Usein kysyttyä TOP5

Usein kysytyt kysymykset

Yrityspalvelutunnukset – Mitä ovat ja mistä saa?

Mitä ovat?

Yrityspalvelutunnukset ovat henkilön henkilökohtaiset tunnukset, joilla pääsee kirjautumaan yritysten op.fi-palveluun, OP-yritysmobiiliin ja Pohjola Vakuutuksen verkkopalveluun. Samoilla tunnuksilla voi hoitaa usean yrityksen asioita.

Yrityspalvelutunnukset koostuvat käyttäjätunnuksesta, salasanasta ja avainlukulistasta. Tunnukset ovat maksuttomat.

Jos sinulla on yrityspalvelutunnukset, et pääse kirjautumaan yritysasiakkaan verkkopalveluun omilla henkilöasiakkaan tunnuksillasi.

Mistä saa?

Saat yrityspalvelutunnukset käyttöösi hakemalla ne verkon kautta tai lähimmästä osuuspankista.

Verkon kautta tehtävään tilaukseen tarvitset henkilökohtaiset OP:n tai muun pankin verkkopankkitunnukset, joiden avulla varmistamme henkilöllisyytesi.

Tilaa yrityspalvelutunnukset

Miten saan digitaaliset vakuutuspalvelut käyttöön ja mitä voin niillä tehdä?

Tee ensin yrityksellesi digitaalisen asioinnin sopimus vakuutuspalveluita varten ja määrittele käyttöoikeuksien hallintaa varten pääkäyttäjä, joka voi jakaa erilaisia käyttöoikeuksia muille.

Digitaaliset vakuutuspalvelut löytyvät op.fi-palvelusta, johon voit kirjautua henkilökohtaisilla OP:n tai muun pankin verkkopalvelutunnuksilla tai yrityspalvelutunnuksilla. Op.fi-palvelussa voit mm. tarkastella vakuutuksia ja tehdä niihin muutospyyntöjä, tehdä vahinkoilmoituksia ja lähettää niihin lisäselvityksiä sekä tulostaa vakuutusvahvistuksia. Voit myös turvallisesti lähettää meillä viestejä op.fi-palvelussa.

Erilaisiin vahinkotilanteisiin saat helpot ohjeet Pohjola Vahinkoavusta, joka löytyy osoitteesta vahinkoapu.pohjola.fi sekä OP-yritysmobiilista.

Lue lisää op.fi-palvelun vakuutuspalveluista ja tee digisopimus

Tutustu Pohjola Vahinkoapuun

 

E-laskutus op.fi-palvelussa?

E-laskutus on osa op.fi-palvelua ja OP-yritysmobiilia.

Mistä löydän yritykseni e-laskuosoitteen?

Yrityksesi nimeämä pääkäyttäjä voi tarkistaa e-laskuosoitteen, kun hän kirjautuu op.fi-palveluun. OP-yritysmobiilissa löydät e-laskuosoitteen kohdasta Asiakkuus - E-laskuosoite.

Katso e-laskusosoitteesi 

Voiko yritys saada ilmoituksen tekstiviestillä tai sähköpostitse, kun e-lasku on saapunut?

Tätä toiminnallisuutta yrityksillä ei ole käytössä.

Yrityksen op.fi-palvelussa ja OP-yritysmobiilissa yrityksesi voi lähettää ja vastaanottaa e-laskuja. E-laskun lähetyspalvelu on maksullinen palvelu. Lisäksi op.fi-palvelussa laskujen lähettäminen onnistuu myös Aineistosiirron kautta.

  • Jos yritykselläsi on pienempi tarve lähettää tai vastaanottaa e-laskuja, kannattaa käyttää e-laskupalvelua op.fi-palvelussa tai OP-yritysmobiilissa. OP-yritysmobiilissa voit lähettää laskuja asiakkaillesi myös sähköpostilla sekä toimittaa muistutus- ja hyvityslaskuja.
  • Mikäli yrityksesi käyttää jotain taloushallinnon ohjelmaa, jolla olet tähän asti hoitanut e-laskutuksen, voit jatkossakin lähettää e-laskuaineiston Aineistosiirron kautta.

Avainlukulista - Miten saan ja otan käyttöön uuden avainlukulistan?

Op.fi-palvelussa voit hoitaa yrityksesi pankki- ja vakuutusasioita henkilökohtaisilla yrityspalvelutunnuksilla tai henkilöasiakkaan verkkopalvelutunnuksilla.

Jos sinulla on käytössäsi yrityspalvelutunnus, voit tilata uuden avainlukulistan kirjautumalla op.fi-palveluun. Avaa sivun yläreunasta oman nimesi alta löytyvä valikko ja valitse Tunnusten hallinta - Tilaa avainlukulista. Pääset myös vaihtamaan uuden avainlukulistan samasta paikasta valitsemalla Tunnusten hallinta - Vaihda avainlukulista.

Jos sinulla on käytössäsi henkilöasiakkaan verkkopalvelutunnukset, voit tilata uuden avainlukulistan kirjautumalla op.fi:n henkilöasiakaspuolelle. Avaa sivun yläreunasta oman nimesi alta löytyvä valikko ja valitse Tunnusten hallinta - Tilaa avainlukulista. Pääset myös vaihtamaan uuden avainlukulistan samasta paikasta valitsemalla Tunnusten hallinta - Vaihda avainlukulista.

Mikä on tositetiliote?

Tositiliote on numeroitu kirjapitokelvollinen tiliote. Voit hakea tositetiliotteen verkkopalvelussa tietyllä ajanjaksolla tai tositetiliotteen numerolla. 

Voit valita, muodostuuko tositetiliote päivittäin, 2 kertaa kuukaudessa, 4 kertaa kuukaudessa vai kuukauden viimeinen pankkipäivä.

Löydät tiliotteet, kun kirjaudut op.fi-palveluun. OP-yritysmobiilista löydät tositetilotteet kohdasta Kirjanpitoaineisto.

Siirry tositetiliotteisiin

Aineistosiirto yrityksen op.fi-palvelussa?

Mikä on Aineistosiirto op.fi-palvelussa?

Yrityksesi voi hoitaa maksuliikettä Aineistosiirron kautta silloin, kun käyttämäsi taloudenhallinnan järjestelmä ei tue Yrityksen pankkiyhteys (Web Services) -kanavan käyttöä.
Aineistosiirron avulla yrityksesi valtuuttama käyttäjä voi lähettää ja noutaa maksuliikeaineistoja taloudenhallintaohjelmiston käyttöön.

Miten saan Aineistosiirron käyttöön?

Saat aineistosiirron käyttöösi omassa osuuspankissasi. Aineistosiirtoa voivat käyttää yrityksesi käyttäjät, joille on pankissa annettu siihen oikeus.

Mitä teen, jos aineiston lähetys ei onnistu?

Tähän voi olla monta eri syytä:

  • Aineiston koko: Yhtäaikaisesti voit lähettää maksimissaan 10 kpl aineistoja. Usean lähetettävän aineiston kokorajoitus on 10 megatavua.
  • Aineiston muoto: Tarkista onko lähettämäsi aineisto sen muotoista, jonka olit valinnut lähetettäväksi.

Virheilmoitus:

"Aineiston lähetys epäonnistui.
Seuraavien aineistojen lähetys epäonnistui XXXX.
Korjaa aineisto ja lähetä se uudelleen.
E-laskun suurin sallittu koko on 9765 kilotavua"

Näytettävä virheilmoitus on vakioilmoitus, joka näytetään riippumatta virheestä. Tarkempi kuvaus virheestä löytyy aineiston virhepalautteesta, joka näkyy Aineistosiirron etusivulla heti virheellisen lähetyksen jälkeen.

Missä muodossa aineisto pitäisi tallentaa op.fi-palvelussa?

Käyttäjän tulee kysyä reskontranhoitajaltaan, minkä nimistä tiedostoa ja minkä päätteistä tiedostoa reskontraohjelmisto lukee ja tallentaa aineisto juuri sen nimisenä ja sen päätteisenä kuin reskontraohjelma sitä lukee.