Laskutuspalvelun saavutettavuusseloste

Tämä seloste koskee op.fi:n yritysasiakkaiden Laskutus-palvelun saavutettavuutta. Palvelut ovat osa op.fi-verkkosivustoa, joka on OP Ryhmän yhtiöiden verkkosivusto.

Palveluiden saavutettavuutta ovat arvioineet OP Ryhmälle projektiluontoisesti töitä tekevät saavutettavuuden asiantuntijat ja lisäksi sivuston saavutettavuuden osalta on suoritettu itsearviointia.

Itsearvioinnissa on käytetty seuraavia järjestelmiä:

  • Tietokoneilla saavutettavuus on testattu Chrome-selaimella ja NVDA-ruudunlukuohjelmistolla.
  • Mobiililaitteilla saavutettavuus on testattu Applen-laitteilla, Safari-selaimella (touch gestures).

Saavutettavuusvaatimuksia koskevat säännökset ovat Digitaalisten palveluiden tarjoamista koskevassa laissa.

Tämä saavutettavuusseloste on laadittu 8.12.2020 ja sitä on viimeksi päivitetty 19.1.2024.

Digipalvelun saavutettavuuden tila

Laskutuspalvelu ei täytä saavutettavuuden vaatimuksia. Mikään havaituista puutteista ei kuitenkaan estä palvelun pääasiallista toimintaa eli laskun tekemistä ja lähetystä.

Sisällöt, jotka eivät ole saavutettavia

Toimintojen käyttö apuvälineillä kuten ruudunlukijalla voi olla mahdotonta tai huomattavan hankalaa. Osa toiminnoista ei toimi näppäimistöllä, vaan ainoastaan hiirellä tai ruudunlukijalla. Ruudunlukijakäyttäjät eivät saa palautteita toiminnoista. Kun oikeaan laitaan aukeaa sisältö, kohdistus ei siirry siihen automaattisesti. Ruudunlukija- ja näppäimistökäyttäjä joutuvat etsimään sisällön itse. Vastaavasti kohdistus ei siirry myöskään takaisin pääsisältöön, kun prosessi valmistuu. Kohdistus ei aina siirry automaattisesti erilaisiin modaalidialogi-ikkunoihin. Dialogeihin pääseminen on ruudunlukija- ja näppäimistö-käyttäjällä äärimmäisen vaikeaa. Joidenkin elementtien ohjelmallisissa nimilapuissa on englantia; englantia osaamaton ruudunlukijakäyttäjä ei ymmärrä mikä elementti on kyseessä. Riviotsikoita ei ole määritelty, mikä tekee taulukoiden hahmottamisesta ruudunlukijalla hankalaa. Lomakkeilla näytettäviä virheilmoituksia ei lueta automaattisesti ruudunlukijalla. Kun lomakkeella on virheitä ja käyttäjä yrittää edetä, ruudunlukijakäyttäjän näkökulmasta ei tapahdu mitään. Ilmoituksia ei ole erotettu ohjelmallisesti muusta sisällöstä, joten ruudunlukijakäyttäjälle ei selviä niiden luonne. Erilaisten hakujen valmistumisesta ei saa ruudunlukijalla palautetta. Samaa symbolia käytetään eri merkityksissä.Alla puutteet lueteltuna tarkemmin.

WCAG 1.1.1 Ei-tekstuaalinen sisältö

WCAG 1.3.1 Informaatio ja suhteet

WCAG 1.3.2 Merkitykseen vaikuttava järjestys

WCAG 1.4.3 Kontrasti (minimi) 

WCAG 1.4.10 Responsiivisuus

WCAG 1.4.11 Ei-tekstimuotoisen sisällön kontrasti

WCAG 2.4.3 Kohdistusjärjestys

WCAG 2.4.6 Otsikko ja nimilaput 

WCAG 2.4.7 Näkyvä kohdistus

WCAG 2.5.3 Nimilappu nimessä 

WCAG 3.2.4 Johdonmukainen merkitseminen

WCAG 4.1.2 Nimi, rooli, arvo

WCAG 4.1.3 Tilasta kertovat viestit

Sisällöt, jotka eivät ole saavutettavia kohtuuttoman rasitteen perusteella

Palvelun saavutettavuuspuutteet korjataan vuoden 2024 aikana. 

Saavutettavuuspalaute

Löysitkö puutteita digitaalisten palveluidemme saavutettavuudesta? Jos et löytänyt vastausta saavutettavuusselosteesta, anna palautetta. 

Etkö pääse kirjautumaan tai onko palveluissamme jokin muu tekninen ongelma?

Palautteisiin liittyvä henkilötietojen käsittely

Kirjautumattoman asiakkaan antama palaute on anonyymiä, jos asiakas ei anna yhteystietojaan. Kirjautumattomalta asiakkaalta kysytään nimeä sekä sähköpostiosoitetta tai puhelinnumeroa, jotka tarvitaan, jos asiakas toivoo yhteydenottoa. Kirjautuneesta asiakkaasta tallennetaan palautejärjestelmään asiakkaan tai yrityksen edustajan henkilötunnus, nimi ja paikallinen osuuspankki, jonka asiakas palautteen antaja on. Lisäksi yritysasiakkaasta tallennetaan yrityksen nimi ja y-tunnus. Jos kirjautunut asiakas toivoo yhteydenottoa, tallennetaan myös puhelinnumero tai sähköpostiosoite. Lisäksi palautejärjestelmään tallennetaan asiakkaan antama palaute sekä asiakkaan kertoma tieto siitä, mitä apuvälineohjelmaa tai -laitetta hän käyttää.

Kerättyjä henkilötietoja käytetään ainoastaan asiakaspalautteen käsittelemiseksi, jolloin tavoitteena on parantaa ja kehittää asiakaskokemusta sekä OP Ryhmän palveluita. Henkilötietoja käsitellään OP Ryhmän finanssilaitosten asiakasrekistereissä.

Valvontaviranomainen

Jos sivustolla on saavutettavuusongelmia ja et löydä siihen tarkennusta saavutettavuusselosteelta, toivoisimme sinulta palautetta yllä olevan linkin kautta. Vastaamme sinulle lain edellyttämän 14 päivän kuluessa, mikäli annat lomakkeella yhteystietosi. 

Mikäli et ole tyytyväinen antamaamme vastaukseen tai emme vastaisi palautteeseesi ollenkaan, voit olla yhteydessä valvovaan viranomaiseen eli Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. 

Valvontaviranomaisen yhteystiedot

Etelä-Suomen aluehallintovirasto

Saavutettavuuden valvonnan yksikkö
saavutettavuus@avi.fi
Puhelinnumero vaihde 0295 016 000