Arjen pankkipalvelut seniorille – olemme apunasi!

Kanssamme hoidat arjen pankkiasiat vaivattomasti vaikka kotisohvaltasi. Arjen raha-asiat hoituvat itsenäisesti tai tuellamme – olemme aina apunasi. Löydät tältä sivulta tietoa senioriasiakkaille suunnatuista digitaalisista palveluistamme, maksamisesta ja erityistukea tarvitsevien asioinnista.

Vallitsevan koronviruksen aiheuttaman poikkeustilanteen vuoksi konttorissa asiointia tulee tällä hetkellä välttää. Suurin osa pankkiasioinnista on kuitenkin hoidettavissa puhelimella tai viestillä.

OP Oulun Senioriluuri

Kaipaatko apua arjen pankkiasioissa? OP Oulun Senioriluurissa 010 2535 222 (pvm/mpm) sinua opastavat paikalliset asiantuntijamme arkisin klo 9.30-16.30. Puhelinpalvelussamme voit hoitaa muun muassa seuraavia asioita:

  • Suoramaksutoimeksiannon tekeminen 
    • Voi tehdä myös toisen puolesta, mikäli olet tilin käyttöoikeutettu (laaja käyttöoikeus) 
  • Tilin saldo- ja tapahtumakysely
  • Maksupalvelutoimeksiannon muuttaminen sekä maksun hyväksyminen ja vahvistaminen
  • Maksupalvelukuorien tilaaminen kotiosoitteeseen
  • Sähköisten pankkipalveluiden opastus (op.fi, OP Saavutettava, OP-mobiili).
  • Uuden kortin tilaus ja kortin käyttöön liittyvä opastus.

OP Oulun Senioriluuri palvelee +65-vuotiaita, sekä muita erityistä tukea tarvitsevia Oulun Osuuspankin asiakkaita. Muiden osuuspankkien asiakkaat voivat soittaa OP Ryhmän valtakunnallisiin palvelunumeroihin.

Näin pääset alkuun digitaalisten palveluidemme käytössä

Onko käytössäsi OP:n verkkopalvelutunnukset, mutta et ole vielä niitä käyttänyt? Oletko ihan uusi käyttäjä ja mietit, mistä lähteä liikkeelle?

OP Oulu tarjoaa maksutonta digiopastusta. Vallitsevasta tilanteesta johtuen suosittelemme kuitenkin välttämään konttorissa asiointia. Saat helpoiten opastusta soittamalla OP Oulun Senioriluuriin 010 2535 222 ma–pe 9.30-16.30 (pvm/mpm). Teemme myös asiantuntijavierailuja yhdistysten tilaisuuksiin Oulun alueella. Puheenvuoroa voi tiedustella sähköpostitse oulun.viestinta@op.fi.

Tarvitset digitaalisia palveluita varten

  • Osuuspankin verkkopalvelutunnukset
  • Avainlukulistan
  • Matkapuhelimen, johon voit vastaanottaa tekstiviestejä. Kirjautuminen ja maksut vahvistetaan tarvittaessa tekstiviestin avulla.

Muistathan, että tunnukset ovat henkilöllisyystodistuksesi verkossa. Älä koskaan luovuta tai lainaa niitä muille.

Kaikissa digitaalisissa palveluissamme hoidat asioitasi sujuvasti ja turvallisesti. Palveluihin tunnistaudut joko Mobiiliavaimella tai avainlukulistan avulla. Mobiiliavaimen saat käyttöösi OP-mobiili -sovelluksessa.

Tutustu palveluihimme ja ota käyttöösi sinulle sopivin vaihtoehto, kun käytössäsi on Osuuspankin verkkopalvelutunnukset.

OP Saavutettava

Jos digitaalisten palveluiden käyttäminen tai ylipäätään verkossa toimiminen ei ole sinulle vielä luontaista, ota käyttöösi OP Saavutettava -verkkopalvelu. Palvelu tarjoaa peruspankkipalvelut helposti ja selkeästi. Pystyt hoitamaan maksut ja rahan siirron omalle tilille sekä tarkastelemaan tilejäsi, tiliesi saldoja ja tilitapahtumia.

OP Saavutettavaa voit käyttää tietokoneellasi tai tabletillasi. Voit kirjautua OP Saavutettavaan samoilla tunnuksilla kuin muihinkin OP:n digitaalisiin palveluihin, eli Osuuspankin verkkopalvelutunnuksillasi tai OP palvelutunnuksillasi.

Kenelle OP Saavutettava on tarkoitettu?

OP Saavutettava on suunniteltu ja kehitetty yhdessä asiakkaidemme kanssa, joilla on erityistarpeita. Suunnitteluun on osallistunut muun muassa ikäihmisiä, näkövammaisia ja henkilöitä, joilla on motorisia haasteita. OP Saavutettavan avulla varmistamme kaikille tasavertaiset mahdollisuudet käyttää digitaalisia peruspankkipalveluja. Helpon kielensä ansiosta OP Saavutettava sopii hyvin myös asiakkaille, jotka osaavat hieman suomea, ruotsia tai englantia.

Kokeile OP Saavutettavan käyttöä kokeiluversiossa

OP Saavutettavasta on olemassa kaikille avoin kokeiluversio. Kokeiluversion avulla voit testata palvelun käyttöä, vaikka et olisi OP:n asiakas. Palvelun oikeilta näyttävät ominaisuudet eivät kokeiluversiossa toimi oikeasti eivätkä palvelussa olevat tilit ole oikeita. Voit siis rauhassa kokeilla palvelun eri ominaisuuksia ilman että käytät omia tilitietojasi.

Maksaminen

Maksamisen asioita voit hoitaa kätevästi kotoa käsin. Valitse sinulle sopivin tapa maksaa laskuja ja ota maksukortti käyttöösi. Voit tarvittaessa nostaa kortillasi käteistä automaateista ja tiettyjen kauppaketjujen kassoilta. Korttia tai OP:n tunnuksia hyödyntämällä voit tilata verkosta esimerkiksi ruokaa ja muita ostoksia suoraan kotiovellesi. 

Maksukuoripalvelu

Maksukuoria, tilisiirtolomakkeita ja niiden täyttöohjeita löytyy nyt useista konttoreista heti sisäänkäynnin lähettyviltä, ja niitä voi tilata myös puhelimitse kotiin. Niitä kannattaa hyödyntää, jos suoramaksu tai e-lasku ei syystä tai toisesta ole mahdollinen. Maksukuoreen voi laittaa kaikki tarvittavat laskut ja tilisiirtolomakkeet, ja toimittaa ne pankin maksettavaksi. Kuoret ovat vastauslähetyksellisiä, joten ne voi laittaa mihin tahansa Postin laatikkoon.

Jos autat lähipiiriisi kuuluvia käymällä kaupassa ja apteekissa, tarkista samalla ovatko heidän laskujen maksuun liittyvät asiat kunnossa. Osuuspankkien konttoreista voi hakea maksukuoria ja viedä niitä sellaisille omaisille ja naapureille, joilla ei ole mahdollisuutta hoitaa laskujaan digitaalisia kanavia käyttäen.

Suoramaksu

Jos sinulla tai läheiselläsi on vielä pankin tiskillä maksettavia laskuja, yleensä yksinkertaisinta on tilata laskut verkkopankkiin e-laskuna. Jos sinulla tai läheiselläsi ei kuitenkaan ole mahdollisuutta käyttää verkkopankkia, helpoin ja turvallisin tapa laskujen maksuun on maksuton suoramaksu. Suoramaksun käytöstä voit tehdä sopimuksen esimerkiksi puhelimitse, soittamalla OP Oulun Senioriluuriin 010 2535 222 ma–pe 9.30-16.30 (pvm/mpm).

Puhelinpalvelu

Maksamiseen liittyviä asioita voit hoitaa myös OP Oulun Senioriluurissa soittamalla numeroon 010 2535 222 ma–pe 9.30-16.30 (pvm/mpm).

Valtuuta luotettava henkilö pankkiasioidesi hoitoon

Valtakirjalla voit valtuuttaa luotettavan läheisen hoitamaan asioita puolestaan. Yleisvaltakirjalle voi itse kirjoittaa suostumuksen tai valtuutuksen sisällön. Yleisvaltakirjaan tulee kirjoittaa tarkasti yksilöiden, mitä pankkiasioita valtuutettu läheinen voi hoitaa. Op.fi-palvelusta löytyy myös esimerkiksi valtakirja, jolla voi valtuuttaa toisen henkilön nostamaan varoja tililtä. Valtuutus koskee yhtä nostoa ja/tai yhtä saldokyselyä.

Lisäksi omaan tiliin voi antaa käyttöoikeudet luotettavalle läheiselle. Tämä valtuutus riittää esimerkiksi säännöllisten laskujen maksamiseen.

Lakipalvelut

OP Oulun Lakipalvelut ovat apuna elämäsi lakiasioissa.