Kortit

Usein kysytyt kysymykset

Ominaisuudet – Mitä eroa on debit- ja credit-maksuilla?

Debit-maksut veloitetaan pankkitililtä. Credit-maksut veloitetaan luottotililtä. Saat credit-maksuista laskun kerran kuukaudessa. Voit laskun saatuasi hyödyntää korotonta ja kulutonta maksuaikaa ja maksaa koko summan kerralla tai hyödyntää luotto-ominaisuutta ja maksaa laskun osissa.

Olemme koonneet tärkeimpiä kysymyksiä ja vastauksia luottokorttien laskutuksesta omalle sivulleen.

Lue lisää luottokorttien laskutuksesta

Ominaisuudet – Mitä eroa on offline- ja online-korteilla?

OP:n kaikki kortit ovat offline-kortteja paitsi OP Basic ja OP Electron, jotka ovat online-kortteja. Online-kortilla maksettaessa tarkistetaan aina, että tilillä on rahaa ja tämä edellyttää maksupäätteeltä yhteyttä pankkiin. Jos maksupääte ei saa yhteyttä, tarkistus ei onnistu ja kortilla ei voi maksaa. Siksi online-kortti ei aina toimi junassa, laivassa, lentokoneessa tai esimerkiksi parkkiautomaateissa. Offline-kortit taas toimivat myös näissä tilanteissa. Mobiilimaksaminen, kuten Apple Pay ja Google Pay, toimivat samoissa paikoissa kuin niihin liitetty kortti. OP-mobiili ei lähetä ilmoituksia offline-korttitapahtumista eli tilanteista, joissa maksupääte ei ota yhteyttä pankkiin.

Ominaisuudet – Mitä korttiin kuuluva Tuoteturva-vakuutus korvaa?

Tuoteturva-vakuutus sisältyy omistaja-asiakkaan luottokorttiin. Se kuuluu automaattisesti kaikkiin omistaja-asiakkaiden OP Classic, OP Gold, OP Platinum ja OP Duo -kortteihin. 


Tuoteturva suojaa omistaja-asiakkaan luottokortilla tehdyt credit- ja debit-ostokset rikkoutumisen tai varkauden varalta. OP Gold, OP Platinum ja OP Duo -korteilla suoja on vuoden ostohetkestä, OP Classic -kortilla puoli vuotta. Ennen 1.11.2021 tehdyissä ostoksissa suoja on voimassa 180 päivää. 

Lue lisää Tuoteturvasta

Vahingon sattuessa tee vahinkoilmoitus

Jos tuote on viallinen, ole yhteydessä myyjään. Jos tuote rikkoutuu, hae korvausta Tuoteturva-vakuutuksesta. Tee vahinkoilmoitus OP-mobiilissa tai op.fi-palvelussa. Voit myös ilmoittaa vahingosta soittamalla korvauspalveluumme. 

Lue lisää vahingon ilmoittamisesta

Kortilla maksaminen – Mikä on kortin turvakoodi CVC ja mistä se löytyy?

OP:n yhdistelmäkorteissa luottokortin numero (credit) on kortin etupuolella.

Luottokortin (credit) kolminumeroinen turvakoodi eli CVC on kortin kääntöpuolella allekirjoituskentän vieressä.

Pankkikortin (debit) numero on kortin kääntöpuolella. Heti sen perässä on pankkikortin kolmenumeroinen turvakoodi eli CVC.

Turvakoodista saatetaan käyttää myös nimitystä CVV.

Kortilla maksaminen – Millä korteilla voi tehdä verkko-ostoksia?

Verkossa tehtävät ostokset kannattaa maksaa luottokortilla. Maksun vahvistamiseen tarvitset OP:n tunnuksen ja Mobiiliavaimen.

K-Plussa Maksuaika -kortilla voit vahvistaa maksut myös pelkällä Mobiiliavaimella. Mobiiliavaimen saat käyttöösi minkä tahansa pankin tunnuksilla.

Kortilla maksaminen – Millä korteilla voi maksaa ulkomailla?

Voit maksaa ulkomailla kaikilla OP:n maksukorteilla. Joissakin maissa korttimaksaminen on harvinaisempaa ja käteistä käytetään yleisemmin.

Mobiilimaksaminen – Mikä on Apple Pay?

Apple Pay on Applen tarjoama mobiilimaksupalvelu. Voit lisätä OP:n Visa-korttisi Apple Walletiin ja maksaa Apple Payllä kaupoissa, verkossa ja sovelluksissa käyttäen vain omaa Apple-laitettasi. Lue usein kysytyt kysymykset Apple Paystä

Mobiilimaksaminen – Mikä on Google Pay?

Google Pay on mobiilimaksusovellus, jolla voit maksaa kätevästi Android-laitteella tai älykellolla kaupoissa, verkossa ja sovelluksissa. Voit käyttää maksamiseen myös älykelloa, jossa on Wear OS -käyttöjärjestelmä. Et tarvitse maksutilanteessa korttia tai sen tietoja vaan maksaminen tehdään laitteellasi. Lue usein kysytyt kysymykset Google Paystä

Luotto - Voinko maksaa laskun luotolla tai siirtää luottoa tilille?

Luottokortilla tai luotolla ei voi suoraan maksaa laskuja. Halutessasi voit kuitenkin siirtää luottoa pankkitilillesi ja maksaa laskun sen jälkeen tililtäsi. 

 

Näin siirrät OP:n Visa- tai Mastercard-luottokorttien luottoa tilille: 

  • OP-mobiili: Valitse kortti – Valitse Siirrä tilille tai Oma siirto 
  • Op.fi: Omat kortit – Valitse kortti – Siirrä luottoa tilille tai Siirto omalle tilille –toiminnolla 

 

Siirroista peritään hinnaston mukainen maksu. Voimassa olevan hinnaston löydät osoitteesta op.fi/hinnasto. Huomioi, että Tuoteturva-vakuutus ei koske tililtä tehtyjä laskunmaksuja. 

Luotto – Miten nostaa luottokortin luottorajaa?

Voit korottaa itse luottorajaa OP-mobiilissa tai op.fi:ssä.

Kirjaudu op.fi-palveluun

Näin muutat luottorajaa

Luotto – Askarruttaako jokin asia luottokorttilaskussa?

Olemme koonneet tärkeimpiä kysymyksiä ja vastauksia luottokorttien laskutuksesta omalle sivulleen.

Lue lisää luottokorttien laskutuksesta

Kortti tai tunnusluku ei toimi – Miten voin tarkistaa unohtuneen tunnusluvun?

Voit tarkistaa unohtuneen tunnusluvun (PIN-koodin) itse helposti ja maksutta kirjautumalla op.fi-palveluun tai OP-mobiiliin. Valitse Rahat-kohdasta Omat kortit ja sieltä kortti, johon tarvitset tunnusluvun ja siirry kortin asetuksissa kohtaan Tarkista tunnusluku. Voit tarkistaa tunnusluvun aina tarvittaessa.  

Uuden kortin tunnusluvun pystyy tarkistamaan vasta, kun olet saanut kortin.  

Kirjaudu op.fi-palveluun

Jos sinulla ei ole OP:n tunnuksia, voit tehdä tilauksen chatissa tai puhelimitse soittamalla korttien asiakaspalveluun. Postitse toimitettavasta tunnusluvusta veloitetaan hinnaston mukainen kulu.  

Tarkista asiakaspalvelun yhteystiedot 

Jos tunnusluku on vaarantunut eli ulkopuolinen on saanut tunnusluvun tietoonsa tai epäilet näin käyneen, kortti pitää sulkea ja tilata kokonaan uusi kortti, jolloin saat myös uuden tunnusluvun. Sulje korttisi viipymättä soittamalla OP Sulkupalveluun 0100 0555 (auki ympäri vuorokauden). Sinulle tilataan uusi kortti ja tunnusluku samalla kun soitat sulkupalveluun. 

Kortti tai tunnusluku ei toimi – Mitä voin tehdä?

Syy kortin toimimattomuuteen löytyy usein kortin turvarajasta, käyttövarasta, voimassaoloajasta tai kortin lukkiutumisesta. Jos kortti ei toimi, voit usein ratkaista ongelman itse. 

Miksi kortti ei toimi? Lue tarkemmat ohjeet

 

Turvallisuus – Miten muutan korttini turvarajoja?

Kortin katoamisen tai väärinkäytöksen varalta maksukortille on hyvä asettaa turvarajat eli   

vuorokausikohtaiset korttimaksujen ylärajat. Voit asettaa turvarajat erikseen kortin luottopuolelta veloitettaville credit-maksuille sekä suoraan tililtä veloitettaville debit-maksuille.   

Jos sinulla on OP:n tunnukset ja olet yli 15-vuotias, voit muuttaa turvarajoja helposti ja nopeasti itse OP-mobiilissa tai op.fi:ssä. Poikkeuksena on OP Business Debit -kortti. 

 
 

Jos sinulla ei ole OP:n tunnuksia, ota yhteyttä asiakaspalveluumme puhelimitse tai chatilla.  

Tarkista asiakaspalvelun yhteystiedot 

Turvallisuus – En tunnista kaikkia korttini tapahtumia, mitä teen?

Laskulla näkyvä veloittaja ei aina ole samalla nimellä kuin se ostopaikka, jossa olet asioinut. Säilytä kuitit kortin käytöstä siihen asti, että saat laskun ja tarkistat sen tapahtumat. Jos laskulla on epäselvä tai ylimääräinen veloitus, ota mahdollisimman nopeasti yhteyttä asiakaspalveluumme. Epäselvissä tapauksissa tee oikaisupyyntö.

Soita OP:n asiakaspalveluun

Näin teet oikaisupyynnön 

Olemme koonneet tärkeimpiä kysymyksiä ja vastauksia luottokorttien laskutuksesta omalle sivulleen.

Lue lisää luottokorttien laskutuksesta

Turvallisuus – Korttini on kadonnut tai varastettu, mitä teen?

Jos luottokorttisi tai pankkikorttisi katoaa tai varastetaan, soita heti OP Sulkupalveluun 0100 0555 tai ulkomailta soitettaessa +358 100 0555. Palvelu on avoinna ympäri vuorokauden. Sulkupalveluun soittaessasi et tarvitse kortin numeroa; henkilötunnuksesi riittää. Ilmoitettuasi kortin kadonneeksi vastuusi lakkaa, etkä menetä rahojasi, jos joku käyttää korttiasi.  

Korttisi lakkaa toimimasta heti, kun teet katoamisilmoituksen OP Sulkupalveluun. Kortin sulkeminen on lopullista, eikä sitä voi perua.  

Sulkupalvelussa sinulle tilataan automaattisesti uusi kortti ja tunnusluku kadonneen kortin tilalle. Saat uuden kortin ja tunnusluvun noin kahden viikon kuluessa. 

Jos kadonneeksi ilmoittamasi kortti löytyy, älä käytä sitä, vaan odota uutta korttia. Tuhoa vanha kortti leikkaamalla siru ja magneettijuova kahtia. 

Korttimuutokset – Miten tilaan korvaavan kortin nykyisen tilalle?

Korttisi rikkoutuessa voit tilata vaurioituneen kortin tilalle uuden op.fi:ssä omilla OP:n verkkopalvelutunnuksillasi. Kortin numero ja tunnusluku säilyvät samoina. Tilauksesta peritään hinnaston mukainen maksu. Jos liität korttiisi uutena ominaisuutena K-Plussan, tilaus on maksuton. 

Kirjaudu op.fi:hin

Jos nimesi on muuttunut ja tarvitset siksi uuden kortin, tilaa kortti ottamalla meihin yhteyttä puhelimitse, chatissa tai viestillä OP:n palveluissa.  

Jos sinulla ei ole OP:n verkkopalvelutunnusta, voit tilata kortin puhelimitse. 

Tarkista asiakaspalvelun yhteystiedot 

Korttimuutokset – Miten vaihdan korttini esimerkiksi OP Classicista OP Goldiin?

Toimi näin, jos haluat vaihtaa korttityyppiä esimerkiksi pankkikortista luottokorttiin tai valita sellaisen luottokortin, jossa on enemmän lisäpalveluita:  
 
  1. Valitse sinulle sopivin luottokortti tai maksukortti
  2. Täytä hakemus suoraan op.fi-palvelussa tai soita korttien asiakaspalveluun. 
  3. Saat uuden korttisi 1–2 viikon kuluessa.
  4. Kun olet saanut uuden kortin ja todennut sen toimivaksi, voit lopettaa vanhan korttisi. Voit maksaa vanhalla kortilla olevan luoton loppuun normaaleissa kuukausierissä maksusuunnitelmiasi mukaisesti.

Jos korttihakemuksesi hylätään, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.

Kun haet uutta korttia, vanhan kortin luottoraja saattaa vaikuttaa kortille myönnettävään luottorajaan. Voit korottaa uuden kortin luottorajaa, kun olet ottanut kortin käyttöön ja lopettanut vanhan kortin.

Korttimuutokset – Miten teen nimenmuutoksen? 

Voit tehdä nimenmuutoksen OP:n korttiin, kun uusi nimesi näkyy op.fi:ssä päivittyneenä. Uusi nimi päivittyy pankin järjestelmiin vasta kun olet ilmoittanut sen Digi- ja väestövirastoon. 

Jos haluat, että toimitamme kortin uudella nimelläsi heti, veloitamme siitä palveluhinnaston mukaisen maksun. 

Nimenmuutosta ei ole mahdollista tehdä omassa verkkopalvelussa, joten olethan yhteydessä OP:n asiakaspalveluun. Voit pyytää nimenmuutoksen kortillesi puhelimitse, chatin tai verkkoviestin kautta. 

Tarkista asiakaspalvelun yhteystiedot 

Korttimuutokset – Miten vaihdan korttini taustavärin?

Voit koska tahansa vaihtaa uuden taustavärin OP Classic, OP Debit tai OP Basic -korttiisi. Mikäli haluat, että toimitamme kortin uudella ulkoasulla heti, veloitamme siitä palveluhinnaston mukaisen maksun. 

Jos haluat, että taustaväri vaihdetaan vasta, kun maksukorttisi voimassaoloaika päättyy, on kuosin vaihto sinulle maksutonta. Löydät viimeisen voimassaolokuukauden ja -vuoden kortin etupuolelta muodossa kk/vv.

Muistathan tilata kortin uudella taustavärillä viimeistään kolme kuukautta ennen maksukorttisi vanhentumista.

Taustavärin vaihtaminen on maksutonta myös K-Plussa-ominaisuuden lisäämisen yhteydessä.

Tilaa maksukortti uudella taustavärillä kirjautumalla op.fi-palveluun:

  1. Valitse kohdasta Omat kortit se kortti, jonka ulkoasua haluat muuttaa. 
  2. Valitse Kortin asetuksista "Vaihda uusi ulkoasu". 
  3. Mikäli kortissasi ei vielä ole K-Plussa-ominaisuutta, lisää se korttiisi valitsemalla K-Plussan kohdalta Liitä K-Plussa, jolloin voit valita korttiisi uuden taustavärin maksutta. 

Vaihda korttisi taustaväri

Korttimuutokset – Miten lisään K-Plussan kortilleni? 

Voit lisätä Plussa-ominaisuuden maksutta op.fi-palvelussa tai OP-mobiilissa OP Classic, OP Gold, OP Platinum, OP Debit, OP Basic ja OP Duo -maksukortteihin. Käytännössä tämä tarkoittaa, että sinulle lähetetään uusi kortti, joka korvaa nykyisen. 

 

Tee näin:

  1. Kirjaudu op.fi-palveluun ja valitse sieltä Omat kortit. Jos käytät OP-mobiilia, löydät korttisi Rahat-osiosta. 
  2. Valitse kortti, johon haluat liittää Plussa-ominaisuuden. 
  3. Avaa kortin asetukset ja valitse sieltä Liitä K-Plussa. OP-mobiilissa asetukset löytyvät yläosan asetukset-symbolin takaa. 
  4. Lisää henkilökohtainen Plussa-numerosi. Kun valitset kortin toimituksen kotiisi, saat sen nopeimmin käyttöösi. 
  5. Saat postissa 1–2 viikon sisällä uuden kortin, johon on liitetty Plussa-ominaisuus. Kortin tunnusluku säilyy ennallaan. 

 

Korttimuutokset – Päivittyvätkö korttitiedot automaattisesti suoratoistopalveluihin?

Kaikki maksukortit on liitetty joko Visan tai Mastercardin palveluun, jonka avulla kortin tiedot päivittyvät automaattisesti esimerkiksi Netflixiin, Spotifyihin, Googleen ja iTunesiin. 

Automaattinen päivittäminen helpottaa arkea ja varmistaa palveluiden saumattoman jatkumisen esimerkiksi silloin, kun vanhenemassa oleva tai vioittunut kortti uusitaan. 

Automaattinen päivittäminen on käytössä monilla palveluntarjoajilla ja sen käyttö laajenee jatkuvasti. 

Kortin lopettaminen - Miten lopetan tarpeettoman korttini?

Jos uudessa kortissasi on sama korttinumero ja tunnusluku kuin edellisessä kortissasi tai korttisi on uusittu katoamisen tai varkauden vuoksi, sinun ei tarvitse erikseen lopettaa vanhaa korttiasi. Riittää, että huolehdit vanhan kortin tuhoamisesta leikkaamalla sen useaan osaan niin, että siru ja magneettijuova tuhoutuvat. 

Jos taas olet vaihtanut korttisi toiseen OP:n korttiin, esim. OP Electron -kortin OP Debit -korttiin tai OP Classic -kortin OP Gold -korttiin, voit halutessasi lopettaa vanhan korttisi, jotta sinulta ei mene palvelumaksuja kahdesta kortista. Kun olet saanut uuden kortin ja todennut sen toimivaksi, voit lopettaa vanhan kortin. 

 

Näin lopetat kortin: 

  • OP-mobiili: Valitse kortti - Asetukset - Lopeta kortti 
  • Jos sinulla ei ole OP-mobiilia, voit lopettaa kortin myös kirjautumalla op.fi:hin ja avaamalla chatin. Kerro chatissa, että haluat lopettaa kortin ja seuraa ohjeita. Kortin lopettamista varten tarvitset vain lopetettavan kortin neljä viimeistä numeroa. 

 

Jos olet vahingossa maksanut luottokorttisi luottotilille liikaa eli siinä on plussaldoa, siirrä se luotolta pankkitilille ennen kortin lopetusta. Siirrosta peritään hinnaston mukainen maksu. 

Lopettamisen jälkeen tuhoa vanha korttisi leikkaamalla se huolellisesti useaan osaan niin, että siru ja magneettijuova tuhoutuvat.