Juuri nyt: Yritysten nimissä lähetetään kalasteluviestejä – älä klikkaa viestien linkeistä

Rikolliset lähettävät yritysten nimissä tekstiviestejä, joissa kehotetaan soittamaan välittömästi palvelunumeroon. Jos annettuun numeroon soittaa ja klikkaa puhelun aikana tekstiviestillä saapuvasta linkistä, rikollinen saa asennettua puhelimeen haittaohjelman.

Tällä hetkellä leviää huijaus, jossa rikollinen lähettää tekstiviestejä OP:n ja muiden yritysten nimissä. Viestissä kehotetaan soittamaan heti palvelunumeroon. Syynä voidaan mainita esimerkiksi perintävaatimus tai oudot tilitapahtumat.

Jos numeroon soittaa, saa ohjeet ”virustorjuntaohjelmiston” lataamiseen puhelimelle. Latauslinkki lähetetään puhelun aikana uudella tekstiviestillä.

Kyseessä on kuitenkin haittaohjelma, jonka kautta rikollinen pystyy ottamaan puhelimen hallintaansa, vaikka sen näyttö olisi lukittuna. Haittaohjelman avulla rikollinen pääsee kaikkiin puhelimen sovelluksiin ja viesteihin.

Huijausyritykset koskevat Android-puhelinten käyttäjiä.

Esimerkkikuvia huijausviesteistä

 

 

Miten minun tulisi toimia?

  • Jos saat tekstiviestin, jossa kerrotaan esimerkiksi perintävaatimuksista tai oudoista tapahtumista tililläsi, älä soita viestissä annettuun puhelinnumeroon. Älä myöskään klikkaa tekstiviesteissä mahdollisesti olevia linkkejä.
  • Muistathan, että lailliset palveluntarjoajat eivät ota sinuun yhteyttä ja tarjoudu asentamaan puhelimeesi tietoturvaohjelmaa tai muita sovelluksia.
  • Älä koskaan asenna Android-puhelimeesi sovelluksia muualta kuin virallisesta Google Play-kaupasta. Varmista, että Google Play Protect -asetus on laitteessasi päällä. Voit lukea ohjeet asetuksen tarkistamiseen Googlen artikkelista.
  • Tarkista palveluntarjoajan oikea asiakaspalvelunumero heidän viralliselta verkkosivustoltaan.

Jos epäilet joutuneesi huijauksen uhriksi

Jos olet soittanut tekstiviestissä annettuun numeroon ja ladannut puhelimeesi ohjelman, älä kirjaudu laitteella verkkopankkiisi.

Sulje OP:n tunnukset soittamalla numeroon 0100 0500 (henkilöasiakkaat) tai 0100 05151 (yritysasiakkaat). Asiakaspalvelumme on avoinna ma-pe klo 8–16. Muina aikoina soita OP:n sulkupalvelunumeroon 0100 0555. Se on auki vuorokauden ympäri. Ilmoita tapahtuneesta myös asiakaspalveluun sen avauduttua.

Näin viestimme eroavat huijauksista

Pankki tai viranomainen ei soita puheluita ja pyydä asiakasta luovuttamaan verkkopalvelutunnuksia, tekemään maksuja tai asentamaan laitteelle sovellusta.

Emme koskaan lähetä sinulle viestejä, joissa on linkki verkkopankin kirjautumissivulle. Pankki ei myöskään koskaan kysy sinulta tunnuksesi tai korttiesi tietoja viesteillä. Tällaiset viestit ovat huijauksia, eikä sinun pidä klikata niissä olevia linkkejä.

Edes maksun vastaanottoa tai peruutusta varten sinun ei tarvitse kirjautua linkistä, vahvistaa koodeilla tai luovuttaa tietojasi. Jos sinua pyydetään toimimaan näin, ole yhteydessä pankin asiakaspalveluun.

Lisätietoa aiheesta

Lisätietoa huijauksesta saat Kyberturvallisuuskeskuksen viikkokatsauksesta.