Kortit
Usein kysytyt kysymykset
Kortilla maksaminen - Voinko valita kumman puolen valitsen lähimaksutavaksi kortille?
Kortilla maksaminen – Mistä löydän korttinumerot sekä CVC-turvakoodin?
Kortilla maksaminen – Millä korteilla voi maksaa ulkomailla?
Kortilla maksaminen – Millä korteilla voi tehdä verkko-ostoksia?
Kortilla maksaminen – Mitä teen, jos korttini vanhenee matkan aikana?
Kortilla maksaminen – Voinko käyttää korttia vielä sen viimeisenä voimassaolokuukautena?
Kortin lopettaminen - Miten lopetan tarpeettoman korttini?
Kortin lopettaminen – Miten lopetan alaikäisen tarpeettoman kortin?
Kortti tai tunnusluku ei toimi – Miten voin tarkistaa unohtuneen tunnusluvun?
Kortti tai tunnusluku ei toimi – Mitä voin tehdä?
Korttimuutokset – Miten liitän K-Plussan kortilleni?
Korttimuutokset – Päivittyvätkö korttitiedot automaattisesti suoratoistopalveluihin?
Korttimuutokset – Millaisia ulkoasuja kortteihin on tarjolla?
Korttimuutokset – Miten teen nimenmuutoksen?
Korttimuutokset – Miten tilaan korvaavan kortin nykyisen tilalle?
Korttimuutokset – Miten vaihdan korttini esimerkiksi OP Classicista OP Goldiin?
Luotto - Voinko maksaa laskun luotolla tai siirtää luottoa tilille?
Luotto – Askarruttaako jokin asia luottokorttilaskussa?
Luotto – Miten nostan luottokorttini luottorajaa?
Mobiilimaksaminen – Mikä on Apple Pay?
Mobiilimaksaminen – Mikä on Google Pay?
Ominaisuudet – Mitä eroa on debit- ja credit-maksuilla?
Ominaisuudet – Mitä eroa on offline- ja online-korteilla?
Ominaisuudet – Mitä korttiin kuuluva Tuoteturva-vakuutus korvaa?
Turvallisuus – En tunnista kaikkia korttini tapahtumia, mitä teen?
Turvallisuus – Korttini on kadonnut tai varastettu, mitä teen?
Turvallisuus – Miten muutan korttini turvarajoja?
Kortilla maksaminen - Voinko valita kumman puolen valitsen lähimaksutavaksi kortille?
Kyllä. Voit valita lähimaksamiseen yhdistelmäkorttisi credit- tai debit-puolen. Jos haluat vaihtaa olemassa olevan korttisi lähimaksutapaa, voit tehdä nykyiselle kortillesi uusinnan op.fi-palvelussa. Jos haluat tilata kokonaan uuden kortin credit-lähimaksuominaisuudella, voit tehdä sen asiakaspalvelumme kautta. Muutoksen tekeminen on maksutonta, jos korttisi on vanhenemassa kolmen kuukauden sisällä tai jos lisäät kortillesi samalla K-plussa-ominaisuuden. Huomioithan, että muussa tapauksessa veloitamme kortin uusinnasta hinnaston mukaisen palvelumaksun.
Kortilla maksaminen – Mistä löydän korttinumerot sekä CVC-turvakoodin?
Ennen vuotta 2023 käyttöön otetuissa OP:n yhdistelmäkorteissa luottokortin numero eli credit-numero on kortin etupuolella. Luottokortin kolminumeroinen CVC-turvakoodi on kortin kääntöpuolella allekirjoituskentän vieressä. Pankkikortin numero eli debit-numero on kortin kääntöpuolella. Heti sen perässä on pankkikortin kolminumeroinen CVC-turvakoodi. Vuoden 2023 jälkeen käyttöön otetuissa OP:n yhdistelmäkorteissa sekä luottokortin credit-numero, pankkikortin debit-numero että molempien turvakoodit ovat kortin kääntöpuolella selkeästi merkittyinä. Turvakoodista käytetään myös nimitystä CVV ja secure code.
Kortilla maksaminen – Millä korteilla voi maksaa ulkomailla?
Voit maksaa ulkomailla kaikilla OP:n maksukorteilla. Luottokortilla maksaminen on käteistä kätevämpi ja turvallisempi vaihtoehto. Joissakin maissa korttimaksaminen on harvinaisempaa ja käteistä käytetään yleisemmin. Tutustu siis asiaan etukäteen.
Kortilla maksaminen – Millä korteilla voi tehdä verkko-ostoksia?
Verkossa tehtävät ostokset kannattaa maksaa luottokortilla. Maksun vahvistamiseen tarvitset OP:n tunnuksen ja Mobiiliavaimen. K-Plussa Maksuaika -kortilla voit vahvistaa maksut myös pelkällä Mobiiliavaimella. Mobiiliavaimen saat käyttöösi minkä tahansa pankin tunnuksilla.
Kortilla maksaminen – Mitä teen, jos korttini vanhenee matkan aikana?
Jos korttisi vanhenee esimerkiksi 05/23 ja olet matkoilla puolet kuukaudesta, voit huoletta käyttää korttia toukokuun viimeisen päivään asti. Kortti siis toimii koko siihen merkityn viimeisen voimassaolokuukauden ajan. Saat uuden kortin ennen vanhan kortin voimassaoloajan päättymistä, yleensä noin kuukautta ennen. Jos tiedossasi on pidempi matka, sinun kannattaa uusia korttisi ennen lähtöä. Tee se hyvissä ajoin eli vähintään 2,5 kuukautta ennen nykyisen korttisi vanhenemista. Näin varmistat, että saat uuden kortin mukaasi matkalle. Jos kuitenkin tilaat uuden kortin, kun nykyisen korttisi umpeutumiseen on alle 2,5 kuukautta, tulet saamaan kaksi korttia. Tämä johtuu siitä, että sinulle on jo ehditty tilata korvaava kortti automaattisesti. Voit alkaa käyttää itse tilaamaasi korttia, jossa on pidempi voimassaoloaika. Automaattisesti tilaukseen lähteneen kortin voit tuhota leikkaamalla sirun ja magneettijuovan kahtia.
Kortilla maksaminen – Voinko käyttää korttia vielä sen viimeisenä voimassaolokuukautena?
Jos korttisi vanhenee esimerkiksi 05/23, voit huoletta käyttää sitä toukokuun viimeisen päivään asti. Kortti siis toimii koko siihen merkityn viimeisen voimassaolokuukauden aikana. Saat uuden kortin ennen vanhan kortin voimassaoloajan päättymistä.
Kortin lopettaminen - Miten lopetan tarpeettoman korttini?
Jos uudessa kortissasi on sama korttinumero ja tunnusluku kuin edellisessä kortissasi tai korttisi on uusittu katoamisen tai varkauden vuoksi, sinun ei tarvitse erikseen lopettaa vanhaa korttiasi. Riittää, että huolehdit vanhan kortin tuhoamisesta leikkaamalla sen useaan osaan niin, että siru ja magneettijuova tuhoutuvat. Jos taas olet vaihtanut korttisi toiseen OP:n korttiin, esim. OP Classic -kortin OP Gold -korttiin, voit halutessasi lopettaa vanhan korttisi, jotta sinulta ei mene palvelumaksuja kahdesta kortista. Kun olet saanut uuden kortin ja todennut sen toimivaksi, voit lopettaa vanhan kortin. Näin lopetat kortin: Jos olet vahingossa maksanut luottokorttisi luottotilille liikaa eli siinä on plussaldoa, siirrä se luotolta pankkitilille ennen kortin lopetusta. Siirrosta peritään hinnaston mukainen maksu. Lopettamisen jälkeen tuhoa vanha korttisi leikkaamalla se huolellisesti useaan osaan niin, että siru ja magneettijuova tuhoutuvat.
Kortin lopettaminen – Miten lopetan alaikäisen tarpeettoman kortin?
15-17 -vuotias, jolla on OP:n tunnukset voi lopettaa korttinsa OP-mobiilissa: Valitse kortti – Asetukset – Lopeta kortti. Löydät lisätietoa oman kortin lopettamisesta kysymyksestä: Kortin lopettaminen - Miten lopetan tarpeettoman korttini? Muissa tapauksissa huoltaja voi lopettaa kortin kirjautumalla op.fi-palveluun minkä tahansa suomalaisen pankin tunnuksilla ja kutsumalla asiakasneuvojan keskusteluun chatissa. OP:n tunnuksilla lopetuksen voi tehdä myös OP-mobiilin chatissa tai soittamalla korttien asiakaspalveluun. Tarkista asiakaspalvelun yhteystiedot Lopettamisen jälkeen vanha kortti tulee leikata huolellisesti useaan osaan niin, että siru ja magneettijuova tuhoutuvat. Huomioi, että jos uudessa kortissa on sama korttinumero ja tunnusluku kuin edellisessä kortissa tai kortti on uusittu katoamisen tai varkauden vuoksi, ei vanhaa korttia tarvitse erikseen lopettaa. Riittää, että vanha kortti tuhotaan leikkaamalla se useaan osaan niin, että siru ja magneettijuova tuhoutuvat.
Kortti tai tunnusluku ei toimi – Miten voin tarkistaa unohtuneen tunnusluvun?
Voit tarkistaa unohtuneen tunnusluvun (PIN-koodin) itse helposti ja maksutta kirjautumalla op.fi-palveluun tai OP-mobiiliin. Valitse Rahat-kohdasta Omat kortit ja sieltä kortti, johon tarvitset tunnusluvun ja siirry kortin asetuksissa kohtaan Tarkista tunnusluku. Voit tarkistaa tunnusluvun aina tarvittaessa. Uuden kortin tunnusluvun pystyy tarkistamaan vasta, kun olet saanut kortin. Jos sinulla ei ole OP:n tunnuksia, voit tehdä tilauksen chatissa tai puhelimitse soittamalla korttien asiakaspalveluun. Chat on avoinna pidempään. Hoidat kortteihin liittyviä asioita chatissa arkisin 8–22. Postitse toimitettavasta tunnusluvusta veloitamme hinnaston mukaisen kulun. Tarkista asiakaspalvelun yhteystiedot Jos tunnusluku on vaarantunut eli ulkopuolinen on saanut tunnusluvun tietoonsa tai epäilet näin käyneen, kortti pitää sulkea ja tilata kokonaan uusi kortti, jolloin saat myös uuden tunnusluvun. Sulje korttisi viipymättä soittamalla OP Sulkupalveluun 0100 0555 (auki ympäri vuorokauden). Sinulle tilataan uusi kortti ja tunnusluku samalla kun soitat sulkupalveluun.
Kortti tai tunnusluku ei toimi – Mitä voin tehdä?
Syy kortin toimimattomuuteen löytyy usein kortin turvarajasta, käyttövarasta, voimassaoloajasta tai kortin lukkiutumisesta. Jos kortti ei toimi, voit usein ratkaista ongelman itse. Miksi kortti ei toimi? Lue tarkemmat ohjeet
Korttimuutokset – Miten liitän K-Plussan kortilleni?
Voit liittää K-Plussa-ominaisuuden maksutta op.fi-palvelussa tai OP-mobiilissa OP Classic, OP Gold, OP Platinum, OP Debit, OP Basic ja OP Duo -maksukortteihin. Käytännössä tämä tarkoittaa, että lähetämme sinulle nykyisen kortin tilalle uuden kortin, jossa on K-Plussa-ominaisuus. OP-mobiili siirtää sinut nyt op.fi-palveluun, jossa pääset jatkamaan K-Plussa-ominaisuuden liittämistä ja antamaan henkilökohtaisen K-Plussa-numerosi. Kun lisäät korttiisi ensimmäistä kertaa K-Plussan, voit samalla vaihtaa korttisi ulkoasun maksutta. Saat 1–2 viikon sisällä postitse uuden kortin, johon on liitetty K-Plussa-ominaisuus. Kortin tunnusluku säilyy ennallaan. Kun valitset kortin toimituksen kotiisi, saat kortin nopeimmin käyttöösi.
Kun haluat liittää korttiisi Plussa-ominaisuuden, tee näin
Korttimuutokset – Päivittyvätkö korttitiedot automaattisesti suoratoistopalveluihin?
Kaikki maksukortit on liitetty joko Visan tai Mastercardin palveluun, jonka avulla kortin tiedot päivittyvät automaattisesti esimerkiksi Netflixiin, Spotifyihin, Googleen ja iTunesiin. Automaattinen päivittäminen helpottaa arkea ja varmistaa palveluiden saumattoman jatkumisen esimerkiksi silloin, kun vanhenemassa oleva tai vioittunut kortti uusitaan. Automaattinen päivittäminen on käytössä monilla palveluntarjoajilla ja sen käyttö laajenee jatkuvasti.
Jos kortti suljetaan kadonneena, varastettuna tai silloin kun kortin tiedot ovat vaarantuneet, tulee asiakkaan päivittää uusitun kortin tiedot käyttämiinsä palveluihin.
Korttimuutokset – Millaisia ulkoasuja kortteihin on tarjolla?
OP:n uudistuneet Visa-maksukortit ovat pystymallisia ja niihin voi valita mieleisensä ulkoasun useista tyylikkäistä vaihtoehdoista. Kortit on valmistettu kestävästä kierrätysmuovista. Niiden toisessa reunassa on myös esteetöntä käyttöä helpottava lovi, joka auttaa tunnistamaan, miten päin kortti tulee syöttää maksupäätteeseen. OP Basic Oletusulkoasuna on pilvenhattara. Muita vaihtoehtoja ovat helmenvalkoinen, tumma hopea, turkoosi, ruusukulta, linnunrata ja revontulet. OP Debit Oletusulkoasuna on helmenvalkoinen. Muita vaihtoehtoja ovat pilvenhattara, tumma hopea turkoosi, ruusukulta, linnunrata ja revontulet. OP Classic Oletusulkoasuna on tumma hopea. Muita vaihtoehtoja ovat helmenvalkoinen, pilvenhattara, turkoosi, ruusukulta, linnunrata ja revontulet. OP Gold Oletusulkoasuna on kulta. Muita vaihtoehtoja ovat helmenvalkoinen, pilvenhattara, tumma hopea, turkoosi, ruusukulta, linnunrata ja revontulet. OP Platinum Oletusulkoasuna on musta. Muita vaihtoehtoja ovat helmenvalkoinen, pilvenhattara, tumma hopea, turkoosi, ruusukulta, linnunrata ja revontulet. Ulkoasun voit valita tilatessasi kokonaan uuden kortin tai kun kortin voimassaoloaika on umpeutumassa. Kortin ulkoasun vaihtaminen kesken kortin voimassaoloajan on maksullista. Kortin uusintatilaaminen op.fi-palvelun kautta on maksutonta 3,5-2,5 kuukautta ennen nykyisen kortin vanhenemista.
Korttimuutokset – Miten teen nimenmuutoksen?
Voit tilata kortin uudella nimelläsi vasta kun uusi nimesi näkyy päivittyneenä op.fi-palvelussa. Uusi nimi päivittyy pankin järjestelmiin sen jälkeen, kun olet ilmoittanut sen Digi- ja väestötietovirastoon. Kortin tilaaminen op.fi:ssä on helppoa. Kirjaudu OP:n tunnuksilla ja valitse korttisi asetuksista Kortin uusiminen ja sieltä Nimeni on vaihtunut -kohdasta Tilaa kortti uudella nimellä. Jos käytät muuta kuin ensimmäistä etunimeäsi tai jos käytössäsi ei ole OP:n digipalveluja, ota yhteys asiakaspalveluumme nimen muuttamiseksi. Veloitamme nimenmuutoksesta palveluhinnaston mukaisen maksun.
Korttimuutokset – Miten tilaan korvaavan kortin nykyisen tilalle?
Korttisi rikkoutuessa voit tilata vaurioituneen kortin tilalle uuden op.fi-palvelussa. Kortin numero ja tunnusluku säilyvät samoina. Tilauksesta peritään hinnaston mukainen maksu. Jos liität korttiisi uutena ominaisuutena K-Plussan, tilaus on maksuton. Jos sinulla ei ole OP:n tunnuksia, voit tilata kortin puhelimitse.
Korttimuutokset – Miten vaihdan korttini esimerkiksi OP Classicista OP Goldiin?
Jos korttihakemuksesi hylätään, ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Kun haet uutta korttia, vanhan kortin luottoraja saattaa vaikuttaa kortille myönnettävään luottorajaan. Voit korottaa uuden kortin luottorajaa, kun olet ottanut kortin käyttöön ja lopettanut vanhan kortin.
Luotto - Voinko maksaa laskun luotolla tai siirtää luottoa tilille?
Luottokortilla tai luotolla ei voi suoraan maksaa laskuja. Halutessasi voit kuitenkin siirtää luottoa pankkitilillesi ja maksaa laskun sen jälkeen tililtäsi. Näin siirrät OP:n Visa- tai Mastercard-luottokorttien luottoa tilille: Siirroista peritään hinnaston mukainen maksu. Voimassa olevan hinnaston löydät osoitteesta op.fi/hinnasto. Huomioi, että Tuoteturva-vakuutus ei koske tililtä tehtyjä laskunmaksuja.
Luotto – Askarruttaako jokin asia luottokorttilaskussa?
Olemme koonneet tärkeimpiä kysymyksiä ja vastauksia luottokorttien laskutuksesta omalle sivulleen.
Luotto – Miten nostan luottokorttini luottorajaa?
Voit nostaa luottorajaa itse OP-mobiilissa tai op.fi:ssä.
Mobiilimaksaminen – Mikä on Apple Pay?
Mobiilimaksaminen – Mikä on Google Pay?
Google Pay on mobiilimaksusovellus, jolla voit maksaa kätevästi Android-laitteella tai älykellolla kaupoissa, verkossa ja sovelluksissa. Voit käyttää maksamiseen myös älykelloa, jossa on Wear OS -käyttöjärjestelmä. Et tarvitse maksutilanteessa korttia tai sen tietoja vaan maksaminen tehdään laitteellasi. Lue usein kysytyt kysymykset Google Paystä
Ominaisuudet – Mitä eroa on debit- ja credit-maksuilla?
Debit-maksut veloitetaan pankkitililtä. Credit-maksut veloitetaan luottotililtä. Saat credit-maksuista laskun kerran kuukaudessa. Voit laskun saatuasi hyödyntää korotonta ja kulutonta maksuaikaa ja maksaa koko summan kerralla tai hyödyntää luotto-ominaisuutta ja maksaa laskun osissa. Olemme koonneet tärkeimpiä kysymyksiä ja vastauksia luottokorttien laskutuksesta omalle sivulleen.
Ominaisuudet – Mitä eroa on offline- ja online-korteilla?
OP:n kaikki kortit ovat offline-kortteja paitsi OP Basic, joka on online-kortti. Online-kortilla maksettaessa tarkistetaan aina, että tilillä on rahaa ja tämä edellyttää maksupäätteeltä yhteyttä pankkiin. Jos maksupääte ei saa yhteyttä, tarkistus ei onnistu ja kortilla ei voi maksaa. Siksi online-kortti ei aina toimi junassa, laivassa, lentokoneessa tai esimerkiksi parkkiautomaateissa. Offline-kortit taas toimivat myös näissä tilanteissa. Mobiilimaksaminen, kuten Apple Pay ja Google Pay, toimivat samoissa paikoissa kuin niihin liitetty kortti. OP-mobiili ei lähetä ilmoituksia offline-korttitapahtumista eli tilanteista, joissa maksupääte ei ota yhteyttä pankkiin.
Ominaisuudet – Mitä korttiin kuuluva Tuoteturva-vakuutus korvaa?
Tuoteturva-vakuutus sisältyy omistaja-asiakkaan luottokorttiin. Se kuuluu automaattisesti kaikkiin omistaja-asiakkaiden OP Classic, OP Gold, OP Platinum ja OP Duo -kortteihin. Vahingon sattuessa tee vahinkoilmoitus Jos tuote on viallinen, ole yhteydessä myyjään. Jos tuote rikkoutuu, hae korvausta Tuoteturva-vakuutuksesta. Tee vahinkoilmoitus OP-mobiilissa tai op.fi-palvelussa. Voit myös ilmoittaa vahingosta soittamalla korvauspalveluumme.
Tuoteturva suojaa omistaja-asiakkaan luottokortilla tehdyt credit- ja debit-ostokset rikkoutumisen tai varkauden varalta. OP Gold, OP Platinum ja OP Duo -korteilla suoja on vuoden ostohetkestä, OP Classic -kortilla puoli vuotta.
Turvallisuus – En tunnista kaikkia korttini tapahtumia, mitä teen?
Laskulla näkyvä veloittaja ei aina ole samalla nimellä kuin se ostopaikka, jossa olet asioinut. Säilytä kuitit kortin käytöstä siihen asti, että saat laskun ja tarkistat sen tapahtumat. Jos laskulla on epäselvä tai ylimääräinen veloitus, ota mahdollisimman nopeasti yhteyttä asiakaspalveluumme chatin kautta tai puhelimitse. Chat on avoinna pidempään. Voit hoitaa kortteihin liittyviä asioita chatissa arkisin 8–22. Epäselvissä tapauksissa tee reklamaatio. Tarkista asiakaspalvelun yhteystiedot Olemme koonneet tärkeimpiä kysymyksiä ja vastauksia luottokorttien laskutuksesta omalle sivulleen.
Turvallisuus – Korttini on kadonnut tai varastettu, mitä teen?
Jos luottokorttisi tai pankkikorttisi katoaa tai varastetaan, soita heti OP Sulkupalveluun 0100 0555 tai ulkomailta soitettaessa +358 100 0555. Palvelu on avoinna ympäri vuorokauden. Sulkupalveluun soittaessasi et tarvitse kortin numeroa; henkilötunnuksesi riittää. Ilmoitettuasi kortin kadonneeksi vastuusi lakkaa, etkä menetä rahojasi, jos joku käyttää korttiasi. Jos et voi soittaa liittymästäsi palvelunumeroihin, chat palvelee kortin sulkuasioissa arkisin 8–22. Korttisi lakkaa toimimasta heti, kun teet katoamisilmoituksen. Kortin sulkeminen on lopullista, eikä sitä voi perua. Sinulle tilataan automaattisesti uusi kortti ja tunnusluku kadonneen kortin tilalle. Saat uuden kortin ja tunnusluvun noin kahden viikon kuluessa. Jos kadonneeksi ilmoittamasi kortti löytyy, älä käytä sitä, vaan odota uutta korttia. Tuhoa vanha kortti leikkaamalla siru ja magneettijuova kahtia.
Turvallisuus – Miten muutan korttini turvarajoja?
Kortin katoamisen tai väärinkäytöksen varalta maksukortille on hyvä asettaa turvarajat eli vuorokausikohtaiset korttimaksujen ylärajat. Voit asettaa turvarajat erikseen kortin luottopuolelta veloitettaville credit-maksuille sekä suoraan tililtä veloitettaville debit-maksuille. Jos sinulla on OP:n tunnukset ja olet yli 15-vuotias, voit muuttaa turvarajoja helposti ja nopeasti itse OP-mobiilissa tai op.fi:ssä. Poikkeuksena on OP Business Debit -kortti. Jos sinulla ei ole OP:n tunnuksia, ota yhteyttä asiakaspalveluumme chatilla tai puhelimitse.