OP Ryhmän sosiaalisen median kanavien saavutettavuusseloste

Tämä seloste koskee OP Ryhmän julkaisemien sisältöjen saavutettavuutta sosiaalisen median kanavissa.

OP Ryhmällä on käytössään tilejä seuraavissa sosiaalisen median kanavissa: Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, YouTube, Jodel ja Transistor.

OP Ryhmään kuuluvat OP Osuuskunta, sen konserniryritykset (kuten OP Yrityspankki Oyj, Pohjola Vakuutus Oy, OP-Henkivakuutus Oy ja OP-Palvelut Oy), OP Osuuskunnan jäsenpankit, Osuuspankkien Keskinäinen Vakuutusyhtiö, OP-Eläkesäätiö, OP-Eläkekassa sekä muut nykyiset ja tulevat yritykset, yhteisöt ja säätiöt, joissa vähintään yksi edellä mainituista yksin tai yhdessä käyttää/käyttävät määräysvaltaa.

Kanavien sisältöjen saavutettavuuden osalta on suoritettu itsearviointia seuraavilla järjestelmillä:

  • Tietokoneilla saavutettavuus on testattu seuraavilla selaimilla: Chrome, Edge ja Safari.
  • Mobiililaitteilla saavutettavuus on testattu Applen-laitteilla ja Safari-selaimella.

Saavutettavuusvaatimuksia koskevat säännökset on annettu Digitaalisten palveluiden tarjoamista koskevassa laissa.

Tämä saavutettavuusseloste on laadittu 30.11.2020, julkaistu 22.12.2020 ja viimeksi päivitetty 6.5.2024. 

Saavutettavuuden tila

OP Ryhmän sosiaalisen median kanavien sisällöissä on puutteita saavutettavuudessa. Korjauksia tehdään sitä mukaan, kun sisältöjä päivitetään. Selostetta päivitetään korjausten valmistumisen mukaan.

Saavutettavuus huomiodaan OP:n sosiaalisessa mediassa julkaisemissa sisällöissä kanavien tarjoamien mahdollisuuksien mukaan. Saavutettavuutta parannetaan seuraavasti:

  • Julkaisujen tekstit ovat selkokielellä muotoiltu.
  • Kuvajulkaisulle lisätään alt-teksti tai muu vaihtoehtoinen teksti.
  • Videoihin lisätään tekstitys sekä tarinamuotoisten videoiden tapauksessa kuvaava teksti.
  • Puheen lisäksi tekstitetään myös sellaiset äänet, jotka ovat ymmärtämisen kannalta tärkeitä, mutta jossa ei äänen aiheuttamia tapahtumia näy.
  • Feedissä esiintyvissä kuvissa otetaan huomioon saavutettavat fonttikoot, riittävät marginaalit sekä värit.
  • Julkaisuissa käytettävien hashtagien saavutettavuus on huomioitu.
  • Podcastien kuvaustekstit ovat selkokielellä muotoiltu.
  • Podcastien julkaisun yhteydessä käytetyissä kuvissa hyödynnetään saavutettavia fonttikokoja sekä -värejä.

Sisällöt, jotka eivät ole saavutettavia

  • Tekstityksiä puuttuu videoista, jotka on julkaistu ennen 1.1.2021. (WCAG  Tekstitys (tallennettu)1.2.2)
  • Videoihin ja podcasteihin, jotka eivät ole asiakkaan toiminnan kannalta kriittisiä, ei ole tehty 
    kuvatulkkauksia, tekstitystä tai tekstimuotoista vastinetta. (WCAG 1.2.3 Kuvailutulkkaus tai mediavastine (tallennettu))
  • Suorien videolähetysten tallenteista puuttuu tekstityksiä, vaikka ne ovat yli 14 vuorokautta vanhoja. (WCAG 1.2.4 Tekstitys (suorissa lähetyksissä))
  • Kaikilla tarinamuotoisilla videoilla (Facebook, Instagram ja LinkedIn stories), jotka ovat julkaistuna alle 14 vuorokautta, ei ole tekstitystä tai tarinaa kuvaavaa tekstiä. (WCAG 1.2.4 Tekstitys (suorissa lähetyksissä))

Sisällöt, joihin saavutettavuusvaatimukset eivät sovellu

Saavutettavuusvaatimukset eivät koske ennen 23.9.2020 julkaistuja videoita eivätkä suoria videolähetyksiä.

Accessibility feedback

Did you find accessibility issues in our digital services? If you didn’t find an answer in our accessibility statement, please send us feedback. 

Feedback and processing of personal data

If you haven’t logged in and you don’t enter your contact details, your feedback will be anonymous. A non-logged-in customer may provide their name and email address or phone number if they request us to contact them. We will store information about logged-in customers in our feedback system, including the name and personal identity code of the customer or company representative and the name of the OP cooperative bank whose customer the person providing feedback is. For corporate customers, we also store the company’s name and business ID. If a logged-in customer requests us to contact them, we will also store their phone number or email address. Other details that we will store in our feedback system include the customer’s feedback and the details provided by the customer about the auxiliary program or device they are using.

We will use the stored personal data only in feedback processing, to improve customer experience and OP Financial Group’s services. The personal data is processed in OP Financial Group financial institutions’ customer data files.

Supervisory authority

If the website has accessibility issues that are not addressed in the accessibility statement, please send us feedback from the link above. If you give your contact information on the feedback form, we are required by law to respond to you within 14 days.  

If you are dissatisfied with our reply or if we don’t reply to your feedback at all, you can contact the supervisory authority, the Regional State Administrative Agency for Southern Finland. 

Contact information of the regulator

Regional State Administrative Agency for Southern Finland

Accessibility Control Unit
saavutettavuus@avi.fi
Tel. (switchboard) 0295 016 000