Kanssamme hoidat arjen pankkiasiat vaivattomasti vaikka kotisohvaltasi. Arjen raha-asiat hoituvat itsenäisesti tai tuellamme – olemme aina apunasi. Löydät tältä sivulta tietoa senioriasiakkaille suunnatuista digitaalisista palveluistamme, maksamisesta ja erityistukea tarvitsevien asioinnista.
Suurin osa pankkiasioinnista on hoidettavissa puhelimella tai viestillä tarvitsematta käydä konttorilla. Tutustu tarjontaamme!
OP Oulun Senioriluuri
Kaipaatko apua arjen pankkiasioissa? OP Oulun Senioriluurissa 010 2535 222 *) sinua opastavat paikalliset asiantuntijamme arkisin klo 9.30-16.30. Puhelinpalvelussamme voit esimerkiksi
- tehdä suoramaksutoimeksiannon,
- Voit tehdä suoramaksutoimeksiannon myös toisen puolesta, mikäli olet tilin käyttöoikeutettu (laaja käyttöoikeus).
- kysellä tilisi saldoa ja tapahtumia,
- muuttaa maksupalvelutoimeksiantoa sekä hyväksyä ja vahvistaa maksuja,
- tilata maksupalvelukuoria kotiosoitteeseen,
- saada sähköisten pankkipalveluiden opastusta (op.fi, OP Saavutettava, OP-mobiili) ja
- tilata uuden kortin tilaus ja saada kortin käyttöön liittyvää opastusta.
OP Oulun Senioriluuri palvelee yli 65-vuotiaita sekä muita erityistä tukea tarvitsevia Oulun Osuuspankin asiakkaita. Muiden osuuspankkien asiakkaat voivat soittaa OP Ryhmän valtakunnallisiin palvelunumeroihin.
*) 010-alkuinen palvelu- ja asiantuntijan numero: Kiinteän verkon lankaliittymistä ja kotimaisista matkapuhelinliittymistä 0,0835 €/puhelu + 0,167 €/min (hinta sisältää alv:n).
Näin pääset alkuun digitaalisten palveluidemme käytössä
Ovatko käytössäsi OP:n verkkopalvelutunnukset, mutta et ole vielä käyttänyt niitä? Oletko ihan uusi käyttäjä ja mietit, mistä lähteä liikkeelle?
OP Oulu tarjoaa maksutonta digiopastusta. Vallitsevasta tilanteesta johtuen suosittelemme kuitenkin välttämään konttorissa asiointia. Saat helpoiten opastusta soittamalla OP Oulun Senioriluuriin 010 2535 222 *) ma–pe 9.30-16.30. Teemme myös asiantuntijavierailuja yhdistysten tilaisuuksiin Oulun alueella. Puheenvuoroa voi tiedustella sähköpostitse oulun.viestinta@op.fi.
*) 010-alkuinen palvelu- ja asiantuntijan numero: Kiinteän verkon lankaliittymistä ja kotimaisista matkapuhelinliittymistä 0,0835 €/puhelu + 0,167 €/min (hinta sisältää alv:n).
Tarvitset digitaalisia palveluita varten
- Osuuspankin verkkopalvelutunnukset,
- avainlukulistan sekä
- matkapuhelimen, johon voit vastaanottaa tekstiviestejä. Kirjautuminen ja maksut vahvistetaan tarvittaessa tekstiviestin avulla.
Muistathan, että tunnukset ovat henkilöllisyystodistuksesi verkossa. Älä koskaan luovuta tai lainaa niitä muille.
Kaikissa digitaalisissa palveluissamme hoidat asioitasi sujuvasti ja turvallisesti. Palveluihin tunnistaudut joko Mobiiliavaimella tai avainlukulistan avulla. Mobiiliavaimen saat käyttöösi OP-mobiili-sovelluksessa.
Tutustu palveluihimme ja ota käyttöösi sinulle sopivin vaihtoehto, kun käytössäsi on Osuuspankin verkkopalvelutunnukset.
OP Tiliviesti - uusi tekstiviestipalvelu ei-digitaalisille asiakkaillemme
OP Tiliviesti auttaa sinua seuraamaan oman tilisi tapahtumia helposti, ilman käyntiä pankkiautomaatilla tai osuuspankin konttorissa. Saat tekstiviestin maksusta tai laskusta heti, kun se on veloitettu tililtäsi. Voit tilata tekstiviesteihin myös tiedon tilisi saldosta, jotta voit aina olla varma, onko tilillä riittävästi rahaa ostoksiisi.
- Saat tekstiviestin aina, kun tililläsi tapahtuu jotakin.
- Näet tilitapahtumasi myös tiliotteiden välillä.
- OP Tiliviestillä saat saldo- ja tapahtumatiedot puhelimeesi. Enää sinun ei tarvitse käydä pankkiautomaatilla tai osuuspankin konttorissa niitä tarkistamassa – eikä maksaa yksittäisistä saldo- tai tapahtumakyselyistä.
OP Saavutettava
Jos digitaalisten palveluiden käyttäminen tai ylipäätään verkossa toimiminen ei ole sinulle vielä luontaista, ota käyttöösi OP Saavutettava -verkkopalvelu. Palvelu tarjoaa peruspankkipalvelut helposti ja selkeästi. Pystyt hoitamaan maksut ja rahan siirron omalle tilille sekä tarkastelemaan tilejäsi, tiliesi saldoja ja tilitapahtumia.
OP Saavutettavaa voit käyttää tietokoneellasi tai tabletillasi. Voit kirjautua OP Saavutettavaan samoilla tunnuksilla kuin muihinkin OP:n digitaalisiin palveluihin, eli Osuuspankin verkkopalvelutunnuksillasi tai OP palvelutunnuksillasi.
Kenelle OP Saavutettava on tarkoitettu?
OP Saavutettava on suunniteltu ja kehitetty yhdessä asiakkaidemme kanssa, joilla on erityistarpeita. Suunnitteluun on osallistunut muun muassa ikäihmisiä, näkövammaisia ja henkilöitä, joilla on motorisia haasteita. OP Saavutettavan avulla varmistamme kaikille tasavertaiset mahdollisuudet käyttää digitaalisia peruspankkipalveluja. Helpon kielensä ansiosta OP Saavutettava sopii hyvin myös asiakkaille, jotka osaavat hieman suomea, ruotsia tai englantia.
Kokeile OP Saavutettavan käyttöä kokeiluversiossa
OP Saavutettavasta on olemassa kaikille avoin kokeiluversio. Kokeiluversion avulla voit testata palvelun käyttöä, vaikka et olisi OP:n asiakas. Palvelun oikeilta näyttävät ominaisuudet eivät kokeiluversiossa toimi oikeasti eivätkä palvelussa olevat tilit ole oikeita. Voit siis rauhassa kokeilla palvelun eri ominaisuuksia ilman että käytät omia tilitietojasi.
Maksaminen
Maksamisen asioita voit hoitaa kätevästi kotoa käsin. Valitse sinulle sopivin tapa maksaa laskuja ja ota maksukortti käyttöösi. Voit tarvittaessa nostaa kortillasi käteistä automaateista ja tiettyjen kauppaketjujen kassoilta. Korttia tai OP:n tunnuksia hyödyntämällä voit tilata verkosta esimerkiksi ruokaa ja muita ostoksia suoraan kotiovellesi.
Maksukuoripalvelu
Maksukuoria, tilisiirtolomakkeita ja niiden täyttöohjeita löytyy nyt useista konttoreista heti sisäänkäynnin lähettyviltä, ja niitä voi tilata myös puhelimitse kotiin. Niitä kannattaa hyödyntää, jos suoramaksu tai e-lasku ei syystä tai toisesta ole mahdollinen. Maksukuoreen voi laittaa kaikki tarvittavat laskut ja tilisiirtolomakkeet, ja toimittaa ne pankin maksettavaksi. Kuoret ovat vastauslähetyksellisiä, joten ne voi laittaa mihin tahansa Postin laatikkoon.
Jos autat lähipiiriisi kuuluvia käymällä kaupassa ja apteekissa, tarkista samalla ovatko heidän laskujen maksuun liittyvät asiat kunnossa. Osuuspankkien konttoreista voi hakea maksukuoria ja viedä niitä sellaisille omaisille ja naapureille, joilla ei ole mahdollisuutta hoitaa laskujaan digitaalisia kanavia käyttäen.
Suoramaksu
Jos sinulla tai läheiselläsi on vielä pankin tiskillä maksettavia laskuja, yleensä yksinkertaisinta on tilata laskut verkkopankkiin e-laskuna. Jos sinulla tai läheiselläsi ei kuitenkaan ole mahdollisuutta käyttää verkkopankkia, helpoin ja turvallisin tapa laskujen maksuun on maksuton suoramaksu. Suoramaksun käytöstä voit tehdä sopimuksen esimerkiksi puhelimitse, soittamalla OP Oulun Senioriluuriin 010 2535 222 *) ma–pe 9.30-16.30 *) 010-alkuinen palvelu- ja asiantuntijan numero: Kiinteän verkon lankaliittymistä ja kotimaisista matkapuhelinliittymistä 0,0835 €/puhelu + 0,167 €/min (hinta sisältää alv:n).).
Puhelinpalvelu
Maksamiseen liittyviä asioita voit hoitaa myös OP Oulun Senioriluurissa soittamalla numeroon 010 2535 222 *) ma–pe 9.30-16.30).
*) 010-alkuinen palvelu- ja asiantuntijan numero: Kiinteän verkon lankaliittymistä ja kotimaisista matkapuhelinliittymistä 0,0835 €/puhelu + 0,167 €/min (hinta sisältää alv:n).
Valtuuta luotettava henkilö pankkiasioidesi hoitoon
Valtakirjalla voit valtuuttaa luotettavan läheisen hoitamaan asioita puolestaan. Yleisvaltakirjalle voi itse kirjoittaa suostumuksen tai valtuutuksen sisällön. Yleisvaltakirjaan tulee kirjoittaa tarkasti yksilöiden, mitä pankkiasioita valtuutettu läheinen voi hoitaa. Op.fi-palvelusta löytyy myös esimerkiksi valtakirja, jolla voi valtuuttaa toisen henkilön nostamaan varoja tililtä. Valtuutus koskee yhtä nostoa ja/tai yhtä saldokyselyä.
Lisäksi omaan tiliin voi antaa käyttöoikeudet luotettavalle läheiselle. Tämä valtuutus riittää esimerkiksi säännöllisten laskujen maksamiseen.
Lakipalvelut
OP Oulun Lakipalvelut ovat apuna elämäsi lakiasioissa.