Sköt ärendena tryggt

Vanliga frågor

Phishing – Blev du lurad? Gör så här

Om du får ett tvivelaktigt e-postmeddelande som ser ut som att det är avsänt i OP:s namn, sänd det till oss. Klicka inte på länkar i e-postmeddelanden. Ta bort meddelandet så fort du har sänt det till oss.

Om du i OP-nättjänsten får ett meddelande som avviker från det normala eller ett fönster som verkar tvivelaktigt, sänd oss en skärmdump av sidan och sidans källkod.

I e-postmeddelandet ska du också meddela ditt namn, din kontaktinformation och namnet på din bank (OP Mallby). Vi svarar inte direkt på meddelanden som sänds till den här e-postadressen, utan du får ett automatiskt svar. Anmäl det som hänt också till OP kundtjänsten eller din bank. Sänd meddelandet till adressen tietoturvailmoitukset(a)op.fi

Om du misstänker att dina koder hamnat i fel händer, ska du omedelbart spärra dina koder genom att ringa OP:s telefontjänst 0100 0500 (mån.–fre. kl. 8–19). Då telefontjänsten inte har öppet, ska du spärra dina koder genom att ringa Spärrtjänsten för nättjänstkoder 020 333 (24/7). Anmäl det som hänt också till telefontjänsten då den öppnat.

Nummer för tilläggsbekräftelse – Vad betyder Tilläggsbekräftelse?

Tilläggsbekräftelsen med textmeddelande är en säkerhetsfunktion som ger extra skydd mot missbruk av koder och nätbrottslighet. Kontrollera att uppgifterna i textmeddelandet motsvarar uppgifterna i ditt ursprungliga uppdrag. Om så inte är fallet, ska du inte uppge nyckeltalet och inte heller godkänna uppdraget.

Om du inte får ett textmeddelande för tilläggsbekräftelse till din telefon, ska du försäkra dig om att du har anslutit ett telefonnummer som du använder till tilläggsbekräftelsen.

Observera att talet i textmeddelandet anges utan nollor i början.

Nummer för tilläggsbekräftelse – Vad ska jag göra om jag får ett textmeddelande för tilläggsbekräftelse trots att jag inte har OP:s kod eller att numret i fråga inte är anslutet till min kod?

Försäkra dig om att ingen, t.ex. en familjemedlem, har anslutit numret till sin kod. Gör vid behov en anmälan till OP:s kundtjänst eller på närmaste kontor.
 

Nummer för tilläggsbekräftelse – Vad ska jag göra om jag inte har anslutit ett nummer för tilläggsbekräftelse till min kod och vill lägga till det?

Gör så här:
 
  1. Logga in i tjänsten op.fi
  2. Om du inte kan logga in i tjänsten op.fi för att du inte har ett nummer för tilläggsbekräftelse, får du en begäran om att uppge ditt nummer vid inloggningen.
  3. Om din inloggning inte kräver stark autentisering och du kan logga in i tjänsten, kan du lägga till numret i tjänsten op.fi via:
Kom ihåg att uppdatera din kontaktinformation och ditt nummer för tilläggsbekräftelse om du byter telefonnummer.

Nummer för tilläggsbekräftelse – Vad ska jag göra om jag inte får ett textmeddelande för tilläggsbekräftelse eller om jag har ett gammalt telefonnummer anslutet till min kod som nummer för tilläggsbekräftelse?

Gör så här:
 
1. Kontrollera ditt nummer för tilläggsbekräftelse i tjänsten op.fi, i Min profil eller, då du loggar in med företagstjänstkoder, i Inställningar.
2. Om du inte kan logga in i tjänsten op.fi för att du inte längre använder ditt nummer för tilläggsbekräftelse, kan du ta bort det gamla numret genom att ringa OP:s telefontjänst eller besöka ett kontor.
 
3. När ditt nummer för tilläggsbekräftelse har tagits bort, kan du lägga till ett nummer då du loggar in i tjänsten op.fi eller på samma ställe där du kan kontrollera om ditt nummer är rätt (punkt 1).
 
Du kan ansluta ett nummer för tilläggsbekräftelse i tjänsten op.fi:
 
Kom alltid ihåg att uppdatera din kontaktinformation och ditt nummer för tilläggsbekräftelse om du byter telefonnummer.
 
Bankens textmeddelanden för tilläggsbekräftelse sänds alltid från numret +358407118180 och är undertecknade av OP.