Yrityksen vakuutukset ja laskutus

Yrityksen vakuutukset ja laskutus

Tältä sivulta löydät vastauksemme yrityksen vakuutuslaskuja koskeviin kysytyimpiin kysymyksiin. Yritysvakuutusten laskutusasioita voit hoitaa myös vakuutusten verkkopalvelussa.

Miten voin ottaa yritysvakuutusten verkkopalvelun käyttöön?

Jotta saat op.fi-palvelun käyttöön yrityksesi vakuutusasioiden hoitamista varten, täytyy sinun tehdä verkkopalvelusopimus. Saat tehtyä sen helposti verkossa. Huomioi, että verkkopalvelusopimuksen allekirjoittajalla tulee olla oikeus allekirjoittaa yrityksen sopimuksia.

Olemme muuttaneet, mutta postimme menee edelleen vanhaan osoitteeseen. Kuinka päivitän osoitteen?

Ilmoita meille yrityksen muuttunut postiosoite niin päivitämme sen tietoihimme. 

Posti- ja käyntiosoitteenmuutoksen voit ilmoittaa helpoiten verkkopalvelussa kirjautumalla Yritysvakuutusten verkkopalveluun.

Valitettavasti yrityksen muuttunut posti- tai käyntiosoite ei päivity meille YTJ:ltä tai Postista, vaan yritysasiakkaan on itse ilmoitettava muuttuneet tiedot meille.

Olemme saaneet virheellisesti jaettua postia osoitteeseemme. Miten toimimme?

Mikäli postia ei ole osoitettu teille, voitte kirjata kuoreen tiedon "jaettu väärään osoitteeseen" ja palauttaa lähimpään postilaatikkoon. Postia ei saa avata. 

Posti jakaa avaamattoman kirjeen oikeaan osoitteeseen tai palauttaa lähettäjälle uuden osoitteen selvittämiseksi. 

Miten tilaan vakuutuksistamme verkkolaskut?

Voitte ilmoittaa verkkolaskutustietonne osoitteeseen verkkolasku(a)pohjola.fi.

Tieto verkkolaskutuksesta päivittyy asiakastietoihinne automaattisesti noin viikon kuluessa ilmoituksesta, joten voitte vielä saada viimeisimmän laskun paperisena. Seuraavat laskut saatte suoraan verkkolaskuna.

Olemme laskuttamassa Pohjola Vakuutusta. Minne lähetämme laskun?

Tarvitsemme kopion laskusta kadonneen tilalle.

Kopion nykyisen vakuutuskauden laskusta saatte tulostettua Yritysvakuutusten verkkopalvelusta kyseisen vakuutuksen kohdalta tai olemalla yhteydessä asiakaspalveluumme lähettämällä verkkoviestin tai soittamalla numeroon 0303 0303.

Tarvitsemme laskulle lisää maksuaikaa, miten toimimme?

Olkaa yhteydessä asiakaspalveluun maksuajan sopimiseksi ennen eräpäivää.

Mitä tapahtuu, jos emme pysty maksamaan vakuutusmaksua?

Jos et ole maksanut vakuutusmaksua eräpäivään mennessä, lähetämme 14 vuorokauden kuluttua maksumuistutuksen. 

Jos ette pysty maksamaan huomautuslaskua, lähetämme vapaaehtoisista vakuutuksista irtisanomisilmoituksen, jossa maksun viimeinen takaraja on ilmoitettu. Mikäli ette maksa laskua takarajaan mennessä, päätämme vapaaehtoiset vakuutukset ja lähetämme loppulaskun vakuutusten voimassaoloajalta.

Lakisääteiset vakuutukset (työtapaturmavakuutus ja liikennevakuutus) eivät pääty maksamattomina, vaan siirtyvät ulosottoon.

Laskullamme on viivästyskorkoa ja huomautuskuluja. Mitä nämä ovat?

Mikäli olette maksaneet aiemman laskun eräpäivän jälkeen, tulee seuraavalle laskulle viivästyskorkoa maksupäivänne mukaisesti. 

Myös maksumuistutuksista kertyy kuluja ja jos näitä huomautuskuluja ei ole maksettu laskun yhteydessä, siirtyvät ne seuraavalle laskulle. Laskulla on aina mainittu mistä aiemmasta laskusta kulut ovat siirtyneet.

Lasku on siirretty perintätoimistoon tai ulosottoon. Miten toimimme?

Mikäli vakuutuslasku on siirretty aiheellisesti eteenpäin, eli maksua ei ole suoritettu meille määräajassa, voitte sopia laskun maksusta perintätoimiston tai ulosoton kanssa. 

Voinko maksaa vakuutuslaskun useammassa erässä?

Voitte maksaa vakuutuslaskun yhdessä erässä tai vaihtoehtoisesti jakaa sen 2, 3, 4, 6 tai 12 erään. Jos haluatte maksaa laskun 12 erässä, tulee yrityksellä olla voimassa oleva verkkolaskusopimus.

Eräisyysmuutokset voitte ilmoittaa meille lähettämällä verkkoviestin Yritysvakuutusten verkkopalvelusta tai soittamalla numeroon 0303 0303 ennen eräpäivää.

Verkkoviestissänne ilmoittakaa mistä vakuutuksesta on kyse ja moneenko erään laskutuksen haluatte. Tarvittaessa olemme teihin yhteydessä, jos eräisyysmuutoksessa on jotain kysyttävää.

Voinko maksaa yritykseni vakuutusmaksut OP-Bonuksillani?

Ette voi. 

OP-bonukset ovat OP Ryhmän Osuuspankkien omistaja-asiakkaille kehittämä etu.

OP-bonuksia kertyy henkilöasiakkaalle, joka on Osuuspankin omistaja-asiakas ja jolla on bonuksiin oikeuttavaa pankki-, varallisuudenhoito- ja/tai vakuutusasiointia.

Vakuutuksemme päättyi maksamattomuuden vuoksi, mutta maksoimme loppulaskussa mainitun summan. Onko vakuutuksemme nyt kunnossa?

Vakuutus ei tule automaattisesti takaisin voimaan loppulaskun maksulla. 

Olethan tästä yhteydessä asiakaspalveluumme numeroon 0303 0303 tai Pohjola Vakuutuksen yhteyshenkilöösi varmistaaksesi vakuutusturvan voimassaolon.

Irtisanoimme vakuutuksen, mitä tapahtuu saamallemme laskulle?

Jos irtisanoitte vakuutuksen, saatte korvaavan laskun uusilla tiedoilla ja aiemmin saamanne lasku on aiheeton. 

Huomioithan ettemme irtisano vakuutuksia puhelimitse, vaan tarvitsemme aina kirjallisen irtisanomisen joko verkkoviestillä, sähköpostilla tai paperipostilla.

Olemme saaneet useamman samanlaisen laskun samasta sopimuksesta, minkä niistä maksamme?

Jos vakuutussopimuksessanne tapahtuu muutoksia, saatte vakuutuksista korjatun vakuutuslaskun. Vakuutussopimuksia koskevia muutoksia ovat esimerkiksi olemassa olevan vakuutusturvan muokkaaminen, uuden vakuutuksen lisääminen sekä vakuutuslaskun eräisyyden muuttuminen.

Saamallanne korjatulla laskulla kerrotaan, että se korvaa saman laskutuskauden aiemman laskun. Voitte siis maksaa viimeisimmäksi saamanne laskun.

Huomaathan, että voitte saada muutoksen takia myös useita laskuja samalla tai lähekkäisillä eräpäivillä. Tämä johtuu siitä, että korjatulle laskulle muodostuu aina uusi myöhempi eräpäivä, jolloin myös seuraavan laskutuskauden lasku voi tulla samalla maksuun.

Irtisanoimme liikennevakuutuksen heti vakuutuksen ottamisen jälkeen, mutta saimme 14 euron suuruisen laskun. Kuuluuko tämä maksaa?

Liikennevakuutuksen minimimaksu on 14 euroa. Tämä vakuutusmaksu kattaa esimerkiksi vakuutusmaksuverot, ja se peritään vakuutuksen voimassaoloajalta joka tapauksessa.

Myydystä ajoneuvosta tuli edelleen lasku, eikö vakuutus olekaan päättynyt? 

Todennäköisesti omistajanvaihdos ei ole päivittynyt meille Trafilta ja lasku sen vuoksi lähtenyt teille. Ilmoita meille koska olet myynyt ajoneuvon niin tarkistamme asian ja päätämme vakuutukset Trafin mukaisesti, mikäli kyseessä on rekisterissä oleva ajoneuvo.

Jos kyse on ei rekisteröidystä ajoneuvosta tai työkoneesta, vakuutus pitää irtisanoa kirjallisesti verkkoviestillä, sähköpostilla tai postitse. 

Ilmoituksen rekisterissä olevan ajoneuvon myynnistä voit tehdä Yritysvakuutusten verkkopalvelusta tai soittamalla numeroon 0303 0303.

Maksoimme alkuperäisen laskun myöhässä, mutta saimme kuitenkin maksumuistutuksen. Pitääkö tämäkin maksaa?

Maksun kirjautuminen kestää muutaman pankkipäivän, minkä vuoksi järjestelmästämme on saattanut jo ehtiä lähettämään teille maksumuistutuksen.

Jos olette maksaneet alkuperäisen laskun oikealla viitteellä muutaman päivän sisällä, muistutus on aiheeton.

Tarkistathan että olette käyttäneet oikeaa viitettä.

Jos maksussa on väärä viitenumero, se ei löydä oikeaa vakuutusta ja tällöin meiltä lähtee maksumuistutus avoimesta laskusta. Mikäli olette maksaneet laskun väärällä viitteellä eikä raha ole palautunut yrityksen tilille muutaman päivän kuluessa, olkaa yhteydessä asiakaspalveluumme numeroon 0303 0303 maksutietojen kera, niin selvitämme, minne maksun tilanteen.

Laskumme on virheellinen, väärä vakuutus tai muuta reklamoitavaa. Miten toimimme?

Kaikissa reklamaatiotapauksissa pyydämme olemaan yhteydessä meihin.
Lähetä verkkoviesti Yritysvakuutusten verkkopalvelusta tai soita 0303 0303.

Vakuutukselle on tehty muutoksia, saammeko hyvityslaskun?

Pääsääntöisesti emme lähetä hyvityslaskuja, vaan meiltä tulee muutoslasku tai uusi lasku, joka korvaa aikaisemman laskun. 

Tämä on mainittu laskulla, mikäli se korvaa aikaisemman laskun.

Olemme saaneet pankista maksuosoituksen saapuvasta rahasta. Miten saamme sen suoraan tilille?

Maksuosoitus on lähetetty lähimmälle konttorille noudettavaksi, sillä meillä ei ole yrityksenne tilinumeroa. 

Voitte ilmoittaa meille yrityksen tilinumeron lähettämällä verkkoviestin Yritysvakuutusten verkkopalvelusta tai soittamalla 0303 0303.

Olemme saaneet ilmoituksen vakuutusmaksun palauttamisesta, mutta mitään suoritusta ei ole tullut tilillemme?

Kyseinen palautus on saatettu käyttää avoimeen tai uuteen laskuun, tai meiltä puuttuu tilinumeronne ja saatte maksuosoituksen pankista, tai tilinumerotieto on väärä. 

Voit tarkistaa asian ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme lähettämällä verkkoviestin Yritysvakuutusten verkkopalvelusta tai soittamalla numeroon 0303 0303.

Mikäli maksu on käytetty yrityksen avoimeen laskuun, saatte palautuserittelyn maksun kohdistamisesta.

Laskumme oli myöhässä, mutta nyt siitä on osa maksettuja ja tuli uusi lasku. Mitä tapahtui?

Mikäli laskun eräpäivä on mennyt eikä suoritusta ole tullut, voidaan laskulle kohdistaa liikamaksuja muista asiakkuuden vakuutussopimuksista. 
Laskulle voidaan myös kohdistaa vahingonkorvausmaksuja, jos laskua ei ole maksettu määräajassa.

Mikäli laskulle on käytetty rahaa toisesta vakuutuksesta tai vahingon korvauksesta, saatte kokonaan uuden laskun, josta näkyy mistä raha on kohdistettu. Toimitamme uuden laskun myötä erillisen maksuerittelyn, josta näkyy mikä maksu on kohdistettu mihin laskuun. Tämä erittely saattaa tulla myös korvauspuolelta, mikäli kohdistettu raha on ollut vahingonkorvaukseen liittyvä.