Maksut-palvelun, Viitelaskurin ja aineistosiirtopalvelun saavutettavuusseloste

Tämä seloste koskee op.fi:n yritysasiakkaiden Maksut-palvelun ja Viitelaskurin saavutettavuutta. Palvelut ovat osa op.fi-verkkosivustoa, joka on OP Ryhmän yhtiöiden verkkosivusto.

Maksut-palvelun ja Viitelaskurin saavutettavuutta ovat arvioineet OP Ryhmälle projektiluontoisesti töitä tekevät saavutettavuuden asiantuntijat ja lisäksi sivuston saavutettavuuden osalta on suoritettu itsearviointia.

Itsearvioinnissa on käytetty seuraavia järjestelmiä:

  • Tietokoneilla saavutettavuus on testattu Chrome-selaimella ja NVDA-ruudunlukuohjelmistolla.
  • Mobiililaitteilla saavutettavuus on testattu Applen-laitteilla, Safari-selaimella (touch gestures).
  • Viitelaskurissa saavutettavuus on testattu Firefox- ja Safari-selaimilla. Myös Chrome- ja IE-selaimia käytettiin joidenkin yksityiskohtien tarkastamiseen. Kriteerien tarkistuksessa käytettiin apuna WebAIM WAWE-selainlisäosaa. Ruudunlukuohjelmatestaus toteutettiin tietokoneella macOS:n ruudunlukuohjelma VoiceOverilla ja Windowsissa ruudunlukuohjelma NDVA:lla.

Saavutettavuusvaatimuksia koskevat säännökset ovat Digitaalisten palveluiden tarjoamista koskevassa laissa.

Tämä saavutettavuusseloste on laadittu 11.12.2020 ja sitä on viimeksi päivitetty 30.4.2024. 

Digipalvelun saavutettavuuden tila

Maksut-palvelu ja Viitelaskuri eivät täytä vaatimuksia. Vaatimusten noudattamatta jättämiset ja vaatimuksiin sovellettavat poikkeukset mainitaan jäljempänä.

Sisällöt, jotka eivät ole saavutettavia

Maksut-palvelun saavutettavuuspuutteita on muun muassa siinä, että monilla elementeillä ei ole näkyvää näppäimistökohdistusta. Käyttäjä ei siis aina näe näppäimistökohdistuksen sijaintia ja järjestelmän palautteita ja virheilmoituksia ei saa ruudunlukijalla siirtämättä kohdistusta. Palvelussa on kohtia, joihin ei pääse sarkainnäppäimellä, joten näppäimistökäyttäjät eivät pysty niitä käyttämään. Valintapainikkeita, valintaruutuja ja muita yhteen liittyviä kontrolleja ei ole liitetty toisiinsa ja tämän vuoksi niiden ymmärtäminen ja käyttäminen ruudunlukijalla on vaikeaa. Haitari-elementeissä kohdistus siirtyy automaattisesti ensimmäiseen sen sisällä olevaan kohdistettavaan elementtiin. Osassa lomakkeissa sarkainjärjestys on epäselvä ja ohitettu sisältö saattaa jäädä huomaamatta. Valitut maksut sisältävällä taulukolla ei ole otsikkoa, joka kuvaisi taulukon tarkoituksen. Näkevä käyttäjä voi päätellä tarkoituksen vilkaisemalla taulukon sisältöä, mutta ruudunlukijan käyttäjälle tarkoitus jää osittain epäselväksi. Ilmoitukset ja varoitukset on ryhmitelty visuaalisesti laatikoiksi, mutta eri ilmoitusten sisältö ei käy ilmi tekstistä tai ohjelmallisesti. Hyväksymättömien maksujen määrä esitetään irrallisena numerona, joten ruudunlukijakäyttäjän voi olla vaikea ymmärtää sitä. Maksupohjan valintaikkunassa on mahdollisuus rajata maksupohjia. Kun tekstikenttään kirjoittaa tekstiä, alla olevan taulukon sisältö päivittyy, mutta tämä ei käy ilmi ruudunlukijan käyttäjille. Sovelluksen tekstin ja taustan välisissä kontrastisuhteissa on puutteita. Alla puutteet lueteltuna tarkemmin.

WCAG 1.1.1 Ei-tekstuaalinen sisältö 

WCAG 1.3.1 Informaatio ja suhteet 

WCAG 1.3.2 Merkitykseen vaikuttava järjestys

WCAG 1.3.3 Aistinvaraiset ominaispiirteet 

WCAG 2.1.1 Näppäimistö

WCAG 2.4.3 Kohdistusjärjestys 

WCAG 2.4.7 Näkyvä kohdistus

WCAG 3.3.2 Nimilaput ja ohjeet

WCAG 4.1.1 Jäsentäminen

WCAG 4.1.2 Nimi, rooli, arvo

WCAG 4.1.3 Tilasta kertovat viestit

Viitelaskurissa olevia saavutettavuuspuutteita on muun muassa siinä, että näppäimistökäytössä ja sarkainjärjestyksessä sekä virheilmoituksissa ja infoteksteissä on ongelmia. Alla puutteet lueteltuna tarkemmin.

Saavuttamaton sisältö ja puutteet

WCAG 1.1.1 Ei-tekstuaalinen sisältö

WCAG 1.3.1. Informaatio ja suhteet

WCAG 1.4.3. Kontrasti (minimi)

WCAG 1.4.11. Ei-tekstimuotoisen sisällön kontrasti

WCAG 1.4.13. Sisältö osoitettaessa tai kohdistettaessa

WCAG 2.4.3. Kohdistusjärjestys

WCAG 2.4.7. Näkyvä kohdistus 

WCAG 3.3.1. Virheen tunnistaminen

WCAG 3.3.3. Virheen korjausehdotus

WCAG 4.1.3. Tilasta kertovat viestit

Sisällöt, jotka eivät ole saavutettavia kohtuuttoman rasitteen perusteella

Maksut-palvelun sekä Viitelaskuri-sovelluksen uudistaminen on suunnitteilla vuodelle 2024, jonka vuoksi nykyiseen toteutukseen ei tehdä saavutettavuusmuutoksia vaan saavutettavuuspuutteet tullaan korjaamaan sovelluksen uudistamisen yhteydessä. Korjaukset toteutetaan vuoden 2024 aikana.

Aineistosiirtopalvelu

Lähetettävän tiedoston puuttteesta toimii vain passiivinen Jatka-painike. Käyttäjä ei  saa tekstimuotoista selitystä sille, miksei pääse eteenpäin. Sivustolla on jonkin verran sekaannusta sen suhteen mitkä elementit ovat linkkejä ja mitkä painikkeita, joka vaikeuttaa sivuston toimintalogiikan hahmottamista. Alla puutteet lueteltuna tarkemmin. Alla puutteet lueteltuna tarkemmin.

  • WCAG 3.3.1 Virheen tunnistaminen
  • WCAG 4.1.2 Nimi, rooli, arvo 

Saavutettavuuspalaute

Löysitkö puutteita digitaalisten palveluidemme saavutettavuudesta? Jos et löytänyt vastausta saavutettavuusselosteesta, anna palautetta. 

Etkö pääse kirjautumaan tai onko palveluissamme jokin muu tekninen ongelma?

Palautteisiin liittyvä henkilötietojen käsittely

Kirjautumattoman asiakkaan antama palaute on anonyymiä, jos asiakas ei anna yhteystietojaan. Kirjautumattomalta asiakkaalta kysytään nimeä sekä sähköpostiosoitetta tai puhelinnumeroa, jotka tarvitaan, jos asiakas toivoo yhteydenottoa. Kirjautuneesta asiakkaasta tallennetaan palautejärjestelmään asiakkaan tai yrityksen edustajan henkilötunnus, nimi ja paikallinen osuuspankki, jonka asiakas palautteen antaja on. Lisäksi yritysasiakkaasta tallennetaan yrityksen nimi ja y-tunnus. Jos kirjautunut asiakas toivoo yhteydenottoa, tallennetaan myös puhelinnumero tai sähköpostiosoite. Lisäksi palautejärjestelmään tallennetaan asiakkaan antama palaute sekä asiakkaan kertoma tieto siitä, mitä apuvälineohjelmaa tai -laitetta hän käyttää.

Kerättyjä henkilötietoja käytetään ainoastaan asiakaspalautteen käsittelemiseksi, jolloin tavoitteena on parantaa ja kehittää asiakaskokemusta sekä OP Ryhmän palveluita. Henkilötietoja käsitellään OP Ryhmän finanssilaitosten asiakasrekistereissä.

Valvontaviranomainen

Jos sivustolla on saavutettavuusongelmia ja et löydä siihen tarkennusta saavutettavuusselosteelta, toivoisimme sinulta palautetta yllä olevan linkin kautta. Vastaamme sinulle lain edellyttämän 14 päivän kuluessa, mikäli annat lomakkeella yhteystietosi. 

Mikäli et ole tyytyväinen antamaamme vastaukseen tai emme vastaisi palautteeseesi ollenkaan, voit olla yhteydessä valvovaan viranomaiseen eli Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. 

Valvontaviranomaisen yhteystiedot

Etelä-Suomen aluehallintovirasto

Saavutettavuuden valvonnan yksikkö
saavutettavuus@avi.fi
Puhelinnumero vaihde 0295 016 000