AKT:n lakko vaikuttaa asiakkaillemme toimitettaviin lähetyksiin koko maassa

AKT:n 15.2. alkanut lakko hidastaa postin jakelua, käsittelyä ja kuljetusta koko maassa ja vaikutukset näkyvät myös vakuutus- ja pankkipalveluissa seuraavina viikkoina.

Lakko vaikuttaa lähettämiimme postituksiin, jonka vuoksi niiden saapumisessa voi olla viivettä. Huomioithan myös, että asiakkaidemme meille lähettämät kirjeet, kuten maksukuoret, saattavat saapua myöhässä.

Pankkiasioinnissa huomioitavaa AKT:n lakon jälkeen  

Avainluvut vähissä – nouda tarvittaessa uusi avainlukulista konttorilta 

Saitko ilmoituksen op.fi-palvelussa tai OP-mobiilissa, että avainlukulistassasi on jäljellä alle 20 avainlukua? 

Jos käytät avainlukulistaa usein, esimerkiksi päivittäin ja epäilet, että avainluvut ehtivät loppua, nouda uusi avainlukulista lähimmältä konttorilta. Huomioithan, että vanhassa listassasi tulee olla jäljellä vähintään kolme lukuparia, jotta listan vaihtaminen onnistuu. 

Jos avainluvut pääsevät loppumaan ja/tai uuden avainlukulistan vaihto ei onnistu verkossa, asioi lähimmällä konttorilla passin tai kuvallisen henkilökortin kanssa. 

Tiesitkö, että ottamalla OP-mobiilin käyttöösi voit hoitaa pankki- ja vakuutusasiasi ilman avainlukulistaa? OP-mobiilissa voit kirjautua sekä vahvistaa maksuja ja tapahtumia Mobiiliavaimella. 

Korttien saapumisessa esiintyy viiveitä  

Lakko aiheuttaa viiveitä uusien ja korvaavien korttien saapumisessa. Korttisi toimii normaalisti kortissa näkyvän vanhenemiskuukauden loppuun asti. Jos käytössäsi ei ole väliaikaisesti korttia lainkaan, voit nostaa käteistä konttorista. Voit myös käyttää Apple Pay tai Google Pay -sovelluksia ilman fyysistä korttia. 

Kortti-, Jousto- ja Täsmäluottojen luoton lyhennys 

Huomioithan, että mahdollisten laskujen toimitusviiveistä huolimatta tulee luottoa lyhentää sovitulla tavalla. Luottojen laskutustiedot löydät edelliseltä laskulta, OP-mobiilista ja op.fi-palvelusta.  

Maksukuorten ja laskujen toimituksissa voi olla viivettä  

Maksukuoressa lähetetyt laskut eivät lakon vuoksi välttämättä saavu ajallaan käsiteltäväksi. Lisäksi mahdolliset palautuskirjeet asiakkaille voivat olla myöhässä. Jos mahdollista, kannattaa suosia muita maksutapoja kuin maksukuorta. Jos lasku on jo saapunut, kannattaa olla yhteydessä laskuttajaan ja pyytää eräpäivän myöhentämistä lakon vuoksi. 

Laskut eivät myöskään välttämättä saavu ajallaan. Tulevien laskujen osalta kannattaa siirtyä mahdollisuuksien mukaan käyttämään e-laskua tai suoramaksua, jolloin postinkulku ei vaikuta laskun maksuun. Suoramaksun käytöstä voi sopia soittamalla asiakaspalveluun 0100 0500 (ma–pe klo 8–16, pvm/mpm).

Verkkotiliotteella tarkastelet ja tulostat tiliotteesi aina ajasta tai paikasta riippumatta 

Lakko vaikuttaa myös paperisten tiliotteiden postituksiin. Voit tarkastella verkkotiliotteita kätevästi OP-mobiilissa ja op.fi-palvelussa. Jos tililläsi on paperinen tiliote, voit vaihtaa sen verkkotiliotteeksi op.fi-palvelussa.

AKT:n lakko viivästyttää vakuutusasiakirjojen toimittamista 

AKT:n lakosta aiheutuu valitettavasti asiakkaillemme viivästymisiä ja häiriöitä myös vakuutusasiakirjojen toimittamiseen kuten korvauspäätösten toimittamiseen sekä vakuutustodistusten tilaamiseen.  

Kun otat digitaaliset palvelut käyttöösi, voit hoitaa omaa vakuutusasiointiasi op.fi-palvelussa milloin tahansa. Voit tulostaa tarvitsemasi Green Cardin, matkavakuutuskortin tai muun vakuutustodistuksen kirjautumalla op.fi-palveluun ja navigoimalla vakuutuksesi tietoihin Vakuutukset-osiossa. Tarkemmat ohjeet löydät op.fi-palvelussa kohdasta henkilöasiakkaat – vakuutukset - asiointi – vakuutustodistus. 

Voit myös tarvittaessa pyytää vakuutuslaskulle lisää maksuaikaa helposti op.fi-palvelussa ja OP-mobiilissa tai olemalla yhteydessä asiakaspalveluumme.