Koronaviruksen vaikutukset pankki- ja vakuutuspalveluihin

Tälle sivulle on koottu koronavirukseen liittyvät uutiset ja ohjeet pankki- ja vakuutusasioista asiakkaidemme tueksi.

Miten voin hoitaa pankki- ja vakuutusasiani?

Tässä tilanteessa suosittelemme käyttämään digitaalisia kanaviamme.

Asiakaspalvelussamme on ruuhkaa erityisesti matkavakuutuksiin, lainan lyhennysvapaan hakemiseen ja säästämiseen ja sijoittamiseen liittyen. Pahoittelemme tavallista pidempää odotusaikaa sekä puhelin- että viestipalveluissamme.

Konttoreiden aukioloajoissa ja palveluissa voi olla muutoksia poikkeustilanteesta johtuen. Huomaathan myös, että Osuuspankkien odotustilojen henkilömäärä on rajoitettu 10 henkilöön. Osa pankeista tarjoaa myös erillisiä asiointiaikoja riskiryhmään kuuluville. Voit tarkistaa oman osuuspankkisi tilanteen pankin op.fi-sivuilta.

On tärkeää, että läheiset auttavat niitä, jotka eivät pysty käyttämään verkkopankkia tai maksukorttia. Esimerkiksi vanhukset, kehitysvammaiset ja edunvalvonnan piirissä olevat saattavat tarvita tukea.

Varmistathan yhdessä läheisesi kanssa, että kaikki maksut hoituvat ilman konttorissa käyntiä. Säännölliset laskut voi siirtää maksuttomaan suoramaksuun. Tällöin lasku maksetaan automaattisesti ajallaan ja oikeilla maksutiedoilla. Jos suoramaksu ei ole mahdollinen, voi käyttää maksukuoria. Varmistathan, että läheisesi kotona on riittävä määrä maksukuoria muihin maksuihin. Voit noutaa maksukuoria läheisesi puolesta mistä tahansa osuuspankin konttorista.

Tutustu suoramaksuun, maksukuoriin ja muihin laskujen maksuvaihtoehtoihin

Pankkien kassapalveluissa tapahtuu paljon asiakaskohtaamisia ja asiointi erityisesti riskiryhmiin kuuluville pitää olla mahdollisimman turvallista. Tämän takia on tärkeää, että kaikki asiakkaat, jotka pystyvät käyttämään itsepalvelukanavia eli verkkopankkia ja maksukorttia käyttävät näitä palveluita konttoripalveluiden sijaan.

Apua taloudellisiin huoliin