OP:n mobiilisovellusten ilmoitukset

Usein kysytyt kysymykset

Epäonnistunut korttimaksu – Näin ilmoituksen epäonnistuneesta korttimaksusta, mutta en löydä tietoja epäonnistuneesta maksusta OP-mobiilin kautta. Mistä voin tarkistaa tiedon?

Epäonnistunut korttimaksu – Sain ilmoituksen, että korttimaksu on epäonnistunut. Miten voin varmistaa, että tiliäni ei ole veloitettu?

Ilmoituksen lisätiedot – Mistä saan tarkempaa tietoa ilmoituksesta?

Ilmoitukset – Mitä ilmoituksia OP-mobiilista tulee ja voinko määrittää ne jotenkin?

Ilmoitus perutusta korttiostosta – Valitsin pari päivää vanhan ilmoituksen ja näin siitä maksun tiedot ostoksen osalta, joka on jo peruttu. Miksi näen silti maksun tiedot?

Ilmoitus tilin ylityksestä – Miten voin vastaanottaa ilmoituksia tilin ylittymisestä?

Ilmoitus tilin ylityksestä – Miksi sain ilmoituksen tilin ylittymisestä?

Ilmoitusten hallinta – Miten varmistan, että ilmoitukset eivät herätä minua?

Ilmoitusten hallinta – Voinko saada ilmoitukset vain omista maksuista?

Korttien ilmoitukset – Korttini on vaihdettu uuteen. Miksi en saa enää ilmoituksia korttimaksuista?

Korttien ilmoitukset – Miksi jotkin ilmoitukset tulevat minulle viiveellä?

Korttitapahtumien ilmoitukset – Miksi en saa ilmoitusta kaikista korttitapahtumistani?

E-lasku – Kuka saa ilmoituksen saapuneesta e-laskusta?

E-lasku – Miten voin ottaa käyttöön ilmoitukset e-laskuista OP-mobiilissa?

Ilmoitusten käyttöönotto – Miten voin ottaa käyttöön OP-mobiilin ilmoitukset?

Palautettu korttimaksu – Sain ilmoituksen, että korttimaksu on palautettu. Mitä tämä tarkoittaa?

Peruttu korttimaksu – Sain ilmoituksen, että korttimaksu on peruttu. Mitä tämä tarkoittaa?

Päällekkäiset ilmoitukset – Saan saman ilmoituksen korttimaksusta useista sovelluksista. Miten saan ylimääräiset ilmoitukset pois?

Epäonnistunut korttimaksu – Näin ilmoituksen epäonnistuneesta korttimaksusta, mutta en löydä tietoja epäonnistuneesta maksusta OP-mobiilin kautta. Mistä voin tarkistaa tiedon?

OP-mobiilin ilmoituksissa on seuraavia tietoja epäonnistuneesta maksusta: maksun epäonnistumisen syy, maksun saaja ja summa. Ilmoituksesta pääset katsomaan OP-mobiilin maksun tarkempia tietoja, kuten tarkan ajankohdan sekä mahdolliset toimintaohjeet.

Jos jostakin syystä poistat ilmoituksen tai ilmoituksen avaaminen keskeytyy etkä pääse enää katsomaan tarkempia tietoja epäonnistuneen korttimaksun osalta, ole yhteydessä OP:n asiakaspalveluun.

Epäonnistunut korttimaksu – Sain ilmoituksen, että korttimaksu on epäonnistunut. Miten voin varmistaa, että tiliäni ei ole veloitettu?

Jos korttimaksu epäonnistuu, tiliäsi ei veloiteta. Jos olet epävarma, onko maksu epäonnistunut vai onnistunut, voit ilmoituksen lisäksi varmistaa maksujen tilanteen OP-mobiilissa. Näet veloitettujen tili- ja korttitapahtumien lisäksi myös kaikki tilisi katevaraukset.

Ilmoituksen lisätiedot – Mistä saan tarkempaa tietoa ilmoituksesta?

Kun saat ilmoituksen, napauta sitä ja kirjaudu mobiilisovellukseen, jotta saat lisätietoa tapahtumasta.

Ilmoitukset – Mitä ilmoituksia OP-mobiilista tulee ja voinko määrittää ne jotenkin?

Kun otat ilmoitukset käyttöön, saat tärkeitä ilmoituksia käyttämistäsi OP-mobiilin ominaisuuksista sekä tapahtumista, jotka vaativat huomiotasi. Ilmoitus tulee aina seuraavista:

  • hyväksyntää vaativa e-lasku
  • saapunut Siirto-maksu tai Siirto-maksupyyntö
  • muuttunut kurssiarvo, jos kurssihälytys on asetettu
  • tilatut osaketutkimukset
  • epäonnistunut korttimaksu
  • tilin ylitys.
Voit lisäksi erikseen hallinnoida ilmoituksia tilitapahtumiin ja korttien katevarauksiin liittyen: Ilmoitukset → Tapahtumien ilmoitukset.

Ilmoitus perutusta korttiostosta – Valitsin pari päivää vanhan ilmoituksen ja näin siitä maksun tiedot ostoksen osalta, joka on jo peruttu. Miksi näen silti maksun tiedot?

Ilmoituksesta avautuva maksutapahtumanäkymä vastaa aina kyseisen ilmoituksen sisältöä, vaikka maksun tilanne olisikin ilmoituksen jälkeen muuttunut. Voit tarkistaa tilisi ajantasaisen tilanteen OP-mobiilin tili- ja luottokorttitapahtumista.

Ilmoitus tilin ylityksestä – Miten voin vastaanottaa ilmoituksia tilin ylittymisestä?

Ilmoitus tai verkkoviesti tulee automaattisesti kaikille tilinomistajille. Jos käytössäsi on OP-mobiilin ilmoitukset, ilmoitus tulee sitä kautta. Jos et ole ottanut OP-mobiilin ilmoituksia käyttöön, saat verkkoviestin.

Ilmoitus tilin ylityksestä – Miksi sain ilmoituksen tilin ylittymisestä?

Ilmoitus tilisi ylittymisestä voi johtua joko varmentamattomasta korttimaksusta tai palvelumaksusta, joka on vienyt tilisi miinukselle. Jos näin tapahtuu, saat asiasta joko ilmoituksen OP-mobiilissa tai verkkoviestin.

Jos ensimmäisestä ilmoituksesta menee vuorokausi niin, että tilisi saldo pysyy miinuksella, saat samasta aiheesta uuden push-ilmoituksen seuraavana päivänä.

Ilmoitamme tilin ylityksestä, jotta voit mahdollisuuksien mukaan välttyä ylimääräisiltä kuluilta.

Tarkista hinnasto

Ilmoitusten hallinta – Miten varmistan, että ilmoitukset eivät herätä minua?

Ilmoituksia saattaa tulla eri vuorokauden aikoihin esimerkiksi e-laskuista, erääntyvistä maksuista ja korttimaksuista, joita käsitellään viiveellä. Monissa puhelimissa on Älä häiritse -toiminto, jota voi käyttää esimerkiksi yöaikaan. Vaihtoehtoisesti voit laittaa puhelimen äänettömälle. Lisäksi voit hallinnoida ilmoitusten ääniä ja ilmoitusten näkyvyyttä puhelimesi ilmoitusasetuksissa.

Ilmoitusten hallinta – Voinko saada ilmoitukset vain omista maksuista?

Voit ottaa ilmoitukset käyttöön kaikille tileille, joiden tietoja voit tarkastella muutenkin OP-mobiilissa ja OP-yritysmobiilissa. Lisäksi voit määrittää ilmoitukset vain omista korteista tai kaikkiin tiliin liitetyistä korteista.

Korttien ilmoitukset – Korttini on vaihdettu uuteen. Miksi en saa enää ilmoituksia korttimaksuista?

Jos korttisi vaihdetaan uuteen varkauden tai katoamisen takia, sinun täytyy ottaa ilmoitukset korttimaksuista uudelleen käyttöön.

Korttien ilmoitukset – Miksi jotkin ilmoitukset tulevat minulle viiveellä?

Jotkin maksunsaajat käsittelevät maksuja yöaikaan, minkä vuoksi maksujen tiedot voivat saapua viiveellä.

Korttitapahtumien ilmoitukset – Miksi en saa ilmoitusta kaikista korttitapahtumistani?

Voit saada ilmoituksia ainoastaan korttien katevarauksista. Katevaraus varaa tililtäsi tai luottokortiltasi maksun summan ostohetkellä ja varsinainen veloitus tapahtuu muutaman päivän sisällä.

E-lasku – Kuka saa ilmoituksen saapuneesta e-laskusta?

OP-mobiilin ilmoitukset e-laskusta saa tilinomistaja aina, kun uusi e-lasku saapuu. Sen sijaan käyttöoikeutettu ei saa ilmoituksia saapuneista e-laskuista.

E-lasku – Miten voin ottaa käyttöön ilmoitukset e-laskuista OP-mobiilissa?

Jos olet ottanut käyttöösi OP-mobiilin ilmoitukset, saat aina ilmoituksen saapuvista e-laskuista. E-laskujen osalta ilmoituksia ei tarvitse ottaa käyttöön erikseen.

Ilmoitusten käyttöönotto – Miten voin ottaa käyttöön OP-mobiilin ilmoitukset?

Voit ottaa ilmoitukset käyttöön OP-mobiilissa, kun valitset Muut → Asetukset → Ilmoitukset.

Palautettu korttimaksu – Sain ilmoituksen, että korttimaksu on palautettu. Mitä tämä tarkoittaa?

Korttimaksun palauttaminen tarkoittaa sitä, että kortillesi on hyvitetty rahaa, joka näkyy tililläsi tulona.

Peruttu korttimaksu – Sain ilmoituksen, että korttimaksu on peruttu. Mitä tämä tarkoittaa?

Korttimaksun peruminen tarkoittaa sitä, että korttimaksun katevaraus on peruttu ja maksua ei veloiteta tililtäsi. Maksu perutaan esimerkiksi, jos palautat ostetun tuotteen samana päivänä tai väärin veloitettu maksu hyvitetään sinulle kokonaan.

Päällekkäiset ilmoitukset – Saan saman ilmoituksen korttimaksusta useista sovelluksista. Miten saan ylimääräiset ilmoitukset pois?

Jos sinulla on käytössäsi OP-mobiili, OP-yritysmobiili ja Pivo, saatat saada päällekkäisiä ilmoituksia korttimaksuista. Voit määritellä sovelluskohtaisesti, mitä ilmoituksia haluat korttimaksuista.

OP-mobiilissa voit määrittää, mitä ilmoituksia OP-mobiili lähettää sinulle korttien osalta: Muut → Asetukset → Ilmoitukset→ Tapahtumien ilmoitukset. Voit valita vain ne kortit, joiden osalta haluat saada ilmoituksia. Voit myös poistaa mahdolliset päällekkäiset ilmoitukset.

OP-yritysmobiilissa voit määrittää niin ikään korttien ilmoitukset: Työkalut → Ilmoitukset.

Myös Pivossa voit määrittää, vastaanotatko korttimaksuista ilmoituksia: Pivon Asetukset → Ilmoitukset -osiosta. Muilta osin voit hallinnoida Pivon lähettämiä ilmoituksia puhelimesi asetuksista.

Jos käytössäsi on Apple Pay tai Google Pay, voit määrittää korttikohtaisesti ilmoituksia myös Apple Wallet ja Google Pay -sovelluksissa.