Koronavirus - usein kysytyt kysymykset

Olemme koonneet avuksesi vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin koronaviruksen vaikutuksista pankki- ja vakuutusasioiden hoitamisessa.

Asiointi

 

Pyrimme siirtämään kaiken mahdollisen asioinnin digitaalisiin kanaviimme ja palvelemaan konttorissa vain välttämättömissä tilanteissa. Tarjoamme nyt osassa pankkiemme konttoreita omia palveluaikoja erityistukea tarvitseville asiakkaillemme. Ajankohtaista tietoa aukioloajoista ja muista pankkikohtaisista muutoksista saat seuraamalla oman pankkisi sivuja ja viestintää.

Katso oman pankkisi sivut 

Noudatathan viranomaisten suosituksia ja pysyt kotona, jos olet esimerkiksi palannut ulkomailta 14 vuorokauden sisällä tai sinulla on lieviäkin flunssan oireita. Huomioithan, että näin epidemia-aikana emme kättele.

Poikkeuksellisesta tilanteesta johtuen osuuspankit ovat voineet joutua muuttamaan aukioloaikojaan. Tarkista ensin, onko omassa osuuspankissasi poikkeukselliset aukioloajat. >

Olemme väliaikaisesti sulkeneet yksittäisiä konttoreita, mutta pyrimme varmistamaan palveluiden jatkumisen riittävällä tasolla kaikkialla Suomessa. Kiinnitämme erityishuomiota palveluiden turvaamiseen niille asiakkaille, jotka eivät pysty käyttämään verkkopankkia. Esimerkiksi kassapisteillä maksavien asiakkaiden laskut pyritään muuttamaan suoramaksuiksi sekä huolehdimme, että asiakkailla on maksukuoria vähintään kuukauden tarpeeksi. Pyrimme viestimään muutoksista mahdollisimman aktiivisesti.

Ajankohtaista tietoa aukioloajoista ja muista pankkikohtaisista muutoksista saat seuraamalla oman pankkisi sivuja ja viestintää.

Katso oman pankkisi sivut

On tärkeää, että läheiset auttavat niitä, jotka eivät pysty käyttämään verkkopankkia tai maksukorttia. Esimerkiksi vanhukset, kehitysvammaiset ja edunvalvonnan piirissä olevat saattavat tarvita tukea.

Varmistathan yhdessä läheisesi kanssa, että kaikki maksut hoituvat ilman konttorissa käyntiä. Säännölliset laskut voi siirtää maksuttomaan suoramaksuun. Tällöin lasku maksetaan automaattisesti ajallaan ja oikeilla maksutiedoilla. Jos suoramaksu ei ole mahdollinen, voi käyttää maksukuoria. Varmistathan, että läheisesi kotona on riittävä määrä maksukuoria muihin maksuihin. Voit noutaa maksukuoria läheisesi puolesta mistä tahansa osuuspankin konttorista.

Tutustu suoramaksuun, maksukuoriin ja muihin laskujen maksuvaihtoehtoihin

Pankkien kassapalveluissa tapahtuu paljon asiakaskohtaamisia ja asiointi erityisesti riskiryhmiin kuuluville pitää olla mahdollisimman turvallista. Tämän takia on tärkeää, että kaikki asiakkaat, jotka pystyvät käyttämään itsepalvelukanavia eli verkkopankkia ja maksukorttia käyttävät näitä palveluita konttoripalveluiden sijaan.

Autamme ja opastamme numerossa 010 252 9627 erityistukea tarvitsevia ja heidän läheisiään arkisin klo 9–16. Opastamme numerossa päivittäisen maksamisen asioissa. Linja on auki toistaiseksi ja palvelemme numerossa suomeksi. Puhelun hinta numeroon 010 252 9627 on kiinteän verkon lankaliittymistä ja kotimaisista matkapuhelinliittymistä 0,0835 e/puhelu + 0,167 e/min (hinta sisältää ALV:n).

Jo konttoriin varatut ajat pyrimme siirtämään puhelinneuvotteluiksi. Voit myös vaihtaa itse jo varatun aikasi puhelinneuvotteluksi op.fi-palvelussa. Uuden ajan puhelinneuvotteluun voit varata op.fi-palvelussa.

Näin vaihdat tapaamisesi puhelinneuvotteluksi

  1. Siirry tuleviin neuvotteluihin
  2. Valitse Muokkaa
  3. Valitse ensin Neuvottelu konttorissa -kohta pois ja valitse neuvottelutavaksi Puhelimitse
  4. Hae vapaat ajat
  5. Vahvista varauksesi

Kirjautumalla op.fi-palveluun löydät chat-palvelumme, jossa sinua palvelee asiakaspalvelurobottimme. Chatista saat nopeasti vastauksia yleisimpiin kysymyksiin. Huomioithan, että chat ei valitettavasti tällä hetkellä palvele vakuutusasioissa.

Poikkeustilanteen vuoksi laskujen ja dokumenttien toimittamisen konttoriin voi hoitaa kuka tahansa osakkaan luottama henkilö. Riskiryhmään kuuluvien osakkaiden ei siis tarvitse tulla konttoriin kuolinpesäasioiden vuoksi.

Osakkaat, jotka ovat OP:n asiakkaita voivat myös toimittaa laskut ja dokumentit digitaalisesti verkkoviestin liitteenä, jolloin liitteet ohjautuvat meille käsiteltäväksi.

Perukirjan tulee lähtökohtaisesti olla valmis viimeistään 3kk kuluttua kuolinpäivästä, mutta sen laatimiseen on mahdollista hakea Verottajalta maksutonta lisäaikaa tarvittaessa.

Voit hoitaa OP Kodin asuntokaupan digitaalisesti ilman pankissa järjestettävää kaupantekotilaisuutta. Digitaalisessa asuntokaupassa ostaja ja myyjä hyväksyvät kauppakirjan pankkitunnuksilla.

Lue lisää OP Kodin digitaalisesta asuntokaupasta

 

Lyhennysvapaa

 

Tarjoamme lyhennysvapaata asuntoluottoihin ja vakuudellisiin kulutusluottoihin. Mahdollisuutta tarjotaan sellaisille asiakkaillemme, joilla velanhoito on tilapäisesti vaikeutunut koronaviruksen vuoksi.

Edun saamiseksi hakemukselle tulee laittaa selvitys siitä, miten koronavirus on vaikuttanut omaan toimeentuloon ja velanhoitokykyyn. Muutoin noudatamme maksuohjelmamuutoksen myöntämisessä pankin yleisesti noudattamiamme prosesseja ja kriteerejä.

Suosittelemme hakemaan lyhennysvapaata vain tarpeeseen. Huomioithan, että lyhennysvapaan hakeminen varmuuden vuoksi kasvattaa jonoja ja käsittelyaikoja lainapalvelussamme.

Muutosta voit hakea op.fi-palvelussa, Lyhennysvapaa-sivun lopusta löytyvällä hakemuksella. Edun saamiseksi hakemukselle tulee laittaa selvitys siitä, miten koronavirus on vaikuttanut omaan toimeentuloon ja velanhoitokykyyn. Muutoin noudatamme maksuohjelmamuutoksen myöntämisessä pankin yleisesti noudattamiamme prosesseja ja kriteerejä.

Huomioithan, että hintaetu on tarkoitettu niiden kotitalouksien tilanteen helpottamiseksi, jotka ovat joutuneet tilapäisesti maksuvaikeuksiin koronaviruksen vuoksi.

Myönnämme enintään 12 kuukauden lyhennysvapaan ilman toimitusmaksua. Palveluhinnaston mukaan toimitusmaksu on normaalisti 100 euroa (1.4. alkaen 120 euroa). Hintaetu on voimassa toistaiseksi.

Valitettavasti palvelussa on ruuhkaa hakemusmäärien ollessa kasvussa poikkeustilanteen vuoksi. Pyrimme vastaamaan jokaiseen hakemukseen mahdollisimman pian. On hyvä varautua joidenkin viikkojen odotusaikaan. Uuden hakemuksen tekeminen ei nopeuta asian käsittelyä. Teemme kaikkemme hakemusten käsittelyn tehostamiseksi. Pahoittelemme asiaa ja toivomme asiakkailtamme kärsivällisyyttä ja ymmärrystä.

Jokainen hakemus ja tilanne käsitellään tilannekohtaisesti. Jos velanhoitosi on vaikeutunut, voit laittaa uuden lyhennysvapaahakemuksen.

Jos käsittely ja päätös viivästyy ruuhkasta johtuen, katsomme tilannekohtaisesti sinulle parhaan mahdollisen ratkaisun. Odotathan käsittelyn ratkaisua. Mahdolliset yhteydenotot ruuhkauttavat palveluamme entisestään. Teemme kaikkemme hakemusten käsittelyn tehostamiseksi. Pahoittelemme asiaa ja toivomme asiakkailtamme kärsivällisyyttä ja ymmärrystä.

Lyhennysvapaan maksimipituus (12 kk) lasketaan hakemuspäivästä alkaen. Lyhennysvapaata ei siis kannata hakea ennakkoon vaan lähempänä toivottua ajankohtaa.

Muutoksia voit tehdä op.fi-palvelun kautta. Saat vuosittain Jousto- tai Täsmäluottoosi yhden maksuvapaan kuukauden, jonka aikana et lyhennä luottoa tai maksa korkoja. Maksuvapaasta ei peritä kuluja.

Voit myös muuttaa luoton kuukausierää tai eräpäivää sekä tarvittaessa korottaa Joustoluottosi määrää.

Lue lisää muutosten tekemisestä

Jos olet OP:n asiakas ja sinulla on käytössäsi Osuuspankin verkkopalvelutunnukset, näet autorahoituksesi tiedot ja tilanteen kirjautumalla op.fi-palveluun. Tiedot löytyvät Omat lainat -sivulta.

Jos sinulla ei ole käytössäsi OP:n verkkopalvelutunnuksia, et valitettavasti voi tarkistaa rahoituksen tietoja verkossa. Näet jäljellä olevan rahoituksen määrän kätevästi viimeisimmältä laskulta tai voit soittaa asiakaspalveluumme numeroon 010 252 5843.

Tarjoamme henkilöasiakkaiden auton osamaksusopimuksiin lyhennysvapaan kolmeksi (3) kuukaudeksi, jos korona-epidemia on vaikeuttanut velanhoitoa. 

Osamaksurahoituksen lyhennysvapaa tarkoittaa sitä, että maksat osamaksusopimuksen osalta vain luoton korot ja käsittelymaksun. Lyhennysvapaa pidentää sopimusaikaasi lyhennysvapaiden kuukausien verran, eli kolme kuukautta. Emme peri korona-epidemiasta johtuen tehdystä muutoksesta palvelumaksua

Voit hakea OP Yrityspankin myöntämään auton osamaksurahoitukseen lyhennysvapaata osoitteessa:  https://rahoitus.op.fi/lyhennysvapaa

Emme ole sinuun yhteydessä erikseen, jos hakemukseen ei tarvita lisätietoja. Kun hakemuksesi on käsitelty, lähetämme sinulle uuden maksusuunnitelman suojattuna sähköpostina. 

Valitettavasti palvelussa on ruuhkaa hakemusmäärien ollessa kasvussa poikkeustilanteen vuoksi. Pyrimme vastaamaan jokaiseen hakemukseen mahdollisimman pian. On hyvä varautua joidenkin viikkojen odotusaikaan. Teemme kaikkemme hakemusten käsittelyn tehostamiseksi. Pahoittelemme asiaa ja toivomme asiakkailtamme kärsivällisyyttä ja ymmärrystä.

Voit hakea maksuohjelman muutosta OP Yrityspankin myöntämään OP Autoleasing -sopimukseen lähettämällä sähköpostin osoitteeseen sopimusmuutos@op.fi.

Kerrothan sähköpostissasi seuraavat asiat:

  • Yhteystietosi
  • Puhelinnumero, sähköpostiosoite ja postiosoite
  • Sopimuksen tiedot
  • Sopimusnumero ja mistä erästä alkaen haette tilapäistä maksuohjelmaa (pvm) Huomaathan, että tilapäinen maksuohjelma voidaan myöntää seuraavasta erääntymättömästä erästä.
  • Miten pandemia on vaikuttanut taloudelliseen tilanteeseesi?
  • Arviosi mahdollisen lomautuksen tai työttömyyden kestosta
  • Perustelut muutokselle 

OP Autoleasing -sopimuksissa voimme pienentää vuokraerän väliaikaisesti noin kolmannekseen nykyisestä.

Käsittelemme maksuohjelman muutoshakemukset saapumisjärjestyksessä. Tällä hetkellä käsittelyssä on hieman ruuhkaa, joten odotathan rauhassa. Olemme yhteydessä sähköpostitse, kun hakemus on käsitelty.

Kerta- ja tililuottoon voi saada kaksi maksuvapaata kuukautta kalenterivuodessa. Huomioithan, että maksuvapaat kuukaudet eivät voi olla peräkkäisiä kuukausia. Maksuvapaan kuukauden voit ottaa käyttöön, jos lasku ei ole vielä erääntynyt. Maksuvapaita kuukausia ei voi käyttää korottoman eikä lyhennysvapaan maksuajan aikana. Voit tehdä muutoksia myös luottosi maksuerään ja eräpäivään.

Voit hakea ja tehdä muutoksia tili- ja kertaluottoon soittamalla asiakaspalveluumme numeroon 010 252 5811.

Voit tehdä ylimääräisen lyhennyksen tai maksaa jäljellä olevan luoton pois kerralla koska tahansa käyttämällä kk-erän laskulla olevia maksutietoja ja laskusi vakioviitettä.

Huomioithan, että palvelussa on ruuhkaa hakemusmäärien ollessa kasvussa poikkeustilanteen vuoksi. Pahoittelemme asiaa ja toivomme asiakkailtamme kärsivällisyyttä ja ymmärrystä.

 

Kortit ja maksaminen

 

Käteisen käyttöä on rajoitettu useissa paikoissa, joten viimeistään nyt on hyvä suosia kortilla maksamista. Korttisi lähimaksuominaisuudella maksat alle 50 euron ostokset nopeasti ja turvallisesti.

Maksut yksityishenkilöiden välillä hoidat kätevästi OP-mobiilin Siirto-maksuna, tilisiirtona tai Pivolla. Ota Pivon lähimaksu käyttöön ja maksa Android-puhelimella kaupan kassalla helposti ja turvallisesti kaikki ostokset, myös yli 50 euron arvoiset. Mobiilimaksuominaisuuden lisääminen korttiisi on maksutonta.

OP:n korteilla myös verkko-ostoksien maksaminen on turvallista ja sujuvaa. Voit tilata esimerkiksi ruokaa ja päivittäistavaroita kotiinkuljetettuna.

OP-Visa-korttiisi ja luoton kuukausierään voit tehdä joustavasti ja maksuttomasti muutoksia OP-mobiilissa tai op.fi-palvelussa. Varmista taloutesi joustovara tarkistamalla ja päivittämällä korttiluoton ominaisuudet, kuten kortin luottoraja ja kuukausittainen minimilyhennys hyvissä ajoin.

Valitse sinulle sopiva luoton kuukausierä op.fi-palvelussa ja näin mahdollistat myös aiempaa pienemmät lyhennykset luotolle. Pienin mahdollinen kuukausierä on 2% luottorajastasi, mutta voit tehdä luotollesi myös suurempia lyhennyksiä. Tekemäsi muutokset astuvat voimaan seuraavassa laskutuksessa.

Jos saat luottokortillesi hyvityksen esimerkiksi perutusta matkasta, lyhentää se velkasaldoasi hyvitystä vastaavan summan tai saat kortillesi ylimaksua. Ylimaksua voit käyttää maksamalla ostoksiasi kortin Credit-puolella tai voit siirtää luotolta rahaa pankkitilillesi OP-mobiilissa tai op.fi-palvelussa. Huomioithan että luoton siirrosta tilille peritään palveluhinnaston mukainen kulu (2 e + 2,75% siirron määrästä). Suosittelemmekin käyttämään ylimaksun ensisijaisesti ostoksiin, jolloin ylimääräisiä kuluja ei peritä.

Lue lisää luottokortin käytöstä

Jos palautus tulee jo lopetetulle luottokortillesi, et pysty tekemään siirtoa tai käyttämään ylimaksua kortiltasi, voit ottaa yhteyttä asiakaspalveluun 0100 0500 hyvityksen siirtämiseksi pankkitilillesi. Jos kortti on lopetettu, siirrosta ei peritä erillisiä maksuja.

Jos kortinhaltijalla ei ole käytössään OP:n verkkopankkitunnuksia, hän voi tilata PIN-koodin soittamalla asiakaspalveluumme 0100 0500 (pvm/mpm).

Voimme toimittaa PIN-koodin kotiin tai konttoriin. Poikkeustilanteessa on syytä valita PIN-koodin toimitus suoraan kotiosoitteeseen. Huomioithan, että PIN-koodin noutaminen konttorilta toisen henkilön puolesta ei ole mahdollista. PIN-koodi luovutetaan vain suoraan kortinhaltijalle.

Jos kortinhaltijalla on käytössään OP:n verkkopankkitunnukset, voit neuvoa tilaamaan PIN-koodin op.fi-palvelusta. PIN-koodin pääsee tilaamaan kirjautumalla ensin sisään ja valitsemalla >  Päivittäiset raha-asiat > Omat kortit > valitsemalla omien korttien näkymästä kortin, johon PIN-koodi tulee uusia > Tilaa unohtunut PIN.

 

Säästöt ja sijoitukset

 

Jos säästöille ei ole pikaista tarvetta, kannattaa ottaa rauhallisesti ja pysyä omassa sijoitussuunnitelmassa. On hyvä muistaa, että mahdolliset tappiot realisoituvat vasta sijoituksia myytäessä.


Jos tavoitteenasi on kasvattaa pitkäjänteisesti omaa varallisuuttasi esimerkiksi vähintään viiden vuoden tähtäimellä, tällaiset epävakaudet eivät ole kovin isossa roolissa. Toimiva sijoitussuunnitelma ja hyvä salkun hajautus eri omaisuusluokkien, niiden sisällä toimialojen sekä aikahetkien välillä ovat sijoittajan paras puolustus kurssilaskuihin. Rahastojen myynti voi olla ajankohtaista lyhyen aikavälin sijoittajille, joiden tavoitteena on saada tietty varallisuussumma kokoon lähitulevaisuudessa.

Nyt kun pörssikurssit ovat laskeneet reippaasti, tilanne tarjoaa riskiä sietävälle pitkäaikaissäästäjälle tilaisuuksia tehdä ostoja. Oikeaa hetkeä tehdä ostoja on mahdotonta sanoa, tulemme varmasti näkemään kurssiheiluntaa vielä jonkin aikaa. Mahdolliset ostot kannattaa ajallisesti hajauttaa useaan eri hetkeen.  Esimerkiksi kuukausisäästäminen rahastoon tässä hetkessä on hyvä tapa hajauttaa.

OP-Henkivakuutuksen myöntämän säästöhenkivakuutuksen tai kapitalisaatiosopimuksen takaisinosto onnistuu verkkoviestillä. Valitse viestin aiheeksi Säästö-, henki- ja eläkevakuutukset. Viestiä lähettäessäsi saat tarkemmat ohjeet siitä, mitä viestissä tulee mainita. Hakemuksen käsittelyaika on 1-2 viikkoa. Vakuutussäästön nostosta peritään mahdollinen vakuutusehtojen mukainen takaisinostokulu. Vakuutukseen kertynyt tuotto on veronalaista pääomatuloa.

OP-Henkivakuutuksen myöntämien eläkevakuutuksien takaisinoston voi tehdä ainoastaan vakuutusehdoissa mainituin perustein. Ryhmäeläkevakuutuksien takaisinosto ei ole mahdollinen.

Voit myös tehdä vakuutuksesta osittaisen takaisinoston. Vakuutukseen tulee jäädä säästöjä osittaisen takaisinoston jälkeen. Vakuutukseen jätettävän summan sekä nostettavissa olevan säästön määrän voit tarkistaa soittamalla OP-Henkivakuutuksen asiakaspalveluun 010 253 6100 (arkisin klo 8-16).

Maksusuunnitelman muuttaminen onnistuu helposti verkkopalvelusi Vakuutussäästäminen-sivulla. Valitse sivulta kohta Maksusuunnitelma. Muutettuasi maksusuunnitelmaa, tarkista erääntymässä olevat e-laskut e-laskuarkistostasi ja poista tarvittaessa vanhan maksusuunnitelman mukainen e-lasku.

Maksusuunnitelmaan tehtävät muutokset, kuten sen pienentäminen tai päättäminen, saattavat vaikuttaa vakuutuksesta perittäviin kuluihin. Tarkemmat tiedot vakuutuksesi kuluista saat vakuutusehdoista ja hinnastosta. Tarvittaessa voit olla myös yhteydessä Osuuspankkiisi tai OP-Henkivakuutuksen asiakaspalveluun 010 253 6100 (ark. klo 8-16).

Säästön jakauman muuttaminen onnistuu verkkopalvelusi Vakuutussäästäminen-sivulla. Avaa Sopimuksen tiedot -sivulta kohta Säästön tilanne ja valitse Muuta säästön jakaumaa. Säästön jakauman muutos -otsikon viereisestä infopainikkeesta saat lisätietoa säästön jakauman muutoksen toteuttamisesta. Säästön jakauman muutoksen sivulla näet viimeksi vahvistetun säästön tilanteen ja sijoituskohteiden sijoitusjakauman. Voit muuttaa joko nykyisen sijoitusvalikoiman prosenttiosuuksia kirjaamalla uudet prosentit kohtaan ”uusi jakauma%” tai lisätä kokonaan uudet sijoituskohteet Lisää sijoituskohde -linkistä. Verkkopalvelussa tehdystä säästön jakauman muutoksesta ei peritä kulua.

Sijoituskohteiden hintapäivä määräytyy sen mukaan, milloin muutostoimeksianto on tehty ja riippuen sijoituskohteen arvostusajankohdan säännöistä. Pääsääntöisesti pankkipäivänä klo 10 mennessä tehty muutostoimeksianto vahvistetaan saman päivän kursseilla. Jos toimeksianto tehdään klo 10 jälkeen tai muulloin kuin pankkipäivänä, muutos toteutetaan toimeksiantoa seuraavan pankkipäivän arvoilla.

Muutamissa sijoituskohteissa (OP-Japani A, OP-Kiina A, OP-Henki Aasia Indeksi, OP-Vaurastuva Keskiluokka A, OP-Kehittyvät Osakemarkkinat A, OP-Japanin Tähdet A, OP-Kehittyvä Aasia A, OP-Henki Maailma Indeksi, OP-Takuuarvo 80 -sijoituskori, OP-Takuuarvo 85 -sijoituskori, FIM Varainhoito Eläke, FIM Varainhoito) toimeksianto toteutetaan sijoituskohteen myöhemmästä arvostusajankohdasta johtuen vasta seuraavan pankkipäivän arvoon. Näin ollen, jos toimeksianto tehdään ennen klo 10, toimeksianto toteutetaan toimeksiantoa seuraavan pankkipäivän arvoilla. Jos toimeksianto tehdään klo 10 jälkeen tai muulloin kuin pankkipäivänä, muutos toteutetaan toimeksiantoa seuraavan toisen pankkipäivän arvoilla.

Säästön jakauman muutos näkyy vahvistuneena verkkopankissasi, kun kaikki sijoituskohteet ovat saaneet arvon.

Erikoistilanteesta huolimatta OP:n talletussuoja säilyy ennallaan.

 

Yritysasiakkaat

 

OP Ryhmä tarjoaa taloudellista helpotusta yritysasiakkailleen, joiden taloudenhoito on vaikeutunut koronakriisin vuoksi. Voit hakea lyhennysvapaata yrityslainaan verkossa.

Näin haet lyhennysvapaata yrityslainaan 

  • Kirjaudu op.fi-palveluun ja täytä verkkohakemus. Jos sinulla ei ole OP:n verkkopalvelutunnuksia, ota yhteyttä omaan osuuspankkiisi.
  • Voit hakea op.fi-palvelussa lyhennysvapaata lainaan, jos sinulla on oikeudet hoitaa yrityksesi rahoitusasioita.
  • Voit hakea lyhennysvapaata 3 tai 6 kuukaudeksi. Lyhennysvapaan ajalta maksat pelkkää korkoa ja lainanhoitokustannukset.
  • Käsittelemme hakemuksesi mahdollisimman pikaisesti. Olemme yhteydessä yritykseesi hakemuksen vastaanottamisen jälkeen.
  • Lyhennysvapaasta ei peritä erillistä maksua.

Tarjoamme rahoitusvaihtoehtoja yritysten eri tarpeisiin. Voit hakea rahoitusta yrityksellesi kätevästi verkossa. Asiantuntijamme ovat sinuun yhteydessä hakemuksen vastaanottamisen jälkeen. Täytä hakemus. >

Voit myös olla suoraan yhteydessä omaan osuuspankkiisi. Varaa aika puhelinneuvotteluun. >

Odotathan rauhassa hakemuksen käsittelyä. Katsomme tilannekohtaisesti yrityksellesi parhaan mahdollisen ratkaisun ja pyrimme huomioimaan myös käsittelyn aikana erääntyvät lyhennyserät.

Koronan vuoksi moni tapahtuma tai toimitus on jouduttu perumaan, ja suoritetut maksut pitää palauttaa. 

Jos olet lähettänyt e-laskun, voit lähettää hyvityslaskun OP-yritysmobiilissa klikkaamalla hyvitettäväksi haluttua laskua > klikkaa laskun numeron vieressä, oikeassa yläkulmassa näkyvää kolmea pistettä > klikkaa ”Luo hyvityslasku”.

Op.fi-verkkopalvelussa voit lähettää hyvityslaskun valitsemalla hyvitettävän laskun tiedoista kohdan ”Käytä uuden e-laskun pohjana” ja kirjaamalla laskurivit miinusmerkkisinä. Lisäksi kannattaa mainita, että lähetettävä lasku hyvittää aiempaa laskua.

Muiden laskujen osalta löydät maksajan nimen yrityksesi tilitapahtumista op.fi-palvelussa. Kannattaa olla yhteydessä maksajaan maksun palautusta varten.

Voit hakea tilanteen niin vaatiessa leasing- tai investointirahoitussopimuksiin kolmen tai maksimissaan kuuden kuukauden mittaista muutosta maksuohjelmaan.

Muutos toteutetaan joko jatkamalla sopimusaikaa tai siirtämällä muutoksen aikaisten maksuerien lyhennysosuudet erääntymään tämän jakson jälkeisiin maksueriin. Myönnetyn muutosjakson aikana laskutetaan kuitenkin vähintään maksuerän koron osuus, laskupalkkio sekä mahdolliset sopimukseen liittyvät arvonlisävero, vakuutukset, lisäpalvelut tai muut toimenpidepalkkiot. Vuokrasopimuksissa voimme pienentää vuokraerän väliaikaisesti noin kolmannekseen nykyisestä.

Voit hakea leasing- tai investointirahoitukseen maksuohjelmanmuutosta osoitteessa: https://rahoitus.op.fi/lyhennysvapaa.

Jos yrityksen viimeisimmästä tilinpäätöksestä on kulunut yli 6 kuukautta, pyydämme lisäksi lähettämään kuluvasta tilikaudesta väliajon sähköpostiin: sopimusmuutos@op.fi.

Käsittelemme maksuohjelman muutoshakemukset saapumisjärjestyksessä. Tällä hetkellä käsittelyssä on hieman ruuhkaa, joten odotathan rauhassa. Olemme yhteydessä sähköpostitse, kun hakemus on käsitelty.

Kuinka kauan lähettämäni maksuohjelman muutoshakemuksen käsittely kestää?

Valitettavasti palvelussa on ruuhkaa, sillä poikkeustilanne on lisännyt hakemusten määrää. Pyrimme vastaamaan jokaiseen hakemukseen mahdollisimman pian. On hyvä kuitenkin varautua joidenkin päivien tai jopa viikkojen odotusaikaan. Teemme kaikkemme hakemusten käsittelyn tehostamiseksi. Pahoittelemme asiaa ja toivomme asiakkailtamme kärsivällisyyttä ja ymmärrystä.

 

Vakuutukset

 

Voit pyytää viestillä laskulle lisää maksuaikaa, jos et voi maksaa laskua eräpäivänä. Viestin voit lähettää kirjautumalla op.fi-palveluun tai OP-mobiiliin. Ilmoita viestissäsi sopimustunnus, laskun summa ja eräpäivä sekä toivomasi maksupäivä.

Moni matkaaja pohtii tällä hetkellä, mitä matkavakuutus korvaa, kun koronavirus on laajentunut pandemiaksi ja ulkoministeriö suosittelee välttämään kaikkea matkustamista ulkomaille 12.3.2020 alkaen. Ulkoministeriö on päivittänyt matkustussuositustaan 14.5.2020, mutta suosittelee edelleen välttämään tarpeetonta matkustamista ulkomaille. Korvaukset riippuvat matkavakuutuksesi turvan laajuudesta.

Koronavirus ja matkustajavakuutus

Korvaako vakuutus ulkomaanmatkojen peruuntumisia yleisvaarallisen epidemian vuoksi?

Pohjola Matkustajavakuutuksen eli jatkuvaan matkavakuutukseen suositellaan Matkustajan kriisiturvaa. Sen perusteella matkustaja voi hakea korvauksia matkastaan, jos kohteessa on esimerkiksi luonnonkatastrofi, terroriteko tai yleisvaarallinen epidemia. Korvauksia varten edellytetään, että Suomen ulkoministeriö, Suomen lähetystö tai muu vastaava viranomainen on kehottanut välttämään kohteeseen matkustamista tai suositellut kohteesta poistumista. Ulkoministeriö on 12.3.2020 suositellut välttämään kaikkea matkustamista ulkomaille. Ulkoministeriö päivitti matkustussuositustaan 14.5.2020, mutta suosittelee edelleen välttämään tarpeetonta matkustamista ulkomaille.

Um.fi

Pohjola Matkustajavakuutuksen kriisiturvasta korvataan ulkomaanmatkojen peruuntumisten kuluja, jos matkan alkuun on alle 60 vuorokautta, vakuutus on otettu ennen 12.3.2020  ja matka on peruttu aikaisintaan 12.3.2020 tai sen jälkeen.

Jos matkasi alkuun on aikaa 60 vrk tai enemmän, tarkkaile tilannetta. Matkustajan kriisiturvasta ei voida korvata matkan peruuntumista, jos matkan alkamiseen on korvauksen hakemisen hetkellä aikaa enemmän kuin 59 vrk. Jos koronaviruspandemia edelleen vaikuttaa matkakohteen olosuhteisiin, kun matkan alkuun on aikaa 59 vrk tai vähemmän, voit hakea peruuntumiskuluista korvausta.

Jos olet varannut matkan 12.3. jälkeen, matkavakuutuksen kriisiturvasta ei korvata koronaviruksen vuoksi perutun ulkomaanmatkan kuluja.

Yrityksen Matkaturvan matkustajavakuutuksesta ei korvata matkan peruuntumiskuluja yleisvaarallisen epidemian vuoksi. Matkalippujen ja -palvelujen osalta voi olla yhteydessä matkan järjestäjään.

OP-Visa Platinum sisältää myös erillisen peruuntumisturvan. Jos olet maksanut ulkomaanmatkan OP-Visa Platinumin credit-ominaisuudella, matkan tai matkapalvelun perumisen kuluja korvataan perumisen syystä riippumatta.

Katso ohjeet korvauksen hakemiseen kohdasta "Miten toimin. jos matkani peruuntuu?"

Korvaako vakuutus kotimaanmatkojen peruuntumisia yleisvaarallisen epidemian vuoksi?

Suomen hallitus totesi 16.3.2020 Suomen olevan poikkeusoloissa koronavirustilanteen vuoksi. Tämän johdosta myös tarpeetonta kotimaan matkailua tulee välttää.

Pohjola Matkustajavakuutuksen kriisiturvasta korvataan kotimaanmatkojen peruuntumisten kuluja, jos matkan alkuun on alle 60 vuorokautta, vakuutus on otettu ennen 16.3.2020 ja matka on peruttu aikaisintaan 16.3.2020 tai sen jälkeen. Jos matkasi alkuun on aikaa 60 vrk tai enemmän, tarkkaile tilannetta. Matkustajan kriisiturvasta ei voida korvata matkan peruuntumista, jos matkan alkamiseen on korvauksen hakemisen hetkellä aikaa enemmän kuin 59 vrk. Jos koronaviruspandemia edelleen vaikuttaa matkakohteen olosuhteisiin, kun matkan alkuun on aikaa 59 vrk tai vähemmän, voit hakea peruuntumiskuluista korvausta.

Jos olet varannut matkan 16.3. jälkeen, matkavakuutuksen kriisiturvasta ei korvata koronaviruksen vuoksi perutun kotimaanmatkan kuluja.

Katso ohjeet korvauksen hakemiseen kohdasta "Miten toimin. jos matkani peruuntuu?"

Muista matkustajavakuutuksista ei korvata matkan peruuntumiskuluja yleisvaarallisen epidemian vuoksi. Matkalippujen ja -palvelujen osalta voi olla yhteydessä matkan järjestäjään.

OP-Visa Platinumin peruuntumisturvasta ei korvata kotimaanmatkojen peruuntumisia.

Korvaako vakuutus matkan peruuttamisen, jos itse tai matkakumppani on riskiryhmää?

Pelkästään riskiryhmään kuuluminen ei oikeuta korvaukseen matkustajavakuutuksista.

Katso peruuntumisen korvattavuuteen oikeutta tilanteet edellä kohdasta ”Korvaako vakuutus ulkomaanmatkojen peruuntumisia yleisvaarallisen epidemian vuoksi?”

OP-Visa Platinum sisältää erillisen peruuntumisturvan. Jos olet maksanut ulkomaanmatkan OP-Visa Platinumin credit-ominaisuudella, matkan tai matkapalvelun perumisen kuluja korvataan perumisen syystä riippumatta.

Mistä saan lisää tietoa aiheesta?

Pohjola Vakuutus seuraa tilannetta ja päivittää sivuilleen tietoa matkavakuutuksen käytöstä.  Näet oman matkavakuutuksesi myös OP-mobiilista ja voit täyttää vahinkoilmoituksen kätevästi Pohjola Vahinkoapu -palvelussa.

Varmista ennen korvauksen hakemista, että sinulla on kaikki korvauksen hakemiseksi tarvittavat selvitykset saatavilla. Korvausta hakiessasi tarvitset esimerkiksi alkuperäiset matkaliput ja matkanjärjestäjän tai lentoyhtiön todistuksen peruuntumisen syystä sekä maksetuista palautuksista, tai siitä, että palautuksia ei makseta.

Koronavirus ja matkustajavakuutus

Ole ensin yhteydessä matkanjärjestäjään ja palveluntarjoajaan ja hae näiltä sopimuksen mukaiset palautukset. Sen jälkeen voit hakea korvausta matkustajavakuutuksesta. Korvaamme sinulle kuluja, joita matkanjärjestäjä tai muu palveluntarjoaja ei ole velvollinen palauttamaan. Jos olet maksanut palvelun luottokortilla, hae vaihtoehtoisesti matkanjärjestäjän tai palveluntarjoajan palautusvastuulle kuuluvat kulut luottokorttiyhtiöltä ennen vakuutuskorvauksen hakemista. OP:n asiakasohjeet ja korttireklamaatiolomakkeen löydät täältä.

Varmista ennen korvauksen hakemista, että sinulla on kaikki korvauksen hakemiseksi tarvittavat selvitykset saatavilla. Korvausta hakiessasi tarvitset esimerkiksi alkuperäiset matkaliput ja matkanjärjestäjän tai lentoyhtiön todistuksen peruuntumisen syystä sekä maksetuista palautuksista, tai siitä, että palautuksia ei makseta.

Miten haen korvauksia peruuntuneesta matkasta?

Kätevimmin hoidat korvaushakemuksen tekemisen op.fi:ssä tai OP-mobiilissa. Ohjeet kaikkiin vahinkotilanteisiin löydät Pohjola Vahinkoavusta. Huomioithan, että korvausta voit hakea joustavasti vuoden sisällä matkan peruuntumisesta.

12.3. Suomen ulkoministeriö suositteli välttämään matkustamista kaikkialle ulkomaille. 14.5. Suomen ulkoministeriö päivitti matkustussuositustaan, mutta suosittelee edelleen välttämään tarpeetonta matkustamista ulkomaille. Mikäli varaat ulkomaanmatkan 12.3. jälkeen Matkustajan kriisiturvasta ei korvata koronaviruksen vuoksi peruuntuneita ulkomaanmatkoja.

16.3. Suomen hallitus linjasi Suomen olevan poikkeusoloissa koronavirusepidemian vuoksi ja käski välttämään matkustamista. Mikäli varaat kotimaanmatkan 16.3. jälkeen, Matkustajan kriisiturvasta ei korvata koronaviruksen vuoksi peruuntuneita kotimaanmatkoja.

OP-Visa Platinumiin sisältyy erillinen peruuntumisturva, josta voidaan korvata matkan perumisen kuluja peruuntumisen syystä riippumatta. Myös tulevien matkojen peruuntumisia voidaan korvata, jos olet maksanut ulkomaanmatkan OP-Visa Platinumin credit-ominaisuudella.

OP-Visa Platinumin peruuntumisturvasta ei korvata kotimaanmatkojen peruuntumisia.

Muista matkustajavakuutustuotteista ei korvata matkan peruuntumiskuluja yleisvaarallisen epidemian vuoksi.

Myöhästymis- ja odottamisvahinkojen osalta tilanteet ovat niin moninaisia ja korvattavuuteen vaikuttaa niin moni tekijä, että korvattavuutta on mahdotonta arvioida etukäteen. Jos esimerkiksi viranomainen sulkee lentokentän ja myöhästyt sen vuoksi joltain jatkoyhteydeltä, sinulla saattaa olla oikeus korvaukseen ja voit hakea korvauksia matkustajavakuutuksesta esimerkiksi verkkopalvelun kautta.

Varmista ennen korvauksen hakemista, että sinulla on kaikki korvauksen hakemiseksi tarvittavat selvitykset saatavilla. Korvausta hakiessasi tarvitset esimerkiksi alkuperäiset matkaliput ja matkanjärjestäjän tai lentoyhtiön todistuksen peruuntumisen syystä sekä maksetuista palautuksista, tai siitä, että palautuksia ei makseta.

Korvauspäätös tehdään aina vahingon tietojen ja kyseisen matkustajavakuutuksen vakuutusehtojen perusteella.

Matkan peruuntuminen korvataan matkustajavakuutuksista oman äkillisen sairastumisen vuoksi. Matkan peruuntuminen voidaan korvata myös, jos joku vakuutusehdoissa mainittu henkilö, esimerkiksi lähiomainen sairastuu äkillisesti.

Jos et pääse matkalle, koska olet karanteenissa esimerkiksi siksi, että koulussa tai työpaikalla on todettu tai epäilty sairaustapaus, peruuntumista ei korvata.

Matkalla alkanut sairaus, myös koronaviruksen aiheuttama, korvataan kaikista Pohjolan henkilöasiakkaiden matkustajavakuutuksista sekä Yrityksen Matkaturvasta. Matkasairauden hoidosta maksettavilla korvauksilla ei ole euromääräistä ylärajaa. Korvaaminen edellyttää, että hakeudut hoitoon matkan aikana tai viimeistään 14 vuorokauden kuluessa matkan päättymisestä.

Jos epäilet, että olet sairastunut koronaviruksen aiheuttamaan tautiin kotimaan matkalla, toimi Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) ohjeiden mukaan. Ota yhteyttä puhelimitse oman alueesi sairaalaan tai terveyskeskuksen päivystykseen.

Ulkomailla ollessasi Pohjola Matkahätäpalvelu 24/7 auttaa. Palvelun kautta löydät luotettavan lääkärin tai sairaalan matkakohteestasi. Matkahätäpalvelun numerosta +358 102 530 011 saat apua suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.

Vakuutus on voimassa sen ajan, mikä sopimukseen on merkitty matkakohtaiseksi voimassaoloajaksi. Jos matka pitkittyy mistä tahansa syystä, tulee vakuutuksen matkakohtaista voimassaoloaikaa pidentää, jos vakuutuksen haluaa pitää voimassa myös loppumatkan ajan.  

Korvataan Pohjola Matkustajavakuutuksen Matkustajan kriisiturvasta sekä Yrityksen Matkaturvan evakuointiturvasta, mikäli Suomen ulkoministeriö, Suomen lähetystö tai muu vastaava viranomainen kehottaa poistumaan matkakohteesta.

Suomen hallitus linjasi 16.3.2020 ettei Suomen kansalaisten tai Suomessa asuvien henkilöiden tule matkustaa ulkomaille. Lisäksi suomalaisille matkailijoille suositeltiin välitöntä paluuta Suomeen. Hallituksen uusiin linjauksiin perustuen Suomen ulkoministeriö on 14.5.2020 päivittänyt matkustussuositustaan. Suomalaisia matkailijoita ei kehoteta enää palaamaan kotiin, vaan 14.5.2020 alkaen ainoastaan tarpeetonta matkustamista ulkomaille tulee välttää.

Pohjola Matkustajavakuutuksen Matkustajan kriisiturvasta ja Yrityksen Matkaturvan evakuointiturvasta voidaan korvata evakuointikuluina ylimääräisiä matka- ja majoituskuluja ulkomailta kotimaahan aikaväliltä 16.3.2020 – 14.5.2020. Ylimääräisiä matka- ja majoituskuluja ei korvata, jos evakuoimiseen liittyvä matka on varattu 15.5.2020 tai myöhemmin.

Korvaamisen edellytyksenä on lisäksi, että matka on alkanut ennen Suomen ulkoministeriön suositusta välttää matkustamista matkakohteeseen. Koronavirusepidemian vuoksi Suomen ulkoministeriö on 12.3.2020 alkaen suositellut välttämään matkustamista kaikkialle ulkomaille. Ennen 12.3.2020 Suomen ulkoministeriö oli suositellut välttämään matkustamista epidemia-alueille, joita ovat Kiina, Italia, Etelä-Korean Daegun kaupunki ja Pohjois-Gyeongsangin maakunta, Iran, Saksan Nordrhein-Westfalen ja Itävallan Tirol.

Jos epäilet koronavirustartuntaa, toimi oman kuntasi antamien ohjeiden mukaisesti. Aina ensin tulee olla yhteydessä puhelimitse paikkakunnan neuvontapalveluun. Jos saat ohjeeksi hakeutua hoitoon, mene koronavirustartuntoja hoitavaan sairaalaan tai terveyskeskukseen saamiesi ohjeiden mukaisesti.

Koronavirus on yleisvaarallinen tartuntatauti, jonka tutkimukset ja hoidot kuuluvat ensisijaisesti julkiselle terveydenhoidolle ja ne ovat sairastuneelle maksuttomia. Lue lisää koronaviruksesta Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen sivuilta.

Koronavirukseen viittaavia oireita sairastavalle voidaan tehdä ns. PCR-testi (polymerase chain reaction) eli geenimonistustesti tartunnan selvittämiseksi.

Yksityisellä palveluntuottajalla teetetyn koronavirustestin kulut korvataan edellyttäen, että kyseessä on THL:n kriteerien mukaisesti lääkärin lähetteellä suoritettu testi.

Koronavirustestin kuluja korvataan alla olevista sairauskuluja korvaavista vakuutuksista:

  • Terveysvakuutuksen Hoitoturva, joka on voimassa tapaturmat ja sairaudet -laajuudella.
  • Terveysvakuutuksen Kuluturvan Lääkäri ja tutkimuskulut, joka on voimassa tapaturmat ja sairaudet -laajuudella.
  • Hoitokuluvakuutus, Sairaanhoitovakuutus ja Sairauskuluvakuutus.
  • Suomi-yhtiöstä siirtyneet sairauskuluvakuutukset.

Koronaviruksen vasta-ainetestin avulla voidaan selvittää jälkikäteen, ketkä taudin ovat jo sairastaneet. Sairastamisen jälkeen tehtävät vasta-ainetestit eivät ole korvattavia.

Koronavirustestin kuluja korvataan Plus Terveysturvasta ja Super Terveysturvasta.

Testin korvaaminen edellyttää lääkärin lähetettä, sekä oireita, jotka täyttävät koronaepäilyn kriteerit. Lue lisää oireista THL:n sivuilta.

Laaja ja Ekstra Terveysturva -vakuutuksien korvauspiiriin eivät kuulu yleisvaarallisten tartuntatautien tutkimukset ja hoidot, joten koronaviruksen tutkimus- tai hoitokuluja, myöskään koronavirustestiä, ei näistä korvata.

Henkivakuutuksen vakuutusehtoihin ei liity koronavirusta tai pandemioita koskevia rajoituksia, eli koronaviruksesta aiheutuva kuolemantapaus on henkivakuutuksesta korvattava vakuutusehtojen mukaisesti.
Kun haluat ostaa sairauksia kattavan Terveysvakuutuksen, kysymme tietoja terveydestäsi. Vastaustesi perusteella ratkaistaan, voidaanko vakuutus myöntää.  Koronaviruksen aiheuttama sairastuminen ei välttämättä ole este vakuutuksen myöntämiselle.  Huomioimme ratkaisussa infektion sen hetkisen tilan, mahdolliset jälkitilat, sekä tiedossa olevat seurannat. Vakuutusta kannattaa siis hakea, vaikka olisit sairastanut koronavirusinfektioon.