Usein kysyttyä kerta- ja tililuotosta

Löydät tältä sivulta muun muassa rahoituksen loppuvelkaa, lyhennysvapaata ja laskutusta koskevat lisätiedot ja ohjeet, sekä asiakaspalvelumme yhteystiedot.

Omat tiedot ja käyttöoikeudet

 

Voit ilmoittaa muuttuneen sähköpostiosoitteen tai puhelinnumeron sähköpostitse asiakaspalveluumme osoitteeseen kuluttajarahoitus@op.fi tai soittamalla asiakaspalveluumme: 010 252 5811

Tililuoton käyttöoikeus on sopimuksen tilinomistajilla. Tililuotolle on myös mahdollista lisätä käyttövaltuutettu OP rahoituksen verkkopalvelussa.

Jos olet ainoa tilinomistaja

Voit lisätä tai poistaa tililuoton käyttöoikeuden OP rahoituksen verkkopalvelussa.

Tarvitset käyttöoikeuden lisäämiseen käyttövaltuutetun nimen ja henkilötunnuksen. Määrittele lisäämisen yhteydessä, kuinka kauan käyttöoikeus on voimassa.

Kun olet lisännyt käyttöoikeuden, pyydä käyttövaltuutettua menemään OP rahoituksen verkkopalveluun ja hyväksymään siellä käyttöoikeuden lisäämisen. Tämän jälkeen käyttövaltuutettu pääsee käyttämään tiliä. 
 
Jos tilinomistajia on kaksi

Tililuoton käyttöoikeus lisätään myyjäliikkeessä, jossa molemmat tilinomistajat tunnistetaan.  

Käyttöoikeus voidaan poistaa myymälässä tai soittamalla asiakaspalveluumme 010 252 5811.

 

Laskutus

 

Saat laskun noin kaksi viikkoa ennen eräpäivää. Sopimuksella on voitu sopia korko-, kulu- ja lyhennysvapaita kuukausia, jolloin lasku lähetetään lyhennysvapaiden päätyttyä.

Laskulla ilmoitetaan eräpäivälle loppuvelka kohdassa ”ostajan velkasaldo” sekä vaihtoehtoinen minimikuukausierä. Voit myös maksaa halutessasi minimikuukausierän sijaan isomman suorituksen sopimukselle, jolloin takaisinmaksuaika lyhenee.

Ensimmäinen lasku on aina koroton, eli ensimmäisen laskun korko on 0 %. Rahoituksen koron näet sopimuksestasi ja laskulta (pois lukien ensimmäinen lasku).

Voit tilata e-laskun omasta verkkopankistasi:

  • Jos olet OP:n pankkiasiakas, katso ohjeet e-laskun tilaamiseen  täältä
  • Jos et ole OP:n pankkiasiakas, voit tilata e-laskun oman pankkisi verkkopankin kautta.

Huomioithan, että e-laskun voi tilata vain päävelallinen. Voit tilata e-laskun päävelallisen puolesta ainoastaan silloin, jos olet tilinomistaja tai sinulla on laajat käyttöoikeudet tiliin. Kun tilaat e-laskua, valitse laskuttajaksi OP Yrityspankki Oyj ja laskutusaiheeksi Myyntirahoitus - Tililuotto.

Jos olet saanut laskun ennen kuin työsuoritus on valmis, ole yhteydessä myyjään. Myyjä on puolestasi yhteydessä OP:hen.
Laskutus tapahtuu paperilaskulla tai e-laskulla kuukausittain. E-lasku täytyy tilata erikseen omasta verkkopankista.
Mikäli et ole saanut laskua tai laskun kanssa on epäselvyyksiä, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme: 010 252 5811

 

Luoton saldo ja maksuerien muutokset

 

Näet tililuoton jäljellä olevan saldon OP rahoituksen verkkopalvelussa. Siirry OP rahoituksen verkkopalveluun

Näet jäljellä olevan velan määrän kirjautumalla OP rahoituksen verkkopalveluun. Kirjautuminen onnistuu kaikkien pankkien tunnuksilla.

Siirry OP rahoituksen verkkopalveluun

Voit maksaa minimierää suuremman lyhennyserän milloin tahansa ilman ylimääräisiä kuluja. Käytä laskullasi olevaa viitenumeroa. 

On myös mahdollista maksaa jäljellä oleva velka kokonaan pois kerralla. Näet kuluvan päivän velkasaldon ja ohjeet loppuunmaksuun OP rahoituksen verkkopalvelussa. 

Siirry OP rahoituksen verkkopalveluun

Näet loppuvelan määrän myös laskulta kohdassa "ostajan velkasaldo". Jos haluat käyttää tätä summaa velan loppuunmaksuun, huolehdi että maksat summan laskuun merkittynä eräpäivänä.

Voit hakea korotusta myyjäliikkeestä haetulle tililuotolle myyjäliikkeen verkkopalvelusta löytyvän hakukanavan kautta. Valitse palvelussa ‘Hae luottorajan korotusta’ ja tee hakemus uudelle rahoitettavalle kokonaissummalle. 

Jos käytössäsi on maksunvälittäjien maksutapana verkossa käytettävä OP Tililuotto, voit hakea sen korotusta täältä: Hae OP Tililuoton luottorajan korotusta


 

Voit hakea muutosta kuukausierän eräpäivään OP rahoituksen verkkopalvelussa. 

Voit hakea luotollesi kuukausierän väliaikaista pienentämistä tai hakea muutosta ennalta sovittuun maksusuunnitelmaan OP rahoituksen verkkopalvelussa. Kirjautuminen verkkopalveluun onnistuu kaikkien pankkien tunnuksilla.  

Huomaathan, että mikäli pienennät tililuoton kuukausierää, tilin käyttö estetään siihen asti kunnes kuukausierä on palautettu normaaliksi.

Siirry OP rahoituksen verkkopalveluun

 

Maksuvapaa ja kuukausierän pienentäminen

 

Jos haluat tehdä luottosi maksuerään tai eräpäivään muutoksia, joiden syynä eivät ole tilapäiset maksuvaikeudet, ota yhteyttä asiakaspalveluumme: 010 252 5811.

Mikäli sinulla on tilapäisiä maksuvaikeuksia, voit hakea luotollesi kuukausierän väliaikaista pienentämistä OP rahoituksen verkkopalvelussa. Huomaathan, että Tililuotoissa tilin käyttö estetään myönnetyn kuukausierän pienennyksen vuoksi.  Voit hakea Tililuoton uudelleen avaamista sitten asiakaspalvelumme kautta, kun kuukausierä on palautettu normaaliksi.

Kun haluat lisätä sopimukselle maksuvapaan, ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Voit saada Kerta- ja Tililuottoon kaksi maksuvapaata kuukautta kalenterivuodessa. Huomioithan, että maksuvapaat kuukaudet eivät voi olla peräkkäisiä kuukausia. Voit ottaa maksuvapaan kuukauden ottaa käyttöön, jos lasku ei ole vielä erääntynyt. Maksuvapaita kuukausia ei voi käyttää korottoman eikä lyhennysvapaan maksuajan aikana.

Maksuvapaana kuukautena et saa lainkaan laskua, sillä korot ja kulut laskutetaan seuraavan kuukausierän yhteydessä. Voit saada kerta- ja tililuottoon kaksi maksuvapaata kuukautta kalenterivuodessa. Huomioithan, että maksuvapaat kuukaudet eivät voi olla peräkkäisiä kuukausia. Voit pyytää maksuvapaata kuukautta asiakaspalvelustamme soittamalla 010 252 5811.

Lyhennysvapaana kuukautena maksat ainoastaan korkoja ja kuluja. Tämän kuukauden lasku ei sisällä pääomalyhennystä.

Hakemusten käsittelyaika on noin kaksi viikkoa.

 

Reklamaatiot ja vähennykset

 

Mikäli haluat tehdä reklamaation rahoitetusta työstä tai tuotteesta, ota yhteyttä myyjään.
Ole reklamaatiotilanteessa ensin yhteydessä myyjään ja sen jälkeen OP:hen. Ilmoita, että kyseessä on reklamaatio. Reklamaatiotilanteessa suosittelemme erän maksamista. Myyjäliike voi mahdollisesti tehdä reklamaatiotilanteessa hyvityksen sopimukselle.
Saat myyjältä laskelman kotitalousvähennyksen ilmoittamista varten. Mikäli et ole vielä saanut laskelmaa, ole yhteydessä myyjään.
Ota takuuta koskevissa asioissa yhteyttä myyjään.
Rahoituksen korot ovat verovähennyskelpoisia, kun kyseessä on peruskorjaus. Peruskorjausrahoituksissa ilmoitamme verottajalle sopimukselta vuoden aikana veloitetut korot.

 

Ongelmatilanteet ja sopimuksen irtisanominen

 

Myyntirahoituksen (kertaluotto) irtisanominen tapahtuu luoton loppuun maksamisella. Tarkista loppuvelan määrä OP rahoituksen verkkopalvelussa ja maksa luotto sen jälkeen pois. Käytä loppuvelan maksuun laskullasi olevaa viitenumeroa.

Tililuottojen (jatkuvakäyttöinen luotto) osalta ole yhteydessä asiakaspalveluumme: 010 252 5811

Voit hakea muutosta painavista syistä, esimerkiksi maksukyvyn merkittävän heikkenemisen tai vakavan sairastumisen johdosta. Voit tehdä hakemuksen OP rahoituksen verkkopalvelussa. Ole tarvittaessa yhteydessä asiakaspalveluumme soittamalla 010 252 5811.