Tilit-palvelun ja OP Konserni- ja virtuaalitili-palvelun saavutettavuusseloste

Tämä seloste koskee op.fi:n yritysasiakkaiden Tilit-palvelun ja OP Konserni- ja virtuaalitili-palvelun saavutettavuutta. Palvelut ovat osa op.fi-verkkosivustoa, joka on OP Ryhmän yhtiöiden verkkosivusto.

Palveluiden saavutettavuutta ovat arvioineet OP Ryhmälle projektiluontoisesti töitä tekevät saavutettavuuden asiantuntijat ja lisäksi sivuston saavutettavuuden osalta on suoritettu itsearviointia.

Itsearvioinnissa on käytetty seuraavia järjestelmiä:

  • Tietokoneilla saavutettavuus on testattu Chrome-selaimella ja NVDA-ruudunlukuohjelmistolla.
  • Mobiililaitteilla saavutettavuus on testattu Applen-laitteilla, Safari-selaimella (touch gestures).

Saavutettavuusvaatimuksia koskevat säännökset ovat Digitaalisten palveluiden tarjoamista koskevassa laissa.

Tämä saavutettavuusseloste on laadittu 30.11.2020 ja sitä on viimeksi päivitetty 14.12.2023. 

Digipalvelun saavutettavuuden tila

Tilit-palvelun Tilit-lista täyttää vaatimukset, Tilitapahtumat täyttää suurimmalta osin vaatimukset, Tositetiliote ja Saldo-ja korkotodistus eivät täytä vaatimuksia.  Konserni- ja virtuaalitili -palvelu ei täytä vaatimuksia. Vaatimusten noudattamatta jättämiset ja vaatimuksiin sovellettavat poikkeukset mainitaan jäljempänä.

Sisällöt, jotka eivät ole saavutettavia

Tilit-palvelun Tilitapahtumissa on saavutettavuuspuute kysymyspainikkeessa.

WCAG 4.1.2 Nimi, rooli, arvo

Tilit-palvelun Tositetiliote ja Saldo-ja korkotodistus eivät täytä vaatimuksia. Saavutettavuuspuutteita on muun muassa näppäimistökohdistuksissa, lomakkeiden sarkainjärjestyksissä ja lomakekentiltä puuttuvissa nimilapuissa, tekstivastineissa ja kalenteripainikkeissa. Osa sivuista sisältää ongelmallisia asettelutaulukoita sekä otsikointeja ja palautteissa on puutteita. Taulukoiden lukeminen ruudunlukijalla on hankalaa ja sarkainnäppäimellä liikuttaessa käyttäjä ei tiedä, mihin asiaan kukin rivi liittyy. PDF-tiedoston taulukko on määritelty virheellisesti, mikä sekoittaa sen lukemisjärjestyksen. Lisäksi sivuilla on latausviiveitä ja puutteita kontrastisuhteissa ja paluulinkeissä. Alla puutteet lueteltuna tarkemmin.

WCAG 1.1.1 Ei-tekstuaalinen sisältö

WCAG 1.3.1 Informaatio ja suhteet

WCAG 1.3.2 Merkitykseen vaikuttava järjestys

WCAG 2.1.1 Näppäimistö

WCAG 2.4.3 Kohdistusjärjestys

WCAG 3.3.1 Virheen tunnistaminen

WCAG 3.3.2 Nimilaput ja ohjeet 

WCAG 4.1.3 Tilasta kertovat viestit

OP Konserni- ja virtuaalitili-palvelulla on useita saavutettavuuspuutteita, muun muassa palvelu ei ole responsiivinen (erityisesti mobiililaitteella liikkuminen haasteellista) ja palvelu ei anna ruudunlukijakäyttäjille selkeitä virheilmoituksia ja palautteita käyttäjän toiminnoista. Palvelun syöttökentiltä puuttuvat nimilaput, valintapainikkeita ja muita toisiinsa liittyviä kenttiä ei ole liitetty yhteen ja joitakin ohjetekstejä ei ole liitetty kenttiin ohjelmallisesti. Lisäksi graafisissa elementeissä, painikkeiden sijoittelussa ja käytettävyydessä kuten esimerkiksi kenttiin kohdistuksissa, siirtymissä ja erityisesti taulukoiden luettavuudessa, on puutteita. Palvelun navigaatiossa on useita tilanteita, joissa paluu ei johdakaan sivulle, jolta lähdettiin. Haun jälkeen kohdistus viedään sivun alkuun, mitä tekee hakutulosten löytämisestä erittäin vaikeaa. Sivujen otsikot ja valikko ovat ongelmaisia, välilehtiä ei ole merkitty, sivujen ja sivun osien kieltä ei ole määritelty ohjelmallisesti ja sivujen alusta puuttuu hyppylinkki suoraan sisältöön. Myös linkkejä on sijoitettu luetteloihin ja tämä vaikeuttaa kokonaisuuksien hahmottamista. Käyttäjä kirjataan aikakatkaisun jälkeen varoittamatta ulos järjestelmästä. Alla puutteet lueteltuna tarkemmin.

WCAG 1.1.1 Ei-tekstuaalinen sisältö

WCAG 1.3.1 Informaatio ja suhteet

WCAG 1.3.2 Merkitykseen vaikuttava järjestys

WCAG 1.4.10 Responsiivisuus

WCAG 2.2.1 Säädettävä ajoitus

WCAG 2.4.1 Ohita lohkot

WCAG 2.4.2 Sivuotsikot

WCAG 2.4.3 Kohdistusjärjestys

WCAG 3.1.1 Sivun kieli

WCAG 3.1.2 Osien kieli

WCAG 3.2.4 Johdonmukainen merkitseminen

WCAG 3.3.1 Virheen tunnistaminen

WCAG 3.3.2 Nimilaput ja ohjeet

WCAG 4.1.2 Nimi, rooli, arvo

WCAG 4.1.3 Tilasta kertovat viestit

Sisällöt, jotka eivät ole saavutettavia kohtuuttoman rasitteen perusteella

Tilit-palvelun Tositetiliote ja Saldo-ja korkotodistus uudistaminen on suunnittelilla vuodelle 2024, jonka vuoksi nykyiseen toteutukseen ei tehdä saavutettavuusmuutoksia vaan saavutettavuuspuutteet tullaan korjaamaan sovelluksen uudistamisen yhteydessä. Korjaukset toteutetaan vuoden 2024 aikana.

OP Konserni- ja virtuaalitili-palvelun auditoinnin perusteella saadut tulokset on läpikäyty ja käyttöliittymän korjataan kaikki vakavat puutteet. Osa muutosehdotuksista, kuten osa käännöksistä on syvällä liiketoimintapalveluissa ja nämä vaatisivat perusteellisia muutoksia palvelun toimintalogiikkaan. Asiakkaan käyttökokemusta uusitaan ja tässä tullaan huomioimaan osin tarvittavat muutokset. Lisäksi palvelusta on kehitteillä uusi Java-pohjainen versio ja sitä myötä koko käyttöliittymä uusiutuu. Auditoinnin huomiot otetaan tämän kehittämisessä huomioon.

Saavutettavuuspalaute

Löysitkö puutteita digitaalisten palveluidemme saavutettavuudesta? Jos et löytänyt vastausta saavutettavuusselosteesta, anna palautetta. 

Etkö pääse kirjautumaan tai onko palveluissamme jokin muu tekninen ongelma?

Palautteisiin liittyvä henkilötietojen käsittely

Kirjautumattoman asiakkaan antama palaute on anonyymiä, jos asiakas ei anna yhteystietojaan. Kirjautumattomalta asiakkaalta kysytään nimeä sekä sähköpostiosoitetta tai puhelinnumeroa, jotka tarvitaan, jos asiakas toivoo yhteydenottoa. Kirjautuneesta asiakkaasta tallennetaan palautejärjestelmään asiakkaan tai yrityksen edustajan henkilötunnus, nimi ja paikallinen osuuspankki, jonka asiakas palautteen antaja on. Lisäksi yritysasiakkaasta tallennetaan yrityksen nimi ja y-tunnus. Jos kirjautunut asiakas toivoo yhteydenottoa, tallennetaan myös puhelinnumero tai sähköpostiosoite. Lisäksi palautejärjestelmään tallennetaan asiakkaan antama palaute sekä asiakkaan kertoma tieto siitä, mitä apuvälineohjelmaa tai -laitetta hän käyttää.

Kerättyjä henkilötietoja käytetään ainoastaan asiakaspalautteen käsittelemiseksi, jolloin tavoitteena on parantaa ja kehittää asiakaskokemusta sekä OP Ryhmän palveluita. Henkilötietoja käsitellään OP Ryhmän finanssilaitosten asiakasrekistereissä.

Valvontaviranomainen

Jos sivustolla on saavutettavuusongelmia ja et löydä siihen tarkennusta saavutettavuusselosteelta, toivoisimme sinulta palautetta yllä olevan linkin kautta. Vastaamme sinulle lain edellyttämän 14 päivän kuluessa, mikäli annat lomakkeella yhteystietosi. 

Mikäli et ole tyytyväinen antamaamme vastaukseen tai emme vastaisi palautteeseesi ollenkaan, voit olla yhteydessä valvovaan viranomaiseen eli Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. 

Valvontaviranomaisen yhteystiedot

Etelä-Suomen aluehallintovirasto

Saavutettavuuden valvonnan yksikkö
saavutettavuus@avi.fi
Puhelinnumero vaihde 0295 016 000