Oulun Osuuspankin tehtävänä on edistää asiakkaidensa ja koko toimintaympäristönsä taloudellista menestystä, turvallisuutta ja hyvinvointia. Pankin menestys luo vakautta ja vaurautta, josta hyötyvät sekä asiakkaat että koko yhteisö.
Voimakkaasti kehittyvä ja eteenpäin katsova, yli 84 000 asiakkaan omistama Oulun Osuuspankki on aidosti paikallinen. Se kuuluu suomalaiseen OP Ryhmään ja on yksi suurimmista osuuspankeista. Pankilla on toimipaikka viiden kunnan (Oulu, Kempele, Muhos, Ii ja Pyhäntä) alueella ja se työllistää yli 200 finanssialan asiantuntijaa. Asiantuntijat tarjoavat ratkaisut ja parhaan mahdollisen asiakaskokemuksen kaikissa pankki- ja vakuutustarpeissa asiakkaan valitsemassa kanavassa: verkossa, OP-mobiilissa, puhelimessa tai kasvotusten kahdeksassa toimipaikassa.
Vastuullisuusohjelma ohjaa toimintaamme
Vastuullisuus on syvällä yli satavuotiaan pankin perimässä. Se näkyy isoina ja pieninä arjen tekoina, jotka kuuluvat jokaisen osuuspankkilaisen päivään, päätöksiin ja toimintaan.
Laadimme ensimmäisen virallisen vastuullisuusohjelman vuonna 2019 ja olemme päivittäneet sitä tarpeen mukaan vuosittain. Vastuullisuusohjelmamme nojautuu OP Ryhmän ohjelman mukaisiin neljään pääteemaan: edistämme kestävää taloutta, tuemme paikallista elinvoimaa ja yhteisöllisyyttä, vahvistamme suomalaisten taloustaitoja ja käytämme tietopääomaamme vastuullisesti.
OP Oulun vastuullisuusohjelma purkaa pääteemat käytännönläheisiksi paikallisiksi tekemisiksi, sisältää edellisen vuoden vastuullisuusraportin sekä hyödyntämissuunnitelman ja kehityskohteet. Se auttaa meitä auttaa tutustumaan tarkemmin pankin vastuullisuustyöhön ja ymmärtämään vastuullisuustyömme alueellisia vaikutuksia. Vastuullisuusohjelmaan sisältyy myös monia mittareita, joiden toteutumista seuraamme vuositasolla.
Pankki mm.
- tukee alueen yleishyödyllisiä yhteisöjä, kuten urheiluseuroja ja kulttuuritoimijoita,
- tarjoaa kesätyö- ja harjoittelupaikkoja nuorille,
- rahoittaa paikallisia yrityksiä, minkä turvin ne ovat voineet laajentaa toimintaansa, tehdä investointeja ja luoda työpaikkoja,
- järjestää senioreille digiopastusta ja nuorille koulutusta taloustaitojen parantamiseen,
- kohtaa asiakkaitaan ympäristöä ja aikaa säästävien etäyhteyksien avulla ja
- pitää yllä henkilökunnan tietosuojaan liittyvää osaamista.
Nuorten tukeminen omistaja-asiakkaiden sydämen asia
Omistaja-asiakkaat haluavat konkreettisia tekoja erityisesti nuorten työllistymisen ja koulutuksen tukemiseen. Syksyllä 2021 osuuspankkien omistaja-asiakkaat saivat osallistua Kaikkien aikojen tekoja -kyselyyn, jossa selvitettiin millaisia vastuullisuustekoja he toivovat oman osuuspankkinsa toteuttavan. Jokaisen osuuspankin omistaja-asiakkaalla oli mahdollisuus vaikuttaa ja yli 40 000 osallistui vastaamalla kyselyyn.
OP Oulun osalta eniten kannatusta vastuullisuusteemoista sai nuorten työllistymisen ja koulutuksen tukeminen (34 %). Seuraavaksi suurimmat osuudet vastauksista saivat teot luonnon ja ympäristön hyväksi (26 %) ja lasten ja nuorten liikunnan tukeminen (18 %). Kiitos jokaiselle kyselyn kautta mielipiteensä jättäneelle!
Vuonna 2021 tekemiämme konkreettisia vastuullisuustekoja löydät alla olevasta "OP Oulun alueelliset vaikutukset 2021" -kuvasta. Alla olevia ikoneita klikkaamalla pääset tutustumaan niihin lisää myös osa-alueittain.