Maksaminen ja laskutus

Usein kysytyt kysymykset

Mitä eroa on bruttotilityksellä ja nettotilityksellä?

Bruttotilitys tarkoittaa sitä, että asiakkaan maksama summa tilitetään sellaisenaan kauppiaalle ja palvelumaksut veloitetaan erikseen. Jos asiakas tekee esimerkiksi 10 euron korttiostoksen, saa kauppias tilityksessä 10 euroa. OP-korttitilityspalvelun palvelumaksut veloitetaan kerran kuussa erikseen. Veloitus tapahtuu seuraavan kuun alussa muiden palvelumaksujen veloituksen yhteydessä.

Nettotilityksessä palvelumaksu vähennetään suoraan tilityksestä. Jos asiakas tekee esimerkiksi 10 euron korttiostoksen ja jos maksuprovisio on 1%, saa kauppias tilityksessä 9,90 euroa eli 0,10€ provisio on laskettu valmiiksi pois ennen tilitystä.

Aineistosiirto Yrityksen op.fi-verkkopalvelussa?

Mikä on Aineistosiirto op.fi verkkopalvelussa?

Yrityksesi voi hoitaa maksuliikettä Aineistosiirron kautta silloin, kun käyttämäsi taloudenhallinnan järjestelmä ei tue Yrityksen pankkiyhteys (Web Services) -kanavan käyttöä.

Aineistosiirron avulla yrityksesi valtuuttama käyttäjä voi lähettää ja noutaa maksuliikeaineistoja taloudenhallintaohjelmiston käyttöön.

Miten saan Aineistosiirron käyttöön?

Saat aineistosiirron käyttöösi omassa osuuspankissasi. Aineistosiirtoa voivat käyttää yrityksesi käyttäjät, joille on pankissa annettu siihen oikeus.

Mitä teen, jos aineiston lähetys ei onnistu?

Tähän voi olla monta eri syytä:

  • Aineiston koko: Yhtäaikaisesti voit lähettää maksimissaan 10 kpl aineistoja. Usean lähetettävän aineiston kokorajoitus on 10 megatavua.
  • Aineiston muoto: Tarkista onko lähettämäsi aineisto sen muotoista, jonka olit valinnut lähetettäväksi.

Virheilmoitus:

 "Aineiston lähetys epäonnistui.
Seuraavien aineistojen lähetys epäonnistui XXXX.
Korjaa aineisto ja lähetä se uudelleen.
E-laskun suurin sallittu koko on 9765 kilotavua"

Näytettävä virheilmoitus on vakioilmoitus, joka näytetään riippumatta virheestä. Tarkempi kuvaus virheestä löytyy aineiston virhepalautteesta, joka näkyy Aineistosiirron etusivulla heti virheellisen lähetyksen jälkeen.

Missä muodossa aineisto pitäisi tallentaa op.fi-verkkopalvelussa?

Käyttäjän tulee kysyä reskontranhoitajaltaan, minkä nimistä tiedostoa ja minkä päätteistä tiedostoa reskontraohjelmisto lukee ja tallentaa aineisto juuri sen nimisenä ja sen päätteisenä kuin reskontraohjelma sitä lukee.

E-laskutus op.fi-verkkopalvelussa?

E-laskutus on osa op.fi-verkkopalvelua ja OP-yritysmobiilia

Mistä löydän yritykseni e-laskuosoitteen?

Yrityksesi nimeämä pääkäyttäjä voi tarkistaa e-laskuosoitteet op.fi-verkkopalvelussa vasemmasta navigaatiosta kohdasta Tilit, maksut, laskutus > E-laskut > E-laskupalvelun asetukset tai OP-yritysmobiilissa Yrityksen tiedot > Laskutustiedot.

Voiko yritys saada ilmoituksen tekstiviestillä/sähköpostitse, kun e-lasku on saapunut?

Tätä toiminnallisuutta yrityksillä ei ole käytössä.

E-laskupalvelu käyttöliittymällä vai aineistosiirron kautta?

Yrityksen op.fi-verkkopalvelussa ja OP-yritysmobiilissa yrityksesi voi lähettää ja vastaanottaa e-laskuja (sisältyy palveluun). Lisäksi op.fi-verkkopalvelussa tämä onnistuu Aineistosiirron kautta.

  • Jos yritykselläsi on pienempi tarve lähettää tai vastaanottaa e-laskuja, kannattaa käyttää e-laskupalvelua op.fi-verkkopalvelussa tai OP-yritysmobiilissa. OP-yritysmobiililla voit lähettää laskuja asiakkaillesi myös sähköpostilla sekä toimittaa muistutus- ja hyvityslaskuja.
  • Mikäli yrityksesi käyttää jotain taloushallinnon ohjelmaa, jolla olet tähän asti hoitanut e-laskutuksen, voit jatkossakin lähettää e-laskuaineiston Aineistosiirron kautta.