Yrityksen pankkiyhteyskanava (Web Services)

Usein kysytyt kysymykset

Kuinka pitkään voin noutaa aineistot Yrityksen pankkiyhteyskanavassa (Web Services)?

Noudettavat aineistot, kuten tiliotteet ja viiteluettelot, säilyvät noudettavana kolme kuukautta. Jos joudut noutamaan aineistot uudestaan, se onnistuu aineistotunnuksilla, ei ”Nouda noutamattomat” -toiminnolla.

Miten ja keneltä veloitetaan aineistonhoitajan asiakkaan kuukausimaksua?

Jos käytät Yrityksen pankkiyhteyskanavaa (Web Services) suoraan tai välillisesti aineistonhoitajan kautta, palvelu maksaa yhdeksän euroa kuukaudessa. Kuukausimaksut veloitetaan suoraan aineistonhoitajan asiakkailta niiltä kuukausilta, jolloin aineistonhoitaja on lähettänyt asiakkaansa C2B-maksuaineistoja.

Asiakkaalta ei veloiteta tuplana, jos asiakas maksaa jo palvelumaksun omasta WS-kanavasta tai käyttää useampaa aineistonhoitajaa.

Miten aineistonkäsittelymaksut veloitetaan aineistonhoitajalta tai sopija-asiakkaalta?

Yrityksen pankkiyhteyskanavan (Web Services) aineistonkäsittelymaksut voidaan veloittaa joko aineistonhoitajalta tai sopija-asiakkaalta. WS-kanavan käyttömaksu on mahdollista hinnoitella eri tavoin sen mukaan kumpi maksaa aineistonkäsittelymaksut. Ajantasakyselyiden palvelumaksut veloitetaan aina tilinomistajalta.

Voit muuttaa aineistonkäsittelymaksun veloitettavaksi sopija-asiakkaalta sen jälkeen, kun aineistonhoitaja on allekirjoittanut pankille sitoumuksen WS-kanavan aineistonkäsittelymaksun laskutuksesta.

Sitoumus vaaditaan aineistonhoitajalta aina, kun tämä valitsee aineistonkäsittelymaksun veloitusosapuoleksi sopija-asiakkaan.

Miten voin noutaa tapahtumaluettelon kopion?

Voit tilata aineistosiirtoon tapahtumaluettelon kopion. Tällä tavalla voit jatkossa välittää viiteluettelon esimerkiksi Yrityksen pankkiyhteyskanavan (Web Services) kautta tilitoimistoon, yrittäjälle itselle aineistosiirtoon sekä henkilöasiakkaan ja yrityksen verkkopalveluun. Myös aineistosiirtoon tilatusta tapahtumaluettelosta voidaan tilata kopio Yrityksen pankkiyhteyskanavaan (Web Services).

Tapahtumaluettelon kopio näkyy aineistosiirron noutamattomissa aineistoissa, kuten alkuperäinenkin tapahtumaluettelo, ja tapahtumaluettelon kopio on noudettavissa aineistosiirron kautta kolmen kuukauden ajan, kuten muutkin aineistot.

Huomaathan, että tapahtumaluettelon kopio on maksullinen alkuperäisen viitepalvelusopimuksen sopija-asiakkaalle.

Mitkä ovat Yrityksen pankkiyhteyskanavan (Web Services) aineistojen käsittelyaikataulut ja kokorajoitukset?

Voit tarkistaa Yrityksen pankkiyhteyskanavassa (Web Services) kulkevien aineistojen käsittelyaikataulut ja kokorajoitukset op.fi-palvelusta.  
Lue lisää.

Kellonaikojen ero asiakkaan koneella ja pankissa saa olla viisi minuuttia. Jos asiakas on ulkomailla, tulee aikaleimassa olla mukana aikavyöhyketieto.  

Veloitetaanko varmenteesta maksu, vaikka lukitsen käyttäjätunnuksen esimerkiksi loman ajaksi?

Kun Yrityksen pankkiyhteyskanavan (Web Services) sopimuksen varmenne on otettu käyttöön, menee siitä kuukausimaksu siihen asti, kunnes varmenne ei ole enää olemassa asiakkaalla.

Maksu veloitetaan, vaikka käyttäjätunnus olisi lukittu.

Mitä tarkistetaan C2B-maksuaineiston tuplatarkistuksessa?

C2B-aineisto hylkäytyy tuplana, kun seuraavat tiedot ovat samat kuin viimeisen kolmen kuukauden aikana OP:n aineistonsiirtokanaviin (Yrityksen pankkiyhteyskanava eli Web Services ja op.fi-verkkopalvelun aineistonsiirto) lähetetyissä aineistossa:

  1. erän MessageId (aineistotunnus)
  2. erään kuuluvien maksujen kappalemäärä
  3. erän rahamäärä
  4. erän ServiceId (maksatustunnus)
Jos lähetät kaksi samaa maksuaineistoa samassa C2B-käsittelyajossa, hylätään toinen tuplana, jos niissä on sama aineisto- ja maksatustunnus sekä maksujen kappalemäärä ja yhteissumma.

Miksi saan varmennetta hakiessani hylkäyskoodin ”26 Rejected”?

Jos siirtoavaimet on syötetty ohjelmaan väärin, saat varmennetta haettaessa hylkäyskoodin ”26 Rejected, Varmenteen haku epäonnistui”.

Tarkistathan, että olet syöttänyt ohjelmaan oikein tuotantopuolen siirtoavaimet osat 1 ja 2. Varmista myös, ettet laita vahingossa asiakastestiympäristön avaimia ohjelmaan. Tarkista myös, että sinulla on käytössäsi oikea käyttäjätunnus.

Mikä on toimipaikkarekisteri?

Toimipaikkarekisteri on OP Ryhmän valtakunnallinen rekisteri OP:n maksuliikepalveluja käyttävien asiakkaiden toimipaikoista. Rekisteri sisältää toimipaikan keskeiset perustiedot:

  • nimen,
  • osoitteen,
  • puhelinnumeron,
  • toimipaikkatunnuksen (numero esim. 000) ja 
  • kielikoodin.

Jos hoidat maksuliikettä useista eri toimipisteistä, esimerkiksi eri paikkakunnilta, on sinulla tällöin myös useita eri toimipaikkoja. Nämä kaikki paikat on lisätty toimipaikkarekisteriin, ja ne erotetaan toisistaan kolminumeroisella toimipaikkatunnuksella.

Useilla toimipaikoilla voi kaikilla olla eri osoite, silloin kun sopimukset on tehty eri paikkakunnilla toimivien toimipisteiden tarpeisiin.

Mikä on Yrityksen pankkiyhteyskanavan (Web Services) asiakastestiympäristö?

Ohjelmistotalot testaavat Yrityksen pankkiyhteyskanavaa (Web Services) ja siellä liikkuvia aineistoja. Kun otat käyttöösi jonkun taloushallintaohjelman, ei sinun tarvitse yleensä tehdä testausta, koska ohjelmistotoimittaja on jo testannut ohjelmiston yhteensopivuuden OP:n WS-kanavassa ja OP:n maksuliikeaineistojen kanssa.

Testaamiseen OP:n WS-kanavassa tarvitaan aina Yrityksen pankkiyhteys (Web Services) -sopimus, ja sen testisiirtoavaimella noudettu testivarmenne.

Kuinka usein Yrityksen pankkiyhteyskanavan (Web Services) C2B-maksujen testausaineistoja käsitellään?

Testausaineistoja käsitellään tunnin välein kello 8.00–17.00 välisenä aikana Yrityksen pankkiyhteyskanavassa (Web Services).

Kuinka paljon testipuolen varmenne maksaa?

Yrityksen pankkiyhteyskanavan (Web Services) testipuolen varmenteesta ei veloiteta asiakkaalta.

Miksi saan paperilaskun palvelumaksuista?

Saat paperisen laskun Yrityksen pankkiyhteyskanavan (Web Services) palvelumaksuista, jos sopimuksessasi on valittuna palvelumaksujen veloitustavaksi paperilasku tai e-laskujen lähetys- tai vastaanottosopimukselta puuttuu palvelumaksujen veloitustili.

Voit muuttaa veloitustapaa soittamalla OP 0100 05151 puhelinpalveluumme tai verkkoviestillä.