Palvelut yrityksen rahaliikenteen seuraamiseen ja hoitamiseen

Oikeat ja riittävät palvelut sujuvoittavat yrityksen rahaliikenteen hoitamista ja seuraamista. Kun palvelut ovat kunnossa, voit keskittyä paremmin yritystoimintaan.

Yrityksen rahaliikenteen seuraamiseksi tarvitset Yrityksen digitaalisen asioinnin sopimuksen osuuspankissa tai erillisen pankkiyhteysohjelman. Lisäksi tarvitset oman pankkisi tiliraportoinnin palveluita, joiden avulla voit hoitaa kirjanpitoa ja analysoida yrityksesi talousasioita. Tiliraportoinnin palveluita ovat tiliote ja viiteluettelo.

Yrityksen digitaalisen asioinnin sopimus vai taloushallinto-ohjelma?

Osuuspankissa yrittäjä voi seurata yrityksen rahaliikennettä ja hoitaa yrityksen talous- ja pankkiasioita tekemällä Yrityksen digitaalisen asioinnin sopimuksen. Tämän jälkeen yrityksesi käytössä ovat palvelut verkkopankissa eli op.fi-palvelussa ja yrityksen mobiilipalveluissa, joissa voit esimerkiksi seurata tilitapahtumia reaaliajassa, noutaa tiliotteita, maksaa laskut ja laskuttaa asiakkaita. Yrityksesi talousasioiden hoitamisessa pääset hyvin alkuun verkkopankilla ja mobiilisovelluksella.

Mikäli tarvitset monipuolisempia palveluita yrityksesi rahaliikenteen seuraamiseksi ja pankkiasioiden hoitamiseksi, saatat tarvita erillisen taloushallinto-ohjelman. Taloushallinto-ohjelma vaatii toimiakseen maksuliikesopimuksia, joista sovitaan pankin kanssa. Jos käytössäsi on kirjanpitäjä, voit kysyä häneltä neuvoja sopivan pankkiyhteysohjelman valitsemiseksi ja tarvittavien sopimusten tekemiseksi.

Yritystoimintasi alkuvaiheessa saatat pärjätä ilman omaa erillistä pankkiyhteysohjelmaa. Tiliote saadaan lähetettyä kirjanpitäjällesi sähköisiä kanavia pitkin. Tämä toimintamalli voi tuoda yrityksellesi säästöjä taloudenhallinnan kuluissa. Kannattaakin miettiä, mikä on juuri sinun yrityksellesi paras vaihtoehto.

Tiliraportoinnin palveluiden avulla tukea yrityksen talousasioihin

Tiliote

Tiliote on kirjanpitoa varten tarvittava tosite, jossa näkyvät kuukauden tilitapahtumat ja tilin saldo sekä kuukauden alussa että lopussa. Tiliote muodostuu päivittäin, viikoittain tai esimerkiksi kerran kuukaudessa kuun viimeisenä päivänä. Tiliote on saatavilla ja nähtävissä valitsemassasi asiointikanavassa. Tiliotteet on mahdollista saada takautuvasti kahdelta edelliseltä vuodelta. Tarvittaessa voit myös tallentaa tiliotteen tulevaisuutta varten esimerkiksi tietokoneellesi tai pilvipalveluun.

Tiliote on maksullinen ja se kannattaa valita muodostumaan todellisen tarpeesi mukaan. Varsin usein riittää, että se muodostuu kerran kuukaudessa kuukauden viimeisenä pankkipäivänä, koska pystyt seuraamaan tilitapahtumia reaaliaikaisesti op.fi-palvelussa tai yrityksen mobiilipalvelussa. Jokin pankkiyhteysohjelma saattaa vaatia, että tiliote muodostuu päivittäin. Siitä voi syntyä yrityksellesi tarpeettomia kuluja. Tarkista tiliotteen muodostumisen vaatimukset pankistasi, kirjanpitäjältä tai pankkiyhteysohjelmiston toimittajalta. Tiliotteella näkyvät aina valitun ajanjakson tiliotteet.

Viiteluettelo

Viitteelliset tapahtumat näkyvät lähtökohtaisesti tiliotteellasi. Jos viitteellisiä maksuja on paljon, voit vastaanottaa viitesuoritukset erillisellä tapahtumaluettelolla.

Tapahtumaluettelon avulla voit automaattisesi täsmäyttää laskutusohjelman, jolloin näet helposti maksamattomat laskut ja pystyt lähettämään niistä maksumuistutukset. Tapahtumaluettelo siis nopeuttaa maksettujen ja maksamattomien laskujen seurantaa.

Sovi tapahtumaluettelon vastaanottamisesta pankkisi kanssa, jonka jälkeen voit noutaa sellaisen pankkiyhteysohjelmaan tai aineistonsiirron avulla yrityksen digitaalisen asioinnin palveluusi.

Artikkelia varten on haastateltu asiakkuuspäällikkö Päivi Lehtilää OP Lounaismaasta.