Helpotusta senioreiden pankkiasiointiin: Tiedot OP:n tilitapahtumista saa nyt tekstiviestillä

Seniorit asioivat muita ikäryhmiä useammin pankkikonttoreissa ja seuraavat tilitapahtumia usein paperisen tiliotteen avulla. OP on kehittänyt heille helpon ja reaaliaikaisen tavan seurata tilitapahtumiaan.

Yli 65-vuotiaat pankkiasiakkaat erottuvat rahankäytössä muista ikäryhmistä. Tämän ikäisistä OP:n asiakkaista noin kahdeksan kymmenestä käyttää käteistä, ja konttoreissa asiointi on yleisempää. Vaikka digitaalisten pankkipalveluiden käyttö kasvaa kaikissa ikäryhmissä, yli 65-vuotiaista vain alle puolet käyttää verkko- ja mobiilipalveluita.

Koronapandemian vauhdittamana OP kehitti senioreille uuden palvelun, joka tukee itsenäistä ja turvallista asiointia ja kannustaa käyttämään korttia käteisen sijaan. OP Tiliviesti on palvelu, joka kertoo asiakkaalle tekstiviestillä, mitä hänen tilillään tapahtuu reaaliaikaisesti.

– Seniorit käyttävät usein käteistä, koska he kokevat taloudellisen tilanteensa seuraamisen muutoin hankalaksi. OP:n kehittämä tekstiviestipalvelu vastaa tähän tarpeeseen. Asiakas saa tilitiedot tekstiviestillä matkapuhelimeen, joka henkilöllä on jo nyt käytössään, eikä se vaadi uusien laitteiden käyttöönottoa, OP Suur-Savon pankinjohtaja Maija Skön sanoo.

OP Suur-Savo oli mukana tiliviestipalvelun pilotissa. Skönin mukaan asiakkaat kiittelivät sitä, että heille kehitettiin yksinkertainen palvelu, joka ei vaadi uusien laitteiden opettelua. Palvelun testiryhmä koki tiedon saamisen tekstiviestillä turvallisena ja helpottavana, kun saldotietoja ei tarvinnut käydä tarkistamassa konttorilla tai pankkiautomaatilla.

– Senioriasiakkaita yhdistää se, että he haluavat omaan raha-asioiden hoitoon lisää varmuutta. OP Tiliviestin avulla tieto esimerkiksi maksetuista laskuista tulee asiakkaalle automaattisesti ja helposti, eikä erillistä varmistusta tarvita, Skön toteaa.