OP Suur-Savon konttori Savonlinnassa muuttaa väistötiloihin torin laidalle vuoden loppuun mennessä. 1981 rakennettu kiinteistö on viime kesällä valmistuneissa kartoituksissa todettu kannattamattomaksi korjata. Nyt etsitään kumppania, jonka kanssa voidaan toteuttaa uudet konttoritilat Savonlinnassa.
- Meille on tärkeää voida taata aina turvalliset ja nykyaikaiset tilat niin asiakkaillemme kuin työntekijöillemme kaikkialla, missä toimimme. Savonlinnassa pankin omistaman kiinteistön kohdalla tämä vaatimus ei enää täyttynyt ja korjaamista kannattavammaksi vaihtoehdoksi on todettu uusiin tiloihin siirtyminen, kertoo HR- ja hallintojohtaja Niina Ihalainen OP Suur-Savosta.
- Onneksi meillä on tuore kokemus vastaavasta muutoksesta Pieksämäeltä, jossa palvelemme nyt hyvin viihtyisissä ja toimivissa tiloissa, kun vanha rakennus purettiin. Luotamme, että löydämme yhtä toimivan ratkaisun myös Savonlinnassa, hän jatkaa.
Nykyiseen konttorikiinteistöön ruvettiin tekemään kuntokartoitusta viime syksynä, kun sadevedet valuivat sisään rakennukseen. Kartoitukset jatkuivat talven ajan ja tulokset saatiin vaiheittain keväällä – ensin OP Kodin tiloista, joissa ongelmia oli ilmennyt ensimmäisenä – ja sitten koko pankin tiloista. OP Koti muutti väistötiloihin toukokuussa. Kesäkuussa pankin työskentelytiloista osa rajattiin pois käytöstä.
- Kenenkään ei ole tarvinnut työskennellä tiloissa, joissa on koettu oireita, Ihalainen kertoo.
Konttori muuttaa entisen Danske Bankin tiloihin torin laidalle katutasoon, osoitteeseen Kauppatori 4-6, vuoden loppuun mennessä. Väistötiloissa on tarkoitus olla pari vuotta, missä ajassa aiotaan löytää ratkaisu uuden konttorin sijoittamiselle.
- Kumppanitiedustelut on jo käynnistetty ja kaikkia mahdollisuuksia kartoitetaan nyt. Meidän toiveemme on, että voisimme jatkossa olla vuokralla jonkun muun rakentamissa ja omistamissa tiloissa, Ihalainen sanoo.
Uusiin tiloihin siirtymisen myötä asiakirjasäilytys, tallelokerot ja yösäilö lakkaavat, sillä yhä suurempi osa asiakirjoista on nykyään sähköisessä muodossa.
- Olemme yhteydessä kaikkiin asiakkaisiin, joita muutos koskee, pankinjohtaja Maija Skön lupaa.
Jatkossa pankkitoiminnot mahtuvat myös pienempiin tiloihin.
- Silloin, kun nykyinen kiinteistö rakennettiin, kaikki asiointi tehtiin paikan päällä. Nyt valtaosa pankkiasioista hoidetaan sähköisesti ja aikavarauksistakin 60 % etätapaamisina. Myös moni työntekijöistä tekee paljon etätöitä. On selvää, että myös tilatarpeet ovat nykyään erilaiset, Skön kuvailee.