Yritystilit

Usein kysytyt kysymykset

Yritystilin käyttöoikeuksia tulisi muuttaa – Kuinka lisään tai poistan käyttöoikeuksia?

Yrityksesi nimenkirjoitusoikeutettu henkilö voi ilmoittaa lisättävän tai poistettavan henkilön tiedot soittamalla OP 0100 05151 puhelinpalveluumme tai verkkoviestillä.

Ilmoitathan meille seuraavat tiedot:

  • tilinumero, jonka käyttöoikeuksia muokataan,
  • lisättävän tai poistettavan henkilön nimi ja henkilötunnus,
  • lisätäänkö henkilölle tiedonsaanti- vai laajat käyttöoikeudet (laajat käyttöoikeudet mahdollistavat maksujen teon) ja
  • mihin sähköpostiosoitteeseen sähköinen allekirjoitusilmoitus lähetetään.

Käyttöoikeuden saanut henkilö näkee yritystilillä oikeuksiensa mukaiset tiedot siitä päivästä alkaen, jolloin oikeudet on lisätty.

Jos kyseinen henkilö, jolle tilinkäyttöoikeudet lisätään, ei ole vielä OP:n asiakas, tulee hänen käydä tunnistautumassa osuuspankin konttorissa ennen käyttöoikeuksien lisäämistä.

Kuinka lopetan yritykseni tilin ja kuka sen saa lopettaa?

Yrityksesi nimenkirjoitusoikeutettu henkilö voi lopettaa yrityksen tilin soittamalla OP 0100 05151 puhelinpalveluumme tai verkkoviestillä.

Ilmoitathan meille seuraavat tiedot:

  • lopetettavan tilin numero ja toivottu lopetuspäivä,
  • palvelumaksujen veloitustilin numero sekä
  • minne voimme siirtää mahdollisesti jäljelle jäävät varat, tilin omistajan nimi ja tilinumero.
Kun tili lopetetaan, myös kaikki siihen liitetyt palvelut pitää lopettaa tai siirtää toiselle tilille.

Miten voin valtuuttaa yritystilin käytön ulkopuoliselle palveluntarjoajalle?

PSD2-direktiivin ja uuden Maksupalvelulain vaatimusten myötä OP tarjoaa ulkopuolisille palveluntarjoajille erillisrajapinnan, jonka kautta palveluntarjoajilla on mahdollisuus kysellä asiakkaiden tilitietoja, käynnistää maksutapahtumia ja kysellä tilin katetta asiakkaan valtuuttamana.

Pääsy yrityksen tilille perustuu yrityksen ja ulkopuolisen palveluntarjoajan väliseen sopimukseen, jossa pankki ei ole osallisena. Palveluntarjoaja lähettää OP:n PSD2 rajapintaan pyyntösanoman, jonka yrityksen käyttäjä, jolla on tiliin käyttöoikeus, vahvistaa omilla henkilökohtaisilla pankkitunnuksillaan. Käyttöoikeutetulla tulee olla tilinomistajan ilmoittama erillinen lisäkäyttöoikeus, pystyäkseen vahvistamaan tilin käytön ulkopuoliselle palveluntarjoajalle.

Lisäkäyttöoikeuden ilmoittaminen

Yrityksen nimenkirjoitusoikeutettu henkilö voi ilmoittaa tili- ja käyttäjäkohtaisesti tästä lisäkäyttöoikeudesta tilipankille joko henkilökohtaisesti, verkkoviestillä tai soittamalla puhelinpalveluumme OP 0100 05151. 

Ilmoitathan seuraavat tiedot:

  • tilinumero, jonka käyttöoikeuksia muokataan
  • henkilön nimi ja henkilötunnus, jolle uusi lisäkäyttöoikeus lisätään
  • uusi lisäkäyttöoikeus: Tilitietopalvelu ja/tai Maksutoimeksiantopalvelu ja/tai Katekyselypalvelu
  • henkilö, jolla on tiliin vain tiedonsaantioikeus, voi saada lisäkäyttöoikeuden vain Tilitietopalveluun
  • henkilö, jolla on tiliin laaja käyttö- ja tiedonsaantioikeus, voi saada lisäkäyttöoikeuden tilitieto-, maksutoimeksianto- ja katekyselypalveluun
  • mihin sähköpostiosoitteeseen sähköinen allekirjoitusilmoitus lähetetään

Yritys päättää mitä ulkopuolisia palveluita käyttäjällä on oikeus vahvistaa. Käyttäjä, jolle tämä lisäkäyttöoikeus on myönnetty, voi vahvistaa minkä tahansa ulkopuolisen palveluntarjoajan pääsyn tilille, edellyttäen, että kyseinen palveluntarjoaja on viranomaisen hyväksymä.

Lue lisää ulkopuolisista palveluntarjoajista:https://www.op.fi/turvallinen-asiointi/ulkopuoliset-palveluntarjoajat.

Miten avaan yritystilin perustetulle yritykselle?

Voit avata uuden yrityksen palvelut asioimalla lähimmässä osuuspankin konttorissa. Varaa aika osoitteessa op.fi > Asiakaspalvelu > Varaa aika > Yritysasiakkaan palvelut > Aloittavat ja uudet asiakkaat.

Jos sinulla on jo OP:n verkkopalvelutunnukset, voit avata yritysasiakkaan palvelut verkossa. Toiminimiyrittäjänä voit avata yritystilin ja siihen liitetyt palvelut kirjautumalla op.fi-verkkopalveluun > Päivittäiset raha-asiat > Näytä lisää > Tule yritysasiakkaaksi.

Kuinka saan avattua yritykselleni toisen tilin ja kuka sen voi avata?

Yrityksesi nimenkirjoitusoikeutettu henkilö voi avata yrityksellesi toisen maksuliiketilin soittamalla OP 0100 05151 puhelinpalveluumme tai verkkoviestillä.

Ilmoitathan meille seuraavat tiedot:

  • yrityksen nimi kenelle tili avataan,
  • kenelle lisätään käyttöoikeudet tiliin (nimi ja henkilötunnus),
  • missä muodossa ja kuinka usein tiliote halutaan sekä
  • mihin sähköpostiosoitteeseen sähköinen allekirjoitusilmoitus lähetetään.

Yhdistyksien tulee toimittaa uusien palveluiden avaamisesta pöytäkirja verkkoviestillä.

Kuinka saan valuuttatilin yritykselleni ja mitä se maksaa?

Voit avata yrityksellesi valuuttatilin lähimmän osuuspankin konttorissa. Varaa aika osoitteessa op.fi > Asiakaspalvelu > Varaa aika > Yritysasiakkaan palvelut > Maksuliikeneuvottelu.

Miksi uusi käyttöoikeutettu ei näe viime vuoden tapahtumia?

Käyttöoikeudet alkavat siitä päivästä, kun ne on lisätty. Tämän vuoksi et näe uusilla käyttöoikeuksilla aikaisempia tilitapahtumia ja tiliotteita. Jos haluat, että käyttöoikeutettu pääsee näkemään myös aikaisemmat tapahtumat, yrityksen nimenkirjoitusoikeutettu voi ilmoittaa muutoksesta soittamalla OP 0100 05151 puhelinpalveluumme tai verkkoviestillä.

Ilmoitathan meille käyttöoikeuden alkamispäivän sekä mistä alkaen tapahtumat tulisi nähdä.

Miksi en näe viitteitä eroteltuina tiliotteella?

Jos yritykselläsi on voimassa viitepalvelusopimus, tapahtumat eivät näy eroteltuina tiliotteella. Löydät viitteet eroteltuina erillisestä tapahtumaluettelosta. Jos haluat saada tapahtumat eroteltuina, viitesopimus tulisi poistaa. 

Miksi en saa haettua ajantasasaldoa tilistä?

Op.fi-verkkopalvelussa tilin saldot ovat aina ajantasasaldoja. Jos käytät erillistä pankkiyhteysohjelmaa ja sinulla on käyttöoikeus tiliin, sinun pitää olla yhteydessä ohjelmistotoimittajaasi ja tarkistaa ohjelman asetukset. 

Mikä on tositetiliote?

Tositiliote on numeroitu kirjapitokelvollinen tiliote. Voit hakea tositetiliotteen verkkopalvelussa tietyllä ajanjaksolla tai tositetiliotteen numerolla. Tositetiliote löytyy myös OP-yritysmobiilin kirjanpitoaineistosta.

Mitä tietoja löydän tilin saldo- ja korkotodistuksesta?

Tilin saldo - ja korkotodistuksen voit hakea verkkopalvelussa yhdestä yritystilistä ja yhdeltä halutulta päivältä kerrallaan. Haettu päivä voi olla edellinen päivä tai sitä aikaisempi.

Tilin saldo- ja korkotodistukselta löydät tilin saldon, ennakkokirjaukset, varaukset, nostovaran, luottorajan, päivän sisäisen limiitin, provision, talletuskoron, viivästyskoron, lähdeveron, velkakoron ja viimeisen kirjauspäivän.

Miksi en löydä tiliotetta verkkopankista?

Löydät tiliotteen kirjautumalla op.fi-verkkopalveluun > Tilit, maksut ja laskutus > Tilit > Tositetiliote. Jos et saa tiliotteita näkyviin, saat lisättyä ne soittamalla OP 0100 05151 puhelinpalveluumme tai verkkoviestillä.

Ilmoitathan meille seuraavat tiedot:

  • tilinumero, johon lisäämme tositetiliotteen ja
  • kuinka usein haluat tositetiliotteen muodostuvan (päivittäin, 2 krt/kk, 4 krt/kk vai kuukauden viimeinen pankkipäivä).

Miksi en näe tiliotteella viimeisen päivän tapahtumia? Miksi näen tapahtuman vasta seuraavan päivän tiliotteella?

Tiliote muodostuu vain pankkipäiviltä noin klo 21.00. Jos tapahtuma on tehty myöhemmin, se kirjautuu seuraavalle päivälle. Viikonloppuna ja pyhäpäivinä kirjatut tapahtumat näkyvät seuraavan pankkipäivän tositetiliotteella.

Mistä saan lopetetun tilin tiliotteen?

Lopetetusta tilistä muodostuu tiliote automaattisesti tilin lopetuksen jälkeen samoilla toimitustavoilla, jotka tilin tietopalveluihin on määritelty.

Toiminimiyrittäjänä löydät lopetetun tilin tiliotteen kirjautumalla op.fi-verkkopalveluun > Päivittäiset raha-asiat > Näytä lisää > Lopetetun tilin tiliote.

Voimme tarvittaessa tilata paperisen tiliotteen tilin lopetuksen jälkeen. Voit tilata paperisen tiliotteen soittamalla OP 0100 05151 puhelinpalveluumme.

Tiliote puuttuu – Mistä saan uuden?

Jos sinulle ei ole muodostunut tiliotetta op.fi-verkkopalveluun, tarkistathan, että tilillä on ollut tapahtumia. Tiliote muodostuu vain niiltä päiviltä ja kuukausilta, jolloin tilillä on ollut tapahtumia.

Jos tilillä ei ole ollut tapahtumia, ei myöskään tiliotetta muodostu. Jos tilillä on ollut tapahtumia, mutta tiliote puuttuu silti, ole yhteydessä OP 0100 05151 puhelinpalveluumme.

Miten saan vaihdettua tiliotteen toimitusta tai muodostumisväliä?

Yrityksesi nimenkirjoitusoikeutettu henkilö voi pyytää muutoksia tiliotteen muodostumisväliin soittamalla OP 0100 05151 puhelinpalveluumme tai verkkoviestillä. 

Kuinka paljon yritystili maksaa? Maksaako yritystilin avaus?

Yritystilin palvelumaksut muodostuvat tiliin liitetyistä palveluista ja tapahtumista käytön mukaan. Saat omasta Osuuspankistasi voimassa olevan hinnaston. 

Mistä palvelumaksuni muodostuvat?

Pääset näkemään palvelumaksut tiliotteeltasi tai tilitapahtumistasi. 

Miksi palvelumaksut tulevat laskulla eikä niitä veloiteta tililtä?

Jos saat palvelumaksuista laskun eivätkä ne veloitu suoraan tililtä, veloitustiliä ei ole kirjattu asetuksiisi. Näissä tapauksissa ole yhteydessä OP 0100 05151 puhelinpalveluumme tai verkkoviestillä ja ilmoita palvelumaksujen veloitustilinumerosi.