Sköt ärendena tryggt

Vanliga frågor

Tilläggsbekräftelsen fungerar inte – Har du fel telefonnummer anslutet till tilläggsbekräftelsen?

Tilläggsbekräftelsen av betalningar med textmeddelande är en säkerhetsfunktion som ger extra skydd mot missbruk av koder och nätbrottslighet. Kontrollera att uppgifterna i textmeddelandet motsvarar uppgifterna i ditt ursprungliga uppdrag. Om så inte är fallet, ska du inte uppge nyckeltalet och inte heller godkänna uppdraget.

Om du inte får ett textmeddelande för tilläggsbekräftelse av betalningar till din telefon, ska du kontrollera att du har anslutit ett telefonnummer som du använder till tilläggsbekräftelsen av betalningar.

Gör så här:

  1. Logga in i tjänsten op.fi.
  2. Välj Min kontaktinformation > Tilläggsbekräftelse av betalningar
  3. Kontrollera att du har anslutit ett mobiltelefonnummer som du använder.
  • Om du inte har anslutit ditt nummer ska du göra det.
  • Om numret inte längre är i bruk kan du avlägsna det genom att ringa till OPs telefontjänst eller besöka ett kontor. Efter det kan du ansluta det nya numret i tjänsten op.fi eller på ett kontor.

Kom ihåg att uppdatera din kontaktinformation om du får ett nytt telefonnummer.

Bankens textmeddelanden som gäller tilläggsbekräftelse av betalningar sänds alltid från numret +358407118180 och är undertecknade av OP.

Lisävahvistusnumero – Miten toimin, kun minulla ei ole lisävahvistusnumeroa liitetty tunnukseeni ja haluan lisätä sen?

Tee näin:
 
  1. Kirjaudu op.fi-palveluun
  2. Jos et pääse kirjautumaan op.fi-palveluun, koska sinulta puuttuu lisävahvistusnumero, pyydetään sinua ilmoittamaan numero kirjautumisen yhteydessä.
  3. Mikäli kirjautumisesi ei vaadi vahvaa tunnistusta ja pääset palveluun sisään, voit lisätä numeron op.fi-palvelussa kohdassa:
Muistathan päivittää yhteystietosi ja lisävahvistusnumerosi, jos puhelinnumerosi vaihtuu.
 
Huomioithan, että lisävahvistusnumero on henkilökohtainen ja se voi olla liitettynä vain yhden asiakkaan tunnuksiin. Jos käytössäsi on sekä yrityspalvelu- ja henkilöasiakkaan tunnus, voi niissä olla liitettynä sama numero lisävahvistukseen.

​Lisävahvistusnumero – Miten toimin, jos saan tekstiviestivahvistuksen, vaikka minulla ei ole OP:n tunnusta tai kyseinen puhelinnumero ei ole liitettynä omaan tunnukseeni?

Varmista, että kukaan esim. läheisesi ei ole liittänyt kyseistä numeroa tunnukseensa. Tarvittaessa ilmoita asiasta OP:n asiakaspalveluun tai lähimmässä konttorissa.
 

Lisävahvistusnumero – Mikä on lisävahvistus?

Lisävahvistus tekstiviestillä on turvaominaisuus, joka lisäsuojaa tunnusten väärinkäytöksiä ja verkkorikollisuutta vastaan. Tarkista, että tekstiviestissä olevat tiedot vastaavat alkuperäisen toimeksiantosi tietoja. Mikäli näin ei ole, älä anna avainlukua äläkä hyväksy toimeksiantoa.

Mikäli et saa lisävahvistuksen tekstiviestiä puhelimeesi, varmista, että lisävahvistukseen on liitetty käytössäsi oleva puhelinnumero.

Phishing – Blev du lurad? Gör så här

Om du får ett tvivelaktigt e-postmeddelande som ser ut som att det är avsänt i OPs namn, sänd det till oss. Klicka inte på länkar i e-postmeddelanden. Ta bort meddelandet så fort du har sänt det till oss.

Om du i OP-nättjänsten får ett meddelande som avviker från det normala eller ett fönster som verkar tvivelaktigt, sänd oss en skärmdump av sidan och sidans källkod.

I e-postmeddelandet ska du också meddela ditt namn, din kontaktinformation och namnet på din bank (OP Mallby). Vi svarar inte direkt på meddelanden som sänds till den här e-postadressen, utan du får ett automatiskt svar. Anmäl det som hänt också till OP 010 253 0022 telefontjänsten eller din bank. Sänd meddelandet till adressen tietoturvailmoitukset(a)op.fi

Om du misstänker att dina koder hamnat i fel händer, ska du omedelbart spärra dina koder genom att ringa OP 010 253 0022 telefontjänsten (vardagar klockan 9–16, 0,0835 e/samtal + 0,07 e/min. från inhemska fasta abonnemang, 0,0835 e/samtal + 0,17 e/min. från mobilabonnemang). Då telefontjänsten inte har öppet, ska du spärra dina koder genom att ringa spärrtjänsten för nättjänstkoder +358 100 0555 (24h/dygn). Anmäl det som hänt också till telefontjänsten då den öppnat.