar på adressen https://www.op.fi/web/corp/auth/cookie-anvandning.

OP:s övriga webbplatser har sina motsvarande sidor för samtycke till cookies.

Varför kan jag inte förbjuda insamling av webbanalys-uppgifter?

Med webbanalys följer vi upp att tjänsterna fungerar korrekt och felfritt samt motsvarar våra kunders behov. De här uppgifterna används inte för exempelvis profilering eller marknadsföring utan kundens samtycke.

Lagstiftningen kräver inte heller kundens samtycke när cookies används för att tillhandahålla begärd tjänst, dvs. de digitala tjänster som kunden tagit i bruk.

Varför får jag riktat innehåll, trots att jag inte gett mitt samtycke till riktade cookies?

Om du inte har tillåtit riktade cookies, kan det hända att du ser OP:s annonser under den tid en sådan riktad kampanj pågår som inletts på basis av uppgifter som samlats in tidigare. Dina nya cookie-inställningar inverkar inte på kampanjer som redan inletts, och du kan i regel se sådana annonser i 30 dagar efter att du återtagit ditt samtycke i våra samarbetspartners kanaler.

Vi kan också rikta icke-marknadsföringsmässigt innehåll till dig om det är viktigt för tillhandahållandet av tjänsten, även om du inte godkänt riktade cookies. Då kan vi säkerställa att du får tillgång till alla våra tjänster på bästa möjliga sätt.

Du kan se riktat innehåll i OP-mobilen eller OP-företagsmobilen, om du har en äldre version av appen. De gemensamma cookie-inställningarna för op.fi och mobilapparna gäller från och med version 31.0 av OP-mobilen och version 15.0 av OP-företagsmobilen. När du uppdaterar din mobilapp beaktas de samtycken till cookies som du gett i op.fi också i mobilappen.

Är cookie-valen personliga?

På webbplatser som är öppna för alla är cookie-valen webbläsarspecifika. Om flera personer använder samma enhet och webbläsare, gäller användarens cookie-val också för de andra användarna, om cookies inte raderas från webbläsaren efter varje session.

I webbtjänster som kräver inloggning är samtyckena personliga. Om du ger ditt samtycke till cookies i webbläsaren när du är på den öppna sidan och sedan under samma besök loggar in i tjänsten op.fi inom 15 minuter, sparas de cookie-samtycken som du gett på den öppna webbplatsen också i dina kunduppgifter.

Jag använder tjänsten op.fi både som privatperson och som företagskund. Kan jag göra rollspecifika cookie-val?

På den öppna webbplatsen är samtyckena till cookies kopplade till webbläsaren. När man loggar in i tjänsten op.fi kopplas samtyckena alltid till en fysisk person, inte till ett företag. Det innebär att företags- eller rollspecifika cookie-val inte är möjliga.

Vart förmedlas uppgifterna om mig?

De uppgifter som samlats in med cookies och olika verktyg ägs av de personuppgiftsansvariga i OP Gruppen, och endast OP kan använda dem. Våra samarbetspartner verkar som personuppgiftsbiträden på OP:s vägnar och för OP:s räkning, och använder inte uppgifterna för egna syften.

För att kunna överlåta uppgifter till tredje part måste vi få ditt samtycke till annonscookies. För användningen av dessa uppgifter svarar tredje part som gemensamt personuppgiftsansvarig med OP eller som självständigt personuppgiftsansvarig i enlighet med sina egna dataskyddsrutiner.

Som ett ansvarsfullt företag har vi förbundit oss att skydda din integritet i enlighet med lagstiftningen om dataskydd.

Var kan jag kontrollera vilka uppgifter som samlats in om mig?

Du kan granska de centralaste uppgifterna om din kundrelation i tjänsten Min profil på op.fi. I Min profil kan du också be att få uppgifter som lagrats om dig och spara dem i PDF- och XML-format på din dator eller någon annan enhet.

Om du vill ha uppgifterna som pappersutskrift, ber vi dig besöka något av andelsbankens kontor. I vissa fall erbjuder vi också möjlighet att se på uppgifter på kontoret. I regel kostar det dig inget att utöva din rätt till insyn och du behöver inte motivera din begäran.