I den typ av bedrägerier som blivit allt vanligare under sommaren har kunder fått textmeddelanden i OP:s namn, där det kunnat stå till exempel att någon försökt göra en girering eller att en betalning har gjorts med en kunds kort och att kunden måste kontrollera saken så att kortet inte ska spärras. Sådana nätfiskemeddelanden har ingått i samma meddelandekedja som meddelanden som sänts av OP.
En del meddelanden har handlat om ovanlig aktivitet eller uppringningsförsök eller så har kunden uppmanats kontrollera sin onlineaktivitet och återställa sin åtkomsträtt. Det har också förekommit bedrägerier där brottslingar har skickat ett nätfiskemeddelande och efter det ringt till offret. Under samtalet har kunden uppmanats överföra sina pengar till ett så kallat säkerhetskonto, och via det går pengarna till brottslingarna.
I meddelandena har det funnits en falsk länk som påmint om OP:s webbadress men som haft skillnader i stavningen. Länken har lett till en sida som påminner om OP:s nätbank men där det fiskas efter kundens bankkoder och kortuppgifter.
Bluffmeddelanden kan man bli utsatt för oavsett ålder. OP Mellersta Österbottens riskhanteringschef Henna Hälvä påminner om att banken aldrig sänder kunder meddelanden som innehåller en länk till nätbankens inloggningssida. Banken ber heller aldrig om uppgifter om koder eller kort med ett meddelande eller per telefon.
– Banken ber inte kunden logga in via en länk eller uppge sina bankkoder ens för att ta emot eller annullera en betalning, poängterar Henna Hälvä. – Om en kund får ett meddelande med en länk till nätbanken, så är det ett bluffmeddelande. Då gäller det att inte klicka på länken eller göra något annat som man eventuellt uppmanas göra i meddelandet. Nätbrottslingarna ändrar ofta sina meddelanden och det kan också cirkulera andra slags bluffmeddelanden.
Om en kund misstänker att hens koder har hamnat i fel händer, är det bäst att genast spärra koderna genom att ringa 0100 0500 (privatkunder) eller till spärrtjänsten +3581000555 som är öppen dygnet runt.
Minneslista för ärenden i nätbanken
1. Gå inte till nätbanken via en länk du fått eller via en sökmotor. Den styrning till inloggningssidan som meddelandet innehåller är en bluff. Du kan också hamna på en falsk nätsida via Google, Bing eller andra sökmotorer. Därför ska du själv skriva adressen på webbläsarens adressrad.
2. Kontrollera adressen. Kontrollera alltid att du är på adressen www.op.fi när du sköter dina ärenden. Mata inte in dina koder på en webbplats, om du inte kan säkerställa dess äkthet.
3. Håll koderna hemliga. Banken ber aldrig om dina koder med ett textmeddelande, per telefon eller via e-post.
4. Öppna inte bifogade filer i e-post- eller textmeddelanden som sänts i bankens namn. Kontrollera med din banks kundtjänst att filerna är äkta.
5. Om en okänd person ber om att få installera ett program på din enhet, ska du inte gå med på det. Installera själv de program du behöver via din enhets appbutik.
6. Bekräfta inte transaktioner som du inte själv har gjort. Läs alltid bekräftelsebegäran noggrant – om något inte stämmer, ska du låta bli att bekräfta.
7. I oklara fall ska du fråga. Om någon kontaktar dig och det väcker dina misstankar, om ett meddelande verkar misstänkt eller om inloggningssidan till nätbanken fungerar på ett avvikande sätt (till exempel om inloggningen med Mobilnyckeln inte fungerar), ska du kontakta din bank innan du gör något annat.