Kansainväliset palvelut

Usein kysytyt kysymykset

Milloin maksamani maksu on ulkomaisella saajalla?

Maksun lopullinen hyvitysaika saajan tilille riippuu aina ulkomaisesta pankista sekä maksun vastaanottajan tekemistä sopimuksista oman pankkinsa kanssa.

Tavallinen ulkomaan maksumääräys saapuu vastaanottavan pankin käsittelyyn kahden pankkipäivän sisällä, rajat ylittävät SEPA-maksut yhden pankkipäivän sisällä.

Ulkomaille voidaan maksaa myös pikamääräyksiä, jotka saapuvat vastaanottavaan pankkiin maksua seuraavana pankkipäivänä ja jotka käsitellään tavallisia maksuja nopeammin.

Mitä tarkoittaa siirrettävissä oleva remburssi?

Siirrettävissä olevaa remburssia käytetään silloin, kun myyjä ei ole lopullinen tavarantoimittaja. Myyjä voi pyytää siirtävää pankkia siirtämään sen kokonaan tai osittain esim. alihankkijan käytettäväksi.

Voinko varmistua ostamani tavaran laadusta, jos maksutapana on tuontiremburssi?

Remburssin käyttö ei yksinään takaa tavaran laatua. Tuontiremburssissa pankit käsittelevät asiakirjoja, eivät tavaraa tai palvelua. Jos asiakirjat ovat remburssiehtojen mukaiset, ostaja ei voi kieltäytyä maksusta, vaikka tavara mahdollisesti ei olisi sopimuksen mukaista Tavaran laadun varmistamiseksi voit vaatia remburssissa esimerkiksi erillistä tarkastustodistusta.

Mitä teen, jos ulkomainen kauppakumppani haluaa takauksen omasta pankistaan?

Takaus voidaan tarvittaessa tehdä toimeksiantotakauksena. Tällöin OP Yrityspankki tekee takaustoimeksiannon kauppakumppanisi pankille, joka antaa varsinainen takauksen edunsaajalle eli kauppakumppanillesi.

Mistä saan tietoja ulkomaanmaksujen reitityksestä?

Ota yhteyttä puhelinpalveluumme: Yritys- ja maksuliikepalvelut, puh. 0100 05151.

Voinko saada tiliotteen ulkomaisesta tilistä?

Kyllä voit. Tiliote perustuu SWIFTin MT940-sanomaan. Suurin osa ulkomaisista pankeista pysyy lähettämään MT940-tiliotteen.

Jos haluaa avata tilin ulkomaille, pitääkö itse matkustaa paikan päälle?

Riippuu maan omasta lainsäädännöstä. Kiristyvän sääntelyn vuoksi yhä useammin vaaditaan asiakkaan tunnistautumista ulkomaisen pankin konttorissa. Lisätietoja eri maiden käytännöistä saat omasta osuuspankista.

Mitä tarkoittaa ulkomaanmaksuissa "Ben"?

Maksun saaja maksaa sekä lähettäjä- että vastaanottajapankin kulut.

Mitä tarkoittaa ulkomaanmaksuissa "Our"?

Maksaja maksaa sekä lähettäjä- että vastaanottajapankin kulut.

Mitä tarkoittaa ulkomaanmaksuissa "Sha"?

Maksun lähettäjä ja maksun vastaanottaja maksavat oman pankkinsa kulut.

Voiko euromääräiselle tilille vastaanottaa muun valuutan maksuja?

Kyllä voi. Tällöin kurssaus euroiksi tapahtuu automaattisesti listahintaan (voimassa olevaan ostokurssiin). Ainoastaan yli 50 000 euron arvoisissa maksuissa käytetään senhetkistä markkinakurssia. Mikäli valuuttamääräisiä maksuja on paljon, kannattaa avata valuuttatili.

Milloin yritys tarvitsee valuuttatiliä?

Kun yrityksesi käy säännöllistä ulkomaankauppaa muulla kuin eurovaluutalla, kannattaa avata valuuttatili. Tilille voi ohjata ulkomailta saapuvat valuuttamääräiset suoritukset ja siltä voi maksaa suuretkin valuuttamääräiset maksut.

Ole yhteydessä lähimpään Osuuspankkiin sopiaksesi valuuttatilin avaamisesta. Ajanvarauksen voit tehdä soittamalla tai lähettämällä viestin verkkosivujen kautta.

Mikäli olet jo Osuuspankin asiakas, voit olla yhteydessä suoraan yhteyshenkilöösi