Henkilöllisyyden todentamisessa tapahtuu muutoksia OP:n konttoreissa 1.8.2020 alkaen

Vanhojen henkilöllisyystodistusten käytöstä luovutaan OP:n konttoreissa. Pankissa ei voi enää asioida kuvallisella Kela-kortilla, vanhanmallisella ajokortilla, muukalaispassilla tai pakolaisen matkustusasiakirjalla. Tämä tekee pankkikonttoreissa asioinnista entistä turvallisempaa.

Muutos astui voimaan uusien asiakkaiden osalta helmikuussa 2020. Olemassa olevia asiakkaita palvellaan heinäkuun loppuun saakka nykyisten ohjeiden mukaan. Asiakkaille jää aikaa varautua muutokseen ja hankkia passi tai henkilökortti, jos asiakkaalla ei sellaista vielä ole.  

 

- Muutoksella parannetaan konttoriasioinnin turvallisuutta. Vanhasta, usein huonokuntoisesta kuvasta asiakkaan tunnistaminen on vaikeaa. Nämä asiakirjat on myös helppo väärentää, sillä niissä ei ole aitouden varmistavia turvatekijöitä kuten nykyaikaisissa henkilötodistuksissa, kertoo OP Pohjois-Savon kassa- ja neuvontapalveluista vastaava myyntijohtaja Satu Martikainen.

 

Pankissa ei voi enää 1.8.2020 jälkeen asioida kuvallisella Kela-kortilla, vanhanmallisella ajokortilla, muukalaispassilla tai pakolaisen matkustusasiakirjalla. Kuvalliset Kela-kortit ovat yli 10 vuotta ja pahviset ajokortit yli 30 vuotta vanhoja, eivätkä ne näin ollen sovi henkilöllisyyden todentamiseen. Maahanmuuttovirasto on listannut muukalaispassin ja pakolaisen matkustusasiakirjan matkustusasiakirjoiksi, eivätkä ne siksi ole virallisia henkilöllisyystodistuksia. Maahan muuttavilla henkilöillä, jotka tarvitsevat pankki- tai vakuutuspalveluita, on mahdollisuus saada poliisin myöntämä henkilökortti. 

Asiakas voi todentaa henkilöllisyytensä 1.8.2020 alkaen viranomaisen myöntämillä voimassaolevilla asiakirjoilla:

  • 1.10.1990 jälkeen myönnetty ajokortti (ei kuitenkaan väliaikainen, tilapäinen, vaihdettu tai mobiiliajokortti)
  • 1.3.1999 jälkeen myönnetty henkilökortti
  • passi, merimiespassi sekä diplomaattipassi

- Konttoreiden kassapalveluita käyttävissä asiakkaissa on paljon sellaisia asiakkaita, joilla ei vielä ole henkilökorttia tai passia. 1.8. jälkeen asiointi ilman mainittuja henkilöllisyydentodentamiseen tarkoitettuja asiakirjoja ei onnistu. Sen vuoksi onkin syytä tarkistaa, että itseltä löytyy voimassa oleva henkilöllisyystodistus sekä kertoa tästä myös läheisille kenen tietää asioivan pankin kassapalveluissa, Martikainen korostaa.

Passia tai henkilökorttia kannattaa hakea ajoissa poliisin sähköisessä asiointipalvelussa www.poliisi.fi tai lähimmässä poliisin lupapalvelupisteessä.

- Sähköiseen tunnistautumiseen ei tule muutoksia. Olemassa olevat tunnukset toimivat, kuten tähänkin asti. OP-mobiiliin ja verkkopankkipalveluihin kirjaudutaan kuten ennenkin, jatkaa Martikainen.