Noin 70 prosenttia suomalaisista kertoo tunnistaneensa heihin kohdistuneen maksuhuijauksen, kertoo OP Ryhmän teettämä kysely. Tyypillisimmin huijauksen tekovälineenä on sähköposti, jossa huijausyrityksen kohteeksi on joutunut lähes puolet suomalaisista. Tämän jälkeen yleisimpiä tapoja ovat lähestyminen tekstiviestillä tai sosiaalisessa mediassa ja soittaminen. Huijaussoiton kertoo saaneensa neljännes suomalaisista.
7.-11.10.2024 järjestettävällä valtakunnallisella Varmuutta verkkoon -viikolla OP Häme tarjoaa asiakkailleen opastustapahtumia, joissa neuvotaan asiakkaita hoitamaan pankkiasioita turvallisesti ja sujuvasti verkkoympäristössä. Senioriasiakkaiden ja muiden erityistä tukea tarvitsevien asiakkaiden asiointikyvyn varmistaminen on tärkeä osa pankin tekemää vastuullisuustyötä.
– Viime aikoina huijauspuheluiden määrä on lisääntynyt voimakkaasti. Huijarit käyttävät esimerkiksi tekaistuja lainahakemuksia tunnusten kalastelussa. Huijarit tekeytyvät puhelussa pankin edustajaksi, joka kertoo asiakkaan nimiin haetusta lainasta tai lainan takauksesta. Hakemuksen peruuttamiseksi soittaja pyytää verkkopankin käyttäjätunnusta ja salasanaa. On hyvä pitää mielessä, että pankki tai viranomainen ei koskaan pyydä puhelimitse tai viestillä asiakkaiden verkkopalvelutunnuksia, OP Hämeen palvelupäällikkö Anniina Katavisto muistuttaa.
- Tarjoamme Varmuutta verkkoon -viikolla maksuttomia digiopastuksia konttoreissamme, yhteistyössä Telian kanssa. Haluamme opastaa asiakkaitamme turvalliseen pankkiasiointiin sekä neuvomme esimerkiksi OP-mobiilin käytössä. Lisäksi saat Telian asiantuntijoilta neuvoja ja vinkkejä muun muassa turvallisesta verkkoasioinnista, sekä siitä miten pidät laitteesi turvassa ja suojaudut huijauksilta, Katavisto kertoo.
– Opastustapahtumiin kannattaa ottaa mukaan oma älylaite sekä mahdolliset OP:n verkkopankkitunnukset. Opastuksiin tulee ilmoittautua etukäteen, Katavisto muistuttaa.
7.-11.10.2024 järjestettävällä valtakunnallisella Varmuutta verkkoon -viikolla OP Häme tarjoaa asiakkailleen opastustapahtumia, joissa neuvotaan asiakkaita hoitamaan pankkiasioita turvallisesti ja sujuvasti verkkoympäristössä. Senioriasiakkaiden ja muiden erityistä tukea tarvitsevien asiakkaiden asiointikyvyn varmistaminen on tärkeä osa pankin tekemää vastuullisuustyötä.
– Viime aikoina huijauspuheluiden määrä on lisääntynyt voimakkaasti. Huijarit käyttävät esimerkiksi tekaistuja lainahakemuksia tunnusten kalastelussa. Huijarit tekeytyvät puhelussa pankin edustajaksi, joka kertoo asiakkaan nimiin haetusta lainasta tai lainan takauksesta. Hakemuksen peruuttamiseksi soittaja pyytää verkkopankin käyttäjätunnusta ja salasanaa. On hyvä pitää mielessä, että pankki tai viranomainen ei koskaan pyydä puhelimitse tai viestillä asiakkaiden verkkopalvelutunnuksia, OP Hämeen palvelupäällikkö Anniina Katavisto muistuttaa.
- Tarjoamme Varmuutta verkkoon -viikolla maksuttomia digiopastuksia konttoreissamme, yhteistyössä Telian kanssa. Haluamme opastaa asiakkaitamme turvalliseen pankkiasiointiin sekä neuvomme esimerkiksi OP-mobiilin käytössä. Lisäksi saat Telian asiantuntijoilta neuvoja ja vinkkejä muun muassa turvallisesta verkkoasioinnista, sekä siitä miten pidät laitteesi turvassa ja suojaudut huijauksilta, Katavisto kertoo.
– Opastustapahtumiin kannattaa ottaa mukaan oma älylaite sekä mahdolliset OP:n verkkopankkitunnukset. Opastuksiin tulee ilmoittautua etukäteen, Katavisto muistuttaa.