Johtamisen periaatteet ja työskentelytapamme

OP Pohjolassa uskomme, että hyvinvoiva henkilöstö luo parhaan asiakaskokemuksen. Ketterä kulttuuri, valmentava johtaminen ja modernit työtavat mahdollistavat onnistumisen, kehittymisen ja yhteenkuuluvuuden – paikasta riippumatta.

Hyvällä työntekijäkokemuksella parasta asiakaskokemusta

Haluamme tarjota asiakkaillemme parasta asiakaskokemusta. Tärkein onnistumisen avain tällä matkalla on työntekijäkokemus – toisin sanoen se, millä fiiliksellä työntekijämme työskentelevät, kohtaavat asiakkaita ja rakentavat tulevaisuuden OP Pohjolaa.

Ketterän toimintakulttuurin avulla haluamme parantaa asiakaskokemusta, työntekijäkokemusta ja toiminnan tehokkuutta ja laatua. Ketterässä toimintakulttuurissa keskiössä ovat asiakasarvon tuottaminen, uudistumiskyky, autonomiset tiimit, jatkuva parantaminen ja oppiminen.

Ketterä toimintatapa perustuu neljään periaatteeseen, jotka ovat yhteisiä koko OP Pohjolalle. Periaatteet auttavat meitä valintatilanteissa ja luovat pohjaa jatkuvalle parantamiselle.

  1. Asiakas on aina toimintamme keskiössä
  2. Reagoimme nopeasti ja korjaamme suuntaa tarvittaessa
  3. Vastuu on itseohjautuvilla, moniosaavilla tiimeillä
  4. Toimintamme on läpinäkyvää

Johtamisen periaatteet OP Pohjolassa

Johtaminen on ennen kaikkea suuntaviivojen antamista ja tiimien menestymisen mahdollistamista. Valmentavalla johtamisotteella luodaan turvallinen ja mukaan ottava ympäristö, joka kannustaa itsenäiseen vastuunottoon ja onnistumiseen näytetyssä suunnassa. Jokainen työntekijämme saa hyödyntää vahvuuksiaan ja erilaisuuttaan toteuttaakseen yhdessä määritellyt tavoitteet. Työhyvinvointi ja työntekijäkokemuksen edistäminen ovat olennainen osa johtamista.

Johtamisen periaatteiden mukaan toimiminen ei jää ainoastaan johtotehtävissä työskentelevien vastuulle, vaan autonomisissa tiimeissä asiantuntijat voivat soveltaa johtamisen periaatteita myös oman työnsä johtamisessa tiimin jäsenenä.

  • Näytän suuntaa

    Johtamisen tärkeä tehtävä on viestiä selkeät tavoitteet ja odotukset tiimille, varmistaa, että kaikki ymmärtävät tavoitteet samalla tavalla sekä linkittää OP Pohjolan visio oman tiimin toimintaan. Tavoitteiden priorisointi mahdollistaa tiimeille selkeät ja realistiset raamit tehdä työtä sekä saavuttaa asetettuja tavoitteita, joilla toteutamme strategiaamme.

  • Mahdollistan menestyksen

    Vastuun jakaminen tiimeissä edellyttää luottamuksen ilmapiiriä. Asiantuntijuus korostuu ja johtamisen tehtävänä on auttaa tunnistamaan ja ratkaisemaan esteitä ja mahdollistaa tiimien onnistumisen edellytykset. Muutosjohtamisen valmiuksia, läsnäoloa ja kuuntelemisen taitoa tarvitaan entistä enemmän.

  • Kannustan oppimaan

    Työelämän muutos edellyttää entistä laajempaa osaamista tiimeissä. Oppiminen tapahtuu useimmiten arjessa työn lomassa. Aktiivinen vuorovaikutus, tiedon jakaminen ja palaute auttavat tiimiläisiä kehittämään osaamistaan. Johtamisen tehtävänä on kannustaa kokeiluja ja luoda rakenteita yhdessä oppimiseen.

  • Varmistan tulokset

    Johtamisen pohjana on perustehtävämme, joka velvoittaa meitä tuottamaan arvoa asiakkaalle. Eri johtamisen rooleissa seurataan tuloksia ja reagoidaan poikkeamiin – parempaa kohti kannustaen.

Modernit työtavat ja työvälineet

Tekoäly sekä digitaaliset, pilvipohjaiset työkalut mahdollistavat nopeita, monipuolisia ja joustavia työskentelytapoja. Työympäristömme digitalisoituessa meidän tulee kiinnittää myös entistä enemmän huomiota siihen, miten työskentelemme yhdessä.

Haluamme rakentaa kestävämpää työelämää modernien toimintatapojen ja työvälineiden avulla sekä mahdollistaa sujuvan työpäivän jokaiselle työntekijälle muuttuvassa työelämässä.

Olemme nostaneet tekoälyn strategiamme painopisteeksi ja rohkaisemme työntekijöitämme hyödyntämään tekoälyä päivittäin arjessaan.

Monipaikkainen työ

OP Pohjolassa työskentelemme hybridimallilla, mikä tarkoittaa työn tekemistä monipaikkaisesti yhdistämällä lähi- ja etätyötä. Tiimit suunnittelevat työnsä yhdessä ja sopivat keskenään yhteisten kohtaamisten muodot, sisällön ja ajankohdat. Työnteon muotoja ja paikkaa ohjaavat ensisijaisesti asiakkaiden tarpeet ja liiketoiminnan tavoitteet sekä työtehtävän luonne.

Koko organisaatiota koskevaa linjausta lähityöpäivien määrästä ei OP Pohjolassa ole. Käytössä oleva monipaikkaisen työn malli saa henkilöstöltämme kiitosta. Se antaa joustavuutta arkeen ja perustuu luottamukseen.

 

Siirry OP Pohjola työnantajana -sivulle

Henkilöstöedut ja palkitseminen

Monimuotoinen työyhteisömme

Osaamisen kehittäminen