Vakuutukset

Usein kysytyt kysymykset

Matka riskialueelle - Onko matkavakuutukseni voimassa?

Matkustajavakuutus ei ole voimassa riskialueilla, joihin matkustamista Suomen ulkoministeriö suosittelee välttämään tai josta se suosittelee poistumaan. Jos olet saapunut riskialueelle ennen suosituksen alkamista, vakuutus on voimassa 10 päivän ajan Suomen ulkoministeriön suosituksen antamisesta. Matkustajavakuutus toimii normaalisti, jos esimerkiksi matkasairautesi ei liity mitenkään välttämis- tai poistumissuosituksessa annettuun syyhyn.

Suosittelemme sinulle lisäturvaa, jos matkustat maahan, tai alueelle, jota koskee Suomen ulkoministeriön antama suositus. Lisävakuutus laajentaa vakuutuksen voimassaolon myös niihin vahinkoihin, jotka aiheutuvat syystä, jonka vuoksi Suomen ulkoministeriö on suosituksen antanut. Riskialuelaajennus ei kuitenkaan koskaan laajenna turvaa suursotaan tai tilanteisiin, jossa vakuutettu itse on itse osallistunut sotaan tai aseelliseen selkkaukseen tai rauhanturvatoimintaan.

Ajantasainen riskialuelista löytyy osoitteesta www.op.fi/riskialueet. Ennen matkalle lähtöä on hyvä käydä myös Suomen Ulkoministeriön verkkosivuilla, joista saat aina ajankohtaista tietoa kohdemaasta.

Laajennuksen voit ottaa määräajaksi ja sen saat ottamalla yhteyttä Pohjola Vakuutuksen toimipisteisiin tai asiakaspalveluun 0303 0303.

Miten saan vakuutusten verkkopalvelun käyttöön yritykselle?

Jotta saat verkkopalvelun käyttöön yrityksesi vakuutusasioiden hoitamista varten, täytyy sinun tehdä verkkopalvelusopimus. Saat tehtyä sen helposti verkossa, osoitteessa www.op.fi/verkkopalvelu-yritysvakuutuksille.

Verkkopalvelusopimusta tehdessä nimetään pääkäyttäjä, joka voi lisätä palveluun muita käyttäjiä ja hallinnoida näiden käyttöoikeuksia. Verkkopalvelusopimuksen allekirjoittajalla tulee olla yrityksen nimenkirjoitusoikeus.

Ongelmatilanteessa saat apua palvelunumerosta 010 253 6198 (ma-pe klo 8-17).

Työntekijälle on sattunut työtapaturma. Miten toimitaan?

Ohjaa vahingoittunut työntekijä hoitoon Pohjola Sairaalaan tai kumppanilääkärillemme nopean työhön paluun varmistamiseksi. Täytä tapaturmailmoitus verkkopalvelussamme tai yrityksesi käyttämässä linkkipalvelussa viipymättä ja viimeistään 10 arkipäivän kuluessa vahinkotiedon saamisesta

 

Haluan vastaanottaa yritykseni laskut sähköisesti, miten toimin?

Lähetä meille sähköpostilla osoitteeseen verkkolasku(a)op.fi verkkolaskutukseen siirtymistä varten nämä tiedot:

  • yrityksen nimi ja Y-tunnus
  • verkkolaskuosoite (OVT- tai IBAN-muotoinen) ja operaattori
  • yrityksen yhteyshenkilö verkkolaskuasioissa.
  • verkkolaskutuksen alkamispäivä (jos ei välittömästi)

Jos käytössä on useita verkkolaskuosoitteita, tarvitaan vakuutussopimuksittain tieto mihin osoitteeseen laskut lähetetään. Mikäli vakuutussopimus on meklarin hoidossa, lähetämme laskut meklarille. Muun postin, kuten vakuutuskirjat, lähetämme yrityksesi postiosoitteeseen. Mikäli yritykselläsi ei vielä ole verkkolaskuoperaattoria, voit sopia operaattorisopimuksesta Osuuspankin kanssa.

Olen palkkaamassa työntekijää yritykseeni, mitä asioita pitää ottaa huomioon vakuuttamisessa?

Työnantajan velvollisuus on ottaa työntekijälle lakisääteinen tapaturmavakuutus sekä työntekijän eläkevakuutus (TYEL).

Lisäksi on hyvä vakuuttaa henkilöstö myös sairastumisen tai vapaa-ajalla tapahtuvien tapaturmien. Vapaaehtoiset vakuutukset nopeuttavat hoitoon pääsyä, parantumista ja töihin paluuta sekä sitouttavat henkilöstöä yritykseesi.

Matkatavaroiden myöhästyminen - Korvaako matkatavaravakuutus matkatavaroiden myöhästymistä?

Matkatavaravakuutus korvaa välttämättömyystarvikkeiden hankintakustannuksia, silloin kun kuljetettavaksi jätetty matkatavara myöhästyy vähintään kaksi tuntia vakuutetun saapumisesta menomatkalla matkakohteeseensa. Korvauksena maksetaan enintään 350 euroa.

Tavallisimpia välttämättömyystarvikkeita ovat henkilökohtaiseen hygieniaan tarvittavat peseytymisvälineet sekä vaihtovaatteet. Tositteet välttämättömyystarvikkeiden hankinnasta on syytä säilyttää. Tositteet pyydetään mahdollisesti yhtiölle vahinkokäsittelyn yhteydessä.

Korvauksen hakeminen - Missä ajassa korvausta on haettava?

Korvausta on haettava viimeistään vuoden kuluttua vahingon sattumisesta. Käytännössä vahinkoasian selvittäminen on sitä helpompaa, mitä nopeammin yhtiölle ilmoitetaan vahingosta. Älä siis tarpeettomasti viivyttele korvauksen hakemisessa.

Miten ilmoitan vahingosta?

Paras ja nopein tapa ilmoittaa vahingosta on Vakuutusten verkkopalvelu. Kirjautumalla yrityksen verkkopalveluun voi tehdä useimmat vahinkoilmoitukset. Verkkopalvelussa voi myös katsella vahinkotietoja ja lähettää tarvittaessa lisäselvityksiä. Vahingosta voi ilmoittaa myös puhelimen tai paperisen vahinkoilmoituksen välityksellä.

Miten saan tarvittavat vakuutustodistukset yrityksen voimassaolevista vakuutuksista?

Useimmat vakuutustodistukset ovat tulostettavissa vakuutusten verkkopalvelusta. Mikäli et saa tarvitsemaasi todistusta verkkopalvelusta, soita palvelunumeroomme 03 03 03 03.

Yritykseni toiminnassa on tapahtunut muutoksia. Tarvitseeko asiasta olla yhteydessä vakuutusyhtiöön?

Yrityksen toiminnan muuttuessa myös vakuutustarpeet muuttuvat. Ole yhteydessä palvelunumeroomme 03 03 03 03 kaikissa muutostilanteissa, niin kartoitamme yrityksesi vakuuttamiseen liittyvät tarpeet ajan tasalle.

Olen perustanut uuden yrityksen. Mitä vakuutuksia minun tarvitsee ottaa yritykselleni?

Yrittäjälle pakollinen vakuutus on YEL-vakuutus. Mikäli yrityksessä on työntekijöitä, laki velvoittaa yrittäjää ottamaan heille TyEL-vakuutuksen ja lakisääteisen tapaturmavakuutuksen. Yrittäjän on itse huolehdittava lakisääteisten vakuutusten ottamisesta. Toimialasta riippumatta yritykset tarvitsevat myös vastuu- ja oikeusturvavakuutuksia sekä kattavan turvan yrityksen omaisuudelle. Yrittäjän kannattaa huolehtia myös omasta turvastaan mahdollisen tapaturman tai sairauden varalle.

Ota yhteyttä palvelunumeroomme 03 03 03 03 niin neuvomme ja autamme mielellämme uuden yrityksesi riskienhallintaan liittyvissä kysymyksissä.